Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter - lagstiftningsarbetsgruppen
VM046:00/2024 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Finansministeriet har tillsatt en lagstiftningsarbetsgrupp för att bereda de lagstiftningsändringar som målen för programmet för en smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter (VN/35368/2023) förutsätter.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer VM046:00/2024
Ärendenummer VN/7901/2024
Projektets arrangör finansministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 5.4.2024 – 31.10.2025
Datum för tillsättande 4.4.2024
Förhållande till regeringsprogrammet
Orpo
Luku 6 Nyckeln till tillväxt
Alaluku 6.4 Tillväxt från dataekonomi och digitalisering
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
Kontaktperson
Salla Silvola, Lainsäädäntöneuvos
tel. +358 295 150 314
[email protected]
Mål och resultat
Lagstiftningsarbetsgruppen har till uppgift att i form av en regeringsproposition utarbeta ett betänkande om de lagstiftningsåtgärder som krävs för att målen för programmet för en smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter ska nås.
Sammandrag
Finansministeriet har tillsatt en lagstiftningsarbetsgrupp för att bereda de lagstiftningsändringar som målen för programmet för en smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter (VN/35368/2023) förutsätter.
Utgångspunkter
I regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo konstateras det att under regeringsperioden genomförs projekt för digitalisering av offentliga och privata tjänster som hänför sig till livshändelser eller företagshändelser så att de fungerar smidigt ihop. Som en sådan helhet tryggas en smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter (s. 121).
I regeringsprogrammet konstateras det dessutom att människornas rätt och möjligheter att hantera och använda sina uppgifter stärks och att skötseln av ärenden för någon annans räkning och skötseln av en avliden anhörigs ärenden underlättas (s. 42).
Genom den lagstiftning som bereds blir det möjligt att genomföra sådana redan pågående utvecklingsprojekt (t.ex. ett elektroniskt delägarregister för dödsbon och ett elektroniskt bouppteckningsinstrument) som syftar till att göra den elektroniska skötseln av en avliden anhörigs ärenden smidigare. Också möjligheten att uträtta ärenden på papper bevaras. Dessutom bedöms möjligheterna att införa ett elektroniskt testamente och ett elektroniskt testamentsregister utifrån lagstiftnings- och kostnads-nyttoanalyser och utarbetas vid behov förslag till dessa.
Finansministeriet har tillsatt ett program för en smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter (VN/35368/2023) samt en styrgrupp för programmet. Enligt beslutet om tillsättande svarar finansministeriet och justitieministeriet för beredningen av de lagstiftningsändringar som programmets mål förutsätter. För beredningen av författningsändringarna har det tillsatts en lagstiftningsarbetsgrupp för mandatperioden den 4 april 2024–31 oktober 2025.
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Silvola, Salla
Lainsäädäntöneuvos
justitieministeriet
Roll: Ordförande
5.4.2024 – 31.10.2025
Silvola, Salla
Lainsäädäntöneuvos
justitieministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
5.4.2024 – 31.10.2025
Käräjäoja, Nico
Hankepäällikkö
finansministeriet
Roll: Ansvarig person
8.3.2024 –