Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Regeringen enades om den första tilläggsbudgetpropositionen för 2017

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 19.5.2017 12.10 | Publicerad på svenska 19.5.2017 kl. 19.18
Typ:Pressmeddelande 249/2017

Regeringen förhandlade fredagen den 19 maj om den första tilläggsbudgetpropositionen för 2017. Avsikten är att propositionen ska ges till riksdagen onsdagen den 24 maj.

Skatteinkomsterna beräknas stiga

De beräknade skatteinkomsterna höjs med sammanlagt 490 miljoner euro, främst till följd av uppgifterna om influtna belopp och en positivare ekonomisk prognos. Eftersom den ekonomiska utvecklingen visat sig vara positivare än väntat, föreslås det att intäkterna av mervärdesskatten höjs med 186 miljoner euro och bilskatten med 52 miljoner euro. Att intäkterna av arvs- och gåvoskatten varit större än beräknat har för sin del berott på en snabbare behandling av skatterater vid Skatteförvaltningen under 2017. Det föreslås att intäkterna av arvs- och gåvoskatten höjs med 220 miljoner euro.

Statens behov av upplåning minskar en aning

Med beaktande av att de ordinarie inkomsterna ökar med 482 miljoner euro och anslagen ökar med 304 miljoner euro minskar tilläggsbudgetpropositionen för 2017 behovet av statens nettoupplåning med 178 miljoner euro. Statens nettoupplåning beräknas uppgå till ca 5,4 miljarder euro 2017. Statsskulden beräknas vid utgången av 2017 uppgå till ca 108 miljarder euro, vilket är ca 49 procent i förhållande till bruttonationalprodukten.

Stöd till positiv strukturomvandling i Sydvästra Finland

I Egentliga Finland sträcker sig de positiva effekterna av tillväxten inom tillverkningsindustrin till 2020-talet. Det finns ett betydande behov av kompetens och mera arbetskraft i regionen. För att säkerställa att tillväxten blir långvarig föreslås det att det ska riktas medel till att stärka positiv strukturomvandling i Egentliga Finland.

Det föreslås att 2 miljoner euro anvisas till genomförandet av tillväxtrelaterade pilotförsök till stöd för att genomföra reformen av yrkesutbildningen inom områden med en positiv strukturomvandling. I de pilotprojekt som genomförs 2017–2019 utreds behovet av yrkesutbildade personer inom områdena närmare och skapas verksamhetsmodeller med vars hjälp det är möjligt att snabbt och med framförhållning svara mot behovet. För att stärka yrkeshögskoleutbildningen inom områden med en positiv strukturomvandling under 2017–2019 föreslås ett tillägg på 4 miljoner euro. Det föreslås att 2 miljoner euro reserveras för skapandet av en gemensam plattform för teknisk högskoleutbildning och forskning i Åbo och 12 miljoner euro för utvecklande av en verksamhetsmodell för samarbete mellan universitet inom det tekniska området i Sydvästra Finland under 2017–2021.

Regeringen kommer före utgången av 2020 att bedöma hur samarbetet mellan de tekniska högskolorna har lyckats tillfredsställa det behov av rekrytering av universitetsutbildade inom teknik som finns i Sydvästra Finland. I samband med detta kommer man också att bedöma om det behöver göras ändringar i fördelningen av utbildningsansvar mellan de tekniska universiteten.

För att avlägsna flaskhalsar i trafiken och förbättra trafiksäkerheten inleds en uppdatering av vägplanen för förbindelsesträckan rv 9 Åbo–Tammerfors på sträckan Lundo station–Aura.

Arbets- och näringsministeriet anvisar 16 737 000 euro till offentlig arbetskrafts- och företagsservice vid de regionala NTM-centralerna. Anslaget svarar mot akuta krav med anledning av den ekonomiska situationen och sysselsättningssituationen och mot den positiva strukturomvandlingen samt stärker tillgången på kompetent arbetskraft.

Finansieringen betalas av arbets- och näringsministeriets ofördelade anslag för 2017. Tilläggsanslag riktas till Nyland, Egentliga Finland, Satakunta, Tavastland, Birkaland, Sydöstra Finland, Norra Savolax, Mellersta Finland, Österbotten och Norra Österbotten.

Fungerande farleder

För att stödja Finlands konkurrenskraft och en hållbar ekonomisk tillväxt ska man särskilt säkerställa att Finland är tillgängligt och att det finns fungerande internationella förbindelser. I fråga om export och import är Finland beroende av att de farleder som är viktiga med tanke på sjötransport är trafikerbara och har tillräcklig kapacitet.

Till projektet för havsfarleden till Uleåborg föreslås ett anslag på 12,5 miljoner euro för att öka farledens djup från 10 meter till 12,5 meter i syfte att höja transporteffektiviteten. Det föreslås att fullmakten och anslaget för projektet för havsfarleden till Raumo ökas med 2 miljoner euro med anledning av att mängden berg under vattnet som måste sprängas bort i projektet ökat jämfört med den ursprungliga planen. Medel till ökande av djupet i havsfarleden till Nordsjö anvisas i budgeten för 2018. Statens finansieringsandel är 10 miljoner euro.

För elektrifiering av Nystadsbanan föreslås en fullmakt på 21 miljoner euro. Avsikten med elektrifieringen är att uppnå kostnadsbesparingar inom trafiken samt att minska säkerhets- och miljöriskerna på Åbo bangård.

KymiRing

Ett anslag på 3,5 miljoner euro föreslås för understöd som beviljas för byggkostnaderna för KymiRing center för motorsport som är under byggnad. Villkoret för att bevilja och betala statsunderstödet är att det med hjälp av finansiärernas juridiskt bindande finansiella åtaganden kan konstateras att den totala finansiering som projektet för centret för motorsport kräver kommer att genomföras.

Till projektet rv 12 Tillola—Keltti som en del av förbindelsesträckan Lahtis—Kouvola föreslås en fullmakt på 14 miljoner euro. Avsikten är att förbättra trafiksäkerheten och smidigheten i trafiken samt att styra trafiken via en planskild anslutning till KymiRing motorbana. Projektet är beroende av att finansieringen till KymiRing genomförs.

Asylsökande och invandring

Det föreslås att det anslag som budgeterats för stöd som betalas till klienterna inom mottagningsverksamheten i anknytning till invandringen höjs med 14,9 miljoner euro. Antalet personer som omfattas av mottagningsverksamheten är större än beräknat i år, dvs. i genomsnitt 14 700 personer. Det föreslås att anslaget för frivillig återresa höjs med 3 miljoner euro.

Krishantering

I utgifterna för militär krishantering föreslås ett tillägg på ca 8,6 miljoner euro, främst på grund av fortsatt utbildningsinsats i Irak.

100-årsjubileet för Finlands självständighet

För att fira 100-årsjubileet för Finlands självständighet inleder social- och hälsovårdsministeriet en ansökningsomgång med anledning av tre nya understödsprogram. Det föreslås att 5,5 miljoner euro anvisas till den här extra ansökningsomgången. Ansökningsomgången riktas till sammanslutningar och stiftelser för att främja hälsa och social välfärd.

Finnvera Abp

Det föreslås ett tillägg på 500 miljoner euro till fullmakten för medelsanskaffning till Finnvera Abp på grund av att maximibeloppet för lån som staten beviljar Finnvera Abp inom ramen för statsbudgeten höjts genom en lagändring som trädde i kraft den 1 januari 2017.

Innovationsfinansieringsverket Tekes

Det föreslås att det till Innovationsfinansieringsverket Tekes lånefullmakt överförs 10 miljoner euro av det anslag som reserverats för rekapitalisering av Tekes Venture Capital Ab för att påskynda pilot- och demoprojekt. Den anslagsöverföring som beror på ökningen av fullmakten är 4,3 miljoner euro 2017.

Social- och hälsovårds- och landskapsreformen

Till utgifterna för inrättande av landskapens informationsförvaltning och för landskapens förberedande arbete och temporära förvaltning föreslås ett tillägg på 22 miljoner euro.

Det föreslås att ett anslag på sammanlagt 30 miljoner euro riktas till statsunderstöd som beviljas för kostnader som föranleds av pilotprojekt om valfrihet för kunder inom social- och hälsovården.

Finlandshuset

För rekapitalisering av Governia Oy föreslås ett anslag på 8,2 miljoner euro. Finska staten och Ryska federationen utarbetar ett avtal för anskaffning av fastigheten Finlandshuset i S:t Petersburg till finska staten. I fördraget är Governia Oy, som är ett helt statsägt bolag med specialuppgifter, på statens vägnar köpare av objektet.

För prestationer i samband med statsborgen föreslås ett tillägg på 8,2 miljoner euro till borgen för ett lån i samband med den grundliga renoveringen av Finlandshuset, som sköts av stiftelsen Pietari-säätiö som driver Finlands institut i S:t Petersburg.

Övriga ändringar

Det föreslås att statens ägarandel i Neste Abp och Vapo Oy minskas från nuvarande 50,1 procent så att ägarandelen i båda bolagen är minst 33,4 procent av den rösträtt som samtliga aktier medför. Då kan staten fortfarande trygga sin ställning vid betydande beslut som gäller aktiebolagen.

Till Naturresursinstitutet förslås ett tillägg på 1,6 miljoner euro för Nyslotts omstrukturering av sin verksamhet till strategiskt verksamhetsställe, som utvecklar verksamhetssätten och nya affärsmodeller för att forskningsresultat inom skogsbioekonomin ska omsättas i praktiken.

För ibruktagandet av aktiveringsmodellen inom utkomstskyddet för arbetslösa föreslås ett tilläggsanslag på 10 miljoner euro till den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen.

För statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare föreslås ett tilläggsanslag på 1 miljon euro. Anslaget används till ett projekt som genomförs av Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt och som syftar till att stödja lantbruksföretagare så att de orkar med sitt arbete.

Det föreslås 5 miljoner euro till miljöministeriet för bekämpning av miljöskador på grund av risken för förorening av miljön till följd av Belvedere Mining Oy:s konkurs.

Ytterligare information: Markus Lahtinen, statsministerns finanspolitiska specialmedarbetare, tfn 0295 160 404, Juha Halttunen, arbetsministerns specialmedarbetare, tfn 050 574 0236 och Ville Valkonen, finansministerns specialmedarbetare, tfn 044 567 2201

budgeter ekonomi förvaltning politik tilläggsbudgeter

Se även

Statens pensionsfond överför mer medel än tidigare till statsbudgeten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:25.9.2025 14.07

Införing av uppgifter om inköpsfakturor i informationsresursen för offentliga upphandlingar testas med sju kommunorganisationer

FM
Typ:Nyhet Utgivningsdatum:12.9.2025 10.41

Finansminister Riikka Purra: De europeiska staterna måste än en gång förbinda sig till säkerheten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:5.3.2025 14.04

Finansministrarna behandlar konkurrenskraften och genomförandet av EU:s budget

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:14.2.2025 13.15

Överenskommelse om EU:s budget – Finland avstod från att rösta

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:18.11.2024 9.59

Finland betonar vikten av att svara på aktuella utmaningar i EU:s budget för nästa år

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:14.11.2024 7.50
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation