Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Regeringen enades om den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2024

finansministerietstatsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 21.5.2024 16.03 | Publicerad på svenska 21.5.2024 kl. 17.44
Typ:Pressmeddelande
Kuvassa teksti lisätalousarvio

Regeringen enades vid sin överläggning tisdagen den 21 maj om årets andra tilläggsbudgetproposition. Propositionen stöder regeringens mål om att hålla underskottet i de offentliga finanserna under 3,5 procent i förhållande till BNP 2024.

Den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2024 minskar anslagsbehovet för innevarande år med 53 miljoner euro. De ordinarie inkomsterna ökar med 141 miljoner euro. Dessa minskar tillsammans statens behov av nettoupplåning med nästan 194 miljoner euro. Statens nettoupplåning beräknas uppgå till 12,7 miljarder euro 2024. Den budgeterade statsskulden beräknas vid utgången av 2024 uppgå till cirka 169 miljarder euro, vilket är cirka 60 procent i förhållande till bruttonationalprodukten.

De offentliga finanserna stärks för att undvika EU:s förfarande vid alltför stora underskott

Den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2024 innehåller i enlighet med regeringens åtagande vid vårens ramförhandlingar åtgärder som stärker de offentliga finanserna för att undvika EU:s förfarande vid alltför stora underskott. Dessa inkluderar bland annat en höjning av den allmänna mervärdesskattesatsen samt justeringar som gjorts på basis av preciserade behovsbedömningar och tidsplaner för betalningar till exempel i energistöden, kostnaderna för invandring och EU-medlemsavgiften. Nödvändiga satsningar genomförs med hänsyn till det handlingsutrymme som de offentliga finanserna möjliggör. Förfarandet vid alltför stora underskott kan undvikas om referensvärdet för underskott på 3% överskrids tillfälligt och i obetydlig mån. Det betyder att det underskott som regeringen planerar för i år ska hållas under 3,5 procent i förhållande till BNP. Överskridningen är tillfällig eftersom Finlands underskott enligt EU-kommissionens prognos kommer att sjunka under referensvärdet på 3 procent till 2,8 procent i förhållande till BNP år 2025.

Regeringen beslutade om ytterligare satsningar på trafikprojekt inom utgiftsramen och den icke-namngivna projektreserveringen i regeringsprogrammet

Regeringen inleder flera betydande trafikprojekt på olika håll i Finland i syfte att påskynda tillväxten i områdena och återhämtningen inom byggbranschen.

Det föreslås att följande projekt inleds som ett led i det investeringsprogram som ingår i regeringsprogrammet: 1) Riksväg 5 Leppävirta—Kuopio (föreslagen fullmakt 180 miljoner euro), 2) Riksväg 8 Edsevö—Lepplax (föreslagen fullmakt 24 miljoner euro) och 3) utvecklandet av Kustbanan på avsnittet Köklax—Karis (föreslagen fullmakt 30 miljoner euro). Projekt som ingår i investeringsprogrammet ökar inte på statens inlåningsbehov.

Finland intäktsför stöd från EU:s fond för ett sammanlänkat Europa till ett belopp av sammanlagt 51,1 miljoner euro för trafikprojekt. Av stödet allokeras sammanlagt 11,2 miljoner euro till Västbanan Ab. Dessutom föreslås det att följande projekt finansieras med stöd från programmet i fråga om anslagsbehovet för 2024: Riksväg 11 Koivisto bro och Pikkuhaara bro (Björneborg och Ulvsby), Riksväg 21 förbättras mellan Ailakkalahti och Kilpisjärvi i Enontekis kommun, och dessutom bygger man en planskild anslutning till riksväg 3 vid gränsen mellan Tavastehus och Janakkala.

För riksväg 15, infarten till Kotka (Hyväntuulentie) föreslås en fullmakt på 8,17 miljoner euro och ett anslag på 1 miljon euro för år 2024. Dessutom förbättras anslutningsarrangemangen till riksväg 3 och riksväg 19 i Jalasjärvi, Kurikka. För projektet föreslås en fullmakt på 11 miljoner euro och ett anslag på 1 miljon euro för 2024.

Dessutom föreslås det att en fullmakt på 1,45 miljoner euro beviljas för långa serviceavtal för landsvägsfärjetrafik (20—21 år). Den föreslagna fullmakten och serviceavtalen förutsätter inget tilläggsanslag, utan finansieringen ingår i den årliga anslagsramen för basunderhållet av transportinfrastrukturen.

Nödvändiga tilläggsanslag för kostnaderna för instrumentaliserad olaglig migration och för ersättning av stödet till Ukraina

För kostnader för instrumentaliserad olaglig migration föreslås 3,3 miljoner euro åt Gränsbevakningsväsendet, 0,5 miljoner euro åt polisen och 0,7 miljoner euro åt Tullen. Gränsbevakningsväsendet föreslås dessutom få 11 miljoner euro för investeringsutgifter som gäller ett radiotekniskt övervakningssystem (RTV).

Åt Migrationsverket föreslås sammanlagt ca 1,5 miljoner euro för utgifter enligt regeringens propositioner om ett gränsförfarande och om ändring av medborgarskapslagen.

Det föreslås att tilläggsanslagen för ersättande av den försvarsmateriel som levererats till Ukraina ska omfattas av Försvarsmaktens fullmakt för stöd till Ukraina (UKR 2023), vars totala belopp då stiger med 575,4 miljoner euro. Utgifterna för de ersättande anskaffningarna kommer att realiseras 2024– 2032. Med hänvisning till detta föreslås det att Försvarsmaktens materielanskaffningar ökas med ca 1,1 miljoner euro för att täcka kostnaderna för stödet till Ukraina 2024. För att täcka kostnaderna för stödet till Ukraina föreslås dessutom ett tillägg på 6,1 miljoner euro för Försvarsmaktens omkostnader. Försvarsministeriets förvaltningsområde föreslås få ett tillägg om 152,8 miljoner euro i enlighet med indexjusteringen.

Lantmäteriverket föreslås få ett tillägg om 1 miljon euro för förnyandet av flygkamerautrustningen, vilket även betjänar försvarsmaktens behov.

I tilläggsbudgetpropositionen föreslås ett tillägg om 0,7 miljoner euro för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovårdens omkostnader för att uppdatera registret över serviceproducenter (Soteri) till en nivå som förutsätts av lagen om tillsyn övers social- och hälsovården.

Anslagen minskar tack vare ändringar i behovskalkylerna och tidsplanerna för utbetalning

Tilläggsbudgetpropositionen innehåller flera ändringar i tidsplaner och utbetalningar vilket minskar anslagsbehovet i år. Det föreslås till exempel att kalkylen över anslaget för energistöd sänks med 141 miljoner euro och kalkylen över anslaget för produktionsstöd för förnybar energi med 114 miljoner euro. Det anslag som reserverats för EU:s strukturfondsprojekt föreslås bli minskat med 100 miljoner euro på grund av att utbetalningarna är mindre än beräknat. 

EU-medlemsavgiften föreslås bli sänkt med 136 miljoner euro på basis av en preciserad uppskattning. Utgifterna för invandring minskar också. Anslaget som reserverats för utgifter för mottagande av flyktingar och asylsökande föreslås bli minskat med 59,8 miljoner euro bland annat på grund av justerade antaganden om invandring. Det anslag som reserverats för stöd till mottagningsverksamhetens kunder föreslås bli sänkt med 28,7 miljoner euro på grund av att antagandena om invandring har justerats.

De i regeringsprogrammet överenskomna besparingarna inom utveckling av landsbygden täcks genom ombudgetering av oanvända anslag från CAP-övergångsperioden. EU-förvärven kan således säkerställas till fulla beloppet.

Ränteutgifterna ökar

Kalkylen över ränteutgifterna har justerats i enlighet med utfallet av ränteutgifterna och i enlighet med upplåningen och utvecklingen av räntenivåerna. Det föreslås att skuldhanteringsutgifterna höjs med 73,1 miljoner euro. Ränteutgifterna uppskattas uppgå till sammanlagt cirka 3,2 miljarder euro 2024.

De försämrade ekonomiska utsikterna drar ner på de beräknade skatteinkomsterna

Det föreslås att kalkylen över skatteinkomster sänks med 261 miljoner euro. Den nya kalkylen baserar sig på finansministeriets makroekonomiska prognos från april 2023.

Det föreslås att den allmänna mervärdesskattesatsen och skatten på vissa försäkringar höjs från 24 procent till 25,5 procent från och med den 1 september 2024. Höjningarna beräknas öka skatteintäkterna med ca 182 miljoner euro. Mervärdesskatteintäkterna minskar å andra sidan på grund av de försvagade ekonomiska utsikterna.

Intäktskalkylen för samfundsskatten föreslås bli sänkt med 469 miljoner euro på grund av de försämrade konjunkturutsikterna. Intäktskalkylen för den temporära skatten på vinster inom elbranschen och sektorn för fossila bränslen sänks också med 150 miljoner euro på basis av skattedeklarationsuppgifterna från företag inom elbranschen. Intäktskalkylen för arvs- och gåvoskatten föreslås däremot bli höjd med 115 miljoner euro och intäktskalkylen för källskatten på ränteinkomster med 106 miljoner euro på basis av uppgifterna om influtna belopp.

Kalkylen över inkomster av blandad natur föreslås bli höjd med sammanlagt 412 miljoner euro. Inkomsterna från bland annat EU:s program Fonden för ett sammanlänkat Europa kommer att öka, och förslaget innehåller också en uppskattning på 300 miljoner euro av förfallna anslag som överförts från tidigare år.

Avsikten är att den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2024 lämnas till riksdagen vid statsrådets allmänna sammanträde torsdagen den 23 maj, varefter den publiceras på webbplatsen Statens budgetpropositioner.

Ytterligare information: Mikko Martikkala, statsministerns finanspolitiska specialmedarbetare, tfn 0295 161 171, mikko.martikkala(a)gov.fi, och Jussi Lindgren, finansministerns finanspolitiska specialmedarbetare, tfn 0295 530 514, jussi.lindgren(a)gov.fi

Ukraina ekonomi energistöd järnvägstrafik ränta statsbudgeter statsförbund statsstöd strukturfonder tilläggsbudgeter trafik

Se även

Finansministrarna diskuterar förenkling av EU-lagstiftningen

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:7.3.2025 12.51

Finansminister Riikka Purra: De europeiska staterna måste än en gång förbinda sig till säkerheten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:5.3.2025 14.04

Finansministeriets förslag till tredje tilläggsbudgeten för 2024 förbättrar balansen i budgetekonomin

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:24.9.2024 8.33

Finansminister Riikka Purras budgetförslag för 2025

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.8.2024 14.01

Finansministrarna fortsätter diskutera mervärdesbeskattningen i den digitala tidsåldern

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:19.6.2024 13.38

Regeringen lämnade den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2024 till riksdagen

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:23.5.2024 13.46
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Delegationen för välfärdsområdenas ekonomi och förvaltning
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Digi i vardagen -delegationen
          • Digi i vardagen verksamhetsberättelse
            • Digitaliseringen får inte marginalisera
            • Digitala färdigheter nya medborgarfärdigheter
            • Alla gynnas av tillgänglighet
            • Problem med identifiering
            • Hur påverkar digitaliseringen människors vardag?
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Ansökan om finansiering
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • IKT-Kohtaamo
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation