Regeringens proposition om ändring av lagen om hemkommun
VM101:00/2020 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Syftet med propositionen var att förtydliga regleringen i lagen om hemkommun i situationer där en person som flyttat till Finland från utlandet inte längre uppfyller de villkor för att få hemkommun som föreskrivs i lagen och personens rätt till hemkommun i Finland upphör. Dessutom föreslogs vissa mindre ändringar och preciseringar av lagen. Beredningen av propositionen avbröts.
Projektets framskridande
Remissförfarande om utkastet till regeringsproposition
8.9.2020 – 20.10.2020 Remissbehandling
Utlåtanden om utkastet till regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om hemkommun och lagen om beskattningsförfarande kan ges av utlåtande.fi
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM101:00/2020
Ärendenummer VN/16724/2020
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 6.7.2020 – 11.12.2020
Datum för tillsättande
Lagberedning
RP med förslag till lag om ändring av lagen om hemkommun
- 1
Under beredning
Tillagd i sessionsperioden 18.8.2020 -
Överlämnades inte under sessionsperioden
Förtydligar regleringen i lagen om hemkommun i situationer där en person som har flyttat till Finland inte längre uppfyller de villkor för rätt till hemkommun som anges i lagen.
Ansvarig ministerKommunminister Paatero
KontaktpersonMarja Liukko, finansministeriet
- Behandling: Delegationen för kommunal ekonomi och förvaltning
Mål och resultat
Syftet med propositionen är att förtydliga regleringen i lagen om hemkommun så att det av lagen tydligt framgår ett förfarande genom vilket en i befolkningsdatasystemet införd anteckning om hemkommun för en person som kommit till Finland kan strykas i en situation där personen inte längre uppfyller de lagstadgade villkoren för att få hemkommun. Dessutom preciseras lagbestämmelserna om uppehållstillstånd eller annan uppehållsrätt som ger rätt till hemkommun, och t.ex. uppehållstillstånd som fås på basis av avtalet om Storbritanniens utträde ur EU nämns. En persons familjemedlem ska enligt förslaget alltid ha ett giltigt uppehållstillstånd eller någon annan uppehållsrätt för att kunna få hemkommun i Finland. I fortsättningen ska intressebevakaren för en person som flyttar kunna göra flyttningsanmälan för personens räkning.
Sammandrag
Syftet med propositionen var att förtydliga regleringen i lagen om hemkommun i situationer där en person som flyttat till Finland från utlandet inte längre uppfyller de villkor för att få hemkommun som föreskrivs i lagen och personens rätt till hemkommun i Finland upphör. Dessutom föreslogs vissa mindre ändringar och preciseringar av lagen. Beredningen av propositionen avbröts.
Utgångspunkter
Lagen om hemkommun innehåller inga uttryckliga bestämmelser om hur man ska gå till väga i situationer där en person som har flyttat till Finland inte längre uppfyller de villkor för att få hemkommun som anges i lagen. Syftet med lagen om hemkommun är att lagen inte ska tillämpas i sådana fall där en person inte längre uppfyller de lagstadgade villkoren. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har emellertid ansett att den i dessa fall i avsaknad av en uttrycklig bestämmelse inte kan stryka en anteckning om hemkommun som finns i befolkningsdatasystemet. Anteckningen om hemkommun är inte bindande för andra myndigheter, men i praktiken brukar t.ex. myndigheter som beviljar förmåner eller service lita på den anteckning som införts i systemet. Det händer ofta att myndigheterna inte har möjlighet att få uppgift om att en person inte längre uppfyller villkoren för att få hemkommun. Det innebär att det finns personer för vilka anteckning om hemkommun har införts i befolkningsdatasystemet och som utgående från detta kan få service och förmåner, trots att de inte längre uppfyller villkoren för att få hemkommun. Vidare är den bestämmelse i lagen om hemkommun där det föreskrivs om grunder på vilka en person kan beviljas hemkommun i Finland otydlig till vissa delar. I den nämns t.ex. inget om uppehållsrätt i Finland som kan fås på basis av avtalet om Storbritanniens utträde ur EU.
Genom att en i befolkningsdatasystemet införd anteckning om hemkommun för en person som kommit till Finland stryks i sådana situationer där personen inte längre uppfyller villkoren för att få hemkommun förbättras de i systemet införda uppgifternas aktualitet och riktighet. Därmed betjänas ett stort antal statliga och kommunala myndigheter som använder sig av uppgifterna i systemet. Lagen görs mer informativ och tydlig genom att det i den räknas upp de författningar med stöd av vilka en person kan få uppehållsrätt som ger rätt till hemkommun i Finland. Dessutom blir lagtillämpningen överskådligare i och med att erhållandet av hemkommun i fortsättningen alltid, så som anges i lagen, förutsätter en med utlänningslagstiftningen förenlig uppehållsrätt i Finland.
Regeringens proposition överlämnas inte till riksdagen. Det är motiverat att de lagändringar som föreslås i propositionen, t.ex. förlust av hemkommun och strykning av anteckning om hemkommun, granskas tillsammans med hela regleringen om hemkommun. Detta är mest ändamålsenligt att göra i samband med den totalreformen av lagen om hemkommun som ska inledas år 2021.
Remissförfarande om utkastet till regeringsproposition
8.9.2020 – 20.10.2020 Remissbehandling
Utlåtanden om utkastet till regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om hemkommun och lagen om beskattningsförfarande kan ges av utlåtande.fi
Remissförfarande om utkastet till regeringsproposition
8.9.2020 – 20.10.2020 Remissbehandling
Utlåtanden om utkastet till regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om hemkommun och lagen om beskattningsförfarande kan ges av utlåtande.fi
Lausuntomenettely
-
Lausuntoyhteenveto - Kotikuntalain ja verotusmenettelystä annetun lain muuttaminen PDF
30.10.2020 Finansministeriet
-
22.10.2020 Social- och hälsovårdsministeriet
-
Digi- ja väestötietoviraston lausunto PDF
21.10.2020 Digi- ja väestötietovirasto
-
Opetus- ja kulttuuriministeriön lausunto PDF
20.10.2020 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Migrin lausunto PDF
20.10.2020 Maahanmuuttovirasto
-
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian lausunto PDF
20.10.2020 Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia
-
Suomen Kuntaliitto ry:n lausunto PDF
20.10.2020 Suomen Kuntaliitto ry
-
20.10.2020 Inrikesministeriet
-
Oikeuskanslerinviraston lausunto PDF
19.10.2020 Oikeuskanslerin virasto
-
Puolustusministeriön lausunto PDF
19.10.2020 Försvarsministeriet
-
Pakolaisneuvonta ry:n lausunto PDF
16.10.2020 Pakolaisneuvonta ry
-
16.10.2020 Utrikesministeriet
-
15.10.2020 Verohallinto
-
Kansaneläkelaitoksen lausunto PDF
13.10.2020 Kansaneläkelaitos (Kela)
-
Oikeusministeriön lausunto PDF
7.10.2020 Justitieministeriet
-
Liikenne- ja viestintäministeriön lausunto PDF
6.10.2020 Kommunikationsministeriet
-
Korkeimman hallinto-oikeuden lausunto (ei lausuntoa) PDF
21.9.2020 Korkein hallinto-oikeus
-
Ympäristöministeriöllä ei lausuttavaa
17.9.2020 Miljöministeriet
-
Lausuntopyyntö HE-luonnos laeiksi kotikuntalain ja verotusmenettelystä annetun lain muuttamisesta PDF
8.9.2020 Finansministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Koponen, Ville
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
6.7. – 11.12.2020