Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Nya parallella Europa-Medelhavstäckande regler om ursprung (uppdaterad 3.9.2021)

Utgivningsdatum 3.9.2021 13.32
Typ:Pressmeddelande

EU och avtalsländerna inom Europa-Medelhavsområdet (PEM) har redan i många år förhandlat om revidering av ursprungreglerna inom PEM-området. Målet har varit att modernisera reglerna så att de bättre tar hänsyn till behoven inom modern handel och annan affärsverksamhet samt  gör transporterna smidigare.

Vid ett tekniskt PEM-möte 5.2.2020 beslöt man om införande av de nya ursprungsreglerna. De införs först mellan sådana PEM-avtalsländer som hittills meddelat att de godkänner de nya ursprungsreglerna. De nya ursprungsreglerna tillämpas som övergångsregler (transitional rules) tills revideringen av PEM-konventionen slutförts i sin helhet och alla avtalsländer godkänt de nya reglerna.

Tillämpning av nya övergångsregler och nuvarande ursprungsregler

Från och med den 1 september 2021 är det möjligt att tillämpa de nya övergångsreglerna i alla länder som godkänt de nya reglerna. EU har redan för sin del godkänt införandet av övergångsreglerna, men i många avtalsländer pågår den nationella godkännandeprocessen fortfarande. Det finns också länder som meddelat att de inte kan godkänna de nya ursprungsreglerna. Därför börjar man inom PEM-avtalsområdet parallellt tillämpa två olika uppsättningar av ursprungsregler tills alla länder godkänt de nya reglerna. 

De nuvarande ursprungsreglerna kan fortfarande tillämpas också i de länder där de nya reglerna godkänts eller kommer att godkänns. Ekonomiska aktörer i dessa länder kan för varje varusändning själv välja vilken uppsättning av ursprungsregler de iakttar. Två olika regeluppsättningar kan dock inte tillämpas i kors, eftersom exportproduktens ursprung i sin helhet ska fastställas antingen enligt de nuvarande eller enligt de reviderade ursprungsreglerna. Därför ska tillverkaren av en exportprodukt före upprättande av ursprungsbevis också säkerställa att t.ex. alla varuleverantörer av de delar som används i produkten tillämpar samma regeluppsättning.  

Valet av aktören kan också bero på i vilken takt andra aktörer i leveranskedjan börjar tillämpa de nya reglerna. Kommissionen har på sin webbplats publicerat en guide om övergångsreglerna (Guidance Transitional PEM Rules of Origin), som är avsedd för alla företag som idkar import och export inom PEM-området eller är delaktiga i leveranskedjorna före exporten.

Länderna som godkänt PEM-övergångsreglerna, läget 3.9.2021

Utöver Europeiska unionen börjar följande avtalsländer inom PEM-området tillämpa de nya övergångsreglerna den 1 september 2021: 

  • Albanien 
  • Färöarna 
  • Island
  • Jordanien
  • Norge 
  • Schweiz (inkl. Liechtenstein)
  • Georgien
  • Västbanken och Gaza

I följande länder pågår godkännandeprocessen fortfarande och tidtabellen för när de börjar tillämpa de nya reglerna är ännu öppen:

  • Bosnien och Hercegovina 
  • Egypten 
  • Israel
  • Kosovo
  • Libanon
  • Moldavien
  • Montenegro
  • Palestina
  • Nordmakedonien
  • Serbien
  • Turkiet

PEM-avtalsländer som inte tillämpar övergångsreglerna

Alla avtalsländer inom PEM-området är ännu inte redo att godkänna de nya ursprungsreglerna. I dessa länder tillämpar man tills vidare enbart de nuvarande ursprungsreglerna. Produkter som exporteras till ett sådant land kan inte beviljas förmånsbehandling på basis av de nya övergångsreglerna, utan exportören ska fastställa produktens rätt till förmånsbehandling enligt de nuvarande ursprungsreglerna. I övergångs¬reglerna finns ofta mera flexibla produktspecifika ursprungsregler än i de nuvarande reglerna. Därför ska man vara särskilt noggrann när man fastställer en produkts ursprung, om företaget exporterar samma produkter både till ett land där övergångsreglerna tillämpas och till ett land där de tills vidare inte tillämpas. 

Om en ekonomisk aktör exporterar produkter till länder där övergångsreglerna inte tillämpas, är det bra att aktören aktivt följer hur läget utvecklas. EU förhandlar fortfarande också med dessa länder för att man inom PEM-området till slut ska kunna tillämpa bara en enda uppsättning ursprungsregler. Följande länder har ännu inte meddelat att de godkänner övergångsreglerna:

  • Algeriet
  • Marocko
  • Tunisien 

Nya eller nuvarande ursprungsregler?

Ekonomiska aktörer måste bestämma sig om de tillämpar de nuvarande ursprungsreglerna eller de nya övergångsreglerna. Om de tillämpar övergångsreglerna ska varornas ursprung enbart fastställas enligt övergångsreglerna. Likaså om de tillämpar de nuvarande ursprungsreglerna enligt PEM-konventionen ska ursprunget fastställas enligt de reglerna. Förbudet att tillämpa reglerna i kors gäller också tillämpning av kumulation.

Valet av ursprungsreglerna påverkas i första hand av tre saker:

  1. Uppfyller exportprodukten de allmänna villkoren för ursprungsprodukt och de produktspecifika villkoren för bearbetning också enligt de nya reglerna?
  2. Tillämpar de varuleverantörer som tillverkaren av exportprodukten anlitar de nya eller nuvarande reglerna? 
  3. Tillämpar destinationslandet för exporten de nya eller bara de nuvarande reglerna?

Det kan hända att man måste fatta beslutet om tillämpningen av reglerna skilt för varje varusändning, om man exporterar en viss produkt både till länder där övergångsreglerna tillämpas och till länder där de tills vidare inte tillämpas.  

Anteckningarna i ursprungsbevis när övergångsreglerna tillämpas

Kommissionen rekommenderar att exportörer och varuleverantörer anger i ursprungsbevisen och leverantörsdeklarationerna enligt vilka regler produkternas ursprung fastställts. Om ursprunget fastställts enligt de nuvarande ursprungsreglerna i PEM-konventionen ska man skriva ”PEM-convention rules of origin” i ursprungsbeviset. Om man tillämpat övergångsreglerna ska man skriva ”transitional rules of origin”. I varucertifikat EUR.1 ska denna uppgift anges i fält 7. 

Exportören anger i ursprungsdeklarationer den tillämpade regeluppsättningen efter den egentliga deklarationstexten. Efter texten ”these products are of ............... preferential origin” anger man antingen ”according to the PEM-convention rules of origin” eller ”according to the transitional rules of origin”. 

Om produkten samtidigt uppfyller villkoren enligt både de nuvarande och de nya ursprungsreglerna, kan aktören ange att reglerna enligt båda uppsättningarna är uppfyllda. Om ett dokument innehåller flera olika produkter vars ursprungsstatus fastställs enligt olika regeluppsättningar eller som inte alls anses som ursprungsprodukter, ska man tydligt ange rätt uppgift vid varje produkt.

Nedan finns ett exempel på en anteckning som exportören gjort när alla produkter i ett dokument klassificeras som ursprungsprodukter enligt övergångsreglerna. Om ett dokument innehåller flera olika produkter vars ursprungsstatus fastställts enligt olika regeluppsättningar, ska man tydligt ange uppgiften på de produktspecifika raderna. Då kan man i ursprungsdeklarationen ange t.ex. ”according to the transitional rules and PEM-Convention rules of origin as specified separately in the product list”.
 


The exporter of the products covered by this document (customs authorization No ........... (1)) declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of .............. (2) preferential origin according to the transitional rules of origin.

........................................................................................................................................................................................

(Place and date) (3)

........................................................................................................................................................................................

(Signature of the exporter, in addition the name of the person signing the declaration has to be indicated in clear script)


Om ingen uppgift om den tillämpade regeluppsättningen angetts i ursprungsbeviset, anses aktören ha tillämpat de nuvarande ursprungsreglerna enligt PEM-konventionen.

Att utnyttja övergångsreglerna i efterhand

Om det är svårt för exportören att fastställa en produkts ursprung t.ex. på grund av att alla varuleverantörer inte kan tillämpa de nya reglerna, rekommenderar kommissionen att aktörerna tillämpar de nuvarande ursprungsreglerna. 

Om produkten emellertid inte uppfyller de strängare villkoren enligt de nuvarande ursprungsreglerna eller om exportören av någon annan anledning inte vill tillämpa dessa regler, är det möjligt att upprätta ursprungsbevisen enligt övergångsreglerna också i efterhand. Då levererar exportören produkterna till destinationslandet utan ursprungsbevis och levererar bevisen till importlandet när produkten kan anses uppfylla kriterierna enligt de nya ursprungsreglerna. 

Kumulation

I fråga om ursprungskumulation är villkoren mer flexibla i de nya ursprungsreglerna. Den så kallade fulla kumulationen kan tillämpas på de flesta produkter mellan alla länder som godkänt de nya reglerna. Då är det möjligt att ackumulera ursprung när tillverkningen sker i flera avtalsländer. I fråga om textilier enligt kapitlen 50–63 i det harmoniserade systemet (HS) kan kumulation dock bara tillämpas bilateralt. Kumulation enligt övergångsreglerna kan inte tillämpas i kors med de nuvarande reglerna om kumulation. Kommissionen publicerar senare i Europeiska unionens officiella tidning en tabell gällande de nya reglerna vid sidan av den s.k. Matrix-kumulationstabellen som gäller de nuvarande reglerna. I tabellen anges möjligheterna för tillämpning av kumulation mellan de olika avtalsländerna.

Tillräcklig bearbetning – användning av genomsnittspriser

I definitionen av tillräcklig bearbetning i övergångsreglerna beaktas fluktuationer i kostnader för de anskaffade produkterna och valutakurser vid fastställande av produkters ursprung (art. 4.3–4.6 i övergångsreglerna). Exportören kan be tullmyndigheten om tillstånd att vid fastställande av ursprung använda genomsnittet av anskaffningspriserna för de icke-ursprungsmaterial som använts vid tillverkningen samt genomsnittet av priset fritt fabrik.  Genomsnitten ska dock baseras på inköp och försäljningar som skett under en tillräckligt lång tidsperiod. Också varuleverantörer kan be om tillstånd att tillämpa genomsnittspriser vid varuleveranser. Kommissionen har publicerat närmare anvisningar om användningen av genomsnittspriser i guiden om PEM-övergångsreglerna. I guiden beskrivs till exempel på vilka produkter det är möjligt att tillämpa metoden och hur tidsperioderna fastställs vid beräkning av genomsnittspriserna.

Toleranser 

I övergångsreglerna har den allmänna toleransen för icke-ursprungsmaterial, dvs. den högsta tillåtna mängden, höjts från 10 procent till 15 procent. Toleranserna för textilprodukter enligt kapitlen 50–63 i HS-nomenklaturen har dock fastställts separat (bilaga 1, anmärkningarna 6 och 7 före de produktspecifika ursprungsreglerna). 

Bokföringsmässig uppdelning

I övergångsreglerna finns färre krav på bokföringsmässig uppdelning än i de nuvarande reglerna enligt PEM-konventionen. Om aktören enligt de nuvarande reglerna vill få tillstånd att lagra material utan att skilja åt dem fysiskt, måste aktören åsamkas orimliga kostnader eller betydande svårigheter av att lagra fungibla material med eller utan ursprungsstatus separat. I övergångsreglerna finns det inte längre något sådant krav utan aktörer kan lagra material med eller utan ursprungsstatus i samma lokaler när de anser detta vara behövligt med tanke på affärsverksamhet. 

Transporter mellan avtalsländer

I övergångsreglerna finns också färre krav gällande transport av produkterna. I de nuvarande reglerna finns ett krav på direkttransport, men enligt övergångsreglerna kan också ursprungsprodukter som transporteras via ett tredje lands territorium få förmånsbehandling. Det ställs alltså inte längre villkor för transportrutten, men varorna får inte i fortsättningen heller ändras under transporten eller mellanlagringen.

Tullrestitution

I de nya övergångsreglerna slopas förbudet mot tullrestitution för alla produkter utom textilprodukter som omfattas av HS-kapitlen 50–63. Detta innebär att när en produkt med ursprung i tredje land förädlas i unionen under förfarandet för aktiv förädling så att produkten får status som ursprungsprodukt, kan man upprätta ett ursprungsbevis för produkten till ett land som godkänt PEM-övergångsreglerna utan att de tullar som inte tagits ut vid tidpunkten för hänförandet till förädlingsförfarandet skulle tas ut i efterhand. 

Ursprungsbevis

När exportören tillämpar övergångsreglerna kan den utfärda ett ursprungsbevis för förmånsberättigade produkter antingen traditionellt med ett varucertifikat EUR.1 eller med en ursprungsdeklaration. Därtill ingår i reglerna en möjlighet att utfärda ursprungsbeviset i registrerade exportörers REX-system.  Man måste dock komma överens om användningen av systemet genom bilaterala överenskommelser, vilket gör att REX-systemet tills vidare inte används inom PEM-området.  

Varucertifikatet EUR.1 eller ursprungsdeklarationen ska vara försett med uppgift om vilka regler som tillämpats. Vid tillämpning av kumulation ska uppgifterna om hur produkternas ursprung kommit till enligt de nya reglerna alltid anges i varucertifikat EUR.1, eftersom varucertifikat EUR-MED inte längre används i övergångsreglerna. I varucertifikat EUR.1 ska man också på engelska skriva  ”Cumulation applied with...” och ange de länder där det material som använts vid tillverkningen har haft sitt ursprung.

I tulldeklarationen ska man använda dokumentkoder enligt de nya övergångsreglerna:

  • U075 = varucertifikat EUR.1, när certifikatets fält 7 försetts med "Transitional Rules”.
  • U076 = ursprungsdeklaration, när deklarationen har texten “origin according to the transitional rules”.

Det finns ingen kod för sändningar som innehåller ursprungsprodukter till ett värde av högst 6 000 euro, utan alla ursprungsdeklarationer anges i tulldeklarationen med koden U076. 

Produktspecifika ursprungsregler

De produktspecifika ursprungsreglerna är i de nya övergångsreglerna oftast mer flexibla än tidigare. Till exempel har den tillåtna andelen icke-ursprungsmaterial i slutprodukten höjts från 40 procent till 50 procent för många produkter. Aktören ska dock alltid säkerställa vilka ursprungsvillkor som gäller för varje produkt. Till exempel har vissa jordbruksprodukter, t.ex. maltextrakt enligt HS-nummer 1901, i övergångsreglerna strängare krav på användning av socker än i de nuvarande ursprungsreglerna inom PEM-området.

I fråga om de flesta produkter är det så att om produkten anses som förmånsberättigad ursprungsprodukt enligt någon nuvarande produktspecifik ursprungsregel så uppfyller produkten sannolikt också villkoren enligt en ny regel. Aktören ska dock alltid kontrollera den produktspecifika regeln samt se till att andra krav som enligt övergångsreglerna ställs på ursprungsprodukten uppfylls. 

Mera information på kommissionens webbplats:
ROSA-verktyg för fastställande av exportprodukters ursprung
Webbplats för Europa-Medelhavsområdet
Förteckning över länder som godkänt PEM-övergångsreglerna samt ländernas bilaterala avtalshandlingar med EU
Allmän information om förmånsberättigande ursprung
Mera information på Tullens webbplats:
Godkänd exportör

Meddelanden om förmånsbehandling
tullförmåner
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Hankintakäsikirja
      • Valtion matkustussääntö
      • Taloudellinen katsaus syksy 2025
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot