Käyttäjien vaikutusmahdollisuuksia palvelujen kehittämisessä on lisättävä
- Julkisen hallinnon asiakkaiden mahdollisuuksia vaikuttaa palveluiden sisältöön ja toteuttamiseen on lisättävä, kannustaa valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen. - Palvelujen tuotannon ja kehittämisen tulee perustua asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen ja kunnioittamiseen. Tavoitteena on parantaa yhteistyössä palvelujen käytettävyyttä ja vaikuttavuutta.
Julkisen hallinnon asiakkuutta pohditaan Uusi asiakkuus -keskustelutilaisuudessa 13.11.2012. Julkisen hallinnon asiakkuusstrategian valmistelua tukevassa tilaisuudessa keskustellaan asiakkaiden ja kansalaisten osallistumisen ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämisestä palveluiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Keskustelua voi seurata verkossa osoitteessa https://new.livestream.com/Infocrea-fi/Asiakkuusstrategia-2012-11-13. Keskusteluun voi osallistua kirjoittamalla kysymyksiä ja kommentteja dokumenttiin: http://muistio.tieke.fi/asiakkuusstrategia.
Asiakkaiden osallistamisen lisäksi osallistujat keskustelevat myös palvelujen saatavuudesta, asiakkaiden tavoittamisesta, hallinnon rakenteista, kustannustehokkuudesta ja päätöksentekoprosesseista. Tilaisuuteen osallistuu paikan päällä palvelujen kehittämisen asiantuntijoita kunnallis- ja valtionhallinnosta sekä kansalaisjärjestöistä. Keskustelu jatkuu otakantaa.fi palvelussa: http://www.otakantaa.fi/fi-FI/Hankkeet/Julkisen_hallinnon_asiakkuusstrategia_hanke
Julkisen hallinnon asiakkuusstrategia -hankkeen tavoitteena on laatia julkisten palvelujen tuottajien ja järjestäjien yhtenäinen näkemys siitä, minkä periaatteiden varaan asiointia ja palveluja jatkossa kehitetään sekä tarjota työkaluja kehittämiseen. Hankkeen lähtökohtina ovat Hallintopolitiikan suuntaviivat vuoteen 2020 -katsauksessa sekä hallitusohjelmassa esitetyt linjaukset.
Strategiahankkeella on kiinteä yhteys ja sitä laaditaan vuorovaikutuksessa muiden meneillään olevien hankkeiden kuten Asiakaspalvelu 2014- hankkeen, JulkICT-strategian, keskushallinnon uudistushankkeen sekä vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman kanssa.
Hankkeen puheenjohtajana toimii valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen valtiovarainministeriöstä. Hanke päättyy 31.3.2013.
Lisätietoa:
Asiakkuusstrategia-hankkeen sivut
Neuvotteleva virkamies Johanna Nurmi, puh. 0295530171
Finanssineuvos Marja Granlund, puh. 0295530334