Valtiovarainministeriö ja Väestörekisterikeskus:
Digituen alueelliset pilotit käynnistyvät
Kun julkiset palvelut digitalisoituvat, monet kansalaiset ovat uuden oppimisen edessä. Digisyrjäytymistä voidaan ehkäistä digituella. Digituen kehittäminen käynnistyy viidellä pilottialueella ympäri Suomea.
Digituen alueelliset pilotit ovat osa valtakunnallisen digituen toimintamallin kehittämistä. Malli kuvaa, miten Suomessa voidaan järjestää digitukea niiden henkilöiden auttamiseksi, jotka eivät osaa tai pysty käyttämään digitaalisia palveluja. Yhteiskunnan ja palvelujen digitalisoituessa on tärkeää, että kaikille taataan mahdollisuus hyödyntää digitaalisia palveluja.
Piloteissa alueellisten toimijoiden tehtävänä on koordinoida alueellista digitukea. Siihen sisältyy alueen asukkaiden digituen tarpeen arvioiminen, paikallisten digitukea tarjoavien toimijoiden verkoston luominen ja digituen saatavuuden kehittäminen.
Pilottikohteet valittu alueellisesti kattavasti
Digituen alueellisiksi piloteiksi on valittu Lapin sairaanhoitopiiri sekä maakuntien liitot Pohjanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Pohjanmaa ja Uusimaa. Pilottikohteet valittiin siten, että ne muodostavat mahdollisimman kattavan, alueellisesti monipuolisen ja toiminnallisesti toisiaan täydentävän kokonaisuuden. Pilottikohteiden alueella asuu yhteensä noin 2,6 miljoonaa henkilöä, joten pilottien avulla tavoitetaan liki puolet Suomessa asuvista.
Pilotit tekevät kehittämistyötä tiiviisti keskenään sekä yhdessä Väestörekisterikeskuksen ja valtiovarainministeriön kanssa. Yhteistyö käynnistyi kesäkuussa, jolloin pilottitoimijat tapasivat ensimmäisen kerran. Tavoitteena on, että jatkossakin tietoa jaetaan avoimesti ja että parhaat käytännöt leviävät alueelta toiselle.
Digituki auttaa alkuun
Digitukea tarjoavat ympäri Suomen esimerkiksi monet kunnat, asiointipisteet, yhdistykset ja kirjastot. Digituki auttaa, jos ei osaa käyttää älypuhelinta, tietokonetta tai tablettia, tai jos tarvitsee apua esimerkiksi digipalvelujen käytössä ja sovellusten asentamisessa.
Tietoa paikallisista digitukipalveluista saa Kansalaisneuvonnasta (puh. 0295 000) ja Suomi.fi:stä. Digituen löydettävyyttä Suomi.fi:stä kehitetään koko ajan yhteistyössä digitukea tarjoavien toimijoiden kanssa.
Väestörekisterikeskus kehittää digitukea valtakunnallisesti
Digituen toimintamallin mukaisesti Väestörekisterikeskus toimii digitukea tarjoavien toimijoiden tukena valtakunnallisesti. Se muun muassa kokoaa hyviä käytäntöjä ja kehittää digituen laadun arviointia. Tavoitteena on kehittää ympäri Suomen tarjottavan tuen yhtenäisyyttä ja laatua.
Digituen valtakunnallinen toimintamalli kehitettiin valtiovarainministeriön AUTA-hankkeessa (2016–2017). Pilottien ohjauksesta vastaa valtiovarainministeriön ja Väestörekisterikeskuksen yhteinen digitukitiimi.
Lisätietoa:
- Anna Melgin, projektipäällikkö, Väestörekisterikeskus (etunimi.sukunimi(at)vrk.fi), puh. 0295 535 142
- Heikki Talkkari, neuvotteleva virkamies, valtiovarainministeriö (etunimi.sukunimi(at)vm.fi), puh. 0295 530 096
Aiempia uutisia aiheeseen liittyen:
- 17.4.2018: Digituen kehittämiseen apua lausunnoista (vm.fi)
- 31.1.2018: AUTA-hanke: Ehdotus kansalaisten digituesta lausunnoille (vm.fi)