Arvopaperien säilytysmallien laajentumisen ja yhdentyvien markkinarakenteiden toteuttamisen arviointi sekä arvopaperikeskusasetuksen täytäntöönpanon valmistelu
VM033:00/2014 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
valtioneuvosto.fi/sv/projekt Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Työryhmän tehtävä on arvioida, miten arvopaperien säilytysmallien laajentuminen ja yhdentyvät markkinarakenteet voidaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla toteuttaa ottaen huomioon tärkeät osakeomistuksen julkisuuteen liittyvät näkökohdat sekä valmistelemaan arvopaperikeskusasetuksen (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus arvopaperitoimituksen parantamisesta Euroopan unionissa ja arvopaperikeskuksista sekä direktiivin 98/26/EY muuttamisesta) voimaantulon johdosta tarvittavat lainsäädäntömuutokset.
Työryhmän tulee työssään
- sovittaa arvopaperimarkkinalainsäädännön muutokset yhteen vastaavien verolakimuutosten kanssa kansainvälisten verotietojen vaihtamisen tukemiseksi;
- selvittää tarvetta ja mahdollisuuksia edellyttää suomalaiselta arvopaperikeskukselta piensijoittajille ilmaisen säilytyspalvelun tuottamista jatkossakin;
- ottaa huomioon EU:ssa valmisteilla oleva muutos direktiiviin 2007/36/EY osakkeenomistajan eräiden oikeuksien käyttämisestä julkisesti ...
Projektets framskridande
Tiedote; Valtiovarainministeriö valmistelee täydentävää lainsäädäntöä talousvaliokunnan lausumien pohjalta, 2.5.2017
2.5.2017 Annan etapp
Ytterligare uppgifter
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM033:00/2014
Ärendenummer 697/00.01.00.01/2014, 2317/03.01.00/2014,
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 26.3.2014 – 30.6.2014
Datum för tillsättande 21.3.2014
Lagberedning
Regeringsproposition 28/2016 Uppgifter om behandlingen i riksdagenLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Riksdagens svar 44/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 348/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 349/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 350/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 351/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 352/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 353/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 354/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 355/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 356/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 357/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 358/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 359/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 360/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 361/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Antagen författning 362/2017Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
Mål och resultat
Toimeksiannon mukaan työryhmän on arvioitava erityisesti arvopaperien säilytysmallien laajentumisen ja markkinarakenteiden yhdentymisen vaikutuksia osakeomistuksen julkisuuteen. Työryhmän on huomioitava markkinoiden avaamiseen tähtäävät arvopaperikeskusasetuksen säännökset ja tavoitteet. Huomiota tulee kiinnittää myös yhteismarkkinoiden hyötyjen kanavoitumiseen suomalaisille markkinaosapuolille ja sijoittajille.
Työryhmän on pyrittävä löytämään ratkaisut omistajatietojen keräämiseen, säilyttämiseen ja julkisena pitämiseen mallilla, joka mahdollistaisi sen, että suomalaisten sijoittajien omistusta koskeva tieto voidaan pitää jatkossakin julkisesti saatavilla.
Työryhmän on otettava työssään huomioon erityisesti seuraavat tavoitteet:
- kansallisen lainsäädännön yhteensopivuus arvopaperimarkkinoiden avautumista ja kansallisten raja-aitojen poistumista koskevien arvopaperikeskusasetuksen säännösten ja tavoitteiden kanssa;
- yhteismarkkinoiden hyötyjen kanavoituminen suomalaisille markkinaosapuolille ja sijoittajille;
- suomalaisen arvo-osuusjärjestelmän mahdollisuus integroitua tehokkaasti EU-alueen arvopaperimarkkinoiden infrastruktuuriin;
- arvopaperien moniportaista hallintaa käyttävän sijoittajan sijoittajansuojan parantaminen arvopaperikeskukselle ja sen osapuolille asetettavien erotteluvaatimusten johdosta;
- hallitusohjelman mukainen tavoite arvopaperimarkkinoiden omistuksen julkisuuden ja läpinäkyvyyden säilyttämisestä vähintään nykytasolla; sekä
- pyrkimys löytää ratkaisu omistajatietojen keräämiseksi, säilyttämiseksi ja julkisena pitämiseksi mallilla, joka mahdollistaisi sen, että suomalaisten sijoittajien omistusta koskeva tieto voidaan pitää julkisesti saatavilla.
Sammandrag
Työryhmän tehtävä on arvioida, miten arvopaperien säilytysmallien laajentuminen ja yhdentyvät markkinarakenteet voidaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla toteuttaa ottaen huomioon tärkeät osakeomistuksen julkisuuteen liittyvät näkökohdat sekä valmistelemaan arvopaperikeskusasetuksen (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus arvopaperitoimituksen parantamisesta Euroopan unionissa ja arvopaperikeskuksista sekä direktiivin 98/26/EY muuttamisesta) voimaantulon johdosta tarvittavat lainsäädäntömuutokset.
Työryhmän tulee työssään
- sovittaa arvopaperimarkkinalainsäädännön muutokset yhteen vastaavien verolakimuutosten kanssa kansainvälisten verotietojen vaihtamisen tukemiseksi;
- selvittää tarvetta ja mahdollisuuksia edellyttää suomalaiselta arvopaperikeskukselta piensijoittajille ilmaisen säilytyspalvelun tuottamista jatkossakin;
- ottaa huomioon EU:ssa valmisteilla oleva muutos direktiiviin 2007/36/EY osakkeenomistajan eräiden oikeuksien käyttämisestä julkisesti noteeratuissa yhtiöissä, jolla on tarkoitus velvoittaa arvopaperien säilyttäjät toimittamaan tiedot osakkeenomistajista arvopaperien liikkeeseenlaskijalle;
- ottaa huomioon komission ehdotus direktiiviksi rahoitusjärjestelmän käytön estämisestä rahanpesuun ja terrorismin rahoitukseen, jolla kumottaisiin voimassa oleva niin sanottu kolmas rahanpesudirektiivi (2005/60/EY), ja jossa ehdotetaan muun muassa jäsenvaltiolle velvollisuutta huolehtia siitä, että sen alueelle sijoittautuneet yhteisöt tai oikeussubjektit hankkivat riittävät, tarkat ja ajantasaiset tiedot tosiasiallisista omistajistaan ja edunsaajistaan ja pitävät niitä tietoja yllä; sekä
- selvittää piensijoittajien oikeutta tietynasteiseen yksityisyydensuojaan toisin kuin sisäpiiriläisillä tai muilla, esimerkiksi poliittisesti merkittävässä päätöksentekoasemassa olevilla.
Työryhmän tulee laatia ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon.
Utgångspunkter
Komissio julkaisi ehdotuksen arvopaperikeskusasetukseksi maaliskuussa 2012. Ehdotuksen yleistavoitteena on lisätä markkinoiden luotettavuutta ja tehokkuutta erityisesti rajat ylittävissä selvityksissä, lyhentää arvopaperikauppojen selvittämiseen käytettävää aikaa ja vähentää selvitysriskiä.
Asetusta ei ole vielä hyväksytty, mutta asetusta koskevat niin sanotut trilogineuvottelut komission, jäsenvaltioita edustavan puheenjohtajavaltion ja Euroopan parlamentin välillä on käyty. Asetus tulee todennäköisesti voimaan syksyllä 2014.
Asetus mahdollistaisi arvopaperikeskukselle palveluntarjonnan rajan yli kotivaltiosta tai sivuliikkeessä vastaanottavassa jäsenvaltiossa. Asetuksessa on yksilöity ydin- ja oheispalvelut, joita arvopaperikeskukset saisivat niin sanotun EU-passin nojalla tarjota. Arvopaperikeskusten välillä olisi myös oltava avoimet liittymät tapahtumien ja arvopaperien välittämiseksi arvopaperikeskuksesta toiseen.
Asetuksen mukaan arvopaperin liikkeeseenlaskija voisi jatkossa valita minkä tahansa EU:n jäsenvaltiossa tai kolmannessa maassa toimiluvan saaneen arvopaperikeskuksen arvopaperiensa liikkeeseenlaskupaikaksi. Valinnasta riippumatta yhtiön arvopapereihin sovellettaisiin jatkossakin yhtiön kotipaikassa voimassa olevaa yhtiölainsäädäntöä ja muuta siihen rinnastettavaa sääntelyä.
Ytterligare uppgifter
Valtiovarainministeri Alexander Stubb linjasi 1. joulukuuta 2015, että lainsäädäntöön ei sisällytetä hallintarekisteröinnin laajentamista Suomessa. Aiemmin syksyllä 2015 lausuntokierroksella oli lainsäädäntöluonnos, joka sisälsi hallintarekisteröinnin laajentamisen Suomessa.
Övriga dokument och promemorior
-
Oikeusministeriön esittelylupa Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
10.3.2016 Oikeusministeriö
-
Esittelylupapyyntö oikeusministeriölle 7.3.2016 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
7.3.2016 Valtiovarainministeriö/Rahoitusmarkkinaosasto/Pääomamarkkinat-ja infrastruktuuri
-
Tiedote 192/2014; Lakiluonnokseen arvo-osuusjärjestelmästä 33 lausuntoa
1.12.2014 Valtiovarainministeriö
-
28.11.2014 Korkein hallinto-oikeus
-
Tiedote 180/2014; Arvopaperikeskusasetuksen tuomat lakimuutokset uudelle lausuntokierrokselle
14.11.2014 Valtiovarainministeriö
-
Lisäajan myöntäminen oikeusministeriölle lausunnon antamiseen koskien Arvopaperien säilytysmallien laajentumisen ja yhdentyvien markkinarakenteiden toteuttamisen arviointia sekä Arvopaperikeskusasetuksen täytäntöönpanon valmistelua
13.8.2014 Valtiovarainministeriö
-
Lisäajan myöntäminen Finanssivalvonnlle lausunnon antamiselle koskien Arvopaperien säilytysmallien laajentumisen ja yhdentyvien markkinarakenteiden toteuttamisen arviointia sekä Arvopaperikeskusasetuksen täytäntöönpanon valmistelua
31.7.2014 Valtiovarainministeriö
-
11.7.2014 Finanssivalvonta
-
Tiedote 111/2014; Työryhmä ehdottaa viranomaisten ylläpitämää omistajatietorekisteriä pörssiosakkeille / Arbetsgrupp föreslår myndighetsregister över innehav av börsaktier
1.7.2014 Valtiovarainministeriö
-
Finanssivalvonnan jäsenesitys seurantaryhmään Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
25.3.2014 Finanssivalvonta
-
25.3.2014 Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)
-
NASDAQ OMX:n jäsenesitys seurantaryhmään Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik HTML
24.3.2014 NASDAQ OMX Helsinki
-
24.3.2014 Verohallinto / Harmaan talouden selvitysyksikkö
-
Suomen Pankin jäsenesitys seurantaryhmään Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
24.3.2014 Suomen Pankki
-
24.3.2014 Tietosuojavaltuutetun toimisto
-
Poliisihallituksen jäsenesitys seurantaryhmään Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
24.3.2014 Poliisihallitus
-
Transparency Suomi ry:n jäsenesitys seurantaryhmään Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik HTML
23.3.2014 Transparency Suomi ry
-
21.3.2014 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
21.3.2014 Osakesäästäjien Keskusliitto ry
-
21.3.2014 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
Oikeusministeriön jäsenesitys työryhmään Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik HTML
21.3.2014 Oikeusministeriö
-
Suomen Pörssisäätiön jäsenesitys seurantaryhmään Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik HTML
20.3.2014 Suomen Pörssisäätiö
-
Euroclear Finlandin jäsenesitys työryhmään Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik HTML
20.3.2014 Euroclear Finland
-
20.3.2014 Finanssialan Keskusliitto
-
Jäsenpyyntö työryhmään Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
19.3.2014 Valtiovarainministeriö
-
Jäsenpyyntö seurantaryhmään Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
19.3.2014 Valtiovarainministeriö
-
19.3.2014 Suomen Journalistiliitto ry
-
Tiedote 48/2014; Valtiovarainministeriön työryhmä selvittämään arvopaperikeskusasetuksen voimaantuloa ja osakeomistuksen julkisuutta
19.3.2014 Valtiovarainministeriö
-
Pressmeddelande 48/2014; Finansministeriets arbetsgrupp utreder ikraftträdandet av förordningen om värdepapperscentraler och aktieägandets offentlighet
19.3.2014 Valtiovarainministeriö
Remissbehandlingar och höranden
-
Lausuntoyhteenveto 23.11.2015 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
23.11.2015 Valtiovarainministeriö
-
3.11.2015 Suomen Pankki
-
2.11.2015 Akava ry
-
2.11.2015 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
-
2.11.2015 Valtakunnansyyttäjänvirasto
-
2.11.2015 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
2.11.2015 Patentti- ja rekisterihallitus
-
2.11.2015 Verohallinnon Harmaan talouden selvitysyksikkö
-
2.11.2015 Transparency International Suomi ry
-
2.11.2015 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
2.11.2015 Työeläkevakuuttajat TELA ry
-
2.11.2015 Poliisihallitus
-
2.11.2015 Tutkivan journalismin yhdistys, Oikeustoimittajat ja Politiikan toimittajat
-
2.11.2015 Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
-
2.11.2015 Finanssialan Keskusliitto
-
2.11.2015 Viestinnän Keskusliitto
-
2.11.2015 Helsingin poliisilaitos
-
2.11.2015 Valtakunnanvoudinvirasto
-
2.11.2015 Verohallinto
-
2.11.2015 Keskuskauppakamari
-
2.11.2015 Innovatics Ky
-
2.11.2015 Helsingin käräjäoikeus
-
2.11.2015 Tietosuojavaltuutetun toimisto
-
2.11.2015 Rahoitusvakausvirasto
-
2.11.2015 Ammattiliitto Pro
-
2.11.2015 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
2.11.2015 Listayhtiöiden neuvottelukunta (LYNK)
-
2.11.2015 NASDAQ OMX Helsinki Oy
-
2.11.2015 Suomen Yrittäjät
-
2.11.2015 Osakesäästäjien Keskusliitto
-
2.11.2015 Suomen Journalistiliitto Finlands Journalistförbund ry
-
2.11.2015 Euroclear Finland Oy
-
2.11.2015 Suomen Pörssisäätiö
-
2.11.2015 Korkein hallinto-oikeus
-
2.11.2015 Finanssivalvonta
-
2.11.2015 Markkinaoikeus
-
30.10.2015 Directors Institute of Finland Hallitusammattilaiset ry
-
29.10.2015 Helsingin hallinto-oikeus
-
28.10.2015 Korkein oikeus
-
28.10.2015 Taloustoimittajat ry
-
28.10.2015 Keskusrikospoliisi
-
28.10.2015 Oikeusministeriö
-
21.10.2015 Valtiovarainministeriö
-
Lausuntopyynnön liite; HE-luonnos 21.10.2015 Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
21.10.2015 Valtiovarainministeriö
-
Lausuntoyhteenveto Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
5.3.2015 Valtiovarainministeriö
-
3.12.2014 Helsingin hallinto-oikeus
-
2.12.2014 Poliisihallitus
-
28.11.2014 Osakesäästäjien Keskusliitto ry
-
28.11.2014 Verohallinto
-
28.11.2014 Suomen Asianajajaliitto
-
28.11.2014 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
28.11.2014 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
-
28.11.2014 Finanssivalvonta
-
28.11.2014 Oikeusministeriö
-
28.11.2014 Akava ry
-
28.11.2014 Transparency International Suomi ry
-
28.11.2014 Keskusrikospoliisi
-
28.11.2014 Toimittajayhdistykset
-
28.11.2014 Suomen Journalistiliitto ry.
-
28.11.2014 Keskuskauppakamari
-
28.11.2014 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
28.11.2014 Viestinnän Keskusliitto ry
-
28.11.2014 Tietosuojavaltuutetun toimisto
-
28.11.2014 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
28.11.2014 Suomen Yrittäjät
-
28.11.2014 Helsingin poliisilaitos
-
28.11.2014 Valtakunnanvoudinvirasto
-
28.11.2014 Euroclear Finland Oy
-
28.11.2014 Finanssialan Keskusliitto
-
28.11.2014 Directors Institute of Finland Hallitusammattilaiset ry
-
28.11.2014 NASDAQ OMX Helsinki Oy
-
28.11.2014 Suomen Pörssisäätiö
-
28.11.2014 Työeläkevakuuttajat TELA ry
-
27.11.2014 Verohallinnon Harmaan talouden selvitysyksikkö
-
27.11.2014 Suomen Pankki
-
27.11.2014 Toimihenkilökeskusjärjestö STTK
-
26.11.2014 Patentti- ja rekisterihallitus
-
20.11.2014 Valtakunnansyyttäjänvirasto
-
18.11.2014 Korkein oikeus
-
14.11.2014 Valtiovarainministeriö/
-
14.11.2014 Valtiovarainministeriö/
-
14.11.2014 Valtiovarainministeriö
-
3.10.2014 Valtiovarainministeriö
-
23.9.2014 Oikeusministeriö
-
27.8.2014 Patentti- ja rekisterihallitus
-
22.8.2014 Valtakunnanvoudinvirasto
-
20.8.2014 Arvopaperimarkkinayhdistys ry
-
20.8.2014 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
-
20.8.2014 Verohallinto
-
20.8.2014 Finanssialan Keskusliitto
-
20.8.2014 Poliisihallitus
-
19.8.2014 Finanssivalvonta
-
15.8.2014 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
15.8.2014 Euroclear Finland Ltd
-
15.8.2014 Pörssisäätiö
-
14.8.2014 Korkein hallinto-oikeus
-
13.8.2014 Transparency International Suomi ry
-
13.8.2014 NASDAQ OMX Helsinki Oy
-
13.8.2014 Suomen Pankki
-
13.8.2014 Valtakunnansyyttäjänvirasto
-
13.8.2014 Keskuskauppakamari
-
13.8.2014 Viestinnän Keskusliitto ry
-
13.8.2014 Osakesäästäjien Keskusliitto ry
-
13.8.2014 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
13.8.2014 Suomen Journalistiliitto
-
13.8.2014 Listayhtiöiden neuvottelukunta
-
13.8.2014 Helsingin poliisilaitos
-
13.8.2014 Keskusrikospoliisi
-
13.8.2014 Hallitusammattilaiset ry.
-
13.8.2014 Työeläkevakuuttajat TELA ry
-
13.8.2014 Tietosuojavaltuutetun toimisto
-
12.8.2014 Helsingin hallinto-oikeus
-
12.8.2014 Harmaan talouden selvitysyksikkö / Verohallinto
-
12.8.2014 Korkein oikeus
-
12.8.2014 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
-
12.8.2014 Suomen Yrittäjät ry
-
12.8.2014 Tutkivan journalismin yhdistys,Poliitikan toimittajat ry,Taloustoimittajat ry,Oikeustoimittajat ry
-
12.8.2014 Innovatics Ky
-
12.8.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
11.8.2014 Akava ry
-
11.8.2014 Helsingin käräjäoikeus
-
7.8.2014 Etelä-Suomen aluehallintovirasto
-
16.7.2014 Valtiokonttori
-
Lausuntopyynnön liite; ruotsinkieliset pykälät Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik PDF
10.7.2014 Valtiovarainministeriö
-
1.7.2014 Valtiovarainministeriö
-
1.7.2014 Valtiovarainministeriö
Publikationer och rapporter
-
Valtiovarainministeriö
Julkaisuvuosi: 2014; WWW-osoite: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/07_rahoitusmarkkinat/20140701Arvopa/Arvopaperien_saeilytysmallien_laajentumisen_ja_yhdentyvien.pdf;
Tillsättande och organisering
-
26.3.2014 Valtiovarainministeriö
-
21.3.2014 Valtiovarainministeriö