Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Valtiovarainministeriö
  • sv
  • Projekt och lagberedning
  • Projektsida

Lagstiftningsprojekt om ändring av personbeteckning

VM192:00/2020 Lagstiftningsprojekt

Hankkeen tarkoituksena on valmistella tarvittavat muutokset henkilötunnuksen muuttamista koskevaan lainsäädäntöön. Sääntelymuutoksella pyritään mahdollistamaan henkilötunnuksen vaihtaminen nykyistä laajemmin niissä tilanteissa, joissa henkilötunnuksia on joutunut sivullisten käsiin rikollisen toiminnan johdosta.

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer VM192:00/2020

Ärendenummer VN/26031/2020

Projektets arrangör finansministeriet

Mandattid 25.11.2020 – 30.6.2021

Datum för tillsättande 25.11.2020

  • demografiska informationssystem
  • identitetsstöld
  • informationssystem
  • register
  • igenkännande
  • befolkningsdata
  • identitetspolitik
  • identitet (mentala egenskaper)
  • lagberedningsprojekt
  • personbeteckningar

Lagberedning

HE laiksi väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetun lain muuttamisesta

  • 1

    Under beredning

    Tillagd i sessionsperioden 18.1.2021
  • Överlämnades inte under sessionsperioden

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annettua lakia. Muutoksilla mahdollistettaisiin henkilötunnuksen muuttaminen nykyistä laajemmin niissä tilanteissa, joissa henkilötunnus on rikoksen seurauksena kolmannen osapuolen tiedossa ja olosuhteiden perusteella olisi ilmeistä, että henkilötunnusta tullaan käyttämään rikollisiin tarkoituksiin. Lisäksi henkilötunnuksen muuttamisella olisi voitava suurella todennäköisyydellä ehkäistä henkilötunnuksen väärinkäytöstä aiheutuvia merkittäviä haitallisia seurauksia. Huom! Hanke on liitetty osaksi laajempaa henkilötunnuksen uudistamisen hanketta (VM183:00/2020).

Ansvarig ministerKommunminister Paatero

KontaktpersonMaria Kekäläinen, finansministeriet

Ytterligare uppgifter

  • Behandling: Delegationen för kommunal ekonomi och förvaltning

Lagstiftningsplan för vårsessionen 2021

  • finansministeriet
  • alla ministerier

Projektets framskridande

Mål och resultat

Hankkeen tavoitteena on hallituksen 11.11.2020 tekemien linjausten mukaisesti selvittää ja valmistella tarpeelliset lainsäädäntömuutokset, jotka mahdollistaisivat henkilötunnuksen vaihtamisen nykyistä laajemmin useammissa tilanteissa. Lainsäädäntöhankkeen lähtökohtana on, että muutos lainsäädäntöön tehtäisiin pysyvänä.

Lausuntopalautteen ja virkamiesarvioiden pohjalta katsottiin, että henkilötunnuksen muuttamista koskevia lakimuutoksia ei ole mahdollista saattaa voimaan lausuntokierroksella esitetyssä aikataulussa 1.6.2021. Hanke päätettiin lausuntokierroksen jälkeen liittää osaksi laajempaa henkilötunnuksen uudistamisen hanketta (VM183:00/2020), jonka toimikausi on 1.12.2020–31.12.2022.

Utgångspunkter

Valtiovarainministeriö on asettanut 25.11.2020 lainsäädäntöhankkeen, jossa valmistellaan tarvittavat
muutokset henkilötunnuksen muuttamista koskevaan lainsäädäntöön.

Valtiovarainministeriö on hallituksen 11.11.2020 tekemän linjauksen valmistelua varten ja sen jälkeen arvioinut mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja lainsäädäntömuutokseksi, joka mahdollistaisi henkilötunnuksen vaihtamisen laajemmin useammissa tilanteissa. Työ liittyy psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurron yhteydessä esiin nousseeseen tarpeeseen henkilötunnusten vaihtamiselle tämän kaltaisten tietoverkkorikosten yhteydessä.

Nykytilanteessa henkilötunnusta voi muuttaa vain, jos henkilötunnuksen väärinkäytöstä on jo aiheutunut merkittävää haittaa eli henkilötunnusta ei identiteettivarkauksienkaan yhteydessä yleensä voi muuttaa haittojen ehkäisemiseksi. Nämä voimassaolevat henkilötunnuksen vaihtamista koskevat säännökset asettavat myös nyt valmisteltavalle muutokselle tiukat edellytykset. Kokonaisuuteen liittyy myös kysymyksiä henkilötunnuksen luonteesta, sen käsittelyn merkityksestä yhteiskunnassa sekä sääntelyn asiallisesta soveltamisesta suhteessa muun muassa henkilöiden yhdenvertaisuuteen.

Hanke toteutetaan valtiovarainministeriössä virkatyönä. Hallituksen esityksen valmistelussa hyödynnetään myös Digi- ja väestötietoviraston asiantuntijoita. Vaikutusten arvioimiseksi hyödynnetään tarvittaessa myös muiden viranomaisten asiantuntijoita sekä yksityisen sektorin toimijoiden asiantuntemusta.

Vaikutusten arviointi on käynnistetty joulukuussa 2020. Vaikutusten arviointia jatketaan vielä hallituksen esityksen lausuntokierroksen aikana.

Yksilön suojaamisen ja aseman kannalta henkilötunnuksen muuttamisella identiteettivarkaustilanteessa on sekä hyötyjä että haittoja. Hyödyt liittyvät yksityisyyden suojan parantamiseen ja mahdollisten henkilötunnuksen avulla tehtävien myöhempien rikosten ehkäisemiseen. Haitat kytkeytyvät hallinnolliseen ja myös taloudelliseen taakkaan, mikä henkilötunnuksen muuttamisesta aiheutuu yksilölle.

Sellaisissa laajamittaisissa tietoturvaloukkauksissa tai tietomurroissa, joissa henkilötietoja on vuotanut tunnistetietojen lisäksi, rikoksen uhrien yksityisyyden loukkaus aiheutuu ennen muuta muista sivullisen tietoon joutuneista tiedoista kuin henkilötunnuksesta. Henkilötunnuksen muuttamisella ei vaikuteta näiden tietojen lainvastaiseen käsittelyyn.

Henkilötunnuksen muuttaminen ei myöskään aukottomasti poista petosten tekomahdollisuutta varastetulla identiteetillä. Toimija, joka ei noudata hyviä käytäntöjä ja luottaa vain henkilön itsensä ilmoittamiin tietoihin, ei myöskään todennäköisesti tarkista henkilötunnuksen voimassaoloa väestötietojärjestelmästä. Näin ollen petosten tekeminen myös vanhalla henkilötunnuksella voi jatkua. Identiteettirikoksia ja vahinkoa, myös petoksia, voi toteuttaa myös muiden henkilötietojen, kuten nimen, osoitteen, sähköpostin tai puhelinnumeron avulla.

Henkilötunnuksen muuttamisella voidaan edellä mainittuja väärinkäytöksiä jossain määrin rajoittaa, mutta ei kuitenkaan täysin ehkäistä. Laaja-alaisen tietoturvaloukkauksen tai tietomurron yhteydessä tekijällä tai sillä, joka tällaisen tietovuodon johdosta on saanut käsiinsä henkilötietoja, mukaan lukien henkilötunnuksen, on saamiensa tietojen perusteella mahdollista saada uusikinhenkilötunnus tietoonsa verrattaen helposti, koska väärinkäyttäjällä on jo valmiiksi tiedossa henkilön syntymäaika ja sukupuoli vanhan henkilötunnuksen perusteella. Henkilötunnus ei ole salassa pidettävä tieto, vaan sitä käytetään laajasti yhteiskunnan eri toiminnoissa.

Hallituksen esityksen luonnoksesta pyydettiin lausuntoa ajalla 15.12.2020 – 14.1.2021. Luonnos esityksestä lähetettiin nimetyille vastaanottajille ja julkaistiin lausuntopalvelu.fi-sivustolla: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=b56084ba-4d47-4d14-9154-0d0febe32b6c.

Lausuntopalautteen ja virkamiesarvioiden pohjalta katsottiin, että henkilötunnuksen muuttamista koskevia lakimuutoksia ei ole mahdollista saattaa voimaan lausuntokierroksella esitetyssä aikataulussa 1.6.2021. Hanke päätettiin lausuntokierroksen jälkeen liittää osaksi laajempaa henkilötunnuksen uudistamisen hanketta (VM183:00/2020), jonka toimikausi on 1.12.2020–31.12.2022.

Hankkeen esivalmistelu

  1. VM_Arviomuistio_Henkilotunnuksen_muuttaminen PDF

    25.11.2020 Finansministeriet

Hankkeen asettaminen

  1. Asettamispäätös henkilötunnuksen muuttamista koskevasta lainsäädäntöhankkeesta PDF

    25.11.2020 Finansministeriet

  2. Suunnitelma henkilötunnuksen muuttamista koskevan lainsäädännön valmistelusta PDF

    25.11.2020 Finansministeriet

Lausuntomenettely

  1. Lausuntoyhteenveto HE VTJ-lain muuttamisesta 22.01.2021 PDF

    2.2.2021 Finansministeriet

  2. Salon kaupungin lausunto PDF

    19.1.2021 Salon kaupunki (1)

  3. Tietosuojavaltuutetun lausunto PDF

    18.1.2021 Tietosuojavaltuutettu

  4. Väitöskirjatutkija Juha Lemmetin ja tietojohtamisen professori Samuli Pekkolan lausunto PDF

    18.1.2021

  5. Tampereen yliopiston lausunto PDF

    15.1.2021 Tampereen yliopisto

  6. Ulosottolaitoksen lausunto PDF

    15.1.2021 Ulosottolaitos

  7. Vakuutusoikeuden lausunto PDF

    15.1.2021 Vakuutusoikeus

  8. Finanssiala ry:n lausunto PDF

    15.1.2021 Finanssiala ry

  9. Suomen asiakastieto Oy:n lausunto PDF

    15.1.2021 Suomen Asiakastieto Oy

  10. Työeläkevakuuttajat TELA ry:n lausunto PDF

    15.1.2021 Työeläkevakuuttajat TELA ry

  11. Kevan lausunto PDF

    15.1.2021 Keva

  12. Tilastokeskuksen lausunto PDF

    15.1.2021 Tilastokeskus

  13. Jyväskylän yliopiston lausunto PDF

    15.1.2021 Jyväskylän yliopisto

  14. Eläketurvakeskuksen lausunto PDF

    15.1.2021 Eläketurvakeskus

  15. Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän lausunto PDF

    15.1.2021 Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä

  16. Digi- ja väestötietoviraston lausunto PDF

    15.1.2021 Digi- ja väestötietovirasto

  17. Kaupan liitto ry:n lausunto PDF

    15.1.2021 Kaupan liitto ry

  18. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran lausunto PDF

    15.1.2021 Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira

  19. Teknologiateollisuus ry:n lausunto PDF

    15.1.2021 Teknologiateollisuus ry

  20. Suomen Kuntaliitto ry:n lausunto PDF

    15.1.2021 Suomen Kuntaliitto ry

  21. Poliisihallituksen lausunto PDF

    15.1.2021 Poliisihallitus

  22. Suomen Yrittäjät ry:n lausunto PDF

    14.1.2021 Suomen Yrittäjät ry

  23. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen lausunto PDF

    14.1.2021 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

  24. Tapaturmavakuutuskeskuksen lausunto PDF

    14.1.2021 Tapaturmavakuutuskeskus TVK

  25. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n lausunto PDF

    14.1.2021 Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry

  26. Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry:n lausunto PDF

    14.1.2021 Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry

  27. Työllisyysrahaston lausunto PDF

    14.1.2021 Työllisyysrahasto

  28. STTK ry:llä ei ole lausuttavaa

    14.1.2021 STTK ry

  29. Maanmittauslaitoksen lausunto PDF

    14.1.2021 Maanmittauslaitos

  30. Maahanmuuttoviraston lausunto PDF

    14.1.2021 Maahanmuuttovirasto

  31. Finanssivalvonnan lausunto PDF

    14.1.2021 Finanssivalvonta

  32. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin lausunto PDF

    14.1.2021 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

  33. Suojelupoliisin lausunto PDF

    14.1.2021 Suojelupoliisi

  34. Kansaneläkelaitoksen lausunto PDF

    14.1.2021 Kansaneläkelaitos (Kela)

  35. Verohallinnon lausunto PDF

    14.1.2021 Verohallinto

  36. Keskusrikospoliisin lausunto PDF

    14.1.2021 Keskusrikospoliisi

  37. Oikeusministeriön lausunto PDF

    14.1.2021 Justitieministeriet

  38. Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n lausunto PDF

    14.1.2021 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK

  39. Puolustusministeriöllä ei ole lausuttavaa

    14.1.2021 Försvarsministeriet

  40. Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian lausunto PDF

    13.1.2021 Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia

  41. Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin lausunto PDF

    13.1.2021 Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori

  42. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry:n lausunto PDF

    13.1.2021 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

  43. Porin kaupungin lausunto PDF

    13.1.2021 Porin kaupunki

  44. Espoon kaupungin lausunto PDF

    13.1.2021 Espoon kaupunki (1)

  45. Sisäministeriön lausunto PDF

    13.1.2021 Inrikesministeriet

  46. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lausunto PDF

    12.1.2021 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS

  47. Ålands landskapsregeringens utlåtande PDF

    12.1.2021 Ålands landskapsregering

  48. Oikeusrekisterikeskuksen lausunto PDF

    12.1.2021 Oikeusrekisterikeskus

  49. Keski-Pohjanmaan liitolla ei lausuttavaa

    12.1.2021 Keski-Pohjanmaan liitto

  50. Liikenne- ja viestintäministeriön lausunto PDF

    12.1.2021 Kommunikationsministeriet

  51. Lieksan kaupungin lausunto PDF

    11.1.2021 Lieksan kaupunki (1)

  52. Kansallisarkiston lausunto PDF

    11.1.2021 Kansallisarkisto

  53. Oikeuskanslerinviraston lausunto PDF

    8.1.2021 Oikeuskanslerin virasto

  54. Teuvan kunnan lausunto PDF

    5.1.2021 Teuvan kunta (1)

  55. Veronmaksajain Keskusliitto ry:n lausunto PDF

    5.1.2021 Veronmaksajain Keskusliitto ry

  56. Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirillä (Eksote) ei lausuttavaa

    5.1.2021 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri

  57. Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistolla ei lausuttavaa

    4.1.2021 Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto

  58. Ympäristöministeriön ilmoitus, ettei sillä ole lausuttavaa

    28.12.2020 Miljöministeriet

  59. Huoltovarmuuskeskuksen lausunto PDF

    17.12.2020 Huoltovarmuuskeskus

  60. Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetun lain muuttamisesta PDF

    1.12.2020 Finansministeriet

  61. Begäran_av_utlåtande PDF

    1.12.2020 Finansministeriet

  62. Lagförslag_specialmotivering PDF

    1.12.2020 Finansministeriet

  63. HE-luonnos PDF

    1.12.2020 Finansministeriet

Bred sammansättning

Person

Roll, Mandattid

Kekäläinen, Maria
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet

Roll: Kontaktperson för projektet
25.11.2020 – 30.6.2021

Lantto, Eeva
LAINSÄÄDÄNTÖNEUVOS
finansministeriet

Roll: Kontaktperson för projektet
25.11.2020 – 30.6.2021

Oikarinen, Tommi
Tietohallintoneuvos
finansministeriet

Roll: Kontaktperson för projektet
25.11.2020 – 30.6.2021

Relaterade projekt

  • Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om befolkningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och till vissa lagar som har samband med den
  • Statsrådets förordning om ändring av 2 § i statsrådets förordning om befolkningsdatasystemet
  • Projekt för att revidera finländska personbeteckningar och identitetshanteringen garanterad av staten

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt

Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Digi i vardagen -delegationen
          • Digi i vardagen verksamhetsberättelse
            • Digitaliseringen får inte marginalisera
            • Digitala färdigheter nya medborgarfärdigheter
            • Alla gynnas av tillgänglighet
            • Problem med identifiering
            • Hur påverkar digitaliseringen människors vardag?
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation