Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja
suomi EnglishRead article in English

Valtiosihteeri Matti Anttosen avauspuheenvuoro, suurlähettiläkokous 2021

ulkoministeriö
Julkaisuajankohta 23.8.2021 9.25
Tyyppi:Puhe

Arvoisat ministerit, hyvät edustustojen päälliköt, hyvät katsojat ja kuulijat

Tervetuloa vuoden 2021 suurlähettiläspäiville. Kuten kuvasta näkyy, olen täällä peruskorjatun Merikasarmin tutussa Engel-salissa. Jos tämä tila ainakin päällisin puolin vaikuttaa saman näköiseltä kuin ennenkin, niin Ritarikatusalia, missä kuvataan paneelikeskustelut, ette helposti tunnista.

Peruskorjattu Merikasarmi on ollut jo puolisen vuotta kotipesänä suurimmalle osalle Helsingin kollegoita. Me loput muutamme tänne lähiviikkojen aikana.

XXX

Kreikkalaisen filosofi Herakleitoksen aforismin mukaan kaikki virtaa eli maailma on jatkuvassa muutoksessa ja pysyväisyys on vain harhaa.

Koronavirus on aaltoillut seuranamme kohta kaksi vuotta ja loppua ei näy huolimatta rokotteista, jotka saatiin käyttöön ennätysajassa.

Ilmastopolitiikassa takana on todellinen käännevuosi, jonka kuluessa Japani, Kiina ja Yhdysvallat ottivat EU:n rinnalla suunnan kohti hiilineutraaliutta.

Maailmanpolitiikan maanjäristys koettiin pari viikkoa sitten, kun Taleban palasi valtaan Afganistanissa.

Kolmekymmentä vuotta sitten lähdin Moskovasta kohti uutta asemapaikkaa Geneveä. Mutta Neuvostoliitto ei enää ollut se sama, johon olin kaksi viikkoa aiemmin lomalta palannut. Eteläiset naapurimme Viro, Latvia ja Liettua olivat saaneet itsenäisyytensä takaisin ja neuvostojärjestelmän loppuluisu oli alkanut.

Jälkeenpäin monet analyytikot ovat pitäneet Neuvostoliiton romahdusta liki väistämättömänä. Ei tilanne maan sisäistä kehitystä seuranneen nuoren diplomaatin silmin näin selkeältä tuolloin vaikuttanut. Talouden umpikuja ja tasavaltojen halu itsenäisyyteen toki tunnistettiin, mutta tästä huolimatta emme arvanneet, että loppu oli niin lähellä ja kaikki tapahtuisi niin nopeasti.  

XXX

Syksyllä 1978 osallistuin Turun yliopistossa Kiina-kurssille. Kuten tiedämme, niin juuri silloin maassa tehtiin päätöksiä, jotka mahdollistivat yksityisen yritteliäisyyden ja avasivat maata ulkomaisille investoinneille. Historianopiskelijoita kun olimme, keskusteluissamme nousivat esille meneillään olevien muutosten avaamien mahdollisuuksien sijaan maan lähihistorian aiemmat kokeilut, kuten muutama vuosi aiemmin päättynyt kulttuurivallankumous ja 1950-60-lukujen vaihteen suuri harppaus.

Talousuudistusten seuraukset tunnemme. Niiden myötä Kiinasta on tullut Yhdysvaltojen ykköshaastaja suurvaltana. Myös samoihin aikoihin aloitetun yhden lapsen politiikan vaikutukset ovat ylittäneet tavoitteet ja viime vuonna syntyi vähiten lapsia kuuteenkymmeneen vuoteen. Kiinan väestömäärän odotetaan saavuttavan tällä vuosikymmenellä lakipisteensä ja jo nyt työikäisen väestön määrä vähenee. Lähivuosina Intian odotetaan ohittavan Kiina maailman väkirikkaimpana maana.  

Yllämainittujen kaltaiset kokemukset saavat miettimään: Mikähän nyt jää huomaamatta?

XXX

Ulkoministeriön suunnittelu- ja tutkimusyksikkö järjesti keväällä tilaisuuden, jossa käytiin läpi Yhdysvaltojen uudelle hallinnolle vastikään esiteltyä julkaisua ”Global Trends 2040”. Sen sivuilla yritetään hahmottaa tärkeimpiä muutosvoimia, jotka tulevat Yhdysvaltoihin ja luonnollisesti myös sen ulkopolitiikkaan seuraavan kahden vuosikymmenen aikana vaikuttamaan. Samassa maailmassa me suomalaisetkin tulemme elämään.

Muutostekijät on ryhmitelty neljän otsikon alle: ympäristö, demografia, teknologia ja talous.

XXX

Ilmastonmuutos ei häviä politiikan keskiöstä, sillä se tulee vaikuttamaan vielä senkin jälkeen, kun yllämainitut hiilineutraaliustavoitteet on saavutettu. Ne toivon mukaan estävät pahimpien skenaarioiden toteutumisen. Paluuta entiseen ei tälläkään saralla ole siis odotettavissa.

Tie kohti hiilineutraaliutta tarkoittaa käytännön tasolla sitä, että fossiilisten polttoaineiden käyttöä tullaan vähentämään, ja toivon mukaan, niistä päästään ajan myötä kokonaan eroon. Suomi on jo tällä tiellä. Sähköntuotantomme on pitkälti fossiilivapaata ja hiilen poltto energiantuotannossa loppuu kokonaan tällä vuosikymmenellä.

Öljyn ja fossiilisen kaasun kulutus ovat lasku-uralla. Tästä viestii Naantalissa 60 vuotta toimineen öljynjalostamon sulkeminen. Se leikkasi öljyntuontiamme noin viidenneksen.

Vaikka fossiilisen energian käytön hiipuminen on globaalilla tasolla myönteinen ilmiö, sen vaikutukset öljyn, kaasun ja hiilen tuotannosta ja viennistä riippuvaisiin talouksiin eivät sitä ole. Vielä toistaiseksi öljyn viejien kartelli on pystynyt pitämään musta kullan hinnan kohtuullisella tasolla. Mutta mitä tulee tapahtumaan siinä vaiheessa, kun alkaa näyttää todennäköiseltä, että iso osa niiden varannoista jää hyödyntämättä.

Huoli on todellinen, sillä monen öljyntuottajamaan reservit riittävät vuosikymmeniksi. Samalla kuitenkin tiedämme, että jos ne kaikki hyödynnetään, saamme heittää hyvästit ilmaston lämpenemisen rajoittamiselle kahteen puhumattakaan puolestatoista asteesta.

Edessämme on vielä tällä vuosikymmenellä lakipiste, jonka jälkeen fossiilisten polttoaineiden kulutus kääntyy laskuun pari vuosisataa kestäneen kasvuvaiheen jälkeen. Mitä tämä tulee vaikuttamaan hintoihin ja tuotantoon jää nähtäväksi, mutta ilman merkittäviä poliittisia ja taloudellisia seurauksia tällaiset muutokset eivät tapahdu.

XXX

Edellä oli puhe Kiinan menestyksestä väestöpolitiikassa. Itse asiassa suurin osa muustakin maailmasta on tilanteessa, jossa väestönkasvu on hidastumassa tai kokonaan pysähtymässä. Joissain maissa väestö vähenee. Esimerkiksi Brasiliassa hedelmällisyysluku on laskenut samalle tasolla kuin Isossa-Britanniassa. Bangladeshissa, Intiassa, Iranissa ja Meksikossa luku on kahden vaiheilla, mikä väistämättä johtaa väestönkasvun hiipumiseen.

Demografiset muutokset ovat hitaita. Tämä on hyvä muistaa, kun katsomme, mitä EU:n eteläisessä naapurustossa tapahtuu lähivuosikymmeninä.

Yllämainittuun väestönkasvun hidastumistrendiin poikkeuksen muodostaa Afrikka. Sen väkiluku tulee kasvamaan nopeasti vielä pitkään. Saharan eteläpuoleisesta Afrikasta löytyvät ne kaikki kymmenen maata, missä naista kohti syntyy keskimäärin yli viisi lasta. Näiden joukossa liki 220 miljoonan asukkaan Nigeria. Lähivuosikymmeninä reilusti yli puolet globaalista väestönkasvusta tulee tapahtumaan Afrikassa.

Afrikka tulee olemaan myös kaupungistumisen eturintamassa. Kaupungit ovat talouskasvun moottoreita, sillä niihin keskittyy teollisuus ja palveluala, joiden työntekijöiden tuottavuus ja palkat ovat maaseutua korkeampia.

On selvää, että maaseudun omavaraistalouden tarjoama niukka elintaso saa nuoret hakemaan jotain parempaa. Miten tämä halu paremmasta käännetään samalla tuottavuuden kasvuksi ja sitä kautta vaurastumiseksi on iso kysymysmerkki tilanteessa, missä muuttajien koulutus on vajavaista ja suurin osa heistä jää virallisen talouden marginaaliin ilman omavaraistalouden antamaa ruokaturvaa.

On selvää, että muuttopaineet eivät kohdistu vain kotimaan kaupunkeihin vaan mahdollisuuksia haetaan niin naapurimaista kuin Afrikan ulkopuolelta. Amerikkalaisessa arviossa on toki helpompaa todeta muuttopaineen kohdistuvan nimenomaan pohjoiseen yli Välimeren. Mutta ei se arvio eurooppalaisestakaan näkökulmasta epärealistiselta tunnu. Näkymiä ei helpota myöskään se, että tutkimusten mukaan elintason paraneminen vähentää muuttopaineita varsin hitaasti.  

XXX

Afrikan merkitys Suomelle ja koko Euroopalle tulee kasvamaan. Siksi on erinomaista, että Suomessakin on herätty pohtimaan laaja-alaisemmin Afrikan merkitystä meille ja samalla mahdollisuuksia vahvistaa Suomen ja Afrikan maiden välisisiä poliittisia ja taloudellisia suhteita. Keväällä hyväksytty Afrikka-strategia antaa eväitä tähän pohdintaan ja mahdollisuuksien etsintään.

1960-luvulle asti Afrikka näyttäytyi meille lähetystyön kohteena ja osin sahateollisuuden markkinana. Sittemmin kehitysyhteistyöstä tuli vahvin side Suomen ja usean Afrikan maan välille. Taloudelliset suhteet ovat edelleen ohuita ja Afrikan osuus ulkomaankaupastamme on parin prosentin luokkaa ja investoinnitkin loistavat poissaolollaan.  

Afrikan alueellisten integraatiojärjestelyjen rinnalle ollaan nyt luomassa koko maanosan kattavaa vapaakauppa-aluetta.  Prosessi on vielä alussa, mutta se tulee parantamaan Afrikan maiden välisen kaupan edellytyksiä ja näin luomaan paikalliselle teollisuudelle ja muulle talouselämälle suuremmat kotimarkkinat. Vapaakauppasopimuksen ja sen täytäntöönpanon lisäksi tarvitaan lisää ja parempaa infrastruktuuria niin, että tavarat ja palvelut voivat liikkua.

Nuorisoon painottuvan väestörakenteen lisäksi valtioiden rajallinen rooli ja uskontojen merkitys ovat Afrikan ja Suomen kaltaisen pohjoisen sekulaarin hyvinvointivaltion eroja. Esimerkiksi Nigeriassa ja Kongon demokraattisessa tasavallassa valtiovalta kokoaa veroina vain 6-7 % BKT:stä. Suurimmillaan osuus nousee Etelä-Afrikassa ja Marokossa reiluun neljännekseen. Valtion vähäiset resurssit heijastuvat vastaavasti kansalaisten vähäisinä odotuksina valtiovallan suuntaan.

Yhdysvaltalaisen Pew Research Centerin mukaan noin 90 % afrikkalaisista pitää uskontoa itselleen hyvin tärkeänä. Ainoastaan Etelä-Afrikassa ja Botswanassa osuus oli alle 80%. Erot kristittyjen ja muslimien välillä olivat pieniä, ehkä kuitenkin pääsääntöisesti niin, että muslimien joukossa uskonto oli vielä hieman tärkeämpää. Tähän viittaisi myös se, että niissä Nigerian 12 osavaltiossa, jossa sharia-lakia noudatetaan, syntyvyys on merkittävästi suurempi kuin maan eteläosien kristittyjen asuttamissa osavaltioissa.

Nopean väestönkasvun myötä sekä islamin että kristinuskon vahvin kasvualusta on Afrikassa. Tällä tulee väistämättä olemaan vaikutuksensa näiden uskontojen sisäiseen keskusteluun samoin kuin niiden välisiin suhteisiin. Kuinka paljon lisärasitetta tämä luo tilanteeseen, jossa siirtomaavaltojen vetämät valtioiden rajat eivät noudattele historiallisia kieli- ja heimorajoja, jää nähtäväksi.

XXX

Viime viikolla osallistuin entisen kollegan ja edeltäjäni valtiosihteeri Veli Sundbäckin kunniaksi järjestettyyn seminaariin, jossa puhuivat niin pääministeri Marin, kuin joukko muita keskeisiä EU-politiikkamme vaikuttajia kuluneen neljännesvuosisadan ajalta. Tilaisuus oli paras kattaus Suomen EU-politiikan nykyhetkeä ja historiaa, mitä olen kuullut. Tallenne tilaisuudesta löytyy Elinkeinoelämän valtuuskunnan sivuilta.

Tämän viikon lopussa Turun Eurooppa-foorumissa keskustelu jatkuu. Paikalla ovat keskeiset tämän päivän EU-politiikkamme toimijat.

Se, että Eurooppa-politiikasta puhutaan ja että se kiinnostaa kertoo asian merkityksestä. Olihan liittyminen Europan unioniin itsenäisen Suomen historian tärkein päätös. Kuluneen neljännesvuosisadan kuluessa se on osoittautunut vieläkin tärkeämmäksi, kuin silloin 1990-luvun alussa ajattelimme.

Tiesimme toki, että jäsenyys olisi hyväksi taloudellemme ja että ankkuroisimme myös muiden silmissä itsemme osaksi sitä läntistä Eurooppaa, johon tunsimme kuuluvamme. Saimme myös paikan pöydässä, missä meille tärkeistä asioista päätettiin.

Unioni on ajassa elävä poliittinen yhteisö, joka puitteissa haemme yhteiset vastaukset aikamme suuriin kysymyksiin. Ei siis ole yllätys, että Unionin hoitamien kysymysten kirjo ja merkitys on kasvanut. Tämä on ollut meille eduksi tilanteessa, missä unionin ja sen jäsenmaiden suhteellinen paino maailmassa niin väestön kuin taloudenkin osalta on pienentynyt. Yhdessä saamme äänemme paremmin kuuluville.

Unionin kauppapolitiikka avaa markkinoita suomalaisille ja muille eurooppalaisille yrityksille. Ilmastopolitiikassa unioni on edelläkävijä, jota muut seuraavat. Yhdessä hyväksytyn elvytyspaketin avulla vahvistamme eurooppalaisten hyvinvointia ja samalla teemme yhteiskunnistamme ilmastokestävämpiä ja digitaalisesti taitavampia. Hankkimalla yhdessä koronarokotteet säästimme veronmaksajien rahoja ja paransimme terveysturvallisuuttamme. Yhteisen ulko- ja puolustuspolitiikan avulla vahvistamme kansalaistemme turvallisuutta.

Ison-Britannian eron vaikutuksia lievennettiin vapaakauppasopimuksella, mutta sisämarkkinoiden sujuvuudesta ollaan kaukana. Erityisesti tämä koskee ihmisten ja palveluiden liikkuvuutta. Brexit vaikuttaa väistämättä myös Unionin sisäiseen dynamiikkaan, sillä Isolla-Britannialla oli roolinsa kaupan ja taloudellisen toiminnan vapauttajien mutta myös syvenevään integraatioon skeptisesti suhtautuneiden riveissä.

Suomessa on jäänyt vähälle huomiolle, että Ison-Britannian ero alleviivaa esimerkiksi ranskan ja saksan kielten osaamisen merkitystä, sillä jäsenmaiden sisäisessä keskustelussa unionin suunnasta ja tavoitteista, englanninkielisen median rooli on rajallinen. Ainakin ylioppilaskirjoitusten kielikokeiden suorittajien määrän perusteella olemme menossa aivan väärään suuntaan.  

Isosta-Britanniasta on tullut Yhdysvaltojen ja Kiinan rinnalle yksi unionin kolmesta suuresta kauppa- ja talouskumppanista. Kanaalin toisella puolelta katsoen suhde on vielä huomattavasti tärkeämpi. Nähtäväksi jää millaisia paineita suhde- ja sopimusverkoston kehittämiseksi tulemme näkemään, eron aiheuttaman tunnekuohun laannuttua.  

XXX

Ensi tammikuun alussa tulee kuluneeksi kaksikymmentä vuotta euron käyttöönotosta.  Se toi talouteemme ennustettavuutta d-vitamiinin kadottua lääkekaapista. Maailmankaupassa eurosta on tullut toiseksi tärkein valuutta dollarin jälkeen, mikä on vähentänyt ulkomaankaupan valuuttariskiä. Samoin voimme velkaantua omassa valuutassa. Luottamus euroon ei rajoitu vain Unionin jäsenmaihin. Esimerkiksi Montenegro ja Kosovo käyttävät euroa valuuttanaan ja Venäjäkin pitää mittavasta vararahastostaan 40 % euroissa.

XXX

Mieleeni on jäänyt Moskovan vuosilta lasten tietokirja nimeltään ”Koneet palvelevat meitä”. Ihmisen työtä ja elämää helpottamaan teknologiaa kehitetään, mutta samalla teknologia vaikuttaa yhteiskuntiin ja ympäristöömme monilla tavoin. Esimerkkinä liikkumista merkittävästi helpottavien henkilöautojen aiheuttamat ruuhkat, ilmansaasteet ja yhdyskuntarakenteen muutokset.

Vaikka teknologiat ja niiden hyödyntäminen leviävät aina epätasaisesti, meidän kannattaa yrittää huolehtia siitä, että myös teknologian suhteen olisimme mahdollisimman tasa-arvoisia ja teknologiset kuilut yhteiskuntien välillä ja sisällä mahdollisimman pieniä. Suomen kehityksessä poliittinen ja koulutuksellinen tasa-arvo ovat olleet tärkeimpiä rakennuspalikoita. Nyt meidän on huolehdittava siitä, että rakennamme tasa-arvoista yhteiskuntaa myös teknologian osalta.

Teknologisen tasa-arvon edistämiseksi Suomi on lupautunut YK:n tasa-arvojärjestön Generation Equality kampanjan teknologia- ja innovaatiotyöryhmän johtoon. Mukana on neljä muuta maata sekä keskeisiä järjestöjä kuten Unicef ja kansainvälinen televiestintäliitto ITU. Suomen tavoitteeksi tässä työssä on asetettu: naisten ja tyttöjen osuuden kasvattaminen tieteen ja teknologian parissa, digitaitoihin liittyvän sukupuolikuilun kaventaminen, naisiin kohdistuvan verkkoväkivallan poistaminen.

Suomi on tämän vuoden myös internetin vapauden puolesta toimivan Freedom Online Coalitionin puheenjohtaja.

Yhteiskuntiemme toiminta on jatkuvasti enemmän verkon yli tapahtuvan kommunikaation ja ohjauksen varassa. Samalla, kun tämä tehostaa yhteiskuntien ja talouksien toimintaa, riskit pahantahtoisten toimijoiden verkossa tekemien operaatioiden suhteen kasvavat. Kyberturvallisuudesta on tullut valtioiden ja yhteiskuntien turvallisuuspolitiikan keskeinen elementti. Näissä asioissa toimimme aktiivisesti EU:n puitteissa. Vuoden alussa voimaan tulleella lainsäädännöllä saatetaan voimaan EU:n yhdessä sovitut 5G verkkojen turvallisuuteen liittyvät toimenpiteet.

XXX

Globaalit kysymykset, kuten esimerkiksi ilmastonmuutos, pandemiat tai valtamerien hyödyntäminen vaativat globaaleja monenkeskisiä ratkaisuita. Suomi on vahva monenkeskisen järjestelmän tukija ja samalla valmis kantamaan oman vastuunsa ihmiskunnan suurten kysymysten ratkaisussa. Ei riitä, että hoidamme oman kotipesämme kuntoon Suomessa ja unionissa.

Ihmisoikeudet ja niiden kunnioitus luovat ihmisille hyvän elämän edellytykset ja tekevät yhteiskunnista kestäviä ja kilpailukyisiä. Suomi pyrkii YK:n ihmisoikeusneuvoston jäseneksi ensimmäistä kertaa koko kolmivuotiskaudeksi 2022-2024. Kampanjaa on jäljellä vielä parisen kuukautta, mutta on silti paikallaan kiittää teitä ja tiimejänne työstä, jota olette tähän mennessä tehneet. Kampanjan painopisteet: naisten ja tyttöjen oikeudet, uudet teknologiat ja digitalisaatio, ilmastonmuutos ja kestävä kehitys sekä koulutus, ovat saaneet eri puolilta myönteistä vastakaikua.

Työ ei kuitenkaan ole vielä ohi ja sitä jatketaan äänestykseen saakka. Tämän suurlähettiläskokouksenkin ohjelmaan on sijoitettu ryhmätyö, jonka aiheena on se, mitä ulkopolitiikkamme ihmisoikeusperustaisuus tarkoittaa käytännön työssämme. 

Tulevan ihmisoikeusneuvostojäsenyyden rinnalla alkaa valmistautuminen jäsenyyteen YK:n turvallisuusneuvostossa vuosina 2029-2030. Onnistuminen tässä kampanjassa rakentuu arvojemme ja toimintamme pohjalle. Riittävä määrä ääniä on kuitenkin jäsenmailta saatava ja toista kertaa emme tässä voi epäonnistua. Tavoitteesta on tehtävä koko ulkoministeriön ja Suomen tavoite ja myös organisaatiotamme rakenteita kannattaa tarkastella, jotta maali saavutetaan.

Multilateraalista järjestelmää koskevan keskustelumme edistämiseksi ministeriössä on laadittu linjauspaperi, jonka otsikkona on: Uuden yhteistyön aika – Ulkoministeriö monenkeskisen yhteistyön vahvistajana. Siihen kannattaa tutustua ja samalla miettiä, mitä edustustot voisivat yhteiseen pöytään tuoda.

XXX

Koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi ulkoministeriön ja edustustojen toimintaan kuluneen puolentoista vuoden ajan. Iso osa henkilöstöstä on työskennellyt etänä. Päällisin puolin tämä on sujunut, mutta ulkosuhteiden koko kirjoa ei virtuaalisesti pysty hoitamaan. 

Henkilöstömme rokottaminen on ollut kuluvan vuoden keskeinen tavoite. Tässä ollaan nyt suhteellisen lähellä maalia. Sekä ministeriön pään väki että lähetetty henkilöstö on voinut saada ainakin yhden rokotteen ja muutaman viikon kuluessa ollaan samassa tilanteessa toisen rokotteen osalta.

Pandemian vaikutukset, erilaiset liikkumisrajoitukset ja sairastavuus ovat tuntuneet edustustoissa huomattavasti vahvemmin kuin täällä Helsingissä. Paikallisille määräyksille emme useimmiten voi mitään, mutta rokotteiden, mahdollisten evakuointilentojen ja vastaavien osalta on tehty, mikä on ollut mahdollista Suomen määräysten mukaisesti. Parhaillaan etsimme ratkaisua, jotta ulkomailla hyväksytyt rokotteet saaneet voisivat saada ne rekisteröityä Suomen kanta-järjestelmään.

Merikasarmin rakennushankkeessa ilmenneitä puutteita on pyritty korjaamaan sitä mukaa kun niitä on ilmennyt. Etätyösuosituksen vuoksi kollegoita on ollut suhteellisen vähän paikalla, mutta ministereiden ja lopun henkilöstön siirtyminen yhteiselle kampukselle tulee lisäämään tilojen käyttöastetta.

Oma ennusteeni on, että jatkossa tulemme työskentelemään etänä enemmän kuin aikaisemmin mutta vähemmän kuin nyt. Korona asettaa erilaisien matkustusrajoitusten ja karanteenien vuoksi edelleen rajoituksia matkustamiseen, jonka uskon kuitenkin pikkuhiljaa lisääntyvän. Kuinka paljon virtuaaliset yhteydet tulevat korvaamaan matkustamista jää nähtäväksi. Tuttujen henkilöiden kanssa virtuaalitapaamiset toimivat, mutta uusien kontaktien luomiseen ja luottamuksellisiin keskusteluihin ne eivät kokemukseni mukaan oikein sovi.

Koronasta huolimatta ulkoministeriö on jatkanut rekrytointeja. Kaksikymmentä TF erityisasiantuntijaa on aloittanut tai aloittamassa työnsä edustustoissa. Viime syksynä aloitti uusi kavaku ja halku. Uutuutena oli molempien kurssien yhteinen aloitusjakso, mikä oli oikea liike, kun kerran samassa työpaikassa ollaan. Parin viikon päästä vuorossa ovat seuraavat kolmisenkymmentä uutta kavaku- ja halkulaista. Viime vuoden kurssit toteutettiin etänä ja niin aiotaan aloittaa myös tämän syksyn kurssit. Toivottavasti seuraavat jaksot voidaan toteuttaa läsnäopetuksena. Tilanne asettaa aiempaakin suurempia vaatimuksia päälliköille perehdytyksen osalta ja toivon, että pidätte tämän mielessä, kun näitä uusia työntekijöitä edustustoihinne tulee.

Perheiden hyvinvointiin vaikuttavaa työtä on jatkettu. Viime vuonna uudistettiin päivähoitokorvausjärjestelmää. Tämän vuoden alusta puolisoiden erityiskorvaukseen tehtiin tasokorotus. Alkamassa on työ ulkomaankorvausjärjestelmän kokonaisvaltaiseksi läpikäymiseksi.

XXX

Edellisen suurlähettiläskokouksen jälkeen keskuudestamme ovat poistuneet seuraavat suurlähettiläät: Pertti Harvola, Erik Heinrichs, Marjatta Rasi, Ossi Sunell ja Richard Tötterman. Kunnioitamme hiljaisella hetkellä näiden kollegoiden muistoa.

 

 

 

 

 

 

ulko- ja turvallisuuspolitiikka ulkoasiainhallinto
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Digi arkeen -neuvottelukunta
          • Digi arkeen -toimintakertomus
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Valtion matkustussääntö
      • Testi
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot