Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja
suomiLue artikkeli suomeksi svenskaLäs artikeln på svenska English davvisámegilliiLoga artihkkala davvisámegillii

Government’s draft legislation on the reform of healthcare, social services and rescue services circulated for consultation

Ministry of FinanceMinistry of Social Affairs and HealthMinistry of the Interior
Publication date 15.6.2020 12.01
Type:Press release

The Ministry of Social Affairs and Health, the Ministry of Finance and the Ministry of the Interior request comments on the draft government proposal concerning the health and social services reform and the organisation of rescue services from the municipalities and joint municipal authorities of mainland Finland and other parties mentioned in the request for comments. The deadline for submitting comments is 25 September 2020.

In line with the draft proposal, 21 health and social services counties would be established in Finland and entrusted with the health, social and rescue service duties that are currently the responsibility of municipalities. In Uusimaa, the responsibility for organising healthcare, social welfare and rescue services would differ from elsewhere in Finland so that in addition to the four health and social services counties in Uusimaa, the City of Helsinki would be responsible for organising services. In addition, the joint county authority for the Hospital District of Helsinki and Uusimaa would be responsible for organising healthcare as provided for in the relevant act and in the agreement on the organisation of services in the Hospital District of Helsinki and Uusimaa.

Promoting health and wellbeing would continue to be the responsibility of municipalities, but work in this field would be carried out in cooperation with the counties. Environmental healthcare would continue to be the responsibility of municipalities. The tasks of school social workers and school psychologists in student welfare would be transferred to the health and social services counties.

The proposed acts essential for the establishment and operation of the counties are:

  • act on organising healthcare and social welfare
  • act on organising rescue services
  • act on health and social services counties
  • act on the structure of health and social services counties
  • act on organising health, social and rescue services in Uusimaa
  • act implementing the reform
  • act on the funding of health and social services counties.

The legislative proposal also includes bills for amending legislation on central government transfers to municipalities, tax legislation, legislation on the personnel of health and social services counties and certain acts on general administration. In total, the legislative proposal consists of 48 acts and legislative amendments.

Act on organising healthcare and social welfare provides a more solid foundation for creating seamless service chains

The act on organising healthcare and social welfare would bring together under the health and social services counties the basic-level and specialised services in healthcare and social welfare. Integrating the responsibility for organising and funding services within the health and social services counties would make it possible to improve the flow of customer service chains. Integration is one of the main tools for achieving the objectives of the reform.

The act on organising healthcare and social welfare would also lay down provisions on five collaborative catchment areas for healthcare and social welfare. The health and social services counties of each collaborative catchment area would agree on the division of labour, cooperation and coordination in the healthcare and social welfare matters prescribed in greater detail in the act. In addition, the act would contain provisions on the duty of bilingual health and social services counties to agree on cooperation and the division of labour in the provision of health and social services in Swedish.

The Uusimaa health and social services counties and the City of Helsinki would have the primary responsibility for organising healthcare and social welfare but the joint county authority for the Hospital District of Helsinki and Uusimaa would have the statutory responsibility for organising specialised medical care and university hospital duties.

Proposed legislation aims to strengthen the health and social services counties’ responsibility for organising healthcare and social welfare and to make further specifications on the use of outsourced services and temporary agency labour

The proposed legislation would lay down more precise provisions on the health and social services counties’ responsibility for organising services and clearly delimited provisions on the procurement of services from private service providers and the use of temporary agency labour.

The act implementing the reform would include provisions on the invalidity of outsourced service contracts transferred to the health and social services counties that would violate the provisions of the act on organising healthcare and social welfare concerning the responsibility for organising services and the use of outsourced services, if the contract could not be rendered lawful. It is estimated that the risk of invalidity will mainly concern extensive total outsourcing contracts.

Rescue services reform aims to achieve national efficiency and more harmonised rescue services

According to the draft proposal, rescue services would in future be organised by the health and social services counties and the City of Helsinki, which would also be responsible for organising health and social services in their areas. Rescue services would, however, continue to be a separate sector working in parallel with the healthcare and social welfare sector.

As a result of the reform, the role of central government guidance and direction in rescue services would be strengthened. Stronger national guidance and direction would improve the provision of more harmonised and equal rescue services throughout the country. The aim is also to develop the operations of rescue services as a national system.

Act on health and social services counties creates the basis for organising the administration and funding of the counties

As in the Local Government Act, the act on health and social services counties would make it possible for the counties to organise their administration in a way that is suitable for the local conditions. No statutory separation of the organisation and provision of healthcare and social welfare services is proposed.

The statutory bodies of health and social services counties would be the county council, the county executive and the audit committee. Bilingual health and social services counties should have a national language board and the health and social services county of Lapland should have a Saami language board.

Health and social services counties would organise the statutory duties assigned to them, namely health, social and rescue services. They could also assume, within their areas, responsibility for duties that support their statutory duties; thus, they would have a restricted general mandate as provided by law. Health and social services counties could engage in low-risk business activities that support the performance of their statutory duties.

Health and social services counties could perform duties jointly by making an agreement to this effect. Joint county authorities for health and social services could only perform duties related to the provision of support services; they could not assume responsibility for organising statutory duties. Every council term, the health and social services counties and the municipalities in their areas would discuss the cooperation, objectives and division of labour related to the performance of their duties.

Two options for the member municipalities of the East Savo Hospital District regarding the division into health and social services counties

The structure of health and social services counties would be defined in the act implementing the reform.

Comments are requested on two options for the counties of North Savo and South Savo regarding the placement of the municipalities within the East Savo Hospital District (Enonkoski, Rantasalmi, Savonlinna and Sulkava) either as part of the county of North Savo or as part of the county of South Savo in accordance with the current division into regions. Impact assessments and detailed calculations for the two options are annexed to the government proposal. This potential change to the current division into regions would also apply to the Regional Councils, Centres for Economic Development, Transport and the Environment, judicial districts of District Courts and the electoral districts of parliamentary elections. The division into counties will be decided after the consultation round.

Funding and impact on taxation

The activities of health and social services counties would be financed mainly from central government funds and partly from client fees to be collected from the users of services. Provisions on the funding of health and social services counties would be laid down in the act on the funding of health and social services counties.

County funding would be based on the municipalities’ costs of organising the transferable tasks of healthcare and social welfare and rescue services. A proportion of the municipalities’ revenue and costs, amounting to an estimated EUR 19.1 billion at the 2020 level, would be transferred from the municipalities to finance the counties’ activities. While a proportion of the municipalities’ revenue and costs would be transferred in equal measure when examined for the country as a whole, there could be great differences among municipalities. Changes in local government finances would be made more equitable among municipalities by introducing different kinds of equalisation elements to the system of central government transfers to local government for basic public services.

This funding base for health and social services counties would be raised annually based on estimated service needs and growth in the level of costs. Any changes in duties would be taken into account in the cost level and, moreover, the level of county funding would be adjusted retrospectively so that imputed costs would not diverge from the actual costs incurred by counties.

The funding for health and social services counties would be universal. It would be divided among the counties based on imputed factors related to service needs and circumstances, covering healthcare and social welfare and rescue services. Some of the funding would be based on population numbers and some would be determined by the criteria for health and wellbeing performance. The finance model for the health and social services counties will be reviewed again on the basis of the comments received during the consultation round.

Municipalities' tax revenue would be transferred to the State to fund the counties’ activities. The transfer would be achieved by decreasing municipalities’ central government transfers, compensations for tax losses, municipalities’ share of corporation tax revenue, and municipal income tax. Transfers through taxation would amount to around EUR 12.7 billion (EUR 12.1 billion in earned income tax revenue and EUR 0.6 billion in corporation tax revenue).

A proportion of the municipal income tax would be transferred to fund the counties’ activities by lowering the municipal income tax percentages equally among the municipalities. A current estimate of the cut is 12.63 percentage points. A uniform reduction in municipal income tax rates and a corresponding increase in central government taxation would ensure that taxation of municipal residents would remain almost unchanged. The differences between municipal tax rates would also remain unchanged.

Guidance and direction to be strengthened — annual negotiations with health and social services counties to be introduced

It is proposed that the powers of central government to guide and direct the organisation of public healthcare, social welfare and rescue services be strengthened. The Government would confirm the national strategic objectives of healthcare, social welfare and rescue services every four years. The targets set by the Government for general government finances would be incorporated into the national objectives. The achievement of the strategic objectives would be monitored annually and revised as necessary.

As part of the national guidance and direction, ministries would hold annual negotiations with each health and social services county. The aim of these negotiations would be to monitor, assess, guide and direct the organisation of duties that belong to health and social services counties. Negotiations would also provide information for the preparation and monitoring of the Budget and the General Government Fiscal Plan. The aim of the annual negotiations and other national guidance and direction would be an interactive and continuous process for providing guidance and direction.

As part of the direction of finances and activities in the health and social services counties, ministries would also direct the counties’ investments. On the basis of a proposal by the Ministry of Finance, the Government would decide each financial period whether to authorise counties to take a long-term loan to finance their investments.  The Ministry of Social Affairs and Health and the Ministry of the Interior would decide on the approval of health and social services counties’ investments, taking into account the Government’s decision on the loan authorisation of health and social services counties. To this effect, they would approve each county’s investment plan.

Ministries would also hold annual negotiations with each collaborative catchment area for healthcare and social welfare. In addition, in certain pressing cases that are related to the organisation of healthcare and social welfare and prescribed by law, the Government would have, on the proposal of the Ministry of Social Affairs and Health, the right to decide on the content of cooperation agreements between collaborative catchment areas and bilingual health and social services counties.

Impact on personnel

The personnel of the municipal health, social and rescue services, apart from the personnel of the City of Helsinki, would be transferred to the employment of the health and social services counties on the principles of transfer of business. School social workers and school psychologists in municipalities would also be transferred to the employment of the counties. The personnel of the Hospital District of Helsinki and Uusimaa would be transferred to the employment of the joint county authority for the Hospital District of Helsinki and Uusimaa.

In addition, the personnel of municipalities and joint municipal authorities performing support service tasks in healthcare and social welfare would be transferred to the employment of health and social services counties when at least half of their tasks are municipal healthcare and social welfare support tasks. All tasks supporting the activities of healthcare, social welfare and rescue services would be considered support services. Such tasks would include centralised food supply, cleaning, financial and human resources services, ICT services, medical laboratories and imaging services.

The transfer to the employment of counties would apply to a total of 170,000 municipal employees.

Impact of the reform on general government finances

Population ageing weakens the revenue base of general government finances and increases the need for health and social services. The decline in the working-age population is a growing challenge. The health and social services reform aims to curb the growth of costs.

The draft government proposal takes into account the preconditions set earlier by the Constitutional Law Committee for the sufficient funding of health and social services counties to safeguard people’s fundamental rights. County funding would be imputed and universal, which would make it possible for the health and social services counties to allocate funding according to the service needs.

The preliminary review of funding would take account of people’s service needs almost in full (80%) and the estimated growth in the level of costs. The funding would be adjusted retrospectively to correspond to the actual costs at the national level.

The system for guiding, directing and funding the activities and finances of the health and social services counties would bring stability and predictability to general government fiscal planning. The reform of healthcare, social welfare and rescue services would develop the public sector structures that can be used to increase the productivity of labour, utilise modern technology solutions and practices proven to be effective, and streamline operating processes. With these operational changes, it would be possible to achieve benefits that balance growth pressures related to general government finances that are caused by the ageing of the population and the weakening of the dependency ratio.

Schedule

According to the draft proposal, the first county elections in the health and social services counties would take place in early 2022. The timing of the county elections would be depend on the time needed for Parliament to consider the proposal.

The goal is for the acts related to the proposal to enter into force from the beginning of 2023. The government proposal is scheduled to be submitted to Parliament in December 2020.

Links

  • Government’s policy outlines (briefing 5 June 2020)

Inquiries:

Health and social services reform:

Requests to interview Minister Kiuru: Laura Lindeberg, Special Adviser, tel. +358 2951 63109, laura.lindeberg(at)stm.fi

Consultation round:

Päivi Salo, Secretary General, Ministry of Social Affairs and Health, tel. +358 295 163 113, paivi.salo(at) stm.fi

Auli Valli-Lintu, Senior Ministerial Adviser, Ministry of Social Affairs and Health, tel. +358 295 163 463, auli.valli-lintu(at)stm.fi

Act on organising healthcare and social welfare:

Pirjo Kainulainen, Senior Ministerial Adviser, Ministry of Social Affairs and Health, tel. +358 295 163 092, pirjo.kainulainen(at)stm.fi 

Act on organising healthcare and social welfare, guidance and direction, and collaborative catchment areas for health and social services counties: 

Taina Mäntyranta, Senior Ministerial Adviser, Medical Affairs, Ministry of Social Affairs and Health, tel. +358 295 163 692, taina.mantyranta(at)stm.fi 

Suvi Velic, Lawyer, Ministry of Social Affairs and Health, tel. +358 295 163 477, suvi.velic(at)stm.fi

Act on special arrangements for Uusimaa and act implementing it:

Auli Valli-lintu, Senior Ministerial Adviser, Ministry of Social Affairs and Health, tel. +358 295 163 463, auli.valli-lintu(at)stm.fi

Establishment and administration of counties, and division into counties:

Erkki Papunen, Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30167, erkki.papunen(at)vm.fi

Funding:

Markku Nissinen, Senior Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30314, markku.nissinen(at)vm.fi

Ville Salonen, Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30388, ville.salonen(at)vm.fi

Funding for counties:

Miikka Vähänen, Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30341, miikka.vahanen(at)vm.fi

Jenni Jaakkola, Senior Specialist, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30493, jenni.jaakkola(at)vm.fi

Asset arrangements:

Pasi Leppänen, Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30564, pasi.leppanen(at)vm.fi

Mervi Kuittinen, Senior Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30445, mervi.kuittinen(at)vm.fi

Ville Koponen, Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30504, ville.koponen(at)vm.fi

Personnel:

Marja Isomäki, Senior Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 02955 30414, marja.isomaki(at)vm.fi

Anu Hernesmaa, Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30027, anu.hernesmaa(at)vm.fi

Taxation:

Timo Annala, Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30318, timo.annala(at)vm.fi

Marja Niiranen, Ministerial Adviser (VAT), Ministry of Finance, tel. +358 2955 30238, marja.niiranen(at)vm.fi

Rescue services reform:

Kimmo Kohvakka, Director General for Rescue Services, tel. +358 02954 88400, kimmo.kohvakka(at)intermin.fi

Ilpo Helismaa, Senior Ministerial Adviser, tel. +358 295488422, ilpo.helismaa(at)intermin.fi

administrative areas areas and regions counties economy health and social services reform health care services municipalities rescue services social services taxation

Tutustu myös

Valtiovarainministeri Riikka Purra vierailee Kajaanissa ja kaivosteollisuusyritys Terrafamessa

Ministry of Finance
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:25.9.2025 11.51

Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle hyvinvointialue- ja maakuntajakolain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi lausunnoille

Ministry of Finance
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:16.6.2025 15.18

Hyvinvointialueiden valtakunnallisissa tavoitteissa painottuu vaikuttavuus  

Ministry of Finance Ministry of Social Affairs and Health Ministry of the Interior
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:28.5.2025 12.06

Hallitus linjasi korvaavista säästöistä sosiaali- ja terveydenhuoltoon

Ministry of Finance Ministry of Social Affairs and Health Prime Minister's Office
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:27.3.2025 15.31

Kohti tehokkaampaa alueellista varautumista

Ministry of Finance Ministry of the Interior
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:29.10.2024 17.34

VOS-uudistus siirtyy

Ministry of Finance
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:22.10.2024 15.43
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Hankintakäsikirja
      • Valtion matkustussääntö
      • Taloudellinen katsaus syksy 2025
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot