Prioriteringen av e-tjänster kräver digitalt stöd och utveckling av digitala färdigheter
Finansministeriet och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV) har utarbetat en verksamhetsmodell för digitalt stöd som förbättrar det digitala stödets kvalitet och gör det lättare att hitta stöd, och som stöder tillhandahållare av digitalt stöd på ett mångsidigt sätt. Den nya verksamhetsmodellen baserar sig på aktuell information om finländarnas behov av digitalt stöd och allmänhetens digitala kompetens.
"Vi måste se till att så många som möjligt har en faktisk möjlighet att använda såväl offentliga som privata e-tjänster. I verksamhetsmodellen för digitalt stöd satsar vi på att mångsidigt digitalt stöd ska vara tillgängligt på lika villkor och så jämlikt som möjligt oberoende av bostadsort”, säger kommunminister Sirpa Paatero.
Verksamhetsmodellen för digitalt stöd stärker enskilda personers, företags och sammanslutningars delaktighet i samhället
Syftet med digitalt stöd är att hjälpa människor att sköta sina ärenden elektroniskt och att stärka sina digitala färdigheter. Målet är att utveckla och stärka den digitala kompetensen. Människor behöver dessa färdigheter under sin livstid i ett samhälle som digitaliseras.
Digitalt stöd tillhandahålls i Finland av en stor grupp från kommuner och myndigheter till frivilliga. Eftersom antalet aktörer och verksamhetssätt är stort, behövs också gemensam utveckling och samordning, vilket DVV svarar för. Utvecklingen och samordningen stöds med en verksamhetsmodell för digitalt stöd som också bidrar till att sprida bästa praxis för digitalt stöd. Verksamhetsmodellen baserar sig på nätverkssamarbete med aktörerna inom det digitala stödet och modellens funktion kommer att utvärderas i år.
Målsättningen kompetenta tillhandahållare av digitalt stöd
I internationell jämförelse ligger finländarnas digitala färdigheter och förmåga att använda e-tjänster på toppnivå. Trots detta har 18 procent av finländarna enligt den rapport om digitala färdigheter som DVV sammanställt låga eller ännu svagare digitala färdigheter Den kontinuerliga utvecklingen och förändringarna i den digitala miljön utmanar dessutom vars och ens digitala färdigheter och möjligheter att utnyttja digitala tjänster. Framgångsrik digitalisering förutsätter att alla har lika möjligheter att använda tjänster som i allt högre grad tillhandahålls digitalt.
"Finland har inte något digitalt tvång, till skillnad från till exempel Danmark. Det är dock viktigt att även vi prioriterade e-tjänster. Vårt samhälle har dessutom redan digitaliserats i hög grad, och därför bör digitala färdigheter och digitalt stöd utvecklas målmedvetet i samarbete med aktörerna och finansiärerna inom det digitala stödet”, berättar Minna Piirainen, ledande sakkunnig vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
DVV ger mångsidigt expertstöd till alla som erbjuder digitalt stöd till medborgare, företag och sammanslutningar. Dessa aktörer har haft och kommer även framöver att ha en nyckelroll i fråga om digitalt stöd som aktörer och utvecklare av praxis på gräsrotsnivå.
Verksamhetsmodellen för digitalt stöd innehåller olika tjänster för nätverket av aktörer inom digitalt stöd, till exempel utbildningar, rekommendationer och kompetenstecken. Permanent finansiering för den riksomfattande verksamhetsmodellen för digitalt stöd söks från och med ingången av 2024.
Mer information:
Valtteri Aaltonen, kommunministerns specialmedarbetare, tfn 0295 530 399, valtteri.aaltonen(at)gov.fi
Olli Kuusisto, specialsakkunnig, finansministeriet, tfn 0295 530 462, olli.kuusisto(at)gov.fi
Minna Piirainen, ledande sakkunnig, DVV, tfn 0295 535 280, minna.piirainen(at)dvv.fi