Yhteispalvelun laajentamishanke
VM172:00/2008 Kehittäminen
Hankkeen tehtävänä on
1. jatkovalmistella ja saattaa käyttöön selvitysmies Timo Kietäväisen yhteispalvelua koskevia ehdotuksia siten, että selvitysmies Kietäväisen ehdotuksiin perustuvia yhteispalvelupisteitä/toimistoja voisi käynnistyä kevään 2009 aikana;
2. tukea toimijoita yhteispalveluun osallistumisessa;
3. koordinoida yhteispalveluun osallistuvien tahojen toimintaa yhteispalvelun osalta; sekä
4. tehdä ehdotuksia yhteispalvelun ja sen kehitystä tukevien toimintojen edelleen kehittämiseksi.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM172:00/2008
Asianumerot
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 15.12.2008 – 31.5.2010
Asettamispäivä 15.12.2008
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on konkreettisesti lisätä yhteispalvelupisteiden määrää, laajentaa olemassa olevien yhteispalvelupisteiden palveluvalikoimaa sekä laajentaa yhteispalvelun menettelytapoja ja luoda sen käyttöön uusia työvälineitä.
Hanke ottaa huomioon eräiden tukitoimintojen alueellistamista selvittävän työryhmän työn neuvontapuhelimen osalta ja SADehankkeen työn.
Lähtökohdat
Yhteispalvelun tehostamishanke
Yhteispalvelun nykyinen toimintamalli ja lainsäädäntö ovat syntyneet suurelta osin yh-teispalvelun tehostamishankkeen työnä vuosina 2006 ja 2007. Uusi yhteispalvelulaki (laki julkisen hallinnon yhteispalvelusta 223/2007) tuli voimaan 1.4.2007. Laissa säädetään tapauksista, joissa viranomainen antaa oman avustavan asiakaspalvelutehtävänsä toisen viranomaisen hoidettavaksi.
Yhteispalvelun tehostamishankkeeseen osallistuivat sisäasiainministeriö, valtiovarainministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, oikeusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Verohallitus, Kansaneläkelaitos sekä kuntien edustajana Suomen Kuntaliitto. Uutta lainsäädäntöä täydentämään hanke valmisteli paikallistasolla sovellettavaksi mallisopimuksen täyttöohjeineen sekä kustannusten jakoa yhteispalvelussa koskevat periaatteet suoritehintoineen ja yhteispalveluun liittyvät laatuvaatimukset. Yhtenäisen palveluvalikoiman ai-kaansaamiseksi hanke valmisteli toimijoittain listauksen avustavista asiakaspalveluista, jotka kukin toimija tuo yhteispalveluun. Listaus on minimipalveluvalikoima ja myös muita palveluja voidaan lainsäädännön rajoissa tarjota yhteispalveluna.
Yhteispalvelujen sähköisten edellytysten luomiseksi kehitettiin sähköinen ajanvarausjärjestelmä, rakennettiin sähköinen apudiaari ja rahoitettiin hankkeen pilotteihin asiakaspäätteet. Sähköinen ajanvarausjärjestelmä mahdollistaa asiantuntijan varaamisen yhteispalvelupisteeseen ja tällä tavoin taloudellisen ja tehokkaan tavan tarjota yhteispalvelupisteessä muutakin kuin avustavaa asiakaspalvelua. Ajanvarausjärjestelmä on tällä hetkellä käytössä poliisin lupapalveluissa ja maistraattien palveluissa.
Hankkeen piloteista on tällä hetkellä toiminnassa kahdeksan ja niistä saadut kokemukset ovat vaihtelevia. Joillakin paikkakunnilla toiminta on erittäin hyväksi koettua ja joitakin pisteitä ollaan jo ajamassa alas vähäisen kysynnän, resurssipulan tai muun syyn vuoksi. Usein piloteissa on jääty palveluvalikoimassa ja osallisten määrässä alkuperäisiä tavoitteita vaatimattomampiin tuloksiin. Kitkoihin näyttäisi olevan useita syitä.
Loppuraportissaan hanke teki eräitä ehdotuksia yhteispalvelun kehittämiseksi edelleen. Yhteispalveluna tarjottavien palvelujen valikoimaa tulisi edelleen laajentaa. Valikoimaan tulisi lisätä esimerkiksi poliisin volyymiltaan suuria lupapalveluja, jotka nyt on rajattu ulkopuolelle. Kuntien yhteispalveluun soveltuvia palveluja koskevaa suositusta pidettiin myös tärkeänä.
Hankkeeseen osallistuneet tahot pitivät välttämättömänä sitä, että yhteistyö myös keskus-tasolla jatkuu hankkeen päättyessä. Valtiovarainministeriö on 12.3.2008 asettanut paikal-lishallinnon ja palvelujen yhteistyöryhmän, johon kuuluvat edustajat sisäasiainministeriöstä, oikeusministeriöstä, työ- ja elinkeinoministeriöstä, valtiovarainministeriöstä, Verohallituksesta, Kansaneläkelaitoksesta, Suomen Kuntaliitosta, Pardia ry:stä, Juko ry:stä ja JHL ry:stä.
Selvitysmies Kietäväisen työ
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi nimesi Timo Kietäväisen 15.10.2007 selvitysmieheksi selvittämään julkisen asiakaspalvelumallin uudistamista, erityisesti yhteispalvelumallin kehittämistä. Selvitysmies jätti raporttinsa 12.6.2008.
Selvitysmies teki muun muassa seuraavat ehdotukset:
- Valtiovarainministeriön hallinnon kehittämisosastosta tehtäisiin vastuuviranomainen julkisen sektorin asiakaspalvelujen kehittämisessä ja eri viranomaisten asiakaspalvelujen kehittämistoimien koordinoinnissa.
- Perustetaan yleisneuvontapuhelinpalvelu ja internetiin yleisneuvontasivut.
- Nykyisten runsaan 200 avustavia yhteispalveluja tarjoavien yhteispalvelupisteiden si-jaan maahamme perustettaisiin runsas 400 kaikkia keskeisiä julkisen sektorin asiakaspalveluja tarjoavaa yhteispalvelutoimistoa. Niillä paikkakunnilla, joissa valtion viranomaisella on jo oma toimipiste, ei viranomaisen olisi tarkoituksenmukaista sijoittaa sen lisäksi omaa henkilöstöään yhteispalvelutoimistoon. Yhteispalvelutoimisto voisi toimia myös tuottaen räätälöityjä palveluja, kuten esim. terveysasemien yhtey-dessä Kelan palveluja ja muita terveysasemalla tapahtuvaan käyntiin luontevasti liittyviä palveluja. Yhteispalvelutoimisto voisi erikoistua myös esim. ulkomaalaisperäisen väestön palvelemiseen heidän äidinkielellään ja näiden palveluiden tuottamiseen etäpalveluina muihin toimistoihin. Selvitysmies esitti, että jokaiseen vuonna 2008 olemassa olevaan kuntaan perustetaan yksi yhteispalvelutoimisto.
- Selvitysmies ei esittänyt valtion eri viranomaisten eikä valtion ja kuntien keskinäisiin toimivaltasuhteisiin muutoksia. Jokainen valtion viranomainen päättää, miten se osallistuu yksittäisten yhteispalvelutoimistojen toimintaan. Kansallisella tasolla viranomaiset sitoutuvat yhteispalvelutoimintaan yhteispalvelun järjestämissopimuksella. Kunnat sitoutuvat puolestaan yhteispalvelutoimiston ylläpitoon toimiston ylläpitosopimuksella, joka laadittaisiin standardisopimuksen pohjalta. Kaikkien osapuolten osalta, myös kuntien, osallistuminen yhteistyöhön perustuu sopimukseen ja on vapaaehtoista.
- Kunnat saisivat yhteispalvelutoimistoa varten valtionapua 50 % laskennallisista kus-tannuksista. Valtionaputarve on karkeasti arvioituna suuruusluokaltaan vajaan 50 miljoonan euron luokkaa, mikäli kaikki noin 400 yhteispalvelutoimistoa perustettaisiin. Varat koottaisiin eri valtion viranomaisten toimintakustannussäästöistä.
- Yhteispalvelutoimistoissa palveluita tarjotaan eri valtionviranomaisten ja Kelan joko toimistossa kokoaikaisesti työskentelevän virkamiehen toimesta tai tiettyinä aikoina viikossa toimistossa työskentelevän virkamiehen toimesta tai aikavarauksen perus-teella toimistoon saapuvan virkamiehen toimesta. Niinä aikoina, kun yhteispalvelutoimistossa ei ole jonkin viranomaisen virkamiestä, annetaan palvelut etäpalveluina uusinta tekniikkaa hyödyntävää kuvapuhelinjärjestelmää tai asiakkaan valtuutuksella sähköisiä verkkopalveluja käyttäen.
- Perustetaan kuvapuhelinjärjestelmää hyödyntävä tulkkausrengas viittomakielen sekä ulkomaalaisperäisten kielten simultaanitulkkauksen järjestämiseksi kustannustehokkaasti koko maassa.
- Selvitysmies esittää myös lähilogistiikkayrittäjyyskokeilun aloittamista muutamassa kohteessa Itä- ja Pohjois-Suomessa. Ideana kokeilussa on kehittää aivan uudenlaista lähikuljetusten ratkaisutapaa, jossa yrittäjä sopimusperusteisesti tuottaa kuljetuspalveluita kunnalle (lääkkeiden, ruoka-annosten, lainakirjojen jne. kuljetusta), postille ja vähittäiskaupalle (elintarvikeostojen kotiinkuljetus).
Hallinnonaloittainen palvelupisteiden kehitys
Tulevien vuosien kehitys määräytyy pitkälti toimijakohtaisista ratkaisuista ja niiden syn-tymisestä. Poliisin osalta on käynnissä laaja uudistamisprosessi, jonka suuntaviivoista on hyvät tiedot, mutta suunnitelmien toteutumisasteesta ei vielä tiedetä. Poliisi on linjannut korvaavansa merkittävän määrän omia suljettavia pisteitään yhteispalvelulla. Laajat organisaatiouudistukset ja tuottavuusvähennykset ovat vireillä myös verohallinnossa ja nykyisissä työvoimatoimistoissa. Kansaneläkelaitoksellakin toimintoja uudistetaan ja tuottavuutta parannetaan työntekijöiden määrää vähentäen.
Maistraattien osalta on suunnitelma palveluverkoston muutoksista. Maistraattien osalta muutoksen suuruusluokka on selvästi pienempi kuin muilla toimijoilla, koska ne ovat volyymiltään paljon muita pienempi toimija. Maistraattien lakkautettavien pisteiden palvelut korvataan yhteispalvelulla.
Työvoimatoimistot muuttuvat uudistuvan lainsäädännön perusteella TE-toimistoiksi, mikä voi tuoda uusia mahdollisuuksia yhteispalvelun kehittämiseen.
Jo asetetut tuottavuustavoitteet merkinnevät tässä kuvatussa valtion paikallishallinnossa tulevina vuosina vähintään jo toteutuneen suuruista henkilöstön vähenemistä. Myös Kelan henkilöstötavoitteet merkitsevät sen paikallistasonkin henkilöstön vähenevän edelleen.
Selvää on, että valtion paikallishallinnon henkilöstö poistuu useista pienistä toimipaikoista tulevina vuosina kokonaan. Myös jäljelle jäävien yksiköiden pienenemistä tapahtuu enemmän kuin kasvua. Tuotantotavat antavat eri sektoreilla erilaisia mahdollisuuksia. Henkilökohtaista asiakaspalvelua ja muuta paikkasidonnaista toimintaa omaavilla toimijoilla ei ole mahdollisuuksia siirtää työtä yhtä helposti kuin selkeästi tiedonkäsittelytyötä tekevillä toimijoilla.
Lisätietoja
Julkaisut ja raportit
Yhteispalvelu 2010 - Yhteispalvelun laajentamishankkeen loppuraportti 2010
Valtiovarainministeriö
Julkaisunumero: 31/2010; Julkaisuvuosi: 2010; WWW-osoite: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/04_hallinnon_kehittaminen/20100609Yhteis/name.jsp;
Muut asiakirjat ja muistiot
Tiedote 76/2010; Yhteispalvelupisteiden määrä ja palveluvalikoima kasvavat jatkuvasti / Antalet samservicekontor och serviceutbudet vid dem ökar kontinuerligt
9.6.2010 Valtiovarainministeriö
Esitys Keski-Suomen maakunnan nimeämisestä yhteispalvelun alueelliseksi etäpalvelupilotiksi, 354/645/2008
21.1.2010 Keski-Suomen liitto
Tiedote 153/2009; Yhteispalvelun etäpalvelukokeiluille myönteinen vastaanotto
18.11.2009 Valtiovarainministeriö
Pressmeddelande 153/2009; Positiv mottagning för försöket med distansanvändning av samservice
18.11.2009 Valtiovarainministeriö
Lähilogistiikkayrittäjyysprojektin toiminnan konseptointi ja pilotoinnin toteuttaminen
29.10.2009 Päivittäistavarakauppa ry ja liikennejärjestöt
Tiedote 23/2009; Yhteispalvelun laajentaminen käyntiin alueilla
16.2.2009 Valtiovarainministeriö
Pressmeddelande 23/2009; Utvidgningen av samservicen inleds inom regionerna
16.2.2009 Valtiovarainministeriö
Jäsenen nimeäminen
28.1.2009 Oikeusministeriö, oikeushallinnon tietotekniikkakeskus
Jäsenen nimeäminen
26.1.2009 Länsi-Turunmaan kaupunki
Jäsenten nimeäminen, STM/56/2009
26.1.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö
Esitys Keiteleen nimeämisestä pilottikohteeksi ja Keiteleen yhteispalvelupisteen käynnistämiseksi uudelleen
19.1.2009 Keiteleen kunta
Jäsenten nimeäminen, 2-5/90/2009
15.1.2009 Suomen Kuntaliitto
Jäsenten nimeäminen
15.1.2009 Kansaneläkelaitos
Jäsenten nimeäminen
14.1.2009 Verohallitus
Jäsenten nimeäminen, SMDno/2009/8
14.1.2009 Sisäasiainministeriö, poliisiosasto
Jäsenten nimeäminen, 1/0073/2009
12.1.2009 Maahanmuuttovirasto
Jäsenen nimeäminen
8.1.2009 Yhteispalvelun Edistäjät ry
Jakelussa mainituille: Jäsenten nimeämispyyntö yhteispalvelun laajentamishankkeen alatyöryhmiin
30.12.2008 Valtiovarainministeriö
Tiedote 212/2008; Hanke lisäämään yhteispalvelupisteitä ja laajentamaan palveluvalikoimaa
30.12.2008 Valtiovarainministeriö
Pressmeddelande 212/2008; Projekt för att öka på samserviceställena och serviceutbudet
30.12.2008 Valtiovarainministeriö
Jäsenen nimeäminen paikallishallinnon ja palveluiden yhteistyöryhmään
10.12.2008 Valtiovarainministeriö, kuntaosasto
Jäsenen nimeäminen rahoitusryhmän puheenjohtajaksi
10.12.2008 Valtiovarainministeriö, kuntaosasto
jäsenen nimeäminen johtoryhmään
8.12.2008 Karstulan kunta
Jäsenen nimeäminen johtoryhmään
8.12.2008 Espoon kaupunki
Jäsenen nimeäminen johtoryhmään
8.12.2008 Valtiovarainministeriö
Jäsenen nimeäminen johtoryhmään
5.12.2008 Kauhajoen kaupunki
Jäsenen nimeäminen
4.12.2008 Työ- ja elinkeinoministeriö
Jäsenen nimeäminen
26.11.2008 Oikeusministeriö
Edustajan nimeäminen, 1903/03/2008
25.11.2008 Verohallinto
Edustajien nimeäminen, dno 1909/04/2008
19.11.2008 Liikenne- ja viestintäministeriö
Jäsenen nimeäminen johtoryhmään, SMDNO/2008/1478
13.11.2008 Sisäasiainministeriö
Jäsenen nimeäminen johtoryhmään
13.11.2008 Kansaneläkelaitos
Jäsenen nimeäminen, 2947/90/2008
12.11.2008 Suomen kuntaliitto
Jäsenen nimeäminen johtoryhmään
12.11.2008 Pardia ry, JUKO ry ja JHL ry
Jakelussa mainitut; Jäsenten nimeäminen yhteispalvelun laajentamishankkeen johtoryhmään, sekä paikallishallinnon ja palvelujen yhteistyöryhmän täydentäminen
7.11.2008 Valtiovarainministeriö
Asettaminen ja organisointi
Jäsenmuutospäätös: Johtoryhmään jäseneksi Juhani Toukolan tilalle Kari Liede
3.2.2010 Valtiovarainministeriö
Jäsenmuutosesitys: Johtoryhmään jäseneksi hallitusneuvos Kari Liede Juhani Toukolan tilalle, 68/022/2008
26.1.2010 Oikeusministeriö
Jäsenmuutospäätös; Mikko Paateron tillalle Kauko Aaltomaa
22.12.2009 Valtiovarainministeriö
Jäsenmuutosesitys; johtoryhmässä jatkaa 1.1.2010 jälkeen poliisiosaston osastopäällikkö Kauko Aaltomaa
30.11.2009 Sisäasiainministeriö
Jäsenmuutospäätös; johtoryhmän jäseneksi valtiosihteeri Mika Rossi
13.10.2009 Valtiovarainministeriö
Jäsenmuutospäätös; Timo Reinalle ero johtoryhmän jäsenyydestä 1.10.2009 alkaen
1.10.2009 Valtiovarainministeriö
Eropyyntö johtoryhmän jäsenyydestä
30.9.2009 Timo Reina
Yhteispalvelun laajentamishankkeen asettamispäätös PDF
15.12.2008 Valtiovarainministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet