Selvityshenkilön asettaminen selvittämään julkisia hankintoja koskevien valitusten pitkiä käsittelyaikoja
VM033:00/2021 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Valtiovarainministeriö on kutsunut professori emerita Leena Halilan selvittämään julkisia hankintoja koskevien valitusten pitkiä käsittelyaikoja.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM033:00/2021
Asianumerot VN/28554/2020
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 9.2.2021 – 31.7.2021
Asettamispäivä 9.2.2021
Tavoitteet ja tuotokset
Selvityksen kohteena ovat julkisia hankintoja koskevien valitusten pitkät käsittelyajat. Julkisia hankintoja koskevat valitukset käsittelee markkina-oikeus erityistuomioistuimena. Jatkovalitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellyttää valituslupaa. Selvityksen tavoitteena on selvittää valitusprosessien keston kokonaissyitä ja saada ehdotuksia siihen, miten julkisia hankintoja koskevia valitusprosesseja tai niiden käsittelyaikoja voitaisiin lyhentää niin markkinaoikeudessa kuin korkeimmassa hallinto-oikeudessakin. Selvitys kohdistuu erityisesti siihen, onko valitusten käsittelyä mahdollista tehostaa esimerkiksi säätämällä julkisia hankintoja koskevalle asiaryhmälle määräaikoja tai käsittelyn kiireellisyysvaatimuksia. Tällaista selvitystä ei Suomessa ole aiemmin tehty.
Selvityshenkilön tehtävänä on selvittää julkisia hankintoja koskevan valitusjärjestelmän rakenteeseen liittyvät mahdolliset ongelmakohdat, valitusprosessin sisäinen kulku tuomioistuimissa sekä suorittaa vertailua muihin asiaryhmiin ja prosessilajeihin. Selvitettäviä kysymyksiä ovat ainakin:
• Muodostavatko jotkin perustuslakiin tai perus- tai ihmisoikeuksiin liittyvät tekijät esteen määräaikasäännöksen tai kiireellisyysvaatimuksen asettamiselle hankinta-asioille tai joihinkin oikeusturvan kannalta keskeisimpiin osa-alueisiin?
• Miten Euroopan unionin tuomioistuimen tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö vaikuttaa asian arvioimiseen?
• Miten yleishallintoprosessuaaliset kuulemis- ja selvittämissäännöt rajaavat tapoja prosessin nopeuttamiselle?
• Mitkä edellä mainituista mahdollisista rajoituksista kohdistuvat juuri tuomioistuintoimintaan, erotuksena esimerkiksi muissa jäsenmaissa, kuten Tanskassa tai Virossa, käytössä olevista muutoksenhakulautakunnista, joihin ei täysimääräisesti sovelleta tuomioistuintoimintaa ohjaavia sääntöjä? Vai onko näissä tosiasiallisia eroja?
Julkisten hankintojen oikeussuojajärjestelmän uudistamista pohtinut työryhmä (ns. JUHO-työryhmä) totesi periaatemietinnössään vuonna 2010 mm. seuraavaa: "Työryhmässä on tuotu esille eräitä käsittelyn tehostamisvaihtoehtoja, joilla markkinaoikeuden käsittelyä lyhennettäisiin ajallisesti. Nämä vaihtoehdot ovat olleet markkinaoikeuden lausuntomenettelyn rajoittaminen sekä käsittelyajan asettaminen markkinaoikeuden käsittelylle. Työryhmä toteaa, että tämän tyyppiset rajoitukset ovat hyvin ongelmallisia perustuslain 21 §:ssä tarkoitetun oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumisen kannalta sekä suhteessa perustuslaissa muutoin taattuun tuomioistuinten riippumattomuuteen. Lausuntomenettelyn rajoittaminen esimerkiksi säätämällä siitä, kuinka monta kertaa markkinaoikeus voisi pyytää lausuntoja tai vastineita, merkitsisi puuttumista tuomioistuimen ratkaisutoimintaan ja hallintolainkäyttölain 33 §:ssä tarkoitettuun selvittämisvelvollisuuteen. Samalla tavoin vaikuttaisi myös se, että tuomioistuimelle säädettäisiin ratkaisuaika."
Tätä taustaa vasten peilaten selvityshenkilön tulee selvittää asiaa mm. seuraavien kysymysten kautta:
• Mitkä mahdollisuudet markkinaoikeudella on johtaa julkisten hankintojen asiaryhmään kuuluvan asian käsittelyprosessia ja mahdollisesti rajata sitä? Miten uusi laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa on vaikuttanut näihin mahdollisuuksiin?
• Mitkä tekijät ovat mahdollistaneet määräaikoja koskevien erityis-säännösten säätämisen tietyissä markkinoiden toimintaa koskevien lakien muutoksenhakusäännöissä?
• Miten hankinta-asiat eroavat markkinaoikeuden muista asiaryhmistä esimerkiksi prosessisääntöjensä ja prosessin etenemisen, määränsä, keskimääräisen käsittelyaikansa ja yhteiskunnallisen merkittävyytensä osalta (esim. potilasturvallisuus, subjektiivisiin oikeuksiin perustuvat palvelut, kansallinen turvallisuus ja huoltovarmuus, suuri euromääräinen arvo)? Onko näistä syistä tiettyihin tärkeimpiin hankinta-asioihin syytä ulottaa kiireellisyysvaatimus tai määräaikavaatimus?
• Ovatko markkinaoikeuden resurssit kunnossa ja pitäisikö hankinta-asioissa ko. tuomioistuimeen luoda erillinen osasto?
Tiivistelmä
Valtiovarainministeriö on kutsunut professori emerita Leena Halilan selvittämään julkisia hankintoja koskevien valitusten pitkiä käsittelyaikoja.
Lähtökohdat
Valtiovarainministeriö asetti 5.9.2019 yhteistyössä Suomen Kuntaliitto ry:n kanssa Vaikuttavat julkiset hankinnat -toimenpideohjelman, Hankinta-Suomen. Toimenpideohjelman ensimmäisenä toimenpiteenä oli valmistella ensimmäinen yhteinen kansallinen julkisten hankintojen strategia. Se lanseerattiin 9.9.2020 Kuntamarkkinoilla.
Strategian valmisteluprosessin aikana useissa keskusteluissa nousivat esiin julkisia hankintoja koskevat valitusprosessit ja niiden pitkä kesto hankinta-asioita käsittelevässä erityistuomioistuimessa, markkinaoikeudessa, sekä korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Tämä on koettu ongelmaksi, joka aiheuttaa tehottomuutta julkisissa hankintaprosesseissa, hankintasopimusten toteuttamisessa ja julkisten palveluiden järjestämisessä niin hankintayksiköiden kuin tarjoajienkin näkökulmasta. Kansallisen julkisten hankintojen strategian ensivaiheen toimeenpanon kuvauksessa on toimenpiteeksi tunnistettu tarve tehdä selvitys julkisia hankintoja koskevien valitusten pitkistä käsittelyajoista.
Hankkeen asettaminen
-
Asettamispäätös Hankinta-Suomi selvityshenkilöhanke PDF
9.2.2021 Valtiovarainministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Nisula, Martina
Erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
9.2. – 30.6.2021