Valtion konsernitaseen muodostamisen selvityshanke
VM136:00/2009 Kehittäminen
Työryhmän tehtävänä on selvittää, miten valtion konsernitase voitaisiin muodostaa ja mitä muutoksia konsernitaseen muodostaminen edellyttäisi nykyisiin säädöksiin, ohjeisiin ja toimintatapoihin.
Työryhmä voi käyttää työssään tausta-aineistona erityisesti kuntien konsernitilinpäätöksen laatimista koskevaa ohjeistusta.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM136:00/2009
Asianumerot
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 4.11.2009 – 31.3.2010
Asettamispäivä 4.11.2009
Lähtökohdat
Voimassa olevat valtion liikekirjanpitoa koskevat määräykset ovat pääosin vuodelta 1997, jolloin valtion kirjanpitoa koskevia määräyksiä uudistettiin laajasti. Liikekirjanpidon käytettävyyden voidaan kuitenkin arvioida heikentyneen kuluneiden 10 vuoden aikana. Syynä tähän ovat yhtäältä valtion hallinnossa tapahtuneet muutokset, kuten omaisuuden hallintaan liittyvän päätöksenteon hajaantuminen eri yksiköille ja toisaalta tarve ja kehittyneet ratkaisut eräiden merkittävien omaisuus- ja velkaerien nykyistä täsmällisemmälle seurannalle sekä markkina-arvojen käyttö tilinpäätöksissä kansainvälisten standardien mukaisesti. Merkittävimmät yhdenmukaisen seurannan ulkopuolella olevat omaisuus- ja velkaerät ovat tällä hetkellä valtion sijoitusomaisuus, eläkevastuut ja johdannaiset.
Valtion varallisuuden hoito on jakaantunut monien yksiköiden tehtäväksi. Merkittävä osa varallisuudesta on valtion talousarviotalouden piirissä tai liikelaitosten hoidettavana. Valtion osakeomistuksia on tämän lisäksi merkittävissä määrin esimerkiksi Solidium Oy:n ja valtion eläkerahaston hallinnassa. Samoin valtion korkosijoituksia on niin valtiokonttorissa kuin valtion eläkerahastossa. Näiden lisäksi valtion taloudelliseen asemaan vaikuttavat erilaiset valtion myöntämät takuut ja takaukset. Valtion omaisuus- ja velkaerien hallintaan liittyvät päätökset samoin kuin valtion omistukselle asetettujen tavoitteiden seuranta lisäävät tarvetta kokonaisuuden arviointiin.
Valtion taloudellisen aseman ja valtion taseeseen liittyvien riskien hallinta perustuu eri lähteistä kerättävään ja osin jopa epäyhtenäisesti laadittuihin erillistarkasteluihin. Valtion taloudellisen aseman tarkastelu ja siitä käytävä keskustelu onkin osin tästä syystä keskittynyt valtion talousarviotalouden bruttovelkaan liittyviin kysymyksiin.
Nykyinen järjestelmä, jossa kokonaiskuva valtion taloudellisesta asemasta muodostetaan useita tietolähteitä käyttäen, ei myöskään parhaalla mahdollisella tavalla toteuta valtion taloudenhoidon läpinäkyvyyden vaatimusta. Erityisesti tilanteessa, jossa on nähtävissä merkittäviä haasteita valtion toiminnan rahoittamiseksi, läpinäkyvyyden merkitys korostuu. Yhtenäisin ja yleisesti hyväksytyin menetelmin laadittu valtion kokonaistase olisi omiaan lisäämään rahoittajien luottamusta julkisen talouden hoitoon, se mahdollistaisi eri rahoitusvaihtoehtojen nykyistä paremman vertailun ja lisäksi se vahvistaisi valtiontalouden parlamentaarisen valvonnan tietopohjaa.
Julkaisut ja raportit
Valtion konsernitaseen muodostaminen - työryhmän loppuraportti PDF
25.8.2010 Työryhmä
Asettaminen ja organisointi
Asettamispäätös PDF
4.11.2009 Valtiovarainministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet