Styrgruppen för lagstiftningsprojektet för reformering av statens regionförvaltning
VM072:00/2024 Organ
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Ohjausryhmä vastaa valtion aluehallinnon uudistamisen lainsäädäntöhankkeen ohjauksesta ja valmistelutyön linjaamisesta. Ohjausryhmä toimii myös valtakunnallisen lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohankkeen ohjausryhmänä vastaten sen strategisesta ohjauksesta ja seuraamalla hankkeen etenemistä.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer VM072:00/2024
Ärendenummer VN/12155/2024
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 22.9.2023 – 30.6.2026
Datum för tillsättande 22.9.2023
Typ av organ Styrgrupp
Kontaktperson
Janne Öberg, Finanssineuvos, yksikön päällikkö
tel. +358 295 530 473
[email protected]
Mål och resultat
LAINSÄÄDÄNTÖHANKKEEN (22.9.2023-30.6.2026) tavoitteena on valmistella hallitusohjelman linjausten mukaiset muutokset lainsäädäntöön niin, että uudet viranomaiset voivat aloittaa toimintansa viimeistään vuonna 2026 vaarantamatta kuitenkaan käynnissä olevien prosessien sujuvuutta.
Tavoitteena on vahvistaa yhdenmukaista lupa- ja valvontakäytäntöä alueesta riippumatta ja sujuvoittaa lupaprosesseja.
Kehittämisen pääperiaatteena on monialaisuus.
Lainsäädäntöhankkeen tehtävänä on:
1. Valmistella hallituksen esityksen muotoon hallitusohjelman mukaiset lainsäädäntömuutokset vaikutusarviointeineen Valviran, aluehallintovirastojen, ELY-keskusten ja Ahvenanmaan valtionviraston tehtävien ja hallinnon organisoinnista uuteen valtakunnalliseen virastoon, Elinvoimakeskuksiin sekä Ahvenanmaan valtionvirastoon.
2. Tunnistaa hallitusohjelman linjausten johdosta mahdollisesti muodostuvat uuden valtakunnallisen viraston ja muiden keskushallinnon virastojen tehtävien päällekkäisyydet sekä valmistella osaksi hallituksen esitystä ratkaisut näiden päällekkäisyyksien poistamiseksi.
3. Tehdä ehdotukset tarvittavista toimenpiteistä asian jatkovalmistelua varten ml. toimeenpanohankkeen asettaminen ja resursointi.
Hallituksen esitys tulee lähettää lausuntokierrokselle ennen kesälomakautta 2024 ja se tulee antaa eduskunnalle kevätkaudella 2025.
Hankkeen ohjauksesta ja valmistelutyön linjaamisesta vastaa ohjausryhmä. Ohjausryhmä raportoi työstään yhteiskunnan uudistamisen ministerityöryhmälle sekä tarvittaessa muille ministeriryhmille.
TOIMEENPANOHANKKEEN (12.4.2024–31.12.2025) tavoitteena on toteuttaa uuden valtakunnallisen lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston suunnittelu ja perustaminen. Lähtökohtana on viraston perustoiminnan ja asiakaspalvelun sujuvuuden turvaaminen mahdollisimman laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Toimeenpanohankkeessa noudatetaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa ja osallistetaan henkilöstöä muutoksen valmistelussa laaja-alaisesti.
Ohjausryhmän tehtävänä on
• Seurata toimeenpanohankkeen etenemistä
• Vastata toimeenpanohankkeen strategisesta ohjauksesta.
Sammandrag
Ohjausryhmä vastaa valtion aluehallinnon uudistamisen lainsäädäntöhankkeen ohjauksesta ja valmistelutyön linjaamisesta. Ohjausryhmä toimii myös valtakunnallisen lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohankkeen ohjausryhmänä vastaten sen strategisesta ohjauksesta ja seuraamalla hankkeen etenemistä.
Utgångspunkter
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa ”Vahva ja välittävä Suomi” on linjattu valtion aluehallinnosta seuraavasti:
Valtion aluehallinnon uudistuksen tavoitteena on vahvistaa yhdenmukaista lupa- ja valvontakäytäntöä alueesta riippumatta ja sujuvoittaa lupaprosesseja. Kehittämisen pääperiaatteena on monialaisuus.
Ensisijaisesti tämä tarkoittaa lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien kokoamista uuteen perustettavaan monialaiseen virastoon, johon yhdistetään Valvira, Aluehallintovirastot sekä ELY-keskusten Y-vastuualueen tarkoituksenmukaiset tehtävät. Uudessa virastossa ympäristöön liittyvät lupa- ja valvontatehtävät muodostavat yhden yhtenäisen kokonaisuuden.
Viraston pääasiallinen ohjausvastuu osoitetaan valtiovarainministeriölle. Virastolla on valtakunnallinen toimivalta. Alueellinen läsnäolo ja toimintakyky turvataan hyvinvointialueiden yhteistoiminta-alueisiin perustuen. Virastolla voi kuitenkin olla tätä laajempi toimipisteverkosto. Uudistuksessa varmistetaan kielellisten oikeuksien toteutuminen. Erityistä huomiota kiinnitetään varautumisvastuiden aukottomaan toteutumiseen ja yhteistoiminnan toteutumiseen alueellisten viranomaisten kanssa.
ELY-keskusten puitteissa järjestetyn hallinnon osalta lähtökohtana on monialainen valtion aluehallinto, joka kootaan nykyistä vahvemmille alueille Elinvoimakeskuksiin. Uudistamisessa huomioidaan käynnissä oleva TE-uudistus. Elinvoimakeskukset ja niiden alueet muodostetaan nykyisten täyden palvelun ELYjen pohjalta mahdollistaen tarvittaessa korkeamman toimipistemäärän. Elinvoimakeskusten määrää voidaan kasvattaa enintään yhdellä elinvoimakeskuksella palveluiden turvaamiseksi molemmilla kansalliskielillä. Edelleen mahdollistetaan elinvoimakeskusten erikoistuminen ja keskinäinen työnjako.
Valtion aluehallinnon uudistamisen osalta valmistelu tehdään niin, että uuden mallin mukaan järjestetty valtion aluehallinto käynnistää toimintansa lähtökohtaisesti vuoden 2025, mutta viimeistään vuoden 2026 alusta. Varmistetaan, ettei muutosvaihe vaaranna käynnissä olevien prosessien sujuvuutta. Uudistamisessa huomioidaan valtionhallinnon tuottavuusohjelma ja toimintamenojen sopeutustarve.
Lisäksi hallitusohjelmassa on linjattu suoraan virastorakenteeseen kytkeytyen sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta ja ympäristöllisten menettelyjen kehittämisestä seuraavasti:
Yhtenäistetään sosiaali- ja terveyspalveluiden valvontaa. Kootaan lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävät yhden viraston alaisuuteen. Varmistetaan, että valvonta sekä lupakäytännöt ovat yhdenvertaiset sekä julkiselle että yksityiselle palveluntuotannolle.
Valtakunnalliselle, monipaikkaiselle sote- ja pela-valvontaviranomaiselle varmistetaan riittävät resurssit muun muassa ammattihenkilövalvontaan ja laillistamisprosessien sujuvoittamiseen.
Investointien edistämiseksi edetään kohti yhden luukun mallia, jossa asiointi ja lupien haku tapahtuu keskitetysti ja digitaalisesti yhden, toimivan ja käyttäjälähtöisen lupaprosessin kautta. Yhdellä viranomaisella on vastuullaan lupaprosessin eteneminen ja koordinointi tarvittavine selvityksineen. Tämä viranomainen vastaa myös siitä, että luvan hakijalla on mahdollisuus etukäteen keskustella luvitukseen liittyvistä velvollisuuksista, selvitystarpeista ja reunaehdoista. Tavoitteena on, että yllättäviä lisäselvitys- ja täydennyspyyntöjä voitaisiin hyvällä yhteistyöllä ja ennakoinnilla vähentää. Tavoitteena on myös, että luvituksen kokonaisuutta toteutetaan viranomaisten ja hanketoimijoiden yhteistyöllä rinnakkain, eikä irrallisina peräkkäisinä palasina.
Ympäristölupakäsittelyn viranomaisten erityisosaamista on tarve käyttää monipuolisemmin eri puolilla Suomea tapahtuvien investointien luvituksessa. Nykyisellään valtion virastojen rajat (AVIt, ELYt) vaikeuttavat tehokasta toimintaa. Ympäristölupakäsittely (lupa-, valvonta- ja ohjaustehtävät) kootaan juridisesti yhtenä viranomaisena toimivaan valtakunnalliseen kokonaisuuteen, jossa hyödynnetään monipaikkaisen työskentelyn mahdollisuuksia. Ympäristöluvitusta käsitteleviä toimipisteitä on jatkossakin kattavasti eri puolilla Suomea, ja valvontatehtävien riippumattomuudesta huolehditaan.
Sujuva luvitus sekä siitä syntyvä puhdas siirtymä ja talouskasvu varmistetaan huolehtimalla lupaviranomaisten ja hallinto-oikeuksien hyvästä asiakaspalvelukyvystä ja johtamisesta, toimivista digitaalisista järjestelmistä sekä riittävästä resursoinnista.
Ytterligare uppgifter
Sekretariat
Person
Roll, Mandattid
Kekki, Marjo
Erityisasiantuntija
social- och hälsovårdsministeriet
Roll: Sekreterare
22.9.2023 – 30.6.2026
Keski-Hakuni, Laura
Erityisasiantuntija
miljöministeriet
Roll: Sekreterare
22.9.2023 – 30.6.2026
Laiho, Marko
Neuvotteleva virkamies
arbets- och näringsministeriet
Roll: Sekreterare
22.9.2023 – 30.6.2026
Lehto, Miira-Maria
Erityisasiantuntija
finansministeriet
Roll: Sekreterare
22.9.2023 – 30.6.2026
Merin, Marcus
Yli-insinööri
kommunikationsministeriet
Roll: Sekreterare
22.9.2023 – 30.6.2026
Sihvola, Sanna
Neuvotteleva virkamies
jord- och skogsbruksministeriet
Roll: Sekreterare
22.9.2023 – 30.6.2026
Öberg, Janne
Finanssineuvos, yksikön päällikkö
finansministeriet
Roll: Sekreterare
22.9.2023 – 30.6.2026
Blinnikka, Päivi
Johtava asiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Personlig ersättare
22.9.2023 – 30.6.2026
Korpi, Juho
Kehittämisjohtaja
miljöministeriet
Roll: Personlig ersättare
14.12.2023 – 30.6.2026
Saarinen, Mikko
Finanssineuvos
finansministeriet
Roll: Personlig ersättare
22.9.2023 – 30.6.2026
Siikavirta, Jaska
Johtaja
social- och hälsovårdsministeriet
Roll: Personlig ersättare
22.9.2023 – 30.6.2026
Westerholm, Leena
Vesihallintoneuvos
jord- och skogsbruksministeriet
Roll: Personlig ersättare
22.9.2023 – 30.6.2026
Styrgrupp
Person
Roll, Mandattid
Laavi, Elina
Valtiosihteeri
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Ordförande
22.9.2023 – 30.6.2026
Hartikainen, Teemu
Ministerin erityisavustaja
arbets- och näringsministeriet
Roll: Vice ordförande
22.9.2023 – 30.6.2026
Antila, Raimo
Osastopäällikkö
social- och hälsovårdsministeriet
Roll: Sakkunnig
22.9.2023 – 30.6.2026
Cantell-Forsbom, Anna
Osastopäällikkö
social- och hälsovårdsministeriet
Roll: Personlig ersättare
22.9.2023 – 30.6.2026
Damski, Juhani
Kansliapäällikkö
miljöministeriet
Roll: Medlem
22.9.2023 – 30.6.2026
Huovinen, Susanna
Alivaltiosihteeri
finansministeriet
Roll: Medlem
22.9.2023 – 30.6.2026
Jaatinen, Timo
Kansliapäällikkö
arbets- och näringsministeriet
Roll: Medlem
6.11.2023 – 30.6.2026
Kivimäki, Minna
Kansliapäällikkö
kommunikationsministeriet
Roll: Medlem
22.9.2023 – 30.6.2026
Kohvakka, Kimmo
Pelastusylijohtaja
inrikesministeriet
Roll: Personlig ersättare
22.9.2023 – 30.6.2026
Lehikoinen, Anita
Kansliapäällikkö
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Medlem
22.9.2023 – 30.6.2026
Lindgren, Marjo
Valtiosihteeri
kommunikationsministeriet
Roll: Medlem
21.12.2023 – 30.6.2026
Majanen, Juha
Valtiosihteeri kansliapäällikkönä
finansministeriet
Roll: Medlem
22.9.2023 – 30.6.2026
Nerg, Päivi
Valtiosihteeri
jord- och skogsbruksministeriet
Roll: Medlem
22.9.2023 – 30.6.2026
Niemi, Veli-Mikko
Kansliapäällikkö
social- och hälsovårdsministeriet
Roll: Medlem
22.9.2023 – 30.6.2026
Nylander, Mikaela
Valtiosihteeri
undervisnings- och kulturministeriet
Roll: Medlem
22.9.2023 – 30.6.2026
Pesonen, Pekka
Kansliapäällikkö
jord- och skogsbruksministeriet
Roll: Medlem
22.9.2023 – 30.6.2026
Pimiä, Kirsi
Kansliapäällikkö
inrikesministeriet
Roll: Medlem
22.9.2023 – 30.6.2026
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Öberg, Janne
Finanssineuvos, yksikön päällikkö
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
22.9.2023 – 30.6.2026
Kaila, Minna-Mari
osastopäällikkö
jord- och skogsbruksministeriet
Roll: Medlem
22.9.2023 – 15.2.2024
Makkonen, Teija
Valtiosihteeri
justitieministeriet
Roll: Medlem
22.9. – 21.12.2023
Packalen, Tuula
Osastopäällikkö
jord- och skogsbruksministeriet
Roll: Personlig ersättare
22.9.2023 – 15.2.2024
Peltonen, Petri
Alivaltiosihteeri
arbets- och näringsministeriet
Roll: Medlem
22.9. – 6.11.2023