Bedömningspromemoria
Ett nationellt informationssystem skulle förbättra tillgången till information om personer i politiskt utsatt ställning
De som är rapporteringsskyldiga enligt penningtvättslagen skulle få bättre tillgång till uppgifter om personer i politiskt utsatt ställning om uppgifterna behandlades i ett nationellt centraliserat informationssystem. Finansministeriet har berett en bedömningspromemoria om ärendet och ber om utlåtanden om den.
Enligt penningtvättslagen avses med personer i politiskt utsatt ställning (PEP, politically exposed person) en person som har ett betydande offentligt uppdrag. Rapporteringsskyldiga ska ha tillbörliga förfaranden för att konstatera om kunden är en person i politiskt utsatt ställning, eller en familjemedlem eller partner till en sådan person. Syftet är bland annat att förebygga missbruk av offentlig makt.
Lagen garanterar för närvarande inga metoder för att de rapporteringsskyldiga ska kunna få tillförlitlig information om saken genom rimlig ansträngning och till skäliga kostnader.
Tillförlitligare och aktuellare information
Finansministeriet bedömer i sin promemoria hur uppgifter om personer i politiskt utsatt ställning kunde behandlas med hjälp av det nationella informationssystemet. Målet är att förbättra uppgifternas tillgänglighet, täckning, tillförlitlighet och aktualitet när de rapporteringsskyldiga skaffar nödvändiga uppgifter för kundkontroll.
Ministeriet har, i syfte att kunna säkerställa uppgifternas riktighet, bedömt ett alternativ som går ut på att olika aktörer åläggs en lagstadgad rapporteringsskyldighet, och att man hämtar uppgifter från andra databaser.
Finansministeriet har bedömt insamlingen och lagringen av personuppgifter i det nationella informationssystemet. Ministeriet har i sin bedömning beaktat dataskyddsbestämmelserna och det nationella handlingsutrymmet.
Informationssystemet borde också behandla uppgifter om familjemedlemmar och bolagspartner till personer i politiskt utsatt ställning för att de rapporteringsskyldiga ska kunna ha bättre tillgång till uppgifter än för närvarande. Detta kan göras när det är motiverat och nödvändigt med tanke på kundkontroll.
Register eller ett system baserat på förfrågan
Det centraliserade nationella informationssystemet kan genomföras på två alternativa sätt:
- Ett register: uppgifterna lagras i en databas.
- Decentraliserat system baserat på förfrågan: den rapporteringsskyldiga ska göra en förfrågan av engångsnatur om kundens ställning till de aktörer som ingår i systemet.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt Patent- och registerstyrelsen är enligt finansministeriets bedömning lämpliga registerförare.
Remissbehandling inleds
Finansministeriet begärde utlåtanden om utvärderingspromemorian tisdagen den 2 januari. Remisstiden går ut den 13 februari.
Efter remissbehandlingen drar näringsminister Wille Rydman upp riktlinjer för huruvida finansministeriet fortsätter utredningen av ärendet.
Ytterligare information:
Ida-Ellen Kaski, specialsakkunnig, tfn 02955 30040, ida-ellen.kaski(at)gov.fi
Begäran om utlåtande (lausuntopalvelu.fi)
Bakgrundsinformation om förhindrande av penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvätt.fi)i)