Hallituksen esitys
Valtion yhteinen asiakaspalvelutoiminta turvaa asiakkaiden käyntiasioinnin

Valtion viranomaisilla olisi jatkossa velvollisuus tarjota asiakaspalveluaan Suomi-pisteissä. Muutoksilla varmistetaan asiointimahdollisuus koko maassa niille asiakkaille, jotka eivät voi tai halua käyttää valtion viranomaisten digitaalisia palveluja.
Valtion viranomaiset palvelevat asiakkaita ensisijaisesti digitaalisesti. Jatkossa viranomaisilla olisi velvollisuus antaa asiakaspalvelua Suomi-pisteissä sijoittamalla niihin omaa henkilöstöään tai etäyhteydellä. Asiakas voi saada tukea asiointiinsa palveluneuvojalta.
Hallituksen esityksellä varmistetaan perinteisen käyntiasioinnin saatavuus koko maassa niille asiakkaille, jotka eivät käytä digitaalisia palveluja. Asiakaspalvelu toteutetaan viranomaisyhteistyönä yhteisissä toimitiloissa ja yhteisen mallin mukaisesti.
“Tällä uudistuksella turvataan asiakkaiden asiointimahdollisuus viranomaisiin koko maassa. Viranomaisten yhteiset toimipisteet myös yhdenmukaistavat palveluiden laatua eri viranomaisten välillä ja eri puolilla Suomea”, kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen toteaa.
Yhteisen asiakaspalvelun mallista ja Suomi-pisteiden sijainnista päättää osallistumisvelvollisista viranomaisista koostuva ohjausryhmä. Valtioneuvosto asettaa strategiset tavoitteet yhteiselle asiakaspalvelulle hallituskausittain hyväksyttävässä suunnitelmassa.
Uusi Lupa- ja valvontavirasto vastaa valtion yhteisen asiakaspalvelun kehittämisestä ja koordinaatiosta
Esitys on osa valtion palvelu- ja toimitilaverkkouudistusta, jossa luodaan valtionhallinnon yhteinen asiakaspalveluverkko sekä siirrytään yhteiskäyttöisiin toimistotiloihin vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi valtio edistää Kelan, kuntien ja hyvinvointialueiden asiakaspalveluiden kokoamista Suomi-pisteisiin. Uudistuksen tavoitteena on saavuttaa 50 miljoonan euron vuosittaiset säästöt vuoteen 2030 mennessä.
Lisäksi esitys liittyy valtion aluehallinnon uudistukseen, jossa valtion lupa- ja valvontatehtäviä kootaan useista nykyisin toimivista virastoista valtakunnalliseen Lupa- ja valvontavirastoon. Lupa- ja valvontavirastolle säädetään keskeinen tehtävä valtion asiakaspalvelun yhteisen mallin ja yhteisten asiakaspalvelupisteiden verkon suunnittelussa, kehittämisessä ja seurannassa.
Muutokset tulisivat voimaan 1. tammikuuta 2026, jolloin myös Lupa- ja valvontavirasto aloittaa toimintansa.
Lisätietoja:
Lainsäädäntöneuvos Elina Isoksela, p. 02955 30116, elina.isoksela(at)gov.fi