Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av statstjänstemannalagen
VM011:00/2021 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Hankkeen valmistelu aloitettiin osittain aiemmalla hankkeella VM157:00/2018, jonka valmistelu jatkuu nyt tällä hankenumerolla.
Projektets framskridande
Lausuntokierros 24.3. - 13.5.2021
24.3.2021 – 13.5.2021 Remissbehandling
Hallituksen esitys 187/2021
21.10.2021 Författning
Dokument
-
HE 187/2021 vp PDF
21.10.2021 Valtiovarainministeriö
-
RP 187/2021 rd PDF
21.10.2021 Valtiovarainministeriö
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM011:00/2021
Ärendenummer VN/1068/2021
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 14.1.2021 – 30.9.2022
Datum för tillsättande 14.1.2021
Lagberedning
RP med förslag till lag om ändring av statstjänstemannalagen
- 1
Under beredning
Tillagd i sessionsperioden 1.6.2021 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Original uppskatting av föredragningsvecka 21/2021Uppskattning av ny föredragningsvecka 42/2021 - 3
Nuvarande nivå: Överlämnad till riksdagen
21.10.2021HE 187/2021 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 42/2022
Ändringar av tre artiklar i statstjänstemannalagen: 1) SML 6 b §, utnämning utan offentligt ansökningsförfarande i förändringssituationer; 2) SML 8 a §, ändring gällande information om bindningar som ska anmälas; och 3) SML 44 a § ändring av karensbestämmelserna. Finansministeriet, kommunminister Paatero
Ansvarig ministerKommunminister Paatero
Mål och resultat
Virkamieslain 6 b §
Valtionhallinnon rekrytointia pyritään kehittämään vastaamaan paremmin virastojen käytännön tarpeita, pidemmän ajanjakson suunnitelmallisuutta, tarvittaessa hanke- ja projektimuotoisuutta sekä myös ulkopuolisella rahoituksella toteutettavia hankkeita. Tällöin on perusteltua, että aidosti määräaikaisia nimityksiä voidaan tarvittaessa tehdä entistä pidemmälle määräajalle myös ilman julkista hakumenettelyä. Nimityksen määräaikaisuuden lakisääteisten perusteiden tulee kuitenkin aina täyttyä. Virkamieslain 6 b §:n 1 momenttiin ehdotetun muutoksen tavoitteena on, että lainsäädäntö ja asiaa koskevan muu ohjeistus muodostavat myös jatkossa kokonaisuuden, jonka mukaan vain sellainen määräaikainen virkasuhde, johon nimitys on tehty julkista hakumenettelyä käyttäen, voidaan myöhemmin vakinaistaa ilman julkista hakumenettelyä.
Virkamieslain 6 b §:än ehdotetun uuden 5 momentin tavoitteena on lakisääteisen muutosturvan täydentäminen siten, että nimitys voidaan tehdä ilman julkista hakumenettelyä, jos virkaan nimitetään valtion toisesta virastosta niin sanotuilla tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla irtisanottu virkamies irtisanomisajan kuluessa. Tavoitteena on antaa virkamiehelle voimassaolevaa lainsäädäntöä laajemmat mahdollisuudet työllistyä suoraan irtisanomisen vaihtoehtona uusiin tehtäviin toisaalle valtionhallinnossa, myös muihin kuin virkansa mukaisiin tehtäviin. Tavoitteena on tehostaa ”työstä työhön siirtymistä” myös nopeuttamalla ja yksinkertaistamalla prosessia siten, että se edellyttää vain nimittävän viraston päätöstä. Tavoitteena on korostaa virkamiehen omaa aktiivisuutta uusien työtehtävien haussa muutostilanteissa ja tätä kautta tuoda uusi menettely virkamiehen palvelussuhteen jatkumiselle valtioon ja pitää näin myös kokeneen henkilöstön laaja erityisosaaminen valtiohallinnossa.
Virkamieslain 6 b §:n muutosten tavoitteena on poiketa viran täyttämisen lakisääteisestä pääsäännöstä, julkisesta hakumenettelystä, tarkkarajaisesti sekä vain perustelluin osin. Valtionhallinnon ylimpien virkojen ja asiantuntijatehtävien hakumenettelyn osalta tavoitteena on korostuneesti nimitysmenettelyn avoimuus ja läpinäkyvyys.
Virkamieslain 8 a §
Virkamieslain 8 a §:n muutoksen tavoitteena on täyttää GRECO:n Suomelle antama toimenpidesuositus liittyen virkamiesten sidonnaisuusilmoitusten sisältöön ja siten yhdenmukaistaa sidonnaisuusilmoitusten sisältö niin, että kaikilta pykälän soveltamisalaan kuuluvilta virkamiehiltä pyydetään samat tiedot, tehtävästä riippumatta. Lisäksi tavoitteena on ulottaa ministereiden erityisavustajat virkamieslain 8 a §:n soveltamisalan piiriin GRECO:n toimenpidesuosituksen mukaisesti. Erityisavustajat nimittävällä pääministerillä ja nimityksen esittelevällä ministerillä olisi näin ollen jatkossa ennen nimittämistä tehtävässä virkamieslain 8 c §:n sidonnaisuus- ja riippumattomuusharkinnassa käytössä myös erityisavustajaksi esitettävän henkilön sidonnaisuusilmoitus.
Virkamieslain 44 a §
Virkamieslain 44 a §:än ehdotetun muutoksen tavoitteena on turvata riittävän pitkällä rajoitusajalla se, ettei valtionhallinnon keskeisissä ylimmän johdon tehtävissä saatuja tietoja voisi käyttää uudessa palvelussuhteessa tai toiminnassa omaksi tai toisen hyödyksi taikka toisen vahingoksi. Karenssiajan pidentämisellä enintään 12 kuukauteen valtiohallinnon ylimmän johdon osalta pystytään paremmin varmistamaan, että palvelussuhteessa saadut merkittävät, salassa pidettävät tai julkisuutta muuten rajoittavien säännösten suojaamat tiedot ovat tässä ajassa menettäneet merkityksensä niin, ettei niitä voida enää uudessa palvelussuhteessa hyödyntää. Tarkoituksena on varmistaa viranomaistoiminnan puolueettomuutta ja lisätä luottamusta viranomaistoiminnan puolueettomuuteen sekä estää mahdollista korruptiota ylimpien virkamiesten siirtyessä yksityiselle sektorille.
Muut tekniset muutokset
Virkamieslain 36 §:n 3 momentin, 62 §:n 1 momentin ja 69 a §:n 1 momentin muutosehdotuksilla korjataan voimassaolevassa laissa olevat pykäläviittausvirheet.
Sammandrag
Hankkeen valmistelu aloitettiin osittain aiemmalla hankkeella VM157:00/2018, jonka valmistelu jatkuu nyt tällä hankenumerolla.
Utgångspunkter
Hallituksen esityksen tarkoituksena on toteuttaa valtion virkamieslaissa (750/1994) eräitä ajankohtaisia muutostarpeita.
Virkamieslain 6 b §:än ehdotettavilla muutoksilla huolehditaan siitä, että jatkossakin vakinaistettaessa määräaikaisia virkasuhteita ilman julkista hakumenettelyä, palvelussuhde virastoon on alkanut julkisella hakumenettelyllä. Pykälän muutoksilla vahvistetaan myös virkamiehen irtisanomistilanteiden lakisääteistä muutosturvaa.
Valtionhallinnon ylimmän johdon virkaan nimitetyn sidonnaisuusilmoituksia koskevaan virkamieslain 8 a §:än ehdotetaan muutokset, joilla toteutetaan Euroopan neuvoston korruption vastaisen toimielimen GRECO:n (jäljempänä GRECO) viidennellä arviointikierroksella Suomelle antamat, virkamiesten sidonnaisuusilmoituksia koskevat toimenpidesuositukset.
Virkamieslain 44 a §:än ehdotetaan rajoitettua muutosta eli valtion ylimmän johdon virkaan nimitetyn karenssisopimuksen mukaisen rajoitusajan pidentämistä maksimissaan 12 kuukauteen. Karenssilainsäädäntö lisättiin virkamieslakiin vuoden 2017 alusta. Valtiovarainministeriön saaman palautteen mukaan voimassa oleva virkamieslain karenssisäännöksen kuuden kuukauden rajoitusaika virkasuhteen päättymisen jälkeen ei ole erityisesti ylimmän johdon osalta kaikissa tilanteissa riittävän pitkä turvaamaan säännöksen tavoitteiden toteutumista.
Lisäksi esitetään muutamien pykäläviittausten korjaamista voimassa olevaan lainsäädäntöön.
Lausuntokierros 24.3. - 13.5.2021
24.3.2021 – 13.5.2021 Remissbehandling
Lausuntokierros 24.3. - 13.5.2021
24.3.2021 – 13.5.2021 Remissbehandling
Lausuntomenettely
-
21.5.2021 Utrikesministeriet
-
Opetushallituksen lausunto PDF
18.5.2021 Opetushallitus
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
14.5.2021 Miljöministeriet
-
Oikeusministeriön lausunto PDF
14.5.2021 Justitieministeriet
-
Tuomioistuinviraston lausunto PDF
13.5.2021 Tuomioistuinvirasto
-
13.5.2021 Suomen Akatemia
-
Tietosuojavaltuutetun toimiston lausunto; ei lausuttavaa
12.5.2021 Tietosuojavaltuutetun toimisto
-
Rikosseuraamuslaitoksen lausunto; ei lausuttavaa
12.5.2021 Rikosseuraamuslaitos
-
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry:n lausunto PDF
12.5.2021 Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry
-
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n lausunto PDF
12.5.2021 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
-
Oikeuskanslerinviraston lausunto PDF
12.5.2021 Oikeuskanslerin virasto
-
Pohjoi-Suomen hallinto-oikeuden lausunto; ei lausuttavaa
12.5.2021 Pohjois-Suomen hallinto-oikeus
-
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiirin lausunto PDF
12.5.2021 Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri
-
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian lausunto; ei lausuttavaa
12.5.2021 Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia
-
Ammattiliitto Pron lausunto PDF
12.5.2021 Ammattiliitto Pro ry
-
Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto PDF
12.5.2021 Arbets- och näringsministeriet
-
OKM lausunto; ei lausuttavaa
12.5.2021 Undervisnings- och kulturministeriet
-
Puolustusministeriön lausunto PDF
12.5.2021 Försvarsministeriet
-
Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto virkamieslain muutosehdotuksesta PDF
12.5.2021 Social- och hälsovårdsministeriet
-
Ulosottolaitoksen lausunto PDF
11.5.2021 Ulosottolaitos
-
Markkinaoikeuden lausunto; ei lausuttavaa
11.5.2021 Markkinaoikeus
-
Hämeenlinnan hallinto-oikeuden lausunto; ei lausuttavaa
11.5.2021 Hämeenlinnan hallinto-oikeus
-
Tiedusteluvalvontavaltuutetun lausunto; ei lausuttavaa
10.5.2021 Tiedusteluvalvontavaltuutettu
-
Helsingin hallinto-oikeuden lausunto PDF
10.5.2021 Helsingin hallinto-oikeus
-
Sisäministeriön lausunto; Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion virkamieslain muuttamisesta PDF
10.5.2021 Inrikesministeriet
-
Tasa-arvovaltuutetun toimiston lausunto; ei lausuttavaa
4.5.2021 Tasa-arvovaltuutetun toimisto
-
Korkeimman hallinto-oikeuden lausunto; ei lausuttavaa
3.5.2021 Korkein hallinto-oikeus
-
Palkeiden lausunto; ei lausuttavaa
30.4.2021 Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet
-
Liikenne- ja viestintäministeriön lausunto PDF
29.4.2021 Kommunikationsministeriet
-
Pääkaupunkiseudun ateistit ry:n lausunto PDF
26.4.2021 Pääkaupunkiseudun ateistit ry
-
26.4.2021 Valtiokonttori
-
Vapaa-ajattelijain liitto ry:n lausunto PDF
11.4.2021 Vapaa-ajattelijain Liitto ry (1)
Övriga dokument och promemorior
-
HE 187/2021 vp PDF
21.10.2021 Valtiovarainministeriö
-
RP 187/2021 rd PDF
21.10.2021 Valtiovarainministeriö
-
24.3.2021 Valtiovarainministeriö
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Lautiainen, Miska
Lainsäädäntöneuvos
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
14.1.2021 – 30.9.2022