Kolumnit
Kolumneissa taustoitetaan ministeriön ajankohtaisia aiheita ja nostetaan esille erilaisia näkökulmia.
Uusimmat kolumnit
Tietohallintoneuvos Katja Väänänen:
Sähköinen viranomaisviestintä mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia ja tuo säästöjä
4.7.2024 13.18
VM
![Katja Väänänen](https://vm.fi/documents/10623/99607955/Katja+V%C3%A4%C3%A4n%C3%A4nen+1000+px+nettiin.jpg/5bbecda4-39dc-c055-aae5-d3eb3b7f4937?version=1.0&t=1637828812707&width=1200)
Valtiovarainministeriön Digi ensin -ohjelman tarkoituksena on, että jatkossa kansalaiset saavat viranomaispostin pääasiassa sähköisesti paperipostin sijaan. Muutos edistää ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia, tuo säästöjä ja tehostaa julkisen hallinnon toimintaa, kirjoittaa tietohallintoneuvos Katja Väänänen kolumnissaan.
Alue- ja kuntaministeri Anna-Kaisa Ikonen
Digitalisaatiota ihmisten tarpeet edellä
12.6.2024 12.58
VM
![Ministeri Anna-Kaisa Ikonen kuvassa. Taustalla puu ja lehtiä.](https://vm.fi/documents/10623/166590189/Ikonen_Anna-Kaisa-5.jpg/b484322f-b68e-5a21-9411-5a918ceb2d2a?version=1.0&t=1695034079962&width=1200)
Palveluita tulee suunnitella ja toteuttaa ihmisille, ei kone tai teknologia edellä. On tärkeää huolehtia siitä, että kaikki pysyvät kehityksen mukana. Tämä edellyttää lisää ymmärrystä tekoälystä sekä datan hallinnan pelisääntöjen kehittämistä, kirjoittaa kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen.
Neuvotteleva virkamies Jaana Salmi
Julkisen hallinnon yhteisen palvelupisteverkon suunnittelussa huomioidaan asiakkaiden tarpeet
15.5.2024 10.12
VM
![Jaana Salmi.](https://vm.fi/documents/10623/12412/jaanasalmi+1.png/98f4cc78-c737-841c-5343-b876f795df3b?version=1.0&t=1715751306357&width=1200)
Valtioneuvosto hyväksyi kuluvana keväänä suunnitelman, jonka mukaan valtionhallinnon palveluita annetaan monikanavaisesti niin, että palvelut järjestetään yhä enemmän digitaalisesti, ja jäljelle jäävä valtion käyntiasiointi kootaan yhteisiin palvelupisteisiin. On edelleen tärkeää huomioida erilaisten käyttäjäryhmien tarpeet ja perinteiset asiointitavat, kuten käynti- ja puhelinasiointi myös tulevaisuudessa, kirjoittaa neuvotteleva virkamies Jaana Salmi.
Kaikki kolumnit
Julkinen johtaminen on kumppanuutta, rohkeutta, vastuullisuutta
VM
Kolumni
7.3.2022 9.45
Alueen hyvinvointia rakennetaan asukkaiden ja palvelujen käyttäjien avulla
VM
Kolumni
21.2.2022 11.47
Alueelliset vaikuttamistoimielimet ovat osa hyvinvointialuedemokratiaa
VM
Kolumni
10.2.2022 14.38
Organisaatioiden rajat eivät saa olla este hyvälle hallinnolle – eri toimijoiden yhteistyötä tarvitaan lisää
VM
Kolumni
8.2.2022 9.28
Ilmiölähtöinen valmistelu ja yhteistyö uudistavat valtionavustustoimintaa
VM
Kolumni
3.2.2022 12.22
Ihminen, joka tietää, luottaa ja innostuu, todennäköisesti myös osallistuu
VM
Kolumni
2.2.2022 14.19
Sote-uudistuksen muutoskustannusten arviot tarkentuvat toimeenpanon edetessä
VM
Kolumni
20.1.2022 14.21
Sote-uudistus muuttaa koko Suomen julkista hallintoa
VM
Kolumni
12.1.2022 11.34
Kansalaiset arvostavat edelleen henkilökohtaista asiointia ja puhelinpalvelua – myös sähköiset kanavat ja palveluaikojen laajentuminen iltaan on toiveissa
VM
Kolumni
16.12.2021 11.30
Rajattomat tarpeet ja rajalliset resurssit – hyvinvointialueiden valmistelurahoitus vuonna 2022
VM
Kolumni
8.12.2021 11.01