Kansalaisen yleisneuvontapalvelu -hanke
VM038:05/2009 Projekt
Hankkeen tehtävänä on
1. Kartoittaa tilannetta ja kokemuksia
muissa maissa toteutetuista julkisen hallinnon yleisneuvontapalveluista
kotimaisista sektorikohtaisista ja yleisistä neuvontapalveluista
paraikaa käynnissä olevasta yritysneuvontapalvelun rakentamistyöstä
2. Selvittää odotuksia yleisneuvontapalvelun palveluille - erityisesti kansalaisten odotukset ja Hätäkeskusten odotukset kiireettömien puheluiden osalta
3. Laatia ehdotus palvelukonseptista
kohderyhmät
palvelun sisältö ja toimintamalli sekä käyttöönoton aikataulu
4. Laatia ehdotus palvelun organisoinnista
yhteydet ja vastuusuhteet muihin julkisen hallinnon, yritysten ja 3. sektorin neuvontapuhelinnumeroihin
organisoinnin ja sijoittamisen eri vaihtoehdot
organisointi selvitysvaihtoehtojen pohjalta ja henkilöstö sekä muut resurssit
5. Laatia ehdotus teknisestä ratkaisumallista
6. Laatia kustannusarvio
perustamiskustannukset
ylläpitokustannukset
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM038:05/2009
Ärendenummer
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 2.11.2009 – 31.3.2012
Datum för tillsättande 30.10.2009
Mål och resultat
Hankkeen tavoitteena on tehdä ehdotus kansalaisille suunnattavan julkisen hallinnon yleisneuvontapalvelun toimintamallista ja organisoinnista. Neuvontaa tulee antaa puhelimen lisäksi myös muilla sähköisillä kanavilla. Tavoitteena on hyödyntää yleiseurooppalaista asiakasneuvontapuhelinnumeroa 116 115. Yleisneuvontapalvelun tulee toimia tiiviissä yhteistoiminnassa jo olemassa olevien neuvontapuhelinnumeroiden ja kansalaisportaalien kanssa sekä rakentaa synergiaa palveluiden välille.
Utgångspunkter
Hallitus antoi 6.3.2009 kannanoton tietoyhteiskuntakehityksen ja sähköisen asioinnin vauhdittamisesta. Kannanotossa on todettu mm., että selvitetään edellytykset luoda valtion ja kuntien yhteinen yleisneuvontapalvelu kansalaisille.
Kansalaisille suunnattua yleisneuvontapalvelua on ehdotettu myös mm. Hätäkeskusten kiireettömien puheluiden uudelleen järjestämistä koskevassa loppuraportissa (Sisäasiainministeriö, työryhmäselvitys 12.6.2008), Yhteispalvelun kehittämistä koskevassa selvitystyössä (Valtiovarainministeriö, Uusi julkinen asiakaspalvelumalli, selvitysmies Timo Kietäväisen ehdotukset 12.6.2008), Julkisen hallinnon ja julkisten palvelujen sähköisen asioinnin kehittämislinjausten ja käyttöönottosuunnitelman 2009 2012 valmisteluhankkeen (SADe) loppuraportissa (Valtiovarainministeriön julkaisuja 6/2009) ja Tukitoimintojen alueellistamistyöryhmän loppuraportissa (Valtiovarainministeriön julkaisuja 26/2009).
Ytterligare uppgifter
Publikationer och rapporter
Slutrapport från förhandsutredningen inom projektet för allmän rådgivning
Valtiovarainministeriö
Julkaisunumero: 9/2012; Julkaisuvuosi: 2012; WWW-osoite: http://hare.vn.fi/mJulkaisujenYpSelaus.asp?h_iId=18610&ju_iId=4997;
Kansalaisen yleisneuvontapalvelu - loppuraportti PDF
7.12.2010 Työryhmä
Tillsättande och organisering
Asettamispäätös PDF
30.10.2009 Valtiovarainministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt