AI-baserad chatbot införd i Hilma
Chatbotten ”Hankintavälkky” som införts i annonseringstjänsten för offentlig upphandling, Hilma, riktar sig särskilt till sakkunniga som är sysselsatta med offentlig upphandling. Målet är att underlätta hittande och utnyttjande av information, att effektivisera upphandlingsprocesserna och att stödja regeringens digitaliserings- och produktivitetsmål.
Hankintavälkky är en AI-baserad chatbot vars källmaterial består av handboken för offentlig upphandling. Man kan diskutera med botten den och den hjälper användaren att hitta den nödvändiga informationen i handboken på ett enkelt sätt. Handboken stöder de upphandlande enheterna i planeringen, konkurrensutsättningen och genomförandet av upphandlingar.
Det finns rikligt med information om offentlig upphandling, men informationen är utspridd i olika källor. AI gör det lättare att söka och utnyttja information från ett omfattande material. Målet är att utvidga chatbottens kunskapsbas genom att foga till exempel material och information om åtgärdsprogrammet för offentlig upphandling och lagstiftningen om offentlig upphandling till den.
Även om AI underlättar användningen av handboken ska användaren alltid försäkra sig om att informationen är korrekt. De uppgifter som användarna skickar används för att förbättra verktyget och verktygets noggrannhet utvecklas i takt med användningen. Uppgifterna lämnas inte ut till tredje part. Källmaterialet och uppgifter som överlämnas av användarna förvaras i Finland, och den fortsatta behandlingen av data och bildandet av svar sker inom EU.
Försöket genomförs av finansministeriet och den offentliga förvaltningens inköpscentral Hansel Ab som en del av programmet för offentlig upphandling. Hilma, dvs. hankintailmoitukset.fi, är en lagstadgad tjänst för offentlig upphandling som ägs av finansministeriet. Hansel Ab svarar för förvaltningen och utvecklingen av tjänsten.
Mer information:
Olli-Juhani Piri, finansministeriet, specialsakkunnig, olli-juhani.piri(a)gov.fi. 029553017
Mikko Saavalainen, direktör för digital affärsverksamhet, Hansel Ab, [email protected], tfn 0294 444 223