Valtionavustukset
Valtionavustus tarkoittaa julkista rahoitusta, joka myönnetään valtion talousarvioon otetusta määrärahasta tai talousarvion ulkopuolella olevan valtion rahaston varoista muulle kuin valtion virastolle tai laitokselle ilman välitöntä vastiketta. Valtionavustukset ovat harkinnanvaraisia ja niillä avustetaan monenlaista toimintaa ja erilaisia hankkeita.
Valtionavustustoiminta tarkoittaa valtionapuviranomaisten järjestämää toimintaa, jonka tavoitteena on saavuttaa yhteiskunnallisiin tarpeisiin vastaavia päämääriä valtionavustusten avulla.
Valtionavustuksiin osoitettavat määrärahat ovat valtion talousarviossa siirtomenoja. Valtionavustukset on kohdennettava tehokkaasti ja käytettävä tuloksellisella ja vaikuttavalla tavalla hyvän hallinnon ja taloudenhoidon mukaisesti. Valtionapuviranomaisten toimintatapojen on oltava tehokkaita ja tarkoituksenmukaisia sekä läpinäkyviä.
Suomessa toimii noin 90 valtionapuviranomaista, jotka myöntävät valtionavustuksia harkinnanvaraisesti muun muassa järjestöille, kunnille, tutkimusorganisaatioille ja yrityksille sekä yksityishenkilöille. Valtionavustus myönnetään joko yleisavustuksena tai investointiavustuksena, hankeavustuksena tai apurahana myönnettävänä erityisavustuksena.
Valtionavustuslaki (688/2001) on harkinnanvaraisia valtionavustuksia koskeva yleislaki, jossa säädetään valtionavustusten myöntämisen perusteista ja menettelyistä. Valtionavustusten hallinnoinnissa sovelletaan myös valtion talousarviosta annettua lakia (423/1998), valtionavustuskohtaista erityislainsäädäntöä ja hallinnon yleislakeja, kuten hallintolakia (434/2003).
Taloudelliseen toimintaan myönnettävä valtionavustus on myös valtiontukea (yritystukea), jonka myöntämistä koskevat EU:n valtiontukisäännöt, joista ei voida poiketa kansallisesti. Yritystukia voi tutkia esimerkiksi Yritystukien tietopalvelussa (työ- ja elinkeinoministeriö) ja EU-tukitietojen verkkopalvelussa (maa- ja metsätalousministeriö).
Valtionavustus on eri asia kuin esimerkiksi valtionosuus tai yhteisrahoitteinen toiminta.
Suomessa on noin 90 valtionapuviranomaista, jotka vastaavat valtionavustuksiin liittyvistä tehtävistä lainsäädännön nojalla. Valtionapuviranomaisina toimivat ministeriöt sekä monet valtion virastot ja laitokset. Valtionapuviranomaisen tehtäviä voi hoitaa myös muu taho kuin viranomainen, jos tästä säädetään lailla.
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM)
Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)
Väylävirasto
Maa- ja metsätalousministeriö (MMM)
Maatilatalouden kehittämisrahasto (Makera)
Ruokavirasto
Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM)
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI)
Kansallisarkisto
Museovirasto
Opetushallitus (OPH)
Suomen Akatemia
Taiteen edistämiskeskus (TAIKE)
Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus (JOTPA)
Oikeusministeriö (OM)
Puolustusministeriö (PM)
Sisäministeriö (SM)
Palosuojelurahasto (PSR)
Rajavartiolaitos (RVL)
Euroopan unionin sisäasioiden rahastoista (EUSA) myönnetään valtionavustuksia sisäministeriön toimiessa vastuuviranomaisena.
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
Kansaneläkelaitos
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) hallinnoi valtionavustuksia, jotka myöntää
vastuuviranomaisena sosiaali- ja terveysministeriö.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM)
Energiavirasto
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Ydinjätehuoltorahasto
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus
Etelä-Savon ELY-keskus
Hämeen ELY-keskus
Kaakkois-Suomen ELY-keskus
Kainuun ELY-keskus
Keski-Suomen ELY-keskus
Lapin ELY-keskus
Pirkanmaan ELY-keskus
Pohjanmaan ELY-keskus
Pohjois-Karjalan ELY-keskus
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Pohjois-Savon ELY-keskus
Satakunnan ELY-keskus
Uudenmaan ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Uudenmaan TE-toimisto
Varsinais-Suomen TE-toimisto
Satakunnan TE-toimisto
Hämeen TE-toimisto
Pirkanmaan TE-toimisto
Kaakkois-Suomen TE-toimisto
Etelä-Savon TE-toimisto
Pohjois-Savon TE-toimisto
Pohjois-Karjalan TE-toimisto
Keski-Suomen TE-toimisto
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto
Pohjanmaan TE-toimisto
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto
Kainuun TE-toimisto
Lapin TE-toimisto
Ulkoministeriö (UM)
Ympäristöministeriö (YM)
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA)
Öljysuojarahasto (ÖSRA)
Valtiovarainministeriö (VM)
Valtiokonttori (VK)
Etelä-Suomen aluehallintovirasto (AVI)
Itä-Suomen aluehallintovirasto (AVI)
Lapin aluehallintovirasto (AVI)
Lounais-Suomen aluehallintovirasto (AVI)
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto (AVI)
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto (AVI)
Valtioneuvoston kanslia (VNK)
Maakuntien liitot
Etelä-Karjalan liitto
Etelä-Pohjanmaan liitto
Etelä-Savon maakuntaliitto
Hämeen liitto
Kainuun liitto
Keski-Pohjanmaan liitto
Keski-Suomen liitto
Kymenlaakson liitto
Lapin liitto
Pirkanmaan liitto
Pohjanmaan liitto
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Pohjois-Pohjanmaan liitto
Pohjois-Savon liitto
Päijät-Hämeen liitto
Satakuntaliitto
Uudenmaan liitto
Varsinais-Suomen liitto
Valtionavustuksia erillislainsäädännön nojalla myöntävät organisaatiot
Suomen elokuvasäätiö (SES), opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala
Business Finland Oy, työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala
Suomen Metsäkeskus, maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala
Suomen Riistakeskus, maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala
Tietoa haettavissa olevista ja myönnetyistä valtionavustuksista
Haettavissa olevista ja myönnetyistä valtionavustuksista on saatavissa avoimesti tietoa valtionavustustoiminnan digitaalisissa palveluissa (valtionavustuspalveluissa), jotka sisältyvät valtionavustustoiminnan tietovarantoon. Valtionavustuksia koskevaa tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi päätöksenteossa. Palveluissa julkaistavan tiedon määrä kasvaa vähitellen.
Yhteisiä valtionavustuspalveluja ovat
- Haeavustuksia.fi asiointiin ja hakijoiden informointiin;
- Tutkiavustuksia.fi tiedonvälitykseen;
- Hallinnoiavustuksia.fi valtionapuviranomaisille valtionavustusten hallinnointia ja käsittelyä varten.
Kaikkien valtionavustusten hakuilmoitukset julkaistaan Haeavustuksia.fi-palvelussa. Valtionavustusta ohjataan hakemaan joko Haeavustuksia.fi-palvelussa tai valtionapuviranomaisen käyttämässä muussa asiointipalvelussa. Valtionapuviranomaisella voi olla myös muita tapoja hakea valtionavustusta. Haettuja ja myönnettyjä valtionavustuksia voi tutkia Tutkiavustuksia.fi-palvelussa, joka on osa Tutkihallintoa.fi-palvelua.
Valtiokonttori vastaa valtionavustustoiminnan tietovarannon ylläpidosta sekä siihen sisältyvien digitaalisten palveluiden (valtionavustuspalveluiden) kehittämisestä ja käytön tuesta valtionavustuslain ja Valtiokonttorista annetun lain (305/1991) perusteella. Valtiokonttorilla on myös valtionavustustoiminnan analysointiin ja raportointiin liittyviä lakisääteisiä tehtäviä.
Valtionavustusprosessien uudistaminen ja digitalisointi ovat jatkuvia asioita. Valtionavustuspalveluiden tietorakenteet ja -sisällöt yhtenäistävät valtionavustustoiminnassa syntyvää tietoa ja keventävät hallinnollista taakkaa. Rakenteet ja sisällöt helpottavat myös valtionavustuksiin liittyvien hakuilmoitusten sekä esimerkiksi valtionavustusten käytön ehtojen ja rajoitusten luettavuutta.
Valtionapuviranomaiset ottavat yhteiset valtionavustuspalvelut käyttöön vaiheittain. Valtionapuviranomaiset toteuttavat sitä varten kehittämis- ja käyttöönottoprojekteja Valtiokonttorin tuella.
Valtionavustustoiminnan tietovarannosta säädetään valtionavustuslain 6 a luvussa ja Valtiokonttorin tietovarantoon liittyvistä tehtävistä Valtiokonttorista annetussa laissa. Valtionapuviranomaisilla ei ole lakisääteistä velvollisuutta käyttää yhteisiä digitaalisia palveluja.
Niitä valtionapuviranomaisia, jotka eivät käsittele eivätkä hallinnoi valtionavustuksia yhteisissä digitaalisissa palveluissa, koskee valtionavustustoiminnan vähimmäistietojen toimittamisvelvollisuus valtionavustustoiminnan tietovarantoon. Valtionavustuslaissa säädetty velvollisuus tuli voimaan pääsääntöisesti 1. lokakuuta 2023.
Valtionavustustoiminnan kehittäminen
Valtiovarainministeriön tavoitteena on vahvistaa tiedolla johtamista ja lisätä vaikuttavuutta valtionavustustoiminnassa hallintorajat ylittäen. Tavoitteena on myös parantaa tuottavuutta. Valtionavustustoiminnan kehittämisellä tavoitellaan lisäksi hallinnon uudistamista ja yhtenäistämistä sekä valtionavustuksia koskevien menettelyiden yhdenmukaistamista.
Näiden tavoitteiden saavuttaminen edellyttää
- hallinnollisten ja taloudellisten toimintatapojen kehittämistä ja yhdenmukaistamista,
- valtionavustuspalveluiden käyttämistä ja käyttöönottamista valtionapuviranomaisissa sekä
- ohjausta, tukea ja yhteiskehittämistä.
Valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihanke eli valtionavustushanke toimii valtiovarainministeriössä 11.3.2019–31.12.2023 välisenä aikana. Valtionavustushanke loi edellytykset valtionavustuksia koskevien tietojen avaamiseksi ja hyödyntämiseksi: Hankkeessa perustettiin valtionavustustoiminnan tietovaranto, kehitettiin siihen sisältyvät digitaaliset palvelut ja valmisteltiin valtionavustuspalveluja koskevat säädösmuutokset, jotka tulivat voimaan 1.1.2023.
Valtionavustushankkeen keskeisiä tuotoksia ovat tieto- ja vaikuttavuusperusteisen valtionavustustoiminnan toimintamalli, valtionavustustoiminnan sanasto ja useat käytännönläheiset oppaat valtionavustusten hallinnointia varten ja valtionapuviranomaisten tueksi. Ne ovat saatavissa materiaalipankissa.
Valtiovarainministeriö jatkaa valtionavustustoiminnan hallintorajat ylittävän kehittämisen ohjaamista ja tukee valtionavustuksia koskevan tiedon hyödyntämistä valtionhallinnossa. Tavoitteena on saada aikaan vaikuttavuus- ja tuottavuushyötyjä.
Valtionavustushankkeen loppuseminaarin (15.11.2023) tallenne
Valtionavustushankkeen loppuraportti
Ota yhteyttä
Tuula Lybeck, johtava erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö, Kehittämis- ja hallintotoiminto, Tietoyksikkö Puhelin:0295530595 Sähköpostiosoite: [email protected]