Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Regeringen enades om den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2022

finansministerietstatsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 20.5.2022 12.13 | Publicerad på svenska 20.5.2022 kl. 16.02
Typ:Pressmeddelande 326/2022

Den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2022 svarar på de anslagsbehov som uppkommit till omedelbar följd av Rysslands anfallskrig i Ukraina och lindrar de olägenheter som covid-19-pandemin har orsakat barn och unga.

I tilläggsbudgetpropositionen föreslås det för 2022 anslagsökningar till ett nettobelopp på sammanlagt cirka 2,3 miljarder euro. På grund av Rysslands anfallskrig i Ukraina föreslås det anslagsökningar till ett belopp av cirka 2 miljarder euro. Jaktplansprojektets preciserade tidsplan för utbetalning minskar emellertid anslagsbehovet för 2022 med 1,5 miljarder euro.

Regeringen behandlade tilläggsbudgeten vid sin överläggning fredagen den 20 maj. Tilläggsbudgeten lämnas till riksdagen onsdagen den 25 maj.

Ändringar i inkomstposten

Det föreslås att inkomstposterna höjs med sammanlagt cirka 1 miljard euro. Detta beror så gott som helt på den ökade intäktskalkylen för samfundsskatten till följd av en bättre ekonomisk utveckling än väntat 2021, och därigenom en bättre ekonomisk situation än väntat för företagen.

Konsekvenser av Rysslands anfallskrig i Ukraina 

På grund av Rysslands anfallskrig i Ukraina föreslås det anslagsökningar till ett sammanlagt belopp av cirka 2 miljarder euro. Beslut om dessa utgiftsökningar fattades i huvudsak redan i april 2022 i samband med regeringens ramförhandlingar, där regeringen enades om åtgärder för 2023–2026.

Finlands säkerhetsmiljö har förändrats till följd av Rysslands anfallskrig i Ukraina, vilket kräver omedelbara åtgärder för att stärka försvarsförmågan och gränssäkerheten. På basis av detta föreslås det för försvarsministeriets förvaltningsområde och för Gränsbevakningsväsendet ett tilläggsanslag på sammanlagt cirka 690 miljoner euro.

För åtgärder som ska förbättra beredskapen inför cybersäkerhetshot föreslås det anslagsökningar på sammanlagt cirka 38 miljoner euro. Förslagen hänför sig till flera förvaltningsområden och ett flertal olika ämbetsverk.

Det föreslås anslagsökningar på sammanlagt cirka 293 miljoner euro för åtgärder som stöder försörjningsberedskapen. De flesta åtgärder som främjar försörjningsberedskapen hänför sig till jordbruket. Det föreslås sammanlagt cirka 175 miljoner euro i tilläggsanslag för den helhet som omfattar grön omställning och energisjälvförsörjning. Helheten omfattar stöd för bland annat energiinvesteringar, grön omställning inom jordbruket, utfasning av fossila bränslen inom transporter och uppvärmningslösningar för hemmet. Det ska också bli snabbare att behandla tillstånd för investeringar i grön omställning.

För att stöda klimatvänliga investeringar bereds en lånegarantimodell för hushåll och en modell för fyllnadsborgen för bostadsaktiebolag. För detta ändamål utvidgas InvestEU-programmets lånegarantisystem med 50 miljoner euro till 100 miljoner euro. Enligt en preliminär uppskattning ökar detta programmets lånemöjligheter med 300–400 miljoner euro. Detta inverkar inte på anslagen i tilläggsbudgetpropositionen, men det föreslås att  statsborgen som hänför sig till programmet höjs från 35 miljoner euro till 50 miljoner euro för år 2022. Garantierna ska gälla lån som beviljas för att förbättra byggnaders energiprestanda, ta i bruk uppvärmningssystem med förnybara energiformer, att bygga infrastruktur för laddning av fordon och för att anskaffa elbilar.

För den helhet som migrationen utgör föreslås anslagsökningar till ett belopp av sammanlagt cirka 586 miljoner euro. Merparten av anslagsökningarna hänför sig till utgifter för mottagning av personer som flyr kriget i Ukraina.

För de åtgärder som vidtas på grund av höjda energipriser föreslås sammanlagt närmare 170 miljoner euro. Det föreslås att det från och med den 1 augusti 2022 görs en extra indexjustering av de förmåner som är bundna till folkpensionsindex för att kompensera låginkomsttagare för den snabba prisstegringen. Detta ökar statens utgifter med cirka 94 miljoner euro. Skatten höjs med cirka 3,5 procent. Den fulla folkpensionen höjs med cirka 24 euro i månaden, garantipensionen med cirka 30 euro i månaden, arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen med ungefär 26 euro i månaden, utkomststödets grunddel med cirka 18 euro i månaden och studiepenningen för en myndig person som bor självständigt stiger med cirka 14,50 euro i månaden. De förmåner som nu föreslås bli höjda påverkar också varandra. Det slutliga beloppet av den höjning som en individ eller familj får varierar därför från fall till fall. Full folkpension inverkar på pensionsinkomstavdraget från pensionsinkomsterna. Således kommer nettoinkomsterna för arbetspensionstagare också att stiga vid beskattningen 2022. När det gäller förvärvs- och kapitalinkomstskatterna innebär detta en minskning på cirka 59 miljoner euro. Av denna summa är statens andel cirka 18 miljoner euro.

Dessutom föreslås det ett anslag på 75 miljoner euro för det nya transportstödet för logistikbranschen.

För bistånd till Ukraina föreslås ett anslag på sammanlagt cirka 83 miljoner euro. Biståndet som ska användas för bland annat att avhjälpa den akuta humanitära krisen och stödja återuppbyggnaden (den så kallade Bitcoin-helheten) omfattar också materiellt stöd från försvarsmakten och civilt materielbistånd.

Satsningar på stöd till barn och unga

För lindring av de effekter som restriktioner med anledning av covid-19-pandemin har haft på barn och unga föreslås sammanlagt 120 miljoner euro.

Av anslagen ska 58 miljoner euro anvisas för förskoleundervisning och grundläggande utbildning, 26 miljoner euro för yrkesutbildning och 17 miljoner euro för gymnasieutbildning. För ungdomsarbete i skolor och läroanstalter anvisas 7 miljoner euro, för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 5 miljoner euro och för nystart av programmen Skolan i rörelse, Studier i rörelse och Vuxna i rörelse 2 miljoner euro.

Det föreslås ett anslag på 5 miljoner euro för att förbättra tillgången till mentalvårdstjänster för barn och unga.

Statens ägarstyrning

Till följd av den exceptionellt kraftiga höjningen av naturgaspriserna i slutet av december 2021 beslutade staten att kapitalisera Gasum Oy för att säkerställa bolagets ekonomiska verksamhetsförutsättningar i samband med energikrisen. Bolaget kapitaliserades med ett banklån som Governia Oy tog. Nu föreslås det ett anslag på 212 miljoner euro för statens ägarstyrning för att Governia Oy ska kunna betala tillbaka lånet. Kostnaden för kapitaliseringen omfattas således av statens normala skuldhantering.

Vidare bereder man sig på att bevilja statsborgen på högst 540 miljoner euro som säkerhet för Finnair Abp:s lån. Avsikten är att förlänga statsborgen med tre år högst till den 10 juni 2026.

Nya beslut om trafikledsprojekt

För vägförbindelsen från Sahasaarenkatu till bioproduktfabriken i Kemi föreslås en fullmakt på 14 miljoner euro och ett anslag på 3 miljoner euro. För projektet rv 6, vid Koria, föreslås dessutom en fullmakt på 12 miljoner euro och ett anslag på 1 miljon euro för 2022.

Det föreslås att de investeringar som hänför sig till förlängningen av slussarna i Saima kanal och höjningen av vattennivån som det beslutats om tidigare ska återtas. Det föreslås att den icke-bundna delen på 92,9 miljoner euro av den fullmakt på sammanlagt 95 miljoner euro som anvisats projekten återtas.

Andra centrala beslut om tilläggsbudgeten

Det föreslås att Gränsbevakningsväsendets fullmakt för 2022 för att köpa två fartyg för att bevaka de yttre gränserna höjs med 128 miljoner euro till 448 miljoner euro.

För ersättning av välfärdsområdenas, Helsingfors stads och HUS-sammanslutningens nödvändiga IKT-ändringskostnader föreslås en fullmakt på 150 miljoner euro. Fullmakten beräknas öka statens utgifter med 50 miljoner euro 2022 och med 100 miljoner euro 2024. Det föreslås också ett tillägg på 980 miljoner euro för välfärdsområdenas finansieringspost som ska betalas ut i december 2022. Finansieringen är tidigareläggning från 2023 i enlighet med lagen om finansiering av välfärdsområden (617/2021).

För elektrifieringsstöd till den energiintensiva industrin föreslås 87 miljoner euro. Stödet ska ersätta de indirekta kostnader som utsläppshandeln medför för elpriset inom de sektorer som anses vara särskilt utsatta för en betydande risk för koldioxidläckage.

Det föreslås ett tillägg på 48 miljoner euro för stödet till kollektivtrafiken. Detta kompenserar ungefär hälften av stadsregionernas biljettinkomstförluster som beror på att passagerarantalet har minskat. Ytterligare ska anslaget användas för närings-, trafik- och miljöcentralernas upphandlingar i transportsektorn som ersätter den trafik som bedrivs på marknadsvillkor samt för att kompensera de ökade kostnaderna inom busstrafiken i stadsregionerna.

För utveckling av informationssäkerheten i Finland anvisas ett anslag på 6 miljoner euro. Inom ramen för detta anslag kan företag inom branscher som är nödvändiga med tanke på samhällets funktion och deras centrala tjänsteleverantörer och organisationer beviljas tidsbunden finansiering för förbättring av informationssäkerheten.

Den allmänna räntenivån har stigit kraftigare än vad som tidigare uppskattats. Därför föreslås det att kalkylen över ränteutgifterna för statsskulden höjs med 167 miljoner euro.

Konsekvenser för balansen i statsfinanserna och skuldsättningen

Anslagsökningen i den andra tilläggsbudgetpropositionen för 2022 är i nettobelopp cirka 2,3 miljarder euro. Inkomstposten har i propositionen höjts med cirka 1 miljard euro. Propositionen ökar statens behov av nettoupplåning med cirka 1,3 miljarder euro. Statens nettoupplåning beräknas uppgå till cirka 8,9 miljarder euro 2022. I slutet av 2022 beräknas den budgeterade statsskulden uppgå till cirka 138 miljarder euro, vilket är ungefär 52 procent av bruttonationalprodukten.

Tilläggsbudgetpropositionen lämnas till riksdagen vid statsrådets allmänna sammanträde onsdagen den 25 maj med början kl. 13. Därefter kan den läsas på budjetti.vm.fi.

Ytterligare information:
Joonas Rahkola, statsministerns finanspolitiska specialmedarbetare, tfn 0295 160 998
Joel Kuuva, arbetsministerns specialmedarbetare, tfn 050414 6444
Heikki Sairanen, inrikesministerns specialmedarbetare, tfn 050 456 4662
Lauri Holappa, undervisningsministerns specialmedarbetare, tfn 0295 160 870 
Silja Borgarsdóttir Sandelin, justitieministerns specialmedarbetare, tfn 0295 150 116

Regeringens förhandlingar om den andra budgetpropositionen för 2022, protokollsanteckningar på finska 20.5.2022
regeringen
Ukraina barn budgeter coronavirus försörjningsberedskap politik stater tilläggsbudgeter ungdomar utrikes- och säkerhetspolitik

Se även

Finland betonar disciplin i EU:s budget för nästa år

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:13.11.2025 8.32

EU-medlemskapet kostade Finland 55 euro per invånare i fjol

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:28.10.2025 7.52

Det föreslås ändringar i försörjningsberedskapsavgiften

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:15.10.2025 15.55

Statens pensionsfond överför mer medel än tidigare till statsbudgeten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:25.9.2025 14.07

Finansminister Riikka Purra: De europeiska staterna måste än en gång förbinda sig till säkerheten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:5.3.2025 14.04

Finansministrarna behandlar konkurrenskraften och genomförandet av EU:s budget

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:14.2.2025 13.15
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation