Digitalisering 2020 -gruppen börjar övervaka uppnåendet av digitaliseringsmålsättningarna
Finansministeriet har tillsatt en uppföljningsgrupp för digitaliseringsmålen i regeringsprogrammet och IKT-utvecklingen inom den offentliga förvaltningen (Digitalisering 2020). Gruppen ska understöda digitaliseringsreformen inom den offentliga förvaltningen som påskyndar näringslivsverksamheten på ett kundorienterat sätt.
– Finska staten, kommunerna och andra offentliga parter som eftersträvar god förvaltning och smidighet bör hastigt utnyttja möjligheterna med digitalisering. En pappersbaserad offentlig förvaltning som är bunden till tjänstetid motsvarar inte längre människornas uppfattning om god service. Digitalisering 2020-gruppen hjälper regeringen med byggandet av ett digitalt Finland, konstaterar kommun- och reformminister Anu Vehviläinen som tillsatt arbetsgruppen.
Statssekreteraren Olli-Pekka Heinonen är ordförande för gruppen och Pekka Ala-Pietilä vice ordförande. Medlemmarna i gruppen består av inflytelserika IKT-aktörer inom den offentliga sektorn och näringslivet.
Enligt regeringsprogrammet ska Finland efter tio år ha tagit ett produktivitetssprång inom den offentliga servicen och den privata sektorn genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter och avveckla onödig reglering och byråkrati. Målet för regeringsperioden är att skapa användarorienterade, produktivitetshöjande och resultatgivande digitala offentliga tjänster som fås från ett och samma ställe. Digitalisering är ett genomgripande tema i regeringens strategi.
Digitalisering 2020 -gruppen fungerar som rådgivande organ till ministerarbetsgruppen för förnyandet av verksamhetssätten som regeringen tillsatt samt till den offentliga förvaltningens ICT-funktion är vid finansministeriet. Arbetsgruppens fokus ligger på utvecklingen och koordineringen, automatiseringen och digitaliseringen av verksamheten inom den offentliga sektorn. Gruppen hjälper att påskynda förvaltningsövergripande projekt.
Arbetsgruppen sammanfattar en lägesbild över förvekligandet av och resultaten från digitaliseringsmålen i regeringsprogrammet och de utvecklingsprojekt inom den offentliga förvaltningen som främjar dem. Gruppen utvärderar utvecklingsprojektens resurser och konstadsnyttor och föreslår vid behov korrigerande åtgärder.
Arbetsgruppen stöder även beredningen av smarta lösningar för de nya självstyrande områdenas datasystem samt för social- och hälsovårdstjänsterna.
Uppföljningsgruppens mandatperiod varar till utgången av regeringsperioden. Den fortsätter det arbete som ICT 2015 -uppföljningsgruppen utförde under den föregående regeringsperioden.
Ytterligare information:
Olli-Pekka Heinonen, statssekreterare, 02955 530 143, [email protected]
Tuomas Vanhanen, specialmedarbetare, 02955 530 216, [email protected]