Valtion aluehallinnon ja maakuntahallinnon uudistus ja yhteensovitus - selvityshenkilö
VM118:00/2015 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Selvityshenkilön tehtävänä on hallituksen linjauksen 7.11.2015 perusteella:
1) selvittää hallituksen linjausta yksityiskohtaisemmin ne valtion aluehal-linnon tehtävät, jotka siirrettäisiin perustettaville itsehallintoalueille ja arvioida onko näissä mahdollisesti kokonaan tai osittain kunnille siirrettävissä olevia tehtäviä sekä kartoittaa näiden tehtävien hoitamiseen käy-tetyt resurssit (henkilötyövuodet ja määrärahat),
2) selvittää maakuntien liittojen tehtävien siirtämisen itsehallintoalueille toteuttaminen,
3) selvittää ympäristöterveydenhuollon tehtävien mahdollisen siirtämisen itsehallintoalueille toteuttaminen
4) arvioida kohdissa 1-3 tarkoitettujen tehtävien siirron vaikutukset valtion aluehallintoon ja keskushallintoon ja arvioida erityisesti vaikutukset ELY-keskusten ja aluehallintovirastojen osalta
5) valmistella tehtyjen selvitysten ja arviointien perusteella ehdotus halli-tuksen linjaukseksi valtion aluehallinnon ja maakuntahallinnon yhteen-sovituksesta, ja
6) valmistella ...
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM118:00/2015
Ärendenummer VM/2638/00.01.00.01/2015
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 8.2.2015 – 15.2.2016
Datum för tillsättande 30.11.2015
Mål och resultat
Hankkeen tavoitteena on, että valtion aluehallinto ja maakuntakuntahallinto sovitetaan yhteen ja yksinkertaistetaan siten, että maakuntahallinnon tehtävät ja hallituksen 7.11.2015 linjauksen mukaiset aluehallinnon tehtävät siirretään itsehallintoalueille. Näin vähennetään hallintotasoja ja merkittävästi erilaisten hallinto-organisaatioiden ja näiden yhteistyöelinten määrää.
Tavoitteena on erityisesti:
- saada aikaan tuottavuuden ja taloudellisuuden paraneminen alue- ja maakuntahallinnon tehtävien hoidossa sekä lisätä viranomaisten järke-vistä tehtäväkokonaisuuksista saatavissa olevia synergiaetuja
- saada aikaan hallintomenojen säästöjä
- parantaa kansanvaltaisuutta kokoamalla tehtäviä itsehallintoalueille tai kunnille
- huolehtia siitä, että palveluja ja niiden ketjuja kehitetään asiakkaiden näkökulmasta ja varmistetaan, että palvelut ovat sujuvia yli organisaa-tiorajojen
- varmistaa uusien toimintatapojen rakentaminen digitalisaatiota täysi-määräisesti hyödyntäen
- toteuttaa yksilöille, yrityksille ja yhteisöille ymmärrettävä ja selkeä hal-lintojärjestelmä, jossa jokaisella hallinnon tasolla on sille luonteva rooli ja kansanvaltainen aluehallinto tarjoaa uuden ja hyvin toimivan yksilöiden ja yhteisöjen osallistumisen foorumin
- luoda rakenteelliset edellytykset sille, että itsehallintoalueisiin ja kuntiin kohdistuva valtion viranomaisvalvonta ja tähän liittyvät oikeusturvateh-tävät ja kantelumenettelyt muodostavat johdonmukaisen ja yhtenäisen kokonaisuuden missä eri näkökulmista ja eri lainsäädännön perusteella tehtävä valvonta on sovitettu yhteen keskenään
- luoda hallintorakenteet, jotka ottavat huomioon digitalisaation luomat uudenlaiset mahdollisuudet järjestää hallinnon tehtävät ja hallinnon val-vonta ja jossa myös tulevaa teknologista kehitystä voidaan tehokkaasti hyödyntää.
Hallitusohjelman mukaisessa tavoitetilassa Suomessa on selkeään tehtävä-jakoon ja tehtäväkokonaisuuksiin perustuva kolmitasoinen julkishallinto, jossa hallinnon eri tasojen välinen tehtäväjako on hyvin perusteltu valtio-sääntöoikeudellisesta ja taloudellisesta näkökulmasta.
Tavoitetilassa:
- kunta on paikallisen osallistumisen, demokratian ja elinvoiman yhteisö, joka hoitaa paikallisia tehtäviä
- itsehallintoalueet vastaavat sote-palveluiden järjestämisestä ja kuntaa laajemman alueen alueellisista hallinto- ja palvelutehtävistä erityisesti alueellisen kehittämisen ja elinkeinojen edistämisen asioissa ja muissa alueelle sopivaa harkintaa sisältävissä asioissa
- valtio vastaa valtakunnallisista tehtävistä ja erityisesti oikeusvaltiosta ja perusoikeuksien toteutumisen turvaamisesta ja varmistamisesta sekä turvallisuustehtävistä.
Tavoitetilassa hallinnon valta ja vastuusuhteet ovat selkeästi järjestetyt ja tasapainossa ja julkisen hallinnon rakenteet mahdollistavat sen, että hallin-non yksiköt voivat tehokkaasti ja joustavasti verkostoitua sidosryhmiensä sekä asiakkaidensa ja kansalaisten kanssa.
Sammandrag
Selvityshenkilön tehtävänä on hallituksen linjauksen 7.11.2015 perusteella:
1) selvittää hallituksen linjausta yksityiskohtaisemmin ne valtion aluehal-linnon tehtävät, jotka siirrettäisiin perustettaville itsehallintoalueille ja arvioida onko näissä mahdollisesti kokonaan tai osittain kunnille siirrettävissä olevia tehtäviä sekä kartoittaa näiden tehtävien hoitamiseen käy-tetyt resurssit (henkilötyövuodet ja määrärahat),
2) selvittää maakuntien liittojen tehtävien siirtämisen itsehallintoalueille toteuttaminen,
3) selvittää ympäristöterveydenhuollon tehtävien mahdollisen siirtämisen itsehallintoalueille toteuttaminen
4) arvioida kohdissa 1-3 tarkoitettujen tehtävien siirron vaikutukset valtion aluehallintoon ja keskushallintoon ja arvioida erityisesti vaikutukset ELY-keskusten ja aluehallintovirastojen osalta
5) valmistella tehtyjen selvitysten ja arviointien perusteella ehdotus halli-tuksen linjaukseksi valtion aluehallinnon ja maakuntahallinnon yhteen-sovituksesta, ja
6) valmistella ehdotus lainsäädännön periaatteiksi itsehallintoalueiden teh-tävistä itsehallintoaluelain valmistelua varten
Aikataulu:
- selvityshenkilön ehdotuksen perusteluineen ja arviointeineen tulee olla hallituksen käytettävissä valtiovarainministeriössä ja sote- ja aluehallintouudistuksen projektinjohtajalla viimeistään 22.1.2016 niin, että hallitus voi tehdä tarvittavat päätökset tammikuun 2016 viimeisellä viikolla.
Selvityshenkilötyön tulosten jatkovalmistelua ja muuta aluehallintouudistuksen jatkovalmistelua varten tullaan asettamaan projektiryhmä valmistelemaan organisaatiojärjestelyiden toteuttamiseksi tarvittavan hallituksen esityksen ja muut toimet sekä koordinoimaan muutosprosessia. Projektiryhmässä on edustajat uudistuksen osalta keskeisistä ministeriöistä ja pieni asiantuntijasihteeristö.
Utgångspunkter
Pääministeri Sipilän hallituksen ohjelman mukaan valtion aluehallinnon ja maakuntahallinnon yhteensovituksesta tehdään erikseen päätös, jolla yksin-kertaistetaan julkisen aluehallinnon järjestämistä (valtio, alueet ja kunnat). Ensisijaisena ratkaisuna on toimintojen keskittäminen tehtäviltään ja toimi-vallaltaan selkeille itsehallintoalueille. Lisäksi hallituksen ohjelmassa tode-taan, että hallitus valmistelee sosiaali- ja terveyspalveluiden (SOTE) järjes-tämisratkaisun kuntaa suurempien itsehallintoalueiden pohjalta.
Hallitus teki 7.11.2015 linjauksen aluejaon perusteista ja sosiaali- ja tervey-denhuollon uudistuksen askelmerkeistä sekä itsehallintoalueiden perustami-sesta. Perustuslain 121 §:n 4 momentissa tarkoitettuja itsehallintoalueita pe-rustetaan 18 maakuntajaon pohjalta. Jokaisella itsehallintoalueella on suo-raan vaaleilla valittava ylin päätöksentekoelin (valtuusto). Linjauksessaan hallitus ohjasi myös aluehallintouudistuksen valmistelua. Hallitus linjasi uusille itsehallintoalueille siirrettäviä tehtäviä.
Itsehallintoalueet perustetaan monitoimialaisiksi. Niille osoitetaan 1.1.2019 lähtien seuraavat tehtävät:
- pelastustoimen tehtävät ottaen kuitenkin huomioon mahdolliset tarpeet järjestää itsehallintoaluetta laajempaa aluetta ja väestöpohjaa vaativat tehtävät laajemmalla alueella
- maakuntien liitoille kuuluvat alueiden kehittämisen ja sen rahoituksen mukaan lukien EU:n ohjelmaperusteisen rahoituksen välittämisen teh-tävät sekä alueellisen maankäytön suunnittelun tehtävät
- ELY-keskuksissa hoidettavat alueiden ja niiden elinkeinoelämän kehittämistehtävät mukaan lukien maaseutuelinkeinojen kehittämis- ja rahoitustehtävät
- mahdollisesti ympäristöterveydenhuolto
Sisäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö sekä ympäristöministeriö arvioivat tarkemmin siirret-tävien tehtävien sisältöä ja siirron toteuttamistapaa. Selvitys kohdistuu eri-tyisesti alueellisiin ja kuntien lakisääteisessä yhteistyössä hoidettuihin teh-täviin. Valmistelussa selvitetään ja turvataan mahdollisuudet hoitaa osaa siirrettävistä tehtävistä itsehallintoalueiden yhteistyönä yhtä itsehallintoalu-etta laajemmalla alueella. Samalla selvitetään voidaanko joitakin aluehal-linnon ja alueellisesti hoidettuja tehtäviä siirtää kokonaan tai joiltain osin kunnille.
Selvitysten pohjalta hallitus tekee erillisen päätöksen tammikuussa 2016 aluehallintouudistuksen valmistelusta ja itsehallintoalueille siirrettävistä tehtävistä. Valtiovarainministeriö yhteensovittaa valmistelutyötä yhteis-työssä sote- ja aluehallintouudistuksen projektijohtajan kanssa. Työtä ohjaa reformiministerityöryhmä.
Hallituksen tarkempi päätös siirrettävistä tehtävistä ja valtion aluehallinnon ja maakuntahallinnon yhteensovituksesta (hallituksen yhteensovituslinjaus) sekä tehtäväsiirtojen toteuttamisen tarkempi valmistelu on tarpeellista pe-rustaa riittävän laajaan ja monipuoliseen selvittämiseen. Siinä on perusteltua, että ministeriöt selvittävät yhteisestä ja riittävän laajasta näkökulmasta siirrettäviä tehtäviä ja että nämä selvitykset kootaan yhteen selkeiksi ehdo-tuksiksi. Itsehallintoalueille siirrettävien tehtävien tarkemman selvityksen lisäksi on tarpeen arvioida valtionhallintoon jäljelle jäävien tehtävien hoidon tarkoituksenmukaista kokonaisuutta ja ottaa huomioon tehtäväkokonai-suuksista saatavat synergiaedut.
Itsehallintoalueiden toiminnan perustaksi tulevaa yleislakia valmistellaan sote- ja aluehallintouudistuksen Itsehallintoaluelaki - valmisteluryhmässä. Tarkoituksena on, että itsehallintoaluelain alkuun tulisi itsehallintoalueiden toimialan kuvaus, johon kirjataan yleisellä tasolla itsehallintoalueiden toi-miala ja tehtävät. Tehtäväsiirtoja ja niiden toteuttamista koskevassa selvi-tyksessä on näin tarpeen toimia yhteistyössä itsehallintolain valmisteluryh-män kanssa siten, että itsehallintoaluelakiin saadaan asianmukaiset tehtäviä ja niiden järjestämistä koskevat säännökset. Itsehallintoaluelakiin on erityi-sesti tarpeen ottaa säännökset siitä, miten itsehallintoalue voisi sopia tehtä-vistä lain puitteissa valtion sekä muiden toimijoiden kanssa sekä itsehallin-toalueiden yhteistyön muodoista niin, että itsehallintoalueet voivat hoitaa tehtäviä yhteistyössä yhtä itsehallintoaluetta laajemmassa kokonaisuudessa.
Tarkempi selvitys itsehallintoalueille siirrettävistä tehtävistä on perusteltua antaa ministeriöiden ulkopuolisen, laajaa hallintokokemusta omaavan selvi-tyshenkilön tehtäväksi. Ministeriöt tukevat selvityshenkilön työtä:
- nimeämällä jokaisesta ministeriöstä yhdyshenkilön, jonka tehtävänä on koota ministeriöstään sen toimialaa koskevat taustaselvitykset selvitys-henkilön käyttöön ja toimia selvityshenkilön kontaktina ministeriöön
- laatimalla siirrettävistä tehtävistä ja tehtävänsiirron toteuttamistavasta taustaselvityksen 20.12.2015 mennessä ja mahdollisen arvion valtiolle jäävien tehtävien järjestämistavoista 27.1.2016 mennessä. Vaikutta-vuutta ei arvioida tässä vain hallinnonalan ja sen oman lainsäädännön tavoitteiden vaan valtion koko tehtäväkentän ja eri yhteiskuntapolitiikan kokonaisuuden näkökulmasta.
Tehtäväsiirtojen selvittämisen ministeriöissä ja aluehallintouudistuksen jat-kovalmistelun tulisi tapahtua nykyisiä ministeriöitä ja maakuntien liittoja ja muita kuntayhtymiä sekä valtion virastoja ja niiden johtoa sekä alue- että keskushallinnossa laajasti osallistamalla. Ministeriöiden tehtävänä on selvi-tysvaiheessa huolehtia osallistamisesta. Työ- ja elinkeinoministeriön vas-tuulla on huolehtia yhdessä valtiovarainministeriön kanssa ELY-keskusten ja maakuntien liittojen kuulemisesta selvityshenkilötyötä varten.
Hallituksen linjauksen 7.11.2015 tarkentamiseksi ja itsehallintoalueille siir-rettävien tehtävien tarkempaa määrittelyä ja siirtojen toteuttamisen alusta-vaa valmistelua varten asetetaan selvityshenkilö.
Selvityshenkilöksi kutsutaan ministeri Lauri Tarasti.
Selvityshenkilön työn tueksi ja kokoamaan selvityshenkilölle ministeriöiden taustaselvitykset asetetaan ministeriöiden virkamiehistä sihteeristö.
Selvityshenkilön tehtävänä on hallituksen yhteensovituslinjauksen valmis-telu. Selvityshenkilö laatii ehdotuksen hallituksen tammikuun lopussa 2016 tehtäväksi yhteensovituslinjaukseksi sisältäen luonnoksen itsehallintolakiin otettaviksi perussäännöksiksi itsehallintoalueen tehtävistä.
Ytterligare uppgifter
Publikationer och rapporter
-
Valtiovarainministeriö
Julkaisuvuosi: 2016;
-
Valtiovarainministeriö
Julkaisuvuosi: 2016;
Övriga dokument och promemorior
-
Tiedote; Tarasti esittää suuria muutoksia aluehallintoon
26.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Luovutustilaisuuden 26.1.2016 esitysmateriaali PDF
26.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
26.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
19.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Opetus- ja kulttuuriministeriön vastauksen täydennys PDF
15.1.2016 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Tarastin esitys; Valtion aluehallinnon ja maakuntahallinnon uudistaminen -selvitystyö PDF
13.1.2016 Selvityshenkilö Lauri Tarasti
-
Tarastin muistio 11.1.2016 PDF
11.1.2016 Selvityshenkilö Lauri Tarasti
-
Etelä-Pohjanmaan liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
5.1.2016 Etelä-Pohjanmaan liitto
-
Pohjois-Savon liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
5.1.2016 Pohjois-Savon liitto
-
Pohjois-Pohjanmaan liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
5.1.2016 Pohjois-Pohjanmaan liitto
-
Etelä-Savon liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
5.1.2016 Etelä-Savon liitto
-
Pohjanmaan liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
5.1.2016 Pohjanmaan liitto
-
Varsinais-Suomen liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
5.1.2016 Varsinais-Suomen liitto
-
Keski-Suomen liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
4.1.2016 Keski-Suomen liitto
-
Päijät-Hämeen liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
4.1.2016 Päijät-Hämeen liitto
-
Pirkanmaan liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
4.1.2016 Pirkanmaan liitto
-
Hämeen liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
4.1.2016 Hämeen liitto
-
Satakuntaliiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
31.12.2015 Satakuntaliitto
-
Lapin liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
30.12.2015 Lapin liitto
-
Pohjois-Karjalan maakuntaliiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
30.12.2015 Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
-
Keski-Pohjanmaan liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
29.12.2015 Keski-Pohjanmaan liitto
-
Etelä-Karjalan liiton päivitetty vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
28.12.2015 Etelä-Karjalan liitto
-
Uudenmaan liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
23.12.2015 Uudenmaan liitto
-
Kymenlaakson Liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
22.12.2015 Kymenlaakson Liitto
-
Kainuun liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
22.12.2015 Kainuun liitto
-
Ympäristöministeriön selvityksen liite 2 XLSX
21.12.2015 Ympäristöministeriö
-
Ympäristöministeriön selvityksen liite 1 (korjattu versio) PDF
21.12.2015 Ympäristöministeriö
-
Ympäristöministeriön selvityksen liite 2 XLSX
21.12.2015 Ympäristöministeriö
-
18.12.2015 Oikeusministeriö
-
18.12.2015 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Etelä-Karjalan liiton lisäys vastaukseen koskien pyyntöä selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
18.12.2015 Etelä-Karjalan liitto
-
18.12.2015 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
18.12.2015 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
18.12.2015 Ulkoasiainministeriö
-
Ulkoasiainministeriön selvityksen liite 1 PDF
18.12.2015 Ulkoasiainministeriö
-
Ulkoasiainministeriön selvityksen liite 2 XLSX
18.12.2015 Ulkoasiainministeriö
-
Ulkoasiainministeriön selvityksen liite 3 PDF
18.12.2015 Ulkoasiainministeriö
-
Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen liite 2 XLSX
18.12.2015 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
18.12.2015 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen liite 1 PDF
18.12.2015 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen liite 3 PDF
18.12.2015 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
Etelä-Karjalan liiton vastaus pyyntöön selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin
17.12.2015 Etelä-Karjalan liitto
-
Pyyntö selvittää maakuntien liittojen resurssit tehtävittäin, 16.12.2015 PDF
16.12.2015 Valtiovarainministeriö
-
16.12.2015 Valtiovarainministeriö
-
16.12.2015 Valtiovarainministeriö
-
15.12.2015 Sisäministeriö
-
Ympäristöministeriön yhteyshenkilön nimeäminen selvityshenkilötyötä varten HTML
1.12.2015 Ympäristöministeriö
-
Opetus- ja kulttuuriministeriön yhteyshenkilön nimeäminen selvityshenkilötyötä varten PDF
1.12.2015 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
27.11.2015 Valtiovarainministeriö
-
27.11.2015 Valtiovarainministeriö
-
27.11.2015 Valtiovarainministeriö
-
27.11.2015 Valtiovarainministeriö
Remissbehandlingar och höranden
-
Kannanotto: TEM PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: Alueelliset pelastuslaitokset PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: Aluehallintovirastot PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto Evira PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: STM PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: VM PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: Ympäristöterveydenhuolto PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: ELY kokonaisuus PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: Maaseutuhallinto PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: HSL PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: Maakuntien liitot PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: Metropolitiikan sihteerit PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: SAK PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: STTK PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: Suomen luonnonsuojeluliitto PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: Suomen Yrittäjät PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
Kannanotto: YM PDF
13.1.2016 Valtiovarainministeriö
-
8.1.2016 Oulun kaupunki, konsernipalvelut
-
18.12.2015 Maa- ja metsätalousministeriö
-
Ympäristöministeriön selvitys itsehallintoalueille siirrettävistä tehtävistä PDF
18.12.2015 Ympäristöministeriö
-
Ympäristöministeriön selvitys itsehallintoalueille siirrettävistä tehtävistä, liite PDF
18.12.2015 Ympäristöministeriö
Tillsättande och organisering
-
30.11.2015 Valtiovarainministeriö