Valtionhallinnon ohjausta kehitetään
Valtionhallinnon ohjausta vahvistetaan tukemalla hallituksen strategisten tavoitteiden toteutumista. Lisäksi valtioyhteisön ohjausta täydennetään uudella konsernitietokokonaisuudella. Valtiovarainministeriö ja Valtiokonttori ovat valmistelleet kokonaisuuksia yhteistyössä. Työtä jatketaan yhdessä virastojen kanssa
Tulosohjauksella tuetaan hallituksen tavoitteiden toteutumista
Tulosohjaus ohjausjärjestelmänä edistää tällä hallituskaudella erityisesti hallituksen strategisten tavoitteiden toteutumista. Hallituksen tavoitteilla tarkoitetaan tavoitekokonaisuutta, joka muodostuu viidestä strategisesta painopistealueesta ja reformit -osiosta sekä 26 kärkihankkeesta.
Tulostietojärjestelmässä yhdistyvät hallituksen tavoitteet ja virastojen omat tavoitteet
Valtionhallinnon tulosohjauksen yhteisten tavoitteiden kokonaisuus muodostuu niistä tavoitteista, joilla on yhteys hallituksen toimintasuunnitelmaan ja joita ministeriö ja virasto tulosneuvotteluissa pitävät kyseiselle virastolle tärkeinä tulostavoitteina. Yhteisiä tavoitteita hyödynnetään hallituskauden tulosneuvottelukierroksilla.
Ministeriöt määrittelevät hallituksen tavoitteille kirjattavat virastojen tulossopimustavoitteet yhteistyössä virastojen kanssa vuosittain. Valtiovarainministeriö on antanut asiasta ohjeen (Yhteisten tavoitteiden kokonaisuus tulosohjauksessa) 6.6.2016.
Tulostietojärjestelmässä kytkennät hallituksen tavoitteiden ja virastojen tavoitteiden välillä liitetään toisiinsa virastojen kirjatessa tulostavoitteitaan. Näin tulostietojärjestelmään syntyy yhteinen tavoitekokonaisuus. Tähän liittyvää tuloksellisuusraportointia on nyt kehitetty yhtenäisemmäksi.
Uusi konsernitietokokonaisuus sisältää kootusti tietoja valituista valtionhallinnon tukipalveluista, joita ovat henkilöstöhallinto ja johtaminen, taloushallinto, ICT-palvelut, hankintatoimi sekä toimitilapalvelut. Konsernitietokokonaisuuden avulla saadaan yhtenäisempi tilannekuva tukipalveluiden kustannuksista.
Uuden tietokokonaisuuden tavoitteena on määrittää tukipalvelujen kustannukset ja luoda mittareita tuottavuuskehitykselle. Tietopohja luo edellytyksiä taloudellisuuden ja tuottavuuden kehittämiseen ja laadun varmistamiseen. Laadullisia tavoitteita seurataan esimerkiksi asiakastyytyväisyydellä, hyvillä johtamis- ja työtyytyväisyysindekseillä tai ICT-palveluiden häiriöttömällä toiminnalla.
Konsernitietokokonaisuuden laskentamallit antavat mielenkiintoista suuntaa-antavaa kustannustietoa valtionhallinnon tukipalveluiden kustannuksista. Laskentamallien mukaan valtionhallinnon tukipalveluihin sitoutui vuonna 2015 yhteensä 11 473 henkilöä (henkilöstömäärä yhteensä 73 676 valtioyhteisössä) ja tukipalveluiden kustannukset olivat noin 3,2 miljardia euroa (toiminnan kulut ja hyödykkeet yhteensä 10,5 miljardia euroa valtionhallinnossa; valtion budjetti 53,9 miljardia). Tietokokonaisuuden kohdealueista saadaan oikeaa suuruusluokkatietoa, yksityiskohtainen analyysi ei ole tietojen perusteella vielä mielekästä.
Konsernitietokokonaisuutta kehitetään edelleen
Konsernitietokokonaisuuden tietopohjaa kehitetään edelleen. Kokonaisuus on hyödynnettävissä raportointipalvelu Netrassa (www.netra.fi Tukipalvelut -välilehti). Kannustamme kaikkia kokeilemaan palvelua ja antamaan arvokasta palautetta osoitteella: netra (at) valtiokonttori.fi
Valtionhallinnon yhteiset tavoitteet -raportti
Lisätietoja:
lainsäädäntöneuvos Markus Siltanen, valtiovarainministeriö, p. 0295 53 0263, markus.siltanen(at)vm.fi
apulaisjohtaja Olli Ahonen, Valtiokonttori, p. 0295 50 3310, olli.ahonen(at)valtiokonttori.fi