Digitaalinen henkilöllisyys
Digitaalinen henkilöllisyys mahdollistaa turvallisen ja helpon asioinnin yhteiskunnan palveluissa.
Yhteiskunnan digitalisoituminen on muuttanut tapaamme toimia; asioimme palveluissa usein digitaalisesti. Digitaaliset palvelut, sähköinen asiointi ja verkkokauppa yleistyvät ja kehittyvät nopeasti. Tämä kehityssuunta luo tarvetta digitaaliselle henkilöllisyydelle niin julkisissa kuin yksityisissä asiointipalveluissa. Siksi myös henkilöllisyystodistuksesta tulee digitaalinen.
Digitaalista henkilöllisyyttä edistävän lainsäädännön avulla voidaan parhaimmillaan parantaa Suomen kilpailukykyä ja julkista taloutta. Digitaalinen henkilöllisyystodistus myös lisää yksityisyyden suojaa ja parantaa omien tietojen hallintaa: asiointitilanteessa on mahdollista valita mitä tietoja haluaa itsestään osoittaa.
Lähtökohtana on digitaalisen yhdenvertaisuuden edistäminen
Digitalisoituvassa maailmassa on tärkeää pitää huolta siitä, että kaikilla on mahdollisuus olla mukana muutoksessa. Kaikilla tulee olla mahdollisuus hyödyntää digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisuja asioidessaan niin verkossa kuin paikan päällä.
Digitaalisen henkilöllisyyden kehittäminen parantaa myös ulkomaalaisten mahdollisuuksia asioida suomalaisissa palveluissa, mikä lisää Suomen kansainvälistä vetovoimaa. Kansalaisten digitaalisen henkilöllisyyden rinnalla edistämme yhdessä muiden ministeriöiden ja virastojen kanssa yritysten digitaalisten identiteettien roolia sähköisessä asioinnissa.
Digitaalinen henkilöllisyys kehittyy vaiheittain
Valtiovarainministeriön digitaalisen henkilöllisyyden ohjelma koordinoi digitaalisen henkilöllisyyden kehittämistyötä ja koostuu useista eri hankkeista. Näitä ovat henkilötunnuksen uudistaminen, digitaalisen henkilöllisyyden kehittäminen, EU:n digitaalisen lompakon kehittäminen sekä kansainvälinen yhteistyö digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisuista.
Henkilötunnuksen uudistus luo pohjan digitaaliselle henkilöllisyydelle, joka puolestaan on askel kohti eurooppalaista lompakkosovellusta. EU:ssa kehitetään yhteistä lainsäädännöllistä pohjaa digitaaliseen henkilöllisyyteen, jotta asiointi EU-maiden välillä olisi sujuvampaa. Suomi on aktiivisesti mukana ohjaamassa tätä kehitystä ja edelläkävijänä vaikuttamas-sa siihen, millainen EU-tason ratkaisusta muodostuu.
Lisää aiheesta
- Henkilötunnuksen uudistaminen
- Digitaalinen henkilöllisyystodistus
- Ulkomaalaisen digitaalinen asiointiväline
- Eurooppalainen lompakkosovellus
Ajankohtaista
Digitaalinen henkilöllisyystodistus käyttöön ensi vuonna
Ministerityöryhmä hyväksyi päälinjat digitaalista henkilöllisyyttä ja henkilötunnuksen uudistusta koskevista esityksistä
Digitaalista henkilöllisyyttä edistävä lainsäädäntö koetaan tarpeellisena
Omien henkilötietojen hallinta lisääntyy digitaalisella henkilöllisyystodistuksella
Digitaalinen henkilöllisyystodistus parantaa omien henkilötietojen hallintaa
Suomi ja Saksa tiivistävät digitaalisen henkilöllisyyden kehittämiseen liittyvää yhteistyötä
Hallitus tukee komission ehdotusta eurooppalaisesta digitaalisesta identiteetistä
Digitaalista henkilöllisyystodistusta koskevien lainsäädäntömuutosten valmistelu aloitetaan
Asetusluonnos väestötietojärjestelmästä annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta lausuntokierrokselle
Toiminnallinen ja oikeudellinen arvio digitaalisen henkilöllisyyden kehityksestä lausuntokierrokselle
Yhteystiedot
Alexandra Hacklin, ohjelmapäällikkö
valtiovarainministeriö, Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto / Julk ICT, Digitalisaatio Puhelin:0295530259 [email protected]
Anna-Riikka Pouttu, koordinaattori
valtiovarainministeriö, Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto / Julk ICT, Digitalisaatio Puhelin:0295530057 [email protected]