Hyppää sisältöön
Media

Päätös Helsingin hallinto-oikeus 17.6.2021 Nimittämispäätös nro 21/0184/2 (diaarinumero 07623/19/1403)

 

Asia     
Valtion virkaan nimittämistä koskeva valitus

Asiasanat     
Ansiovertailu
Kelpoisuusvaatimukset
Menettelyvirhe
Nimittämispäätös

Asian tausta ja käsittely hallinto-oikeudessa

Ministeriö oli nimittänyt elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen vastuualueen johtajan virkaan B:n ajalle 1.1.2020–31.12.2024. Virkaan valitsematta jäänyt A valitti asiasta ja vaati nimityspäätöksen kumoamista. Perusteeksi A toi esiin, että nimittämistä ja kelpoisuusvaatimuksia koskevia säännöksiä oli sovellettu virheellisesti ja että nimittämisessä harkintavaltaa oli käytetty vastoin hallintolain 6 §:ssä säädettyjä hallinnon oikeusperiaatteita. Lisäksi A:n mukaan virkaan nimitetyn ei olisi pitänyt edetä ansiovertailuun ja kelpoisuusvaatimusten kokonaisarviointiin, koska erityiset kelpoisuusvaatimukset eivät olleet monipuolisen työkokemuksen, käytännössä osoitetun johtamiskokemuksen ja käytännössä osoitetun johtamistaidon osalta täyttyneet.

Nimityspäätöksestä vastannut ministeriö myönsi lausunnossaan, että kyseessä olevassa viranhaussa oli tapahtunut menettelyvirhe, kun viran hakuilmoituksessa vastuualueen johtajan kelpoisuusvaatimuksena oli mainittu vanhan 31.12.2018 saakka voimassa olleen säännöksen mukaisesti vaatimuksena tehtävien edellyttämä perehtyneisyys virkaan kuuluviin tehtäviin (1392/2014), eikä muuttuneen säännöksen mukaisesti tehtävän edellyttämä monipuolinen kokemus -vaatimusta (1373/2018). Kyseistä virhettä ei ollut ministeriön mukaan myöhemminkään prosessin aikana huomattu.

Lisäksi ministeriö totesi, että virkaan nimitetyn B:n johtamistaidon ja johtamiskokemuksen kokonaistarkastelussa suhteessa A:han, oli sinänsä katsottava A:n johtamiskokemuksen olleen pitkäaikaisempaa ja laaja-alaisempaa kuin virkaan nimitetyn, jonka ansioiksi oli katsottava puolestaan monipuolisempi ja vaativammista tehtävistä hankittu johtamistaito. Näillä perusteilla ministeriö katsoi nimitysmuistiossa todettua laajemmin, että tarkasteltaessa käytännössä osoitettua johtamistaitoa ja johtamiskokemusta kokonaisuutena, virkaan nimitetyn taito ja osaaminen nousivat A:n edelle.

Hallinto-oikeus totesi perusteluissaan aluksi, että asiassa oli riidatonta hakuilmoituksessa virheellisesti ilmoitettu viran kelpoisuusvaatimukset 31.12.2018 saakka voimassa olleen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (1392/2014) 21 §:n mukaisina. Ministeriön lausunnosta hallinto-oikeudelle ilmeni, että hakijoita oli menettelyn aikana arvioitu kumotun asetuksen kelpoisuusvaatimusten perusteella ja että myös nimityspäätös oli tehty kumotun asetuksen perusteella. Edellä mainituissa asetuksissa vastuualueen johtajan viran kelpoisuusvaatimukset erosivat osittain toisistaan, eikä kelpoisuusvaatimusten eroa voitu pitää hallinto-oikeuden mukaan vähäisenä ja merkityksettömänä. Näin ollen kumotun asetuksen soveltamista vastuualueen johtajan nimittämistä koskevassa päätöksenteossa ei voitu myöskään pitää vaikutukseltaan vähäisenä ja merkityksettömänä. Ministeriö oli siten menetellyt virheellisesti julistaessaan vastuualueen johtajan viran haettavaksi hakuilmoitukses-ta ilmenevillä kelpoisuusvaatimuksilla sekä tehdessään päätöksen asiassa kumotun asetuksen kelpoisuusvaatimusten perusteella. 

Hallinto-oikeus kumosi ministeriön päätöksen.


Lainvoimainen.

Sovelletut oikeusohjeet

Valtion virkamieslaki 59 § 1 momentti (883/2018)
Valtion virkamieslain hallituksen esityksen (HE 77/2017 vp) 59 §:ää koskevat yksityiskohtaiset perustelut
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annetun valtioneuvoston asetuksen
(1373/2018) 19 §
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista annetun valtioneuvoston asetuksen
(1392/2014) 21 §
Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 126 §