Hyppää sisältöön
Media

Päätös Turun hallinto-oikeus 9.3.2021 Sivutoimi nro H205/2021 (Dnro 1812/03.04.04.04.03/2019)

 

Asia: Sivutointa koskeva valitus

Asiasanat:

Esteellisyys
Sivutoimi
Yleinen luottamus viranomaiseen

Asian tausta ja käsittely hallinto-oikeudessa

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) maaseutuyksikössä pääasiassa viljelijä-tukien valvontatehtävissä työskennellyt tarkastaja A oli tehnyt sivutoimi-ilmoituksen, jonka mukaan A toimi muun muassa Ruokaviraston valtuuttamana luomutarkastajana virkansa toimialueen ulkopuolella. 

ELY-keskus oli kieltänyt sivutoimen luomutarkastusten osalta. Päätöksen perusteluiden mukaan sivutoimi saattoi vaarantaa asiakkaiden luottamuksen tehtävien hoitamiseen, koska A:n virkatehtävän ja sivutoimen välillä oli kiinteä yhteys.

A valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen vaatien sen kumoamista siltä osin kuin sivutoimen harjoittaminen luomutarkastusten osalta oli kielletty. A:n mukaan hänen tarkastajan virkatehtävien mukainen työskentelyalueensa oli maakunta X. Koska luomutarkastajan sivutoimi ei sijoittunut X:n alueelle, ei sivutoimi A:n mukaan myöskään vaarantanut asiakkaiden luottamusta hänen virkatehtäviensä hoitoon. Lisäksi A toi valituksessaan esiin, että Ruokavirasto oli ennen luomutarkastajan valtuutuksen antamista tarkastellut omalta osaltaan ELY-keskuksen tarkastajana ja luomutarkastajana toimimisen mahdollista ristiriitaa ja todennut, ettei ristiriitaa A:n eri rooleihin liittyvien tehtävien välillä ole.

Hallinto-oikeuden mukaan virkamiehen oikeutta sivutoimen pitämiseen on virkatehtävien asian-mukaisen hoitamisen turvaamiseksi rajoitettu laissa. Valtion virkamieslain 18 §:n 2 momentista seuraa, että virkamies ei saa sivutoimen vuoksi tulla esteelliseksi tehtävässään. Sivutoimi ei myöskään saa vaarantaa luottamusta tasapuolisuuteen tehtävän hoidossa. Saman pykälän 3 momentin mukaan muusta kuin 1 momentissa tarkoitetusta sivutoimesta virkamiehen on tehtävä ilmoitus asianmukaiselle viranomaiselle. Viranomainen voi kieltää tällaisen sivutoimen vastaanottamisen ja pitämisen 2 momentissa säädetyillä perusteilla. 

Luonnonmukaisen tuotannon valvonnasta annetun lain 6 §:n 1 momentista seuraa, että luomutarkastusten suorittaminen kuuluu ELY-keskuksen tehtäviin. Saman lain 12 §:n 1 momentin perusteella ELY-keskus voi harkintansa mukaan käyttää tarkastuksiin Ruokaviraston valtuuttamia tarkastajia omien virkamiestensä ohella. Hallinto-oikeuden mukaan asiassa saadun selvityksen perusteella luomutarkastajan ja viljelijätukien valvonnan tehtävät olivat kiinteässä yhteydessä toisiinsa. Hallinto-oikeus katsoi, että huolimatta A:n tarkastajan viran ja luomutarkastajan sivutoimen toimialueiden erillisyydestä oli mahdollista, että A:lla voisi kaksoisroolinsa vuoksi olla tai hän voisi saada selville sellaisia tietoja, joita vain ELY-keskuksen tarkastajan tai luomutarkastajan roolissa toimivalla ei olisi, ja joilla voisi olla vaikutusta hänen virkansa ja sivutoimensa hoitamiseen ja sitä kautta myös hänen virkatehtäviensä asianmukaiseen hoitamiseen. Lisäksi hallinto-oikeus viittasi ELY-keskuksen antamaan lausuntoon, jossa oli tuotu esille, ettei tarkastuksen kohteena olevalla viljelijällä välttämättä olisi täyttä selvyyttä siitä, kummasta tarkastuksesta on kyse. Hallinto-oikeus katsoi siten ELY-keskuksen esittämillä perusteilla, että A:n sivutoimen kiinteä yhteys hänen virkaansa oli objektiivisesti arvioiden omiaan vaarantamaan luottamuksen tasapuolisuuteen virkatehtävien hoidossa. ELY-keskus oli siten voinut harkintansa mukaan kieltää A:n sivutoimen luomutarkastajana.

Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen äänestyspäätöksellä äänin 2−1. 

Lainvoimainen.

Sovelletut oikeusohjeet

Laki luonnonmukaisen tuotannon valvonnasta 6 § 1 momentti
Laki luonnonmukaisen tuotannon valvonnasta 12 § 1 ja 3 momentti
Valtion virkamieslaki 18 § 1−3 momentti