Hyppää sisältöön
Media

Päätös Vaasan hallinto-oikeus 22.9.2021 Sivutoimilupa nro 473/2021 (diaarinumero 20062/03.04.04.04.03/2020)

 

Asia     
Valitus poliisin sivutoimilupaa koskevassa asiassa

Asiasanat 
Poliisi
Sivutoimi
Sivutoimilupa
Virkavapaus

Asian tausta ja käsittely hallinto-oikeudessa

Vanhempi konstaapeli A oli hakenut sivutoimilupaa satunnaisesti järjestyksenvalvojana toimimiseen ajalle 1.9.2020–31.8.2021, jolloin hän oli virkavapaalla virastaan. Poliisilaitos ei myöntänyt sivutoimilupaa perustellen asiaa muun muassa siten, että poliisimies tarvitsee aina sivutoimiluvan sivutoimen harjoittamiseen niin työ- kuin vapaa-ajallaan. Virkavapaus ei katkaissut A:n virkasuhdetta eikä valtion virkamieslaki myöntänyt työnteon keskeyttämisen lisäksi muita vapautuksia virkavelvollisuuksista virkavapauden aikana. Virkavapauden aikana vallitsi virkamiehen yleinen lojaliteettivelvollisuus työnantajaansa kohtaan. Poliisimiehen osalta virkavapauden aikana vallitsi myös poliisihallintolain mukainen käyttäytymisvelvollisuus. Sivutoimirajoitukset olivat voimassa myönnettyjen virkavapauksien aikana. 

A vaati poliisilaitoksen päätöksen kumoamista vedoten perustuslain 18 §:n mukaiseen oikeuteen työhön ja elinkeinonvapauteen. Lisäksi A oli tuonut esiin, että poliisilaitoksen vaatimus ja siihen liittyneet perustelut hänen virkamerkkinsä luovuttamisesta virkavapauden ajaksi olivat ristiriidassa poliisilaitoksen toiminnan kanssa. Hallinto-oikeus ei kuitenkaan voinut ottaa tutkittavakseen A:n virkamerkin palauttamista koskevaa asiaa sivutoimilupaa koskevan valitusasian yhteydessä.

Hallinto-oikeus katsoi perusteluissaan, että poliisimies ei saanut ottaa vastaan eikä pitää sivutointa myöskään virkavapautensa aikana, ellei siihen hakemuksesta myönnetty lupaa. Tuomioistuin otti edellä todetussa huomioon valtion virkamieslain 18 §:n 1 momentin, poliisin hallinnosta annetun lain 15 g §:n 1 momentissa säädetyn ankaramman sivutoimisääntelyn sekä valtion virkamieslain 23 §:n 1 momentin, jonka mukaan virkamies saa keskeyttää työnteon, jos asianomainen viranomainen hakemuksesta myöntää hänelle virkavapauden tai hän on suoraan lain nojalla virkavapaana. Virkasuhde ei kuitenkaan katkea virkavapauden johdosta. Hallinto-oikeus toi esiin, että valtion virkamieslaissa ei ole nimenomaisesti myönnetty muita vapautuksia virkavelvollisuuksista virkavapauden aikana kuin työnteon keskeyttäminen. Näin ollen hallinto-oikeuden mukaan valtion virkamieslaissa virkamiehelle säädetyt muut yleiset velvollisuudet säilyivät myös virkavapauden aikana. 

Tämän jälkeen hallinto-oikeus viittasi perusteluissaan yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain 106 §:ään, jonka mukaan poliisimies ei saa toimia vartijana tai järjestyksenvalvojana. Tuomioistuimen mukaan kyseistä säännöstä on sovellettava myös valtion virkamieslain 23 §:n 1 momentin mukaisella virkavapaalla olevaan poliisimieheen. Hallinto-oikeus totesi, että A oli virkavapaudestaan huolimatta vanhemman konstaapelin virkasuhteessa, joten järjestyksenvalvojana toimimiseen ei näin ollen voitu myöntää sivutoimilupaa. 

Perusoikeuksien kannalta asiassa oli hallinto-oikeuden mukaan kysymys siitä, että sivutoimiluvan epääminen esti A:ta toimimasta virkavapautensa aikana järjestyksenvalvojan tehtävissä. Perusoikeuksien rajoittamiselle tällä tavoin oli kuitenkin tuomioistuimen mukaan katsottu olleen poliisin tehtävien ja toimivaltuuksien erityisluonteeseen liittyvät hyväksyttävät lainmukaiset perusteet, minkä vuoksi päätös ei ollut Suomen perustuslain 18 §:n vastainen.

Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen.

Lainvoimainen.

Sovelletut oikeusohjeet

Suomen perustuslaki 18 § 1 momentti
Valtion virkamieslaki 18 § 1, 2 ja 4 momentti ja 23 § 1 momentti
Laki poliisin hallinnosta 15 g §:n 1 ja 2 momentti
Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista 106 §
Valtioneuvoston asetus poliisista 1 §:n 1 momentti 3 kohta