PK-yritykset tuntevat jo viranomaisten sähköiset palvelut
Tieto viranomaisten sähköisistä palveluista on jo löytänyt pk-yritykset. Pk-yritykset käyttävät sähköisistä viranomaispalveluista ylivoimaisesti eniten verohallinnon palveluja. Peräti 59 % pk-yrityksistä on siirtynyt käyttämään sähköisiä palveluja tai lomakkeita verohallinnon kanssa asioidessaan. Hyvänä kakkosena tulevat työeläkeyhtiöt, joiden kanssa lähes puolet pk-yrityksistä (47%) asioi sähköisesti.
Tiedot käyvät ilmi Helsingin kauppakamarin uudesta julkaisusta "Selvitys pk-yritysten tietotekniikan ja sähköisen liiketoiminnan tarpeista". Vertailukohteena toimii edellinen samanniminen ja samansisältöinen haastatteluselvitys, joka julkaistiin kaksi vuotta sitten.
Kaksi vuotta sitten vielä 60 % pk-yrityksistä koki saavansa liian vähän tietoa viranomaisten palveluista, kun taas kesä-heinäkuun vaihteessa julkaistun uuden selvityksen mukaan enää 33% vastaajista oli tätä mieltä.
Vuoden 2001 selvityksessä 45 % vastaajista piti hankalana sitä, että tietoja on lähetettävä kullekin viranomaiselle eri osoitteeseen tai erikseen. Tänä vuonna näin ajatteli enää 29 % vastaajista. Sen, että viranomaisasiointiin tarvittavat tietokannat eivätole integroituja yrityksen muihin tietojärjestelmiin, koki hankalaksi edellisessä selvityksessä 43 % vastaajista, nyt enää 31%.
Aikaisemmassa selvityksessä 39% vastaajista oli sitä mieltä, että palveluita tarjoavia viranomaisia ja tuotteita on liian vähän. Tänä vuonna näin ajatteli enää 23% vastaajista. Sähköisten palvelujen tietoturvakysymykset arveluttivat 31 % vastaajista aikaisemmassa selvityksessä, nyt enää 15 % haastatelluista epäili tietoturvallisuutta.
Selvitystä varten haastateltiin 500 Helsingin kauppakamarin jäsenyrityksen edustajaa Uudenmaan alueelta. Selvitys liittyy Helsingin kauppakamarin Tietoyhteiskunta 2000+-projektiin.
Lakisääteisiä ilmoituksia vastaanottavat internetin välityksellä verohallinnon lisäksi mm. Tulli, Tilastokeskus, TEL-eläkevakuutusyhtiöt sekä Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Etera, joka hoitaa LEL- ja TaEL-työeläkevakuuttamista.
Sähköisesti ilmoitettavia viranomaistietoja ovat esimerkiksi alv-ilmoitukset, työnantajasuoritukset, erilaiset vuosi-ilmoitukset, TEL-, LEL- ja TaEL-palkka- ja työnantajailmoitukset sekä Intrastat tuonti- ja vienti-ilmoitukset.
Uusin TYVI-palvelu on ympäristölupavelvollisten raportointi. TYVI-operaattoreita ovat Elma Oyj Electronic Trading, Sonera Oyj, Suomen Posti Oyj, TietoEnator Oyj sekä Novo-konserni.
Selvitys on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa:
www.helsinki.chamber.fi/projektit/tietoyhteiskunta2000/
julkaisut_tiedotteet.htm
Lisätietoja antavat valtiovarainministeriöstä neuvotteleva virkamies Seppo Kurkinen, puh. 09-160 33261, [email protected] sekä projektipäällikkö Markku Lahtinen Helsingin kauppakamarista puh. 050-571 3564, [email protected]
www.tyvi.org