Guide för kommunernas elektroniska sammanträden och elektroniskt beslutsförfarande

Fenomenet multilokalt arbete och digitaliseringen utmanar kommunerna att utveckla och införa nya elektroniska applikationer för distansarbete, möten och beslutsfattande. I och med digitali-seringen utvecklas mångsidigare och mer avancerade arbetsmetoder och tekniker. Allt fler arbetar på distans, och digitaliseringen skapar möjligheter för allt mer mångformiga arbetssätt och arbetsplatser. Även den nya kommunallagen, som tillämpats från början av juni 2017, uppmuntrar kommunerna att tillämpa och utveckla den kommunala beslutsprocessen med tanke på att arbetssätten och digitaliseringen utvecklas och det blir allt vanligare med multilokalt arbete.
Syftet med denna guide är att precisera vad det innebär att införa ett elektroniskt beslutsfattande i kommunen, vilka krav lagstiftningen medför och vilka aspekter som ska beaktas med tanke på informationsförvaltningen för att bl.a. trygga informationssäkerheten vid elektroniska samman-träden. I slutet av guiden finns en sammanställning av erfarenheter från kommuner som redan infört denna nya arbetsmetod och ändrat sin mötespraxis.
Guiden har publicerats som ett led i finansministeriets digikommunförsöket, som går ut på att ut-veckla kommunernas tjänster i en mer digital riktning med hjälp av de metoder som hör till för-sökskulturen.

Kieliversiot: