Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Valtiovarainministeriö
  • sv
  • Projekt och lagberedning
  • Projektsida

Arbetsgruppen för distansdeltagande och möten på nätet i aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag

OM030:00/2021 Lagstiftningsprojekt

En arbetsgrupp som tillsatts av justitieministeriet bereder ett förslag som utformats som en regeringsproposition. Förslaget går ut på att det görs temporära ändringar aktiebolagslagen, lagen om bostadsaktiebolag och lagen om andelslag och att det eventuellt görs ändringar i övrig lagstiftning som har att göra med ändringsförslagen.

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer OM030:00/2021

Ärendenummer VN/12884/2021

Projektets arrangör justitieministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid – 8.7.2022

Datum för tillsättande 18.5.2021

  • aktiebolag
  • andelslag
  • bostadsaktiebolag
  • deltagande på distans

Lagberedning

RP om distansdeltagande och möten på nätet i aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag

  • 1

    Under beredning

    Tillagd i sessionsperioden 27.8.2021
  • 2

    Uppskattad föredragningsvecka

    Uppskattning av ny föredragningsvecka 16/2022
    Original uppskatting av föredragningsvecka 17/2022
  • 3

    Överlämnad till riksdagen

    21.4.2022
    HE 47/2022 Uppgifter om behandlingen i riksdagen
  • 4

    Nuvarande nivå: Författningen har antagits

    • Finlex 660/2022
    • Finlex 661/2022
    • Finlex 662/2022
    • Finlex 663/2022

Riksdagens svar EV 79/2022

Regeringens proposition att ändra reglerna i aktiebolagslagen, bostadsbolagslagen och kooperativlagen avseende årsstämman och andelsstämman för att underlätta fjärrdeltagande och möjliggöra fjärrmöten.

Ansvarig ministerJustitieminister Henriksson

Ytterligare uppgifter

  • Överlämnas till riksdagen som brådskande: riksdagens svar före uppehåll i sammanträdena

Lagstiftningsplan för vårsessionen 2022

  • justitieministeriet
  • alla ministerier

Kontaktperson
Jyrki Jauhiainen, Lainsäädäntöneuvos
tel. +358 295 150 074
[email protected]

Projektets framskridande

3.3.2022 Lausuntotiivistelmä

Remissbehandling

Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.

Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.

Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).

Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin

Ytterligare uppgifter
  • Lausuntotiivistelmä

Mål och resultat

Syftet är att göra det lättare att delta på distans i aktiebolags, bostadsaktiebolags och andelslags bolagsstämmor samt i andelslags och fullmäktiges möten och att tillåta att möten ordnas på nätet på ett sätt som gör att man kan utnyttja de möjligheter som den nya mötestekniken innebär. Syftet är också att underlätta och skapa större möjligheter för delägare och medlemmar att delta med beaktande av delägarnas och medlemmarnas berättigade förväntningar och olika färdigheter att använda nya sätt att delta. Syftet är dessutom att utreda behovet av ändringar i den övriga lagstiftningen, till exempel i lagstiftningen om handelsregister och värdepapper.

Utgångspunkter

Utvecklingen inom datakommunikationsförbindelser och mötestjänster samt samfundens och deras delägares och medlemmars färdigheter och kunnande när det gäller att använda dessa tjänster utvecklas på ett sätt som gör att distansdeltagande i möten och ordnande av möten på webben redan nu är ett adekvat alternativ till traditionella möten som ett sätt att ordna ett samfunds beslutsfattande och förbättra delägarnas och medlemmarnas möjligheter till deltagande. Å andra sidan har alla samfund och deras delägare eller medlemmar trots den snabba utvecklingen ännu inte färdigheter för att ordna sitt beslutsfattande eller deltagandet i beslutsfattandet på det här sättet.

De förfaranden som tillåts av de tillfälliga lagar (290/2020 och 677/2020) som införts på grund av de exceptionella pandemiförhållandena 2020–2021 och gäller ordnandet av samfunds möten och av samfundslagstiftningen har märkbart ökat utvecklingen och användningen möjligheterna till distansdeltagande och samfunds kommunikation på nätet. Enligt den information som finns tillgänglig kommer utvecklingen att fortsätta i de möten som ordnas 2021.

I betänkandet från justitieministeriets arbetsgrupp Gruppbaserad medborgarverksamhet 2020 (OM 2020:4) föreslås det att det i föreningslagen ska införas bestämmelser som gör det lättare delta på distans och tillåter möten på nätet som ett alternativ till traditionella föreningsmöten och fullmäktigemöten. Förslaget stöddes under remissrundan. Vad gäller föreningslagen fattas ett separat beslut.

När distansdeltagande underlättas och möten på nätet tillåts blir det lättare att ordna och delta i möten samt lättare att utnyttja möjligheterna i digitaliseringen när det gäller att utveckla och erbjuda tjänster för distansdeltagande och webbmötestjänster.

Justitieministeriet har den 18 maj 2021 tillsatt en arbetsgrupp som ska bereda förslag till lagstiftning om bolag och andelslag som ska underlätta distansdeltagande och tillåta möten på nätet. Arbetsgruppen utarbetar förslagen i form av en regeringsproposition. Arbetsgruppens mandattid går ut den 31 oktober 2021.

    Begäran om utlåtande om arbetsgruppens betänkande

    22.11.2021 – 23.1.2022 Remissbehandling

    Justitieministeriet ber om utlåtanden om Distansstämmor och deltagande på distans i
    aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag -arbetsguppens betänkande

    Lausuntopalvelu.fi

    Dokument

    1. Innovatics Oy; lausunto PDF

      7.1.2022 Innovatics Oy

    2. Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto PDF

      27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy

    3. Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto PDF

      16.12.2021 Arbets- och näringsministeriet

    4. Inderes oyj; lausunto PDF

      3.12.2021 Inderes Oyj (2)

    5. Korkein hallinto-oikeus; lausunto PDF

      2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus

    6. Lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä PDF

      22.11.2021 Justitieministeriet

    7. Begäran om utlåtande om distansstämmor och deltagande på distans i aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag PDF

      22.11.2021 Justitieministeriet

    8. Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset PDF

      22.11.2021 Justitieministeriet

    Lausuntotiivistelmä

    3.3.2022 Remissbehandling

    Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.

    Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.

    Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).

    Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin

    Ytterligare uppgifter

    • Lausuntotiivistelmä

Begäran om utlåtande om arbetsgruppens betänkande

22.11.2021 – 23.1.2022 Remissbehandling

Justitieministeriet ber om utlåtanden om Distansstämmor och deltagande på distans i
aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag -arbetsguppens betänkande

Lausuntopalvelu.fi

Dokument

  1. Innovatics Oy; lausunto PDF

    7.1.2022 Innovatics Oy

  2. Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto PDF

    27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy

  3. Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto PDF

    16.12.2021 Arbets- och näringsministeriet

  4. Inderes oyj; lausunto PDF

    3.12.2021 Inderes Oyj (2)

  5. Korkein hallinto-oikeus; lausunto PDF

    2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus

  6. Lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä PDF

    22.11.2021 Justitieministeriet

  7. Begäran om utlåtande om distansstämmor och deltagande på distans i aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag PDF

    22.11.2021 Justitieministeriet

  8. Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset PDF

    22.11.2021 Justitieministeriet

Lausuntotiivistelmä

3.3.2022 Remissbehandling

Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.

Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.

Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).

Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin

Ytterligare uppgifter

  • Lausuntotiivistelmä

Lausuntomenettely

  1. Nasdaq Helsinki OY; Pörssin täydennetty lausunto 23.1.2022 PDF

    1.2.2022 Nasdaq Helsinki Oy

  2. Sosiaali- ja terveysministeriö; lausunto PDF

    25.1.2022 Social- och hälsovårdsministeriet

  3. Arvopaperimarkkinayhdistys; lausunto PDF

    25.1.2022 Justitieministeriet

  4. Osuustoimintakeskus Pellervo ry; lausunto PDF

    23.1.2022 Osuustoimintakeskus Pellervo ry

  5. Patentti- ja rekisterihallitus; lausunto PDF

    23.1.2022 Patentti- ja rekisterihallitus

  6. Suomen Yrittäjät ry; lausunto PDF

    23.1.2022 Suomen Yrittäjät ry

  7. WWF Suomi; lausunto PDF

    23.1.2022 WWF Suomi

  8. Euroclear Finland Oy; lausunto PDF

    23.1.2022 Euroclear Finland Oy

  9. Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry; lausunto PDF

    23.1.2022 Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry

  10. Nasdaq Helsinki Oy; lausunto PDF

    23.1.2022 Nasdaq Helsinki Oy

  11. Directors' Institute Finland - Hallitusammattilaiset ry; lausunto PDF

    23.1.2022 Directors' Institute Finland - Hallitusammattilaiset ry (1)

  12. Valtioneuvoston kanslia; lausunto PDF

    23.1.2022 Statsrådets kansli

  13. Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry; lausunto PDF

    22.1.2022 Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry

  14. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry; lausunto PDF

    22.1.2022 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

  15. Tampereen yliopisto; lausunto.pdf PDF

    21.1.2022

  16. Neomeet Oy; lausunto.pdf PDF

    21.1.2022 Neomeet Oy

  17. Suomen Tilintarkastajat ry; lausunto.pdf PDF

    21.1.2022 Suomen Tilintarkastajat ry

  18. Sisäministeriön poliisiosaston lausunto mietinnöstä etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöi PDF

    21.1.2022 Inrikesministeriet

  19. Tampereen yliopisto prof. Veikko Vahtera; lausunto PDF

    21.1.2022

  20. Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF

    21.1.2022 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK

  21. Suomen Isännöintiliitto ry; lausunto PDF

    21.1.2022 Suomen Isännöintiliitto ry

  22. Suomen Kuntaliitto ry; lausunto PDF

    21.1.2022 Suomen Kuntaliitto ry

  23. Listayhtiöiden neuvottelukunta; lausunto PDF

    21.1.2022 Listayhtiöiden neuvottelukunta

  24. Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry; lausunto PDF

    21.1.2022 Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry

  25. Finanssiala ry; lausunto.pdf PDF

    21.1.2022 Finanssiala ry

  26. Suomen Asianajajaliitto; lausunto PDF

    21.1.2022 Suomen Asianajajaliitto

  27. Etelä-Suomen aluehallintovirasto; lausunto PDF

    21.1.2022 Etelä-Suomen aluehallintovirasto

  28. Keskuskauppakamari ry; lausunto PDF

    21.1.2022 Keskuskauppakamari ry

  29. Suomen IR-yhdistys ry; lausunto PDF

    21.1.2022 Suomen IR-yhdistys ry

  30. Suomen Uusyrityskeskukset ry; lausunto PDF

    20.1.2022 Suomen Uusyrityskeskukset ry

  31. Sanoma Oyj; lausunto PDF

    20.1.2022 Sanoma Oyj

  32. Työeläkevakuuttajat TELA ry; lausunto PDF

    20.1.2022 Työeläkevakuuttajat TELA ry

  33. Akava ry; lausunto PDF

    20.1.2022 Akava ry

  34. Valtiovarainministeriön lausunto; Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnis PDF

    20.1.2022 Finansministeriet

  35. Opetus- ja kulttuuriministeriö; lausunto PDF

    14.1.2022 Undervisnings- och kulturministeriet

  36. Pörssisäätiö; lausunto PDF

    13.1.2022 Pörssisäätiö

  37. Suomen Vuokranantajat ry; lausunto PDF

    11.1.2022 Suomen Vuokranantajat ry

  38. Innovatics Oy; lausunto PDF

    7.1.2022 Innovatics Oy

  39. Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto PDF

    27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy

  40. Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto PDF

    16.12.2021 Arbets- och näringsministeriet

  41. Inderes oyj; lausunto PDF

    3.12.2021 Inderes Oyj (2)

  42. Korkein hallinto-oikeus; lausunto PDF

    2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus

  43. Lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä PDF

    22.11.2021 Justitieministeriet

  44. Begäran om utlåtande om distansstämmor och deltagande på distans i aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag PDF

    22.11.2021 Justitieministeriet

  45. Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset PDF

    22.11.2021 Justitieministeriet

Ogrupperade

Person

Roll, Mandattid

Jauhiainen, Jyrki
Lainsäädäntöneuvos
justitieministeriet

Roll: Kontaktperson för projektet
7.5.2021 –

Mer om ämnet

Efterhandsutvärdering: Regleringen om sammanslutningars distansmöten anses i allmänhet fungera väl

JM Pressmeddelande 16.7.2024 14.19

JM Beslut 8.7.2022 12.13

JM Beslut 8.7.2022 11.44

Bolag, andelslag och föreningar får permanent möjlighet att ordna distansmöten

JM Pressmeddelande 8.7.2022 10.45

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av aktiebolagslagen, lagen om bostadsaktiebolag, lagen om andelslag och föreningslagen

JM Beslut 21.4.2022 13.49

Alla bolag, andelslag och föreningar ska få ordna distansmöten

JM Pressmeddelande 21.4.2022 13.39

Arbetsgrupp vill möjliggöra distansmöten för bolag

JM Pressmeddelande 23.11.2021 15.31

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt

Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Digi i vardagen -delegationen
          • Digi i vardagen verksamhetsberättelse
            • Digitaliseringen får inte marginalisera
            • Digitala färdigheter nya medborgarfärdigheter
            • Alla gynnas av tillgänglighet
            • Problem med identifiering
            • Hur påverkar digitaliseringen människors vardag?
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation