Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Valtiovarainministeriö
  • sv
  • Projekt och lagberedning
  • Projektsida

SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuden klusteriryhmä

VM038:15/2009 Projekt

Klusteriryhmän (VM:n asettama johtoryhmä) tehtävänä on ohjata ja seurata hankkeen toteutusta ja palvelujen käyttöönottoa sekä osallistua hankkeen toteutuksen arviointiin. Klusteriryhmä toimii SADe-ohjelman johtoryhmän ohjauksessa ja vuorovaikutuksessa muiden ohjelman työryhmien kanssa.

Klusteriryhmän tehtävät ja vastuut
1. Vastaa hankkeen ohjauksesta ja seurannasta
2. Esittää toimijoiden ja sidosryhmien tarpeet hankkeelle
3. Ottaa kantaa esitettyihin toteutusvaihtoehtoihin ja puoltaa haluamaansa vaihtoehtoa tai palauttaa asian valmisteluun
4. Klusteriryhmän jäsen vastaa omalta osaltaan tiedonkulusta ja kahdensuuntaisesta viestin-nästä omassa organisaatiossaan ja oman organisaationsa sidosryhmille sekä oman orga-nisaationsa osaamisen välittämisestä hankkeelle.

Klusteriryhmän päätösvaltuudet
1. Puoltaa hankepäällikön valmistelemat toimenpide-ehdotukset
2. Puoltaa tuotoksien hyväksymistä
3. Ohjaa päätösvastuun joko hankkeen omistajalle tai ohjelman johtoryhmälle
4. Tekee tarvittaessa ...

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer VM038:15/2009

Ärendenummer 386/00.01.00.01/2013

Projektets arrangör finansministeriet

Mandattid 1.1.2013 – 31.12.2015

Datum för tillsättande 28.2.2013

Projektets framskridande

Mål och resultat

Yrityksen palvelukokonaisuuden tavoitteena on rakentaa Yritys-Suomi-verkkopalveluun yrityksen perustamista ja työnantamista tukevia yhteiskäyttöisiä ja asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluja, jotka nivoutuvat saumattomasti ja täydentävät muiden kanavien kautta annettavaa yrityspalvelua.

Tavoitteena on tuottaa palvelukokonaisuus, joka täyttää eri osapuolten eli yrittäjyyttä harkitsevien, yritystä perustavien yrittäjien, työnantajien sidosryhmien ja viranomaistehtäviä hoitavien viran-omaisten vaatimukset, SADe–ohjelman asettamat vaatimukset palvelukokonaisuuksille, yleiset julkisten palvelujen vaatimukset sekä lainsäädännön mukaiset vaatimukset. Palvelukokonaisuu-dessa olevat yksittäiset palvelut täyttävät edellä mainittujen yleisten vaatimusten lisäksi palvelu-tyyppikohtaisen vaatimuksen eli sen, että palvelu tuotetaan sille parhaiten soveltuvalla resurssiko-konaisuudella (asiantuntijapalvelu vaatii asiantuntijaa, rutiini voidaan toteuttaa itsepalveluna säh-köisessä palveluympäristössä).

Tavoitteet yritysasiakkaille:
- Tiedon laadun ja osaamisen parantuminen
- Hallinnollisen taakan keventyminen (esim. palkkaperusteinen ilmoittaminen tehostuu)
- Asiantuntijoiden tehokas hyödyntäminen (yksityiset asiantuntijat tuodaan osaksi asiakkaan prosessia)

Tavoitteet viranomaisille (ml. kunnat):
- Hallinnon tehokkuuden parantuminen
- Asiakaspalvelun parantuminen (yritysneuvojille tuotetaan sähköisiä työkaluja ku-ten esim. neuvojan Oma Yritys-Suomi-palvelu / neuvojan sähköinen työtila)
- Viranomaisten välisen toiminnan ja tietojenvälityksen tehostuminen
- Mahdolliset päällekkäisyydet prosesseissa ja tietovarannoissa vähentyvät

Tavoitteet muille sidosryhmille:
- Verkottumisen edistäminen


Yrityksen palvelukokonaisuus toteutetaan jatkuvasti päivitettävien hankesuunnitelmien mukaises-ti.

SADe-ohjelmassa toteutettavien hankkeiden tulee täyttää seuraavat valintakriteerit: asiakaslähtöisyys ja laatu, merkittävyys, poikkihallinnollisuus, tuottavuuspotentiaali, toteutuksen kustannustehokkuus, käynnistysvalmius ja toteutuksen nopeus, käyttöönottovalmius ja -kelpoisuus, säädösmuutosten tarve ja valmius niiden toteuttamiseen, yhteensopivuus julkishallinnon kokonaisarkkitehtuurin kanssa sekä innovatiivisuus ja luovuus. Erityisesti kuntien tuottavuushyötyihin tulee kiinnittää huomiota.

Utgångspunkter

SADe-ohjelman tavoitteena on tuottaa asiakaslähtöisiä ja yhteentoimivia, julkisen sektorin kustannustehokkuutta ja laatua vahvistavia sähköisiä palvelukokonaisuuksia kansalaisten, yritysten ja viranomaisten käyttöön. Ohjelman toimikausi kestää vuoden 2015 loppuun.

Lähtökohtana on asiakkaan palvelutarpeiden toteuttaminen elämänkaaren eri vaiheissa ja tilanteissa hallinnonaloista ja organisaatioiden rajoista riippumatta. Asiakkaan näkökulmasta tavoitellaan nykyistä sujuvampaa ja helpompaa asiointia sekä uusia osallistumisen ja vuorovaikutuksen muotoja. Tarkoituksena on uudistaa julkisen hallinnon palvelutuotantoprosesseja sähköistä asiointia ja tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen, siten että asiakkaiden saama hyöty lisääntyy, tuottavuus paranee ja syntyy ajan- ja kustannussäästöjä. Kuntien tuottavuushyötyjen saavuttamiseen kiinnitetään erityistä huomiota.

Ohjelman asettaminen perustuu hallituksen 6.3.2009 hyväksymään kannanottoon sähköisen asioin-nin ja tietoyhteiskuntakehityksen vauhdittamisesta, ja sen toteuttaminen on yksi hallituksen kärki-hankkeista (strateginen painopistealue II – Julkisen talouden vakauttaminen). Ohjelma tukee ja to-teuttaa osaltaan julkisen hallinnon ICT-strategiaa ja osallistuu vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjel-maan, asiakkuusstrategiahankkeeseen, kuntien tuottavuus- ja tuloksellisuusohjelmaan ja julkisen asiakaspalvelun kehittämishankkeeseen. Ohjelman etenemisestä raportoidaan hallitusohjelman seurantamenettelyyn, Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmälle (HALKE), JulkICT-toiminnon johdolle ja Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnalle (JUHTA). Tarvittaessa ohjelman etenemistä käsitellään talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa.

SADe-ohjelmaan sisältyy viisi sähköisen asioinnin palvelukokonaisuutta sekä kaksi erillishanketta, jotka toteutetaan ohjelmalle asetettujen tavoitteiden ja yhteisten menettelytapojen mukaisesti. Oh-jelman johtoryhmässä ovat edustettuina hankkeiden vastuutahot, Suomen Kuntaliitto, kunnat ja valtiovarainministeriö.

Tillsättande och organisering

  1. SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuksien klusteriryhmän jäsenmuutospäätös PDF

    16.10.2014 Valtiovarainministeriö

  2. SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuksien klusteriryhmän jäsenmuutospäätös PDF

    10.3.2014 Valtiovarainministeriö

  3. SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuden klusteriryhmän jäsenmuutospäätös PDF

    6.2.2014 Valtiovarainministeriö

  4. SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuksien klusteriryhmän jäsenmuutospäätös PDF

    31.10.2013 Valtiovarainministeriö

  5. SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuden klusteriryhmän asettamispäätös PDF

    28.2.2013 Valtiovarainministeriö

Samband med övriga projekt

  • Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelma

    VM038:00/2009 Avslutat

    14.4.2009 – 31.12.2015 finansministeriet | Projekt

    • informationssystem (tekniska system)
    • elektronisk ärendehantering
    • informationssamhälle
    • informationsteknik
    • SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:15/2009 Avslutat

      1.1.2013 – 31.12.2015 finansministeriet | Projekt

    • SADe-ohjelman Kansalaisen yleisneuvontapalvelu -erillishankkeen klusteriryhmä

      VM038:14/2009 Avslutat

      1.8.2012 – 31.12.2015 finansministeriet | Projekt

      • offentlig service
      • elektronisk ärendehantering
      • informationsteknik
    • Kansalaisen yleisneuvontapalvelun organisaatio- ja henkilöstötyöryhmä

      VM038:13/2009 Avslutat

      17.10.2011 – 29.2.2012 finansministeriet | Projekt

      • offentlig service
      • förvaltningsutveckling
    • SADe-ohjelman Kansalaisen yleisneuvontapalvelun klusteriryhmä

      VM038:12/2009 Avslutat

      16.8.2011 – 31.3.2012 finansministeriet | Projekt

      • offentlig service
      • elektronisk ärendehantering
      • informationsteknik
    • SADe-ohjelman Etäpalvelut-erillishankkeen klusteriryhmä

      VM038:11/2009 Avslutat

      8.12.2010 – 31.12.2015 finansministeriet | Projekt

    • SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:10/2009 Avslutat

      1.3.2010 – 31.12.2012 finansministeriet | Projekt

      • offentlig service
      • informationssystem (tekniska system)
      • förvaltningsutveckling
      • företag
      • elektronisk ärendehantering
      • datakommunikation
      • arbetsgivare
      • informationsteknik
    • SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:09/2009 Avslutat

      1.4.2010 – 31.12.2015 finansministeriet | Projekt

      • offentlig service
      • hälsovårdstjänster
      • elektronisk ärendehantering
    • SADe-ohjelman Rakennettu ympäristö ja asuminen -palvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:08/2009 Avslutat

      1.3.2010 – 31.12.2015 finansministeriet | Projekt

      • offentlig service
      • informationssystem (tekniska system)
      • miljö
      • förvaltningsutveckling
      • informationssamhälle
      • boende
    • SADe-ohjelman Osallistumisympäristö palvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:07/2009 Avslutat

      1.3.2010 – 31.12.2015 finansministeriet | Projekt

      • offentlig service
      • informationssystem (tekniska system)
      • förvaltningsutveckling
      • informationssamhälle
    • Suomi.fi-portaalin ohjausryhmä

      VM038:06/2009 Avslutat

      30.10.2009 – 31.12.2010 finansministeriet | Projekt

      • utveckling (verksamhet)
      • elektronisk ärendehantering
    • Kansalaisen yleisneuvontapalvelu -hanke

      VM038:05/2009 Avslutat

      2.11.2009 – 31.3.2012 finansministeriet | Projekt

      • offentlig service
      • förvaltningsutveckling
      • elektronisk ärendehantering
      • informationssamhälle
    • SADe-ohjelman oppijan verkkopalvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:04/2009 Avslutat

      2.11.2009 – 31.12.2015 finansministeriet | Projekt

    • Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjaus ja yhteentoimivuus -hanke

      VM038:03/2009 Avslutat

      2.11.2009 – 31.5.2010 finansministeriet | Lagstiftningsprojekt

      • informationssystem (tekniska system)
      • informationsadministration
      • förvaltningsutveckling
      • informationssamhälle
      • informationsteknik
    • Valtion tietojärjestelmähankkeiden arviointitoiminnon käynnistämisen valmistelutyöryhmä

      VM038:02/2009 Avslutat

      2.11.2009 – 30.6.2010 finansministeriet | Projekt

      • utveckling (verksamhet)
      • informationssystem (tekniska system)
      • informationsadministration
      • informationssamhälle
      • informationsteknik
    • JulkIT-ratkaisuiden operatiivisesta tuotannosta ja hallinnoinnista vastaavan organisaation valmistelu- ja lainsäädäntöhanke

      VM038:01/2009 Avslutat

      2.11.2009 – 30.11.2010 finansministeriet | Lagstiftningsprojekt

      • offentlig service
      • kommuner
      • informationsadministration
      • förvaltningsutveckling
      • informationssamhälle
      • informationsteknik
      • statliga ämbetsverk

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt

Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Digi i vardagen -delegationen
          • Digi i vardagen verksamhetsberättelse
            • Digitaliseringen får inte marginalisera
            • Digitala färdigheter nya medborgarfärdigheter
            • Alla gynnas av tillgänglighet
            • Problem med identifiering
            • Hur påverkar digitaliseringen människors vardag?
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation