Julkisen hallinnon ja julkisten palvelujen sähköisen asioinnin kehittämislinjausten ja käyttöönottosuunnitelman 2009-2012 valmisteluhanke
VM113:00/2008 Projekt
Hankkeen tehtävänä on laatia ehdotus linjauksista ja strategisista valinnoista seuraavista asiakokonaisuuksista:
Kehitettävien sähköisten palveluiden priorisointi ja toimeenpano-ohjelma sekä viestintä
Sähköisen hallinnon yhteentoimivuuden ja yhteisten tukipalveluiden kehittäminen
Kansalaisten sähköisen osallistumisen motivoiminen ja toimenpiteet
Ohjauksen keinovalikoima
JulkIT-kokonaisuuden määrittely
Hallinnointi- ja rahoitusmalli julkisen hallinnon yhteisten ratkaisujen tuottamiseksi
Riittävän kilpailun varmistaminen julkisen hallinnon hankinnoissa IT-palvelumarkkinoilta
Asiakokonaisuuksien sisältö sekä hankkeen aikana selvitettävät asiat on kuvattu liitteenä olevassa taustamuistiossa.
Kehittämislinjausten ja käyttöönottosuunnitelman valmistelutyö kytketään soveltuvin osin jo käynnissä oleviin hankkeisiin ja selvitystöihin, kuten perustietopolitiikan kehittämistyöryhmän, Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunnan sähköistä tunnistamista käsittelevän alatyöryhmän, ...
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM113:00/2008
Ärendenummer
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 29.8.2008 – 28.1.2009
Datum för tillsättande 17.9.2008
Mål och resultat
Hankkeen ja työhön asetettujen työryhmien tavoitteena on laatia ehdotus julkisen hallinnon ja julkisten palveluiden sähköisen asioinnin kehittämislinjauksiksi sekä käyttöönottosuunnitelmaksi vuosille 2009 2012.
Hankkeessa tarkemmin määriteltävässä tavoitetilassa Suomessa on verkottunut julkinen hallinto, jonka palvelut ovat monikanavaisesti saatavissa ja helposti löydettävissä kansalaisen elämäntilannetta ja yrityksen elinkaaren vaihetta tukevina. Kansalaiselle ja yritykselle julkinen hallinto näkyy yhtenä ja yhtenäisenä kokonaisuutena.
Utgångspunkter
Hallitusohjelman mukaisesti julkisen hallinnon toimintaa, palvelurakenteita, yhteispalvelua, puhelinpalveluja ja sähköistä asiointia kehitetään voimakkaasti. Keskeiset hallinnon kehittämistehtävät on koottu valtiovarainministeriöön.
Hallituskaudella keskeisiä hallinnon kehittämisen hankkeita ovat erityisesti aluehallinnon uudistaminen ALKU-hankkeen sekä kunta- ja palvelurakenneuudistus PARAS-hankkeen kautta. Julkisen hallinnon palvelurakenteiden muutokset edellyttävät yhteisiä tietoteknisiä ratkaisuja ja mahdollista-vat entistä asiakaslähtöisempien sähköisten asiointipalveluiden tarjoamisen kansalaisille ja yrityksille.
Viime hallituskaudella on käynnistetty valtion tietohallinnon konsernimaisen ohjauksen kehittäminen ja sitä varten on valtiovarainministeriöön perustettu valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö (ValtIT). Kuntien tietohallintoyhteistyön koordinointia varten perustettiin vastaavasti KuntaIT- yksikkö sisäasiainministeriöön, joka hallinnon kehittämistehtävien kokoamisen yhteydessä siirret-tiin valtiovarainministeriöön. Koko julkishallinnon yhteisen IT- toiminnan järjestämisen seuraavana kehitysvaiheena on nähty JulkIT-toiminta, jonka sisältöä ei kuitenkaan ole tarkemmin määritelty.
Suomen sijoitukset kansainvälisissä tietoyhteiskunta- ja sähköisen asioinnin vertailuissa ovat heikentyneet viime vuosina. Edelläkävijän aseman menetys on johtunut siitä, että aiemmin vertailuissa huonommin menestyneet maat ovat kuroneet etumatkaa umpeen. Toisaalta sijoitusten putoamisen taustalla on monia Suomen hallintoon liittyviä asioita kuten sähköiseen asiointiin liittyvien konkreettisten strategisten tavoitteiden hajanaisuus, valintojen puutteellisuus, ohjauksen heikkous, pirstoutunut sähköisen asioinnin kehittämistyö ja palvelutarjonta sekä haasteet tiedon yhteiskäytössä ja tietojärjestelmien yhteentoimivuudessa.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on tehnyt vuonna 2008 kaksi toiminnantarkastusta sähköisen asioinnin alueelta: Tunnistuspalveluiden kehittäminen ja käyttö julkisessa hallinnossa (161/2008) ja Alueellisten tietoyhteiskuntahankkeiden toteutus (158/2008). Raporttien kannanotoissa edellytetään muun muassa vahvempaa ohjausta sähköisen hallinnon kehittämiseen.
Julkisen hallinnon sähköisen asioinnin kehittäminen on osa hallituksen tietoyhteiskuntapolitiikkaa. Osana hallituksen tietoyhteiskuntaohjelmaa toteuttamista laadittiin vuonna 2006 kolmas kansallinen tietoyhteiskuntastrategia. Hallituskaudella 2007 - 2011 strategian toimeenpanosta vastaa liikenne- ja viestintäministeriön yhteydessä toimiva Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta. Neuvottelukunnan eräänä painopisteenä on julkisen hallinnon tietoyhteiskuntakehityksen edistäminen, joka on valtioneuvoston periaatepäätöksen (tietoyhteiskuntapolitiikan linjaukset, kesäkuu 2007) mukaisesti valtiovarainministeriön vastuulla. Sähköisen asioinnin kehittämislinjausten ja käyttöönottosuunni-telman laatiminen tukee ja kytkeytyy tiiviisti Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunnassa tehtävään työhön.
Ytterligare uppgifter
Remissbehandlingar och höranden
-
28.4.2009 Valtiovarainministeriö
Lausunto
2.4.2009 Tietoasiantuntijat ry.
Lausunto
31.3.2009 Itella Oyj
Lausunto, EK/368/2009
27.3.2009 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Lausunto
25.3.2009 Eläketurvakeskus
Lausunto, 19/050/2009
25.3.2009 Opetusministeriö
Lausunto
24.3.2009 Logica
Lausunto, 357/413/2009
24.3.2009 Maa- ja metsätalousministeriö
Lausunto, 124/08/2009
23.3.2009 Valtioneuvoston kanslia
Lausunto, STM/631/2009
23.3.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö
Lausunto
20.3.2009 Eduskunta
Lausunto, 2/01/2009
20.3.2009 Eduskunta, tietohallintotoimisto
Lausunto, LVM 162/05/2009
20.3.2009 Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausunto
20.3.2009 Tieto
Lausunto
20.3.2009 Fujitsu Services Oy
Lausunto
20.3.2009 Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra
Lausunto
20.3.2009 Oy International Business Machines Ab, IBM
Lausunto, KUV/1254/09/2009
20.3.2009 Kuluttajavirasto
Lausunto, YM30/04/2009
20.3.2009 Ympäristöministeriö
Lausunto
20.3.2009 Jyväskylän yliopisto, informaatioteknologian tiedekunta
Lausunto, 426/03/2009
20.3.2009 Työ- ja elinkeinoministeriö
Lausunto, 65/991/2009
20.3.2009 Ajoneuvohallintokeskus
Lausunto
19.3.2009 Lahden kaupunki
Lausunto
19.3.2009 Accenture
Lausunto
19.3.2009 Eläkeliitto ry
Lausunto
19.3.2009 Kuurojen Liitto ry
Lausunto
19.3.2009 Satakunnan sairaanhoitopiiri
Lausunto, HEL7174-12
19.3.2009 Ulkoasiainministeriö
Lausunto
19.3.2009 Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto STKL
Lausunto, 407/90/2009
19.3.2009 Suomen Kuntaliitto
Lausunto
19.3.2009 Microsoft Oy
Lausunto, SMDno/2009/507
19.3.2009 Sisäasiainministeriö
Lausunto
18.3.2009 Näkövammaisten Keskusliitto ry
Lausunto
18.3.2009 Valtioneuvoston tietopalvelujen yhteistyöryhmä - VALTIPA
Lausunto
18.3.2009 Kansaneläkelaitos
Lausunto, Dba 1/2009
18.3.2009 Helsingin yliopiston ylioppilaskunta
Lausunto, VM/101/00.00.05/2009
18.3.2009 Valtiovarainministeriö
Lausunto, OUKA 734/041/2009
16.3.2009 Oulun kaupunki
Lausunto, 222/09/2009
12.3.2009 Verohallitus
Lausunto, 51/0/060/2009
9.3.2009 Kiteen kaupunki
Lausunto
9.3.2009 Työterveyslaitos
Lausuntopyyntö SADe-hankkeen loppuraportista
3.2.2009 Valtiovarainministeriö
Publikationer och rapporter
Utvecklingslinjer och verkställighetsplan för elektronisk ärendehantering inom den offentliga förvaltningen och servicen 2009-2012
Valtiovarainministeriö
Julkaisunumero: 6/2009; Julkaisuvuosi: 2009; WWW-osoite: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/04_hallinnon_kehittaminen/20090323SADeha/name.jsp;
SADe-hankkeen loppuraportti PDF
28.1.2009 Valtiovarainministeriö
Övriga dokument och promemorior
Lausunnonannon jatkoaikapyyntö
22.3.2009 Somus tutkimushanke (TKK, VTT, Tampereen yo., Jyväskylän yo. ja Tutkimusparvi)
Lausunnonannon jatkoaikapyyntö
19.3.2009 Eläketurvakeskus
Tiedote 11/2009; Työryhmä esittää useita toimenpiteitä sähköisen asioinnin kehittämiseksi / Arbetsgrupp föreslår flera åtgärder för utvecklande av elektronisk ärendehantering
28.1.2009 Valtiovarainministeriö
Tiedote 131/2008; Ministeri Kiviniemi asetti hankkeen sähköisen asioinnin vauhdittamiseksi
1.9.2008 Valtiovarainministeriö
Pressmeddelande 131/2008; Minister Kiviniemi tillsatte ett projekt för att sätta fart på elektronisk kommunikation
1.9.2008 Valtiovarainministeriö
-
29.8.2008 Valtiovarainministeriö
Jäsenten nimeäminen, OM 41/022/2008
21.8.2008 Oikeusministeriö
Jäsenten nimeäminen, STM/2512/2008
14.8.2008 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenten nimeäminen, 1645/043/2008
14.8.2008 Maa- ja metsätalousministeriö
Edustajan nimeäminen
13.8.2008 Valtiovarainministeriö / Budjettiosasto
Jäsenten nimeäminen, 72/042/2008
8.8.2008 Opetusministeriö
Jäsenten nimeäminen
7.8.2008 Verohallinto
Jäsenten nimeäminen, 1841/90/2008
7.8.2008 Suomen Kuntaliitto
Edustajan nimeäminen, 2008/281
5.8.2008 Sisäasiainministeriö
Jäsenen nimeäminen, EK/569/2008
4.8.2008 Elinkeinoelämän keskusliitto
Jäsenen nimeäminen
1.8.2008 Hansel Oy
Edustajan nimeäminen, YM59/053/2008
23.7.2008 Ympäristöministeriö
Edustajan nimeäminen
14.7.2008 Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra
Edustajan nimeäminen
3.7.2008 Kansaneläkelaitos
Jäsenten nimeäminen, 1170/04/2008
2.7.2008 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
24.6.2008 Valtiovarainministeriö
-
24.6.2008 Valtiovarainministeriö
Asettamispäätösluonnos; jäsenten nimeämispyyntökirjeen liite
24.6.2008 Valtiovarainministeriö
Tillsättande och organisering
Jäsenmuutospäätös; Johtoryhmän uudeksi jäseneksi Auni-Marja Vilavaara
14.10.2008 Valtiovarainministeriö
-
17.9.2008 Valtiovarainministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt