Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

IMF suosittaa Suomea kääntämään julkisen talouden velkasuhteen laskuun

valtiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 21.1.2025 10.11
Tyyppi:Tiedote

Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) on julkaissut vuosittaisen arvionsa Suomen talouden tilasta ja näkymistä. Raportti käsittelee talouden haasteita ja antaa suosituksia Suomen finanssi-, rakenne-, ilmasto-, sekä makrovakaus- ja rahoitusmarkkinapolitiikkaan. IMF korostaa erityisesti tarvetta kääntää velkasuhde laskuun ja tukea talouden kasvua rakenteellisin uudistuksin.

IMF arvioi, että Suomen talouden toipuminen vauhdittuu ja työllisyys vahvistuu vuonna 2025 hallituksen toimien ansiosta. Talouskasvun riskinä ovat Venäjän hyökkäyssodan eskaloituminen Ukrainassa sekä taloudellinen pirstoutuminen eri alueiden välillä. Ikääntymiseen liittyvät menot kasvavat jatkossa, minkä vuoksi rahasto suosittaa julkisen talouden sopeutuksen pitkäkestoista jatkamista sekä julkisen velan BKT-suhteen kääntämistä laskuun. Suomen rahoitussektori arvioidaan kestäväksi, mutta myös siellä nähdään tarvetta lisätoimille.  

Talouskasvu vauhdittuu riskien saattelemana 

IMF:n mukaan Suomen talous on alkanut elpyä, mutta elpymisvauhtia hidastavat heikot rakennusinvestoinnit ja kauppakumppanimaiden vaimea kasvu. Laskevat energiahinnat ja heikko kotimainen kysyntä ovat tilapäisesti laskeneet inflaation alle kahteen prosenttiin. Talouden toipumisen odotetaan vauhdittuvan vuonna 2025, mutta kasvua varjostavat Venäjän hyökkäyssodan mahdollinen eskaloituminen Ukrainassa sekä maailmantalouden hajanaistuminen.

IMF ennustaa, että talous kääntyy 1,5 prosentin kasvuun vuonna 2025, kun yksityiset investoinnit ja kulutus palautuvat korkojen laskun ja asuntohintojen vakiintumisen myötä. Ulkoinen kysyntä vahvistuu, mutta sen vaikutusta heikentää kasvava tuonti.  

Suomen keskipitkän aikavälin näkymiä heikentävät rakenteelliset haasteet, kuten epäsuotuisa väestörakenteen kehitys ja matala tuottavuus. IMF:n keskipitkän aikavälin BKT-kasvuennuste on noin 1,3 %. Inflaation odotetaan vakiintuvan kahteen prosenttiin vuonna 2025 ALV-korotusten ja kasvavan kotimaisen kysynnän myötä. 

IMF pitää lisätoimia tarpeellisena velkasuhteen kääntämiseksi laskuun 

IMF:n arvion mukaan Suomen talouden suhdannetilanne ja kasvaneet menot, erityisesti puolustusmenot ja velanhoitokulut, nostivat julkisen talouden alijäämän 3,7 prosenttiin vuonna 2024. Ennusteen mukaan alijäämä jäisi vuosikymmenen lopulla lähelle kahta prosenttia suhteessa BKT:hen. Rahasto ennustaa velkasuhteen nousevan ennustekauden lopulla lähes 90 prosenttiin.  

IMF pitää hallituksen aloittamia sopeutustoimia oikeansuuntaisina, mutta suosittelee, että Suomen julkinen velka tulisi kääntää selvästi alenevalle uralle vielä tämän vuosikymmenen aikana. Sopeutus tulisi tehdä yhdistämällä meno- ja tulopuolen toimet. IMF perustelee suosituksiaan vertaamalla Suomea muihin vastaavanlaisiin maihin, ja osoittaa, että Suomi on jäänyt pitkällä aikavälillä jälkeen talouskasvussa, kun taas maan velkaantuminen on ollut muita nopeampaa.  

IMF:n suositukset Suomen finanssipolitiikan tavoitteiksi ja mitoitukseksi ovat linjassa edellisen artikla IV -raportin kanssa. Velkasuhteen kääntämiseksi IMF arvioi, että julkisen talouden rahoitusaseman pitäisi vahvistua 0,5 prosenttia suhteessa BKT:hen vuosittain vuosina 2025–2029. 

IMF suosittelee Suomelle: 

  • julkista taloutta tervehdyttäviä toimia, jotka lisäävät julkisen talouden tuloja ja hidastavat menojen kasvua sekä  
  • rakennepoliittisia toimia, jotka tukevat työvoiman, työllisyyden ja tuottavuuden kasvua, lisäävät ja tehostavat yhteiskunnan voimavarojen käyttöä ja vahvistavat samalla julkista taloutta. 

Lisäksi IMF suosittelee, että finanssi- ja rakennepolitiikka sovitetaan yhteen siten, että rakenneuudistukset tukevat keskipitkän aikavälin talouskasvua sen vastapainoksi, että finanssipoliittiset toimet mahdollisesti heikentävät työllisyyttä, yksityistä kulutusta ja talouden kasvua lyhyellä aikavälillä. 

Pankkijärjestelmä on hyvin resilientti – silti haavoittuvuuksia voi ilmetä kriiseissä 

IMF antaa Suomen pankkijärjestelmälle kiitosta, sillä pankit ovat hyvin pääomitettuja ja niiden likviditeettiasema on vahva. Rahaston arvion mukaan pankit voivat kuitenkin olla haavoittuvia merkittävissä systeemisissä markkinahäiriötilanteissa, sillä ne ovat riippuvaisia lyhytaikaisesta tukkumarkkinarahoituksesta. Lisäksi pankeilla on paljon suuria kansainvälisiä positioita erityisesti Pohjoismaissa ja varsinkin epävakaalla rakennussektorilla. Myös kotitalouksien korkea velkaantuneisuus on riski.  

Näiden riskien vuoksi rahasto suosittaa vastasyklisen pääomapuskurin neutraalin tason nostamista nollan yläpuolelle ja makrovakaustyökalupakin täydentämistä.  

IMF:n mukaan viranomaiset ovat toimeenpanneet vuonna 2022 tehdyssä tarkastuksessa rahaston antamia suosituksia. Rahasto kuitenkin korostaa, että lisää ponnisteluja tarvitaan sekä kriisinhallinnan että pankkitoiminnan ulkopuolisten rahoituslaitosten osalta. Lisäksi IMF kiittää viranomaisia rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämisen edistämisestä.   

Tuottavuus nousuun osallistumista aktivoimalla ja koulutusta lisäämällä  

IMF kiittää Suomea merkittävien työmarkkinauudistusten jatkumisesta. Silti se katsoo, että lisätoimia tarvitaan työmarkkinoiden osallistumisasteiden nostamiseksi ja osaamisen kehittämiseksi. Suomen kasvutoimista rahasto pitää erityisen tärkeinä koulutukseen liittyviä toimia. Se mainitsee erityisesti toimet, joilla pyritään kasvattamaan korkeakoulutettujen osuus nuorten aikuisten ikäluokista 50 prosenttiin.  Rahasto pitää tuottavuuden parantamisen haasteena työtuntien kasvun pysähtymistä, erityisesti koulutettujen naisten vähentyneitä työtunteja. 

Suomi on rahaston mukaan vaikuttavalla tasolla digitalisaatiossa, T&K-rahoituksessa sekä riskirahoituksessa, mikä tarjoaa vahvan pohjan yritystoiminnalle. Tästä huolimatta IMF suosittelee hallitusta keskittymään rakenneuudistuksiin, sillä erityisesti nopeasti kasvavien niin sanottujen ”gaselliyritysten” kehitys on Suomessa heikkoa moniin muihin maihin verrattuna. Suomi tarvitsee toimia vähentämään markkinoille tulon esteitä palvelusektorilla ja jatkamaan EU:n yhteismarkkinan syventämistä. 

Rahasto suosittaa hiilinielujen vahvistamista 

IMF arvioi, että Suomi ei todennäköisesti saavuta hiilineutraalisuustavoitettaan vuoteen 2035 mennessä. Rahasto katsoo, että hiilinielujen roolin vahvistaminen on keskeinen keino vähentää Suomen nettohiilidioksidipäästöjä. 

IMF arvioi jäsenmaidensa talouskehitystä jatkuvasti

Raportti perustuu IMF:n asiantuntijoiden tekemiin taloudellisiin analyyseihin sekä keskusteluihin, joita Suomessa loka-marraskuussa 2024 vierailleet valuuttarahaston asiantuntijat kävivät viranomaisten, tutkimuslaitosten, työmarkkinaosapuolien ja monien muiden tahojen kanssa.    

Suomen talouden tilaa ja näkymiä arvioinut IMF:n asiantuntijaryhmä piti vierailun päätteeksi tiedotustilaisuuden sekä julkaisi Suomea koskevan lausuntonsa 8.11.2024.

IMF:n vierailuja jäsenmaissa kutsutaan artikla IV-konsultaatioiksi, sillä ne perustuvat IMF:n sopimusartiklaan IV. Suomea koskeva raportti liitteineen on kokonaisuudessaan saatavilla valuuttarahaston verkkosivulla.  

Lisätietoja:  
Finanssineuvos Sari Sontag, puh. 029 553 0181, sari.sontag(at)gov.fi 
Valtiovarainministerin erityisavustaja Jussi Lindgren, puh. 029 553 0514, jussi.lindgren(at)gov.fi 

IMF:n loppuraportti
IMF:n tiedote
Taustatietoa IMF:n arvioinnista
Kansainvälinen valuuttarahasto antaa tukensa hallituksen talouspoliittiselle linjalle (tiedote 8.11.2024)
IMF ja Suomi
Talouspolitiikka
IMF julkinen talous talous talous talouspolitiikka verotus

Se även

Finland fortsätter att stödja Ukraina vid de internationella mötena i Washington

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:23.4.2025 9.59

Finansminister Purra: Beskattningen av arbete kan lindras villkorligt

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:18.11.2024 11.33

Internationella valutafonden stöder regeringens finanspolitiska linje

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.11.2024 14.09

Statsrådet godkände Finlands medelfristiga plan

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:10.10.2024 15.05

Finansminister Purra vid Centralhandelskammarens skattedagar: Inga nya skatteförhöjningar

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:26.9.2024 9.10

Kommer EU:s förfarande vid alltför stort underskott att inledas i Finland i ljuset av den senaste prognosen?

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:23.9.2024 13.48
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Digi i vardagen -delegationen
          • Digi i vardagen verksamhetsberättelse
            • Digitaliseringen får inte marginalisera
            • Digitala färdigheter nya medborgarfärdigheter
            • Alla gynnas av tillgänglighet
            • Problem med identifiering
            • Hur påverkar digitaliseringen människors vardag?
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation