Regeringens proposition om en enhetlig europeisk elektorinisk rapporteringsformat för emittenter av värdepapper (ESEF)
VM007:00/2021 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Syftet med propositionen är att nationellt genomföra den medlemsstatsoption om uppskov med övergången till elektronisk finansiell rapportering (ESEF) för emittenter som fogats till öppenhetsdirektivet genom förordningen om ändring av prospektförordningen.
Lausuntokierros
8.2.2021 – 22.2.2021 Remissbehandling
Dokument
-
Lausuntopyyntö hallituksen esitykseksi 8.2.2021 PDF
8.2.2021 Finansministeriet
-
Lausuntopyynnön liite - luonnos hallituksen esitykseksi PDF
8.2.2021 Finansministeriet
-
Bilaga propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
8.2.2021 Finansministeriet
Projektets framskridande
Lausuntokierros
8.2.2021 – 22.2.2021 Remissbehandling
Dokument
-
Lausuntopyyntö hallituksen esitykseksi 8.2.2021 PDF
8.2.2021 Finansministeriet
-
Lausuntopyynnön liite - luonnos hallituksen esitykseksi PDF
8.2.2021 Finansministeriet
-
Bilaga propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
8.2.2021 Finansministeriet
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM007:00/2021
Ärendenummer VN/25770/2020
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 1.1.2021 – 30.5.2021
Datum för tillsättande 1.1.2021
Lagberedning
RP med förslag om ändring av 7 kap. 5 § i lagen om värdepappersmarknadslag
- 1
Under beredning
Tillagd i sessionsperioden 19.1.2021 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Uppskattning av ny föredragningsvecka 9/2021 - 3
Överlämnad till riksdagen
4.3.2021HE 24/2021 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Nuvarande nivå: Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 25/2021
Syftet med Covid-19/propositionen är att med Europaparlamentets och rådets förordning [förordningens nummer och fullständiga namn] genomföra den medlemsstatsoption som anges i den ändrade artikel 4.7 i direktiv 2004/109/EG, nedan öppenhetsdirektivet, genom vilken börsbolagens övergång till digital elektronisk bokslutsrapportering (ESEF) skjuts upp med ett år.
Ansvarig ministerValtiovarainministeri Vanhanen
Mål och resultat
Med stöd av öppenhetsdirektivets nya medlemsstatsoption har medlemsstaterna en möjlighet att med ett år senarelägga skyldigheten att offentliggöra bokslut och verksamhetsberättelse i ESEF-rapporteringsformat. Syftet med senareläggningsmöjligheten är att lindra covid-19-pandemins negativa konsekvenser genom att underlätta på emittenternas administrativa börda och minska på kostnader.
Medlemsstatsoptionen ska genomföras nationellt genom en regeringsproposition med förslag till temporär ändring av 7 kap. 5 § i värdepappersmarknadslagen när ändringen av öppenhetsdirektivet har trätt i kraft.
Sammandrag
Syftet med propositionen är att nationellt genomföra den medlemsstatsoption om uppskov med övergången till elektronisk finansiell rapportering (ESEF) för emittenter som fogats till öppenhetsdirektivet genom förordningen om ändring av prospektförordningen.
Utgångspunkter
Kommissionen utfärdade den 24 juli 2020 ett lagstiftningsinitiativ om ändring av prospektförordningen som en del av återhämtningspaketet för kapitalmarknaden (Capital Markets Recovery Package), som främjar marknadens och företagens återhämtning från koronaviruspandemin. EU nådde den 10 december 2020 vid trepartsförhandlingarna om återhämtningspaketet en politisk överenskommelse enligt vilken en separat ändring av öppenhetsdirektivet togs in i förordningen om ändring av prospektförordningen. Ändringen av öppenhetsdirektivet gäller en medlemsstatsoption som gör det möjligt att skjuta upp övergången till digital finansiell rapportering (European Single Electronic Format, ESEF) för emittenter av värdepapper, såsom börsbolag.
Ytterligare uppgifter
Genomförandet av medlemsstatsoptionen i öppenhetsdirektivet anses inte ha några betydande direkta ekonomiska konsekvenser för finländska emittenter. Även om senareläggningen på ett år av skyldigheten att offentliggöra bokslutet och verksamhetsberättelsen i elektroniskt rapporteringsformat i enlighet med kommissionens tekniska standarder med för tillsyn bidrar till att minska på emittenternas direkta administrativa kostnader så har övergången till elektroniskt rapporteringsformat i enlighet med kommissionens tekniska standarder för tillsyn förutsatt långsiktigt administrativt arbete av emittenterna. Veterligen har största delen av de finska emittenterna redan kommit relativt långt i sina förberedelser att övergå till det elektroniska rapporteringsformatet.
De positiva effekterna av införandet av medlemsstatsoptionen minskas också av de tidtabellsmässiga utmaningarna, eftersom behandlingen av ärendet har inletts relativt sent på EU-nivå.
Behovet av en senareläggning enligt medlemsstatsoptionen kan dock på grund av de exceptionella förhållanden som orsakats av covid-19-pandemin inte uteslutas. De exceptionella förhållandena kan eventuellt ha kunnat försvåra vissa emittenters möjligheter att i ursprunglig tidtabell övergå till ESEF-rapporteringsformat i enlighet med kommissionens tekniska standarder för tillsyn. De ekonomiska konsekvenserna av ett uppskov kan på kort sikt vara relevanta för vissa emittenter.
En medlemsstatsoption ska genomföras nationellt genom en regeringsproposition med förslag till temporär ändring av 7 kap. 5 § i värdepappersmarknadslagen när ändringen av öppenhetsdirektivet har trätt i kraft.
Ändringen av öppenhetsdirektivet träder enligt preliminära bedömningar i kraft i mars 2021. Enligt preliminära bedömningar kan ändringen av värdepappersmarknadslagen sättas i kraft nationellt i april 2021.
-
Lausuntopyyntö hallituksen esitykseksi 8.2.2021 PDF
8.2.2021 Finansministeriet
-
Lausuntopyynnön liite - luonnos hallituksen esitykseksi PDF
8.2.2021 Finansministeriet
-
Bilaga propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
8.2.2021 Finansministeriet
Lausuntokierros
8.2.2021 – 22.2.2021 Remissbehandling
Dokument
Lausuntokierros
8.2.2021 – 22.2.2021 Remissbehandling
Dokument
-
Lausuntopyyntö hallituksen esitykseksi 8.2.2021 PDF
8.2.2021 Finansministeriet
-
Lausuntopyynnön liite - luonnos hallituksen esitykseksi PDF
8.2.2021 Finansministeriet
-
Bilaga propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
8.2.2021 Finansministeriet
Lausuntomenettely
-
Päivitetty lausuntoyhteenveto 26.2.2021 PDF
26.2.2021 Finansministeriet
-
Elinkeinoelämän keskusliiton lausunto PDF
25.2.2021 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
-
Keskuskauppakamarin lausunto PDF
23.2.2021 Keskuskauppakamari
-
Patentti- ja rekisterihallituksen lausunto PDF
23.2.2021 Patentti- ja rekisterihallitus
-
22.2.2021 Finanssiala ry
-
Finanssivalvonnan lausunto PDF
19.2.2021 Finanssivalvonta
-
Suomen tilintarkastajat ry:n lausunto PDF
19.2.2021 Suomen Tilintarkastajat ry
-
TEM lausunto Lapa AML väliaikainen muuttaminen PDF
19.2.2021 Arbets- och näringsministeriet
-
Lausuntopyyntö hallituksen esitykseksi 8.2.2021 PDF
8.2.2021 Finansministeriet
-
Lausuntopyynnön liite - luonnos hallituksen esitykseksi PDF
8.2.2021 Finansministeriet
-
Bilaga propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
8.2.2021 Finansministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Kuparinen, Jonna
Hallitussihteeri
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
14.1. – 30.5.2021