Valtion tietohallintomenojen kasvu on taittumassa
Valtion virastojen ja laitosten tietohallintomenot olivat vuonna 2011 yhteensä noin 892 miljoonaa euroa. Vastaava luku oli vuonna 2010 noin 891 miljoonaa. Tietohallintomenot kasvoivat 2000-luvulla vielä vuoteen 2010 asti yli viiden prosentin vuosivauhdilla. Tiedot selviävät valtiovarainministeriön julkaisemasta Tietoja valtion tietohallinnosta 2011 -raportista, joka perustuu vuosittaiseen valtion virastoille ja laitoksille suunnattuun kyselyyn. Kyselyyn vastasivat kaikki 79 organisaatiota.
Valtion tietohallintomenojen osuus oli viime vuonna keskimäärin 13,4 prosenttia virastojen ja laitosten kokonaistoimintamenoista (2010: 13.1 %). Valtion 50,4 miljardin budjetista tietohallintomenojen osuus oli noin 1,77 prosenttia (2010: 1,79 %). Valtiovarainministeriön käynnistämien toimien, kuten esim. toimialariippumattomien ICT-palveluiden kokoaminen yhteen palvelukeskukseen, odotetaan vähentävän valtion tietohallintomenoja tulevina vuosina. Palvelujen osto on edelleen ylivoimaisesti suurin ICT-menoerä, noin 58 prosenttia (noin 518 milj. euroa). Valtion omat palvelukeskukset tuottivat palveluja valtion virastoille noin 80 miljoonan euron edestä.
Valtion päätoimisen ICT-henkilöstön kokonaismäärä (3 361 henkeä) ja tietohallintoon käytetty työpanos (4 070 henkilötyövuotta) ovat hieman kasvaneet edellisestä vuodesta. Valtion ICT-henkilöstön palkkamenot kattavat noin 22 prosenttia (noin 197 milj. euroa) kaikista valtion tietohallintomenoista.
Kyselyn mukaan valtion tietoturvallisuuden tilaa voidaan kokonaisuutena pitää hyvänä. Tietoturvahyökkäyksiä ja haittaohjelmia koskevat havainnot ovat lisääntyneet edellisestä vuodesta ja aiheuttaneet enemmän toimenpiteitä, mutta merkittäviä järjestelmien käyttökatkoja ei ole esiintynyt. Organisaatiot ovat kehittäneet tietoturvallisuuttaan ja varautuneet tietoturvaongelmiin entistä huolellisemmin mm. riskikartoitusten ja tietoturvasuunnitelmien avulla sekä huolehtimalla jatkuvista tietoturvatehtävistä.
Valtion virastot ja laitokset ovat edelleen automatisoineet toimintaansa ottamalla käyttöön runsaasti uusia sähköisiä asiointipalveluja. Sähköisten palvelujen kokonaismäärä on nyt yli 350 ja huomattava osa asioinnista tehdäänkin sähköisesti. Esimerkiksi Verohallinnon asioinnista 87 prosenttia hoidetaan sähköisten palveluiden kautta. Valtion virastojen tarjoamia tietovarantoja käytettiin myös runsaasti. Esimerkiksi Maanmittauslaitoksen karttapaikkapalveluun kohdistui noin 150 miljoonaa kartta- tai ilmakuvahakua.
Tietoja valtion tietohallinnosta 2011
Lisätietoja antavat:
Neuvotteleva virkamies Seppo Kurkinen, puh. 0295 530387
Neuvotteleva virkamies Markus Rahkola, puh. 0295 530139
Yksikön päällikkö Esko Vainio, puh. 0295 530312
Sähköpostit muotoa [email protected]