Kolumnit
Kolumneissa taustoitetaan ministeriön ajankohtaisia aiheita ja nostetaan esille erilaisia näkökulmia.
Uusimmat kolumnit
Tietohallintoneuvos Katja Väänänen:
Sähköinen viranomaisviestintä mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia ja tuo säästöjä
4.7.2024 13.18
VM
![Katja Väänänen](https://vm.fi/documents/10623/99607955/Katja+V%C3%A4%C3%A4n%C3%A4nen+1000+px+nettiin.jpg/5bbecda4-39dc-c055-aae5-d3eb3b7f4937?version=1.0&t=1637828812707&width=1200)
Valtiovarainministeriön Digi ensin -ohjelman tarkoituksena on, että jatkossa kansalaiset saavat viranomaispostin pääasiassa sähköisesti paperipostin sijaan. Muutos edistää ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia, tuo säästöjä ja tehostaa julkisen hallinnon toimintaa, kirjoittaa tietohallintoneuvos Katja Väänänen kolumnissaan.
Alue- ja kuntaministeri Anna-Kaisa Ikonen
Digitalisaatiota ihmisten tarpeet edellä
12.6.2024 12.58
VM
![Ministeri Anna-Kaisa Ikonen kuvassa. Taustalla puu ja lehtiä.](https://vm.fi/documents/10623/166590189/Ikonen_Anna-Kaisa-5.jpg/b484322f-b68e-5a21-9411-5a918ceb2d2a?version=1.0&t=1695034079962&width=1200)
Palveluita tulee suunnitella ja toteuttaa ihmisille, ei kone tai teknologia edellä. On tärkeää huolehtia siitä, että kaikki pysyvät kehityksen mukana. Tämä edellyttää lisää ymmärrystä tekoälystä sekä datan hallinnan pelisääntöjen kehittämistä, kirjoittaa kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen.
Neuvotteleva virkamies Jaana Salmi
Julkisen hallinnon yhteisen palvelupisteverkon suunnittelussa huomioidaan asiakkaiden tarpeet
15.5.2024 10.12
VM
![Jaana Salmi.](https://vm.fi/documents/10623/12412/jaanasalmi+1.png/98f4cc78-c737-841c-5343-b876f795df3b?version=1.0&t=1715751306357&width=1200)
Valtioneuvosto hyväksyi kuluvana keväänä suunnitelman, jonka mukaan valtionhallinnon palveluita annetaan monikanavaisesti niin, että palvelut järjestetään yhä enemmän digitaalisesti, ja jäljelle jäävä valtion käyntiasiointi kootaan yhteisiin palvelupisteisiin. On edelleen tärkeää huomioida erilaisten käyttäjäryhmien tarpeet ja perinteiset asiointitavat, kuten käynti- ja puhelinasiointi myös tulevaisuudessa, kirjoittaa neuvotteleva virkamies Jaana Salmi.
Kaikki kolumnit
Sosiaali- ja terveysalan henkilöstöpula kärjistyy nopeasti – helppoja ratkaisuja ei ole, mutta lisätoimia tarvitaan
VM
Kolumni
28.9.2023 11.33
Hyvinvointialueiden tulee uudistaa palveluita rohkeasti
VM
Kolumni
20.9.2023 12.42
Suunta kääntyy, mutta sopeutusta on jatkettava
VM
Kolumni
23.8.2023 13.58
Tekoälyä ollaan jo sääntelemässä
VM
Kolumni
28.6.2023 10.07
Valtion toimistojen käyttöaste on keskimäärin 28 prosenttia – uudet työnteon tavat edellyttävät muutoksia tiloihin
VM
Kolumni
8.6.2023 10.05
Millaisia pankkipalveluja tarvitset tulevaisuudessa?
VM
Kolumni
31.5.2023 9.25
Yritysten voitot ovat kasvaneet inflaation kiihtyessä – Pitääkö siitä olla huolissaan?
VM
Kolumni
30.5.2023 10.54
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan tavoitteiden tueksi tarvitaan sujuvia valtionavustuskäytänteitä
VM
Kolumni
8.5.2023 12.28
Valtiovarainministerien ilmastokoalitio laajeni merkittävästi Suomen puheenjohtajakaudella
VM
Kolumni
11.4.2023 8.14
Valtionapuviranomaisen tulee kertoa harkintavaltansa rajoista
VM
Kolumni
5.4.2023 8.39