Kolumnit
Kolumneissa taustoitetaan ministeriön ajankohtaisia aiheita ja nostetaan esille erilaisia näkökulmia.
Uusimmat kolumnit
Tietohallintoneuvos Katja Väänänen:
Sähköinen viranomaisviestintä mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia ja tuo säästöjä
4.7.2024 13.18
VM
![Katja Väänänen](https://vm.fi/documents/10623/99607955/Katja+V%C3%A4%C3%A4n%C3%A4nen+1000+px+nettiin.jpg/5bbecda4-39dc-c055-aae5-d3eb3b7f4937?version=1.0&t=1637828812707&width=1200)
Valtiovarainministeriön Digi ensin -ohjelman tarkoituksena on, että jatkossa kansalaiset saavat viranomaispostin pääasiassa sähköisesti paperipostin sijaan. Muutos edistää ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia, tuo säästöjä ja tehostaa julkisen hallinnon toimintaa, kirjoittaa tietohallintoneuvos Katja Väänänen kolumnissaan.
Alue- ja kuntaministeri Anna-Kaisa Ikonen
Digitalisaatiota ihmisten tarpeet edellä
12.6.2024 12.58
VM
![Ministeri Anna-Kaisa Ikonen kuvassa. Taustalla puu ja lehtiä.](https://vm.fi/documents/10623/166590189/Ikonen_Anna-Kaisa-5.jpg/b484322f-b68e-5a21-9411-5a918ceb2d2a?version=1.0&t=1695034079962&width=1200)
Palveluita tulee suunnitella ja toteuttaa ihmisille, ei kone tai teknologia edellä. On tärkeää huolehtia siitä, että kaikki pysyvät kehityksen mukana. Tämä edellyttää lisää ymmärrystä tekoälystä sekä datan hallinnan pelisääntöjen kehittämistä, kirjoittaa kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen.
Neuvotteleva virkamies Jaana Salmi
Julkisen hallinnon yhteisen palvelupisteverkon suunnittelussa huomioidaan asiakkaiden tarpeet
15.5.2024 10.12
VM
![Jaana Salmi.](https://vm.fi/documents/10623/12412/jaanasalmi+1.png/98f4cc78-c737-841c-5343-b876f795df3b?version=1.0&t=1715751306357&width=1200)
Valtioneuvosto hyväksyi kuluvana keväänä suunnitelman, jonka mukaan valtionhallinnon palveluita annetaan monikanavaisesti niin, että palvelut järjestetään yhä enemmän digitaalisesti, ja jäljelle jäävä valtion käyntiasiointi kootaan yhteisiin palvelupisteisiin. On edelleen tärkeää huomioida erilaisten käyttäjäryhmien tarpeet ja perinteiset asiointitavat, kuten käynti- ja puhelinasiointi myös tulevaisuudessa, kirjoittaa neuvotteleva virkamies Jaana Salmi.
Kaikki kolumnit
Dialogeilla rakennetaan luottamusta
VM
Kolumni
11.11.2022 12.00
Automatisaatio julkisen hallinnon digitalisaation vauhdittajana
VM
Kolumni
8.11.2022 10.00
Viestimme kuten ihminen ihmiselle
VM
Kolumni
7.11.2022 12.48
Kestävä julkinen talous takaa poliittisen liikkumavaran
VM
Kolumni
3.11.2022 9.57
Kotikuntalaisuus tuo muutoksia ukrainalaisten tukemiseen
VM
Kolumni
1.11.2022 10.38
Miten ihmisten kotikunta jatkossa määräytyy?
VM
Kolumni
31.10.2022 9.00
Valtiovarainministeriö laatii jälleen virkamiespuheenvuoron
VM
Kolumni
28.10.2022 9.55
Asiakaspalvelun koonti yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin on koko julkishallinnon yhteinen ponnistus
VM
Kolumni
14.10.2022 8.37
Entä jos meillä ei olisi puhdasta vettä?
VM
Kolumni
5.10.2022 14.07
Rajat ylittävällä tiedonvaihdolla sujuvampia palveluita
VM
Kolumni
22.9.2022 11.46