Ohjelmajohtaminen valtioneuvostossa - simulointihanke
VM137:00/2001 Projekt
Hanke toteutetaan verkostomaisen yhteistyön tavoin. Koska kyseessä on analyyttinen työ, jonka aikana etsitään myös uusia ideoita ja kehittämismahdollisuuksia, on syytä varautua hankkeeseen kytkeytyvien tahojen täydentymiseen analyysiprosessin myötä.
Hankkeen työvaiheita tulevat olemaan ainakin:
- Kokemustiedon kerääminen tähänastisesta ohjelmatyöstä valtioneuvostossa
- hallitusohjelma- ja hallituksen strategiasalkkuaineiston läpikäynti testattavaksi valittavien horisontaalisten ohjelmateemojen valitsemiseksi
- keskushallintohankkeen ministeriryhmän laatimien kehittämissuositusten mukaisten uusimuotoisten strategia-asiakirjojen hahmottelu
- strategioiden toimeenpanon edellyttämien suunnitelma- ja seuranta-asiakirjojen laadinta-aikataulujen luonnostelu
- ohjelmajohtamisen organisatoristen vaikutusten luonnostelu
- yhteiset ideointipalaverit avainhenkilöiden kanssa hankkeeseen osallistuvista ministeriöistä
- yhteenvetoraportin tuottaminen kerätyistä tiedoista ja ...
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM137:00/2001
Ärendenummer
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 2.11.2001 – 31.12.2002
Datum för tillsättande 2.11.2001
Mål och resultat
Hankkeen tavoite on tuottaa tietoa ohjelmajohtamisen mallin ja siihen liittyvien kehittämistoimien toimivuudesta käytännössä. Ohjelmajohtamisen mallin toimivuutta on tarpeen testata nykyisen hallituksen ohjelman pohjalta. Tämä toteutetaan mallin simulointina valittavien, nykyisen hallituksen horisontaalisten asiakokonaisuuksien avulla ja arvi-ointina mallin toimivuudesta kuvitteellisissa tilanteissa.
Hankkeessa tuotettava tieto kertoo siitä,
- mitkä ovat tähänastiset myönteiset kokemukset ja niiden edellytykset ohjelmajohtamisen idean soveltamisesta horisontaalisten kysymysten hoitamisessa
- millaisilla menettelyillä, prosesseilla ja johtamisjärjestelyillä syntyisi tarvittava asia-kirja-aineisto ohjelmakokonaisuuksien käsittelemiseksi hallituksessa niin, että vuosit-taisten budjettikehysten käsittely voidaan kytkeä hallituksen strategiasalkun käsittelyyn (koordinoivien tahojen ja ohjelmaan osallistuvien tahojen roolit ja yhteistoiminta)
- millaisia mahdollisia ongelmia ja konkreettisia, esim. toimivaltaan ja prosesseihin liittyviä kehittämistarpeita syntyy ohjelmajohtamisen mallin omaksumisen myötä
- millaisia olisivat ne asiakirjat ja aikataulut, joiden pohjalta hallitus voisi käsitellä testattavia horisontaalisia asiakokonaisuuksia uudenlaisella työotteella
- millaisia muutoksia uudenlainen valtioneuvoston työote merkitsisi ministeriöiden johtamisjärjestelmälle ja suunnitteluprosessille, ennen muuta mukaan lukien vuosittainen toiminnan ja talouden suunnitteluprosessi.
Utgångspunkter
Keskushallintohanketta ohjaava ministeriryhmä suositti iltakoulukäsittelyssä 20.06.2001 olleessa kannanotossaan ns. ohjelmajohtamisen mallin käyttöönottoa valtioneuvoston työskentelytapojen kehittämiseksi. Tavoitteena on vahvistaa hallituksen yhteistä johtamista ja valtioneuvoston ministeriöiden toimimista nykyistä koordinoidummin. Tarvittavat toimenpiteet koskevat valtioneuvoston keskeisiä, yhteisiä prosesseja, foorumeita sekä resursseja.
Hallinnonalan rajat ylittävän ohjelmajohtamisen periaatteita on jossain määrin kokeiltu, mutta pääosin valtioneuvoston toimintaa leimaa edelleen varsin tiukka sektoripainotus. Jotta hallituksen keskeisimmät horisontaalit ohjelmakokonaisuudet voitaisiin hahmottaa, tulisi ministeriryhmän kannanoton mukaan hallitusohjelman ja sen soveltamista ohjaavien asiakirjojen rakennetta kehittää nykyisestään. Edelleen muutoksia tarvittaisiin valtioneuvoston keskeisiin yhteisiin vuosittaisiin prosesseihin, ennen muuta hallituksen strategiasalkkumenettely ja kehysmenettely tulisi sovittaa yhteen niin asiakirjatuotannon kuin aikataulujen osalta.
Paitsi keskeisiin koordinoiviin ministeriöihin, valtioneuvoston kansliaan ja valtiovarain-ministeriöön, näillä muutoksilla on vaikutuksia kaikkien ministeriöiden johtamisjärjestelmiin ja suunnitteluprosesseihin.
Täysimittaisesti ohjelmajohtamisen periaatteiden mukaisiin käytäntöihin voidaan siirtyä vasta seuraavan hallituksen muodostamisen ja työn aloittamisen yhteydessä. Tätä ennen on kuitenkin syytä ryhtyä ohjelmajohtamisen käyttöönottoa valmisteleviin ja edistäviin toimiin.
Publikationer och rapporter
Programledning i statsrådet. Ny process och nya dokument
Valtiovarainministeriö
Julkaisuvuosi: 2002; WWW-osoite: http://www.vm.fi/vm/liston/page.lsp?r=29532&l=fi;
Poikkihallinnollisen koordinoinnin ja ohjelmahallinnon kokemuksia Irlannissa. Isossa-Britanniassa, Alankomaissa, Ruotsissa ja Tanskassa -selvitys
Valtiovarainministeriö
Julkaisuvuosi: 2003;
Övriga dokument och promemorior
Tiedote 132/2002; Ohjelmajohtaminen uudistaa hallituksen työskentelyn
5.12.2002 Valtiovarainministeriö
Tillsättande och organisering
Asettamispäätös DOC
2.11.2001 Valtiovarainministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt