Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenskaLäs artikeln på svenska English

Government proposal for health and social services reform and related legislation adopted by Parliament

Ministry of FinanceMinistry of Social Affairs and HealthMinistry of the Interior
Publication date 23.6.2021 14.13 | Published in English on 24.6.2021 at 13.26
Type:Press release 182/2021

The Government proposal for legislation on establishing wellbeing services counties and reforming the organisation of healthcare, social welfare and rescue services was adopted by Parliament on 23 June 2021. The proposed wellbeing services counties will be established as soon as possible after the passing and approval of the relevant acts. The acts will enter into force in stages, the first ones on 1 July 2021 and the last ones on 1 January 2023. The Government submitted its proposal to Parliament on 8 December 2020.

The responsibility for health, social and rescue services duties will rest with 22 organisers. 

Altogether 21 wellbeing services counties will be established in Finland and entrusted with the health, social and rescue services duties that are currently the responsibility of municipalities and joint municipal authorities. Four wellbeing services counties will be established in the Region of Uusimaa, based on the special arrangements made for Uusimaa. The City of Helsinki will still be responsible for organising healthcare, social welfare and rescue services. In addition, the joint county authority for the Hospital District of Helsinki and Uusimaa will be responsible for organising specialised healthcare in Uusimaa. The responsibility for organising healthcare will be divided between the wellbeing services counties in the Region of Uusimaa, the City of Helsinki and the joint county authority for the Hospital District of Helsinki and Uusimaa as separately laid down by law and in an agreement on the organisation of services.

The operation of hospital districts and special care districts will be transferred to the wellbeing services counties. Similarly, the responsibility for organising the services of social workers and psychologists in student welfare will be transferred to the wellbeing services counties. The wellbeing services counties and the municipalities will both be responsible for promoting health and wellbeing. The municipalities will retain the responsibility for the organisation of environmental healthcare. However, subject to certain conditions, municipalities and wellbeing services counties can agree to organise environmental healthcare duties as part of healthcare and social welfare services.

The Act on Organising Healthcare and Social Welfare Services will lay down provisions on the responsibility for organising healthcare and social welfare, the promotion of health and wellbeing, the securing of locally accessible services and linguistic rights, and the guidance, direction and supervision of wellbeing services counties. 

Organisation of rescue services

In the wellbeing services counties, rescue services will be a separate sector working in parallel with the healthcare and social welfare sector. Rescue services will be organised by the wellbeing services counties and the City of Helsinki in addition to their responsibility for organising health and social services in their areas. As a result of the reform, the role of central government guidance and direction in rescue services will be strengthened. The Ministry of the Interior will continue to guide and supervise the rescue services and their availability. The aim of the stronger national guidance and direction is to provide more harmonised and thereby more equal rescue services across the country. The aim is also to develop the operations of rescue services as a national system. Provisions on the responsibility for organising rescue services are laid down in the Act on Organising Rescue Services. Rescue departments can continue to provide prehospital emergency medical services for healthcare. Currently, the rescue departments carry out approximately 500,000 urgent prehospital emergency medical care duties every year. 

The Ministry of the Interior will issue a separate press release on the organisation of rescue services.

Implementation

The implementation of the reform will start once the relevant acts have entered into force. A key aim of the implementation process is to ensure that, from the standpoint of clients and personnel, all key functions and services of the future wellbeing services counties work as smoothly as possible when the reform enters into force on 1 January 2023.

Temporary body

The municipalities, local government co-management areas, hospital districts, special care districts and regional rescue services in each wellbeing services county will together decide the composition of an interim preparatory body and the appointing authority. The work of the interim preparatory bodies will be funded by the central government and their duties will be laid down by an act.

Each interim preparatory body will lead the preparations for launching the activities and administration of its wellbeing services county and exercise the right of action associated with its duties until the start of the county council’s term of office. The interim preparatory bodies will prepare matters for their county councils, and they can enter into agreements and recruit personnel on a temporary basis until 31 December 2023.

Each interim preparatory body must be appointed as agreed as soon as possible, but no later than two months after the entry into force of the act. Each member of the interim preparatory bodies must be in a public-service employment relationship with one of the relevant parties. The Government will appoint the interim preparatory bodies that have not been appointed by the relevant parties by the due date.

County council

A county council, elected by direct popular vote, will be the highest decision-making body of each wellbeing services county. The first county elections will be held on 23 January 2022. The activities of each wellbeing services county will be managed in accordance with the strategy for the wellbeing services county approved by the relevant county council, which will also decide on the organisational structure of the county.

Central government guidance and direction

The Government will confirm the strategic objectives of healthcare, social welfare and rescue services every four years. The wellbeing services counties must take the objectives into account in their own activities and when preparing agreements on the organisation of collaborative areas for healthcare and social welfare.  

An advisory board for healthcare and social welfare will be established under the Ministry of Social Affairs and Health. The Government will appoint the board for a term of four years. Its task will be to monitor and assess the fulfilment of health and social services duties and support the national guidance and direction of healthcare and social welfare. An advisory board for rescue services will be established under the Ministry of the Interior. The Government will appoint the board for a term of four years. Its tasks will be to monitor and assess the fulfilment of rescue services duties and support the national guidance and direction of rescue services. An advisory board on county finances and administration will be established for a four-year term under the Ministry of Finance.

The Ministry of Social Affairs and Health, the Ministry of the Interior and the Ministry of Finance will hold annual negotiations with each wellbeing services county. The aim of these negotiations will be to monitor, assess, guide and direct the organisation of healthcare, social welfare and rescue services in the counties at the strategic level. Each county will draw up an annual investment plan, and the Ministry of Social Affairs and Health and the Ministry of the Interior will decide whether to approve it. An approved investment plan will be a requirement for new investments and asset transfers in the county. 

Funding of wellbeing services counties and municipalities

The activities of the wellbeing services counties will be funded mainly by central government and partly from client fees to be collected from the users of services. Provisions on funding will be laid in the Act on Funding of Wellbeing Services Counties. The funding of wellbeing services counties will be universal. It will be divided among the counties based on imputed factors related to service needs and circumstances, covering healthcare and social welfare and rescue services. Some of the funding will be based on population numbers and some will be determined by the criteria for health and wellbeing performance. The funding of rescue services will also be determined on the basis of a risk coefficient.

The imputed funding for healthcare and social welfare will be based on the service need coefficients that describe the need for healthcare, social welfare and services for older people. In calculating these coefficients, account will be taken of the information on the age and gender structure, morbidity and socio-economic factors of the population and their use of services as well as the costs arising from the use of services. The health and social services need coefficients and the coefficient for services for older people will be determined annually for each wellbeing services county. They will describe the service needs of residents in the county in relation to other counties.

Transferring the responsibility for funding from municipalities to the central government will mean that the central government revenue will need to be increased and, at the same time, the revenue of municipalities will need to be reduced to correspond to the responsibility for funding transferred from them. To ensure the total tax ratio will not grow, all municipalities will be obliged to reduce local income tax. Municipal income tax percentages will be lowered by 12.39 percentage points for all municipalities when the relevant acts enter into force. Moreover, the municipalities’ share of corporation tax revenue will be reduced, while the central government’s share will be raised correspondingly. The changes in taxation will be as neutral as possible from the standpoint of taxpayers. The changes to the tax structure will not result in tax increases when the relevant acts enter into force. 

Personnel transfers

All healthcare and social welfare personnel and their tasks will be transferred from municipalities and joint municipal authorities to the employment of the wellbeing services counties. School social workers and school psychologists working in the education sector in municipalities will also be transferred to the employment of the counties. Personnel will be transferred from joint municipal support services to the employment of the wellbeing services counties if at least half of their present duties were devoted to municipal health, social or rescue services. 

Personnel will be transferred in accordance with the transfer-of-business principle so that at the time of the transfer they will retain their current rights and obligations under the terms of their employment or public service relationships.

The arrangements required by the reform will be made in 2021 and 2022 in cooperation with the wellbeing services counties, the municipalities and the representatives of personnel of the municipalities. The scope of the Act on Cooperation between the Employer and Employees in Municipalities will be expanded to apply to the wellbeing services counties, too. The scope of application of other local government employment legislation will also be expanded to apply to the personnel of the wellbeing services counties. This means that the status of personnel will not change in this respect. 

In 2023, about 172,900 people currently employed by 332 municipalities or joint municipal authorities will be transferred to the employment of the wellbeing services counties in line with the transfer-of-business principle. 

Transfers of assets and liabilities 

The joint municipal authorities for hospital districts and for special care districts and their assets and liabilities will be transferred to the new wellbeing services counties. The wellbeing services counties will acquire the movable assets and contracts of the municipalities and joint municipal authorities relating to healthcare, social welfare and rescue services as well as the holiday pay liabilities of the transferable personnel without compensation.

The counties will lease municipality-owned facilities for healthcare, social welfare and rescue services for a transition period of three years with one year’s option. Debts transferred from hospital districts and special care districts to the wellbeing services counties will be granted a government guarantee to safeguard the status of creditors and keep the loans in the zero-risk category. The transfers will be carried out based on reports drawn up by the municipalities and joint municipal authorities. 

Asset arrangements can generate costs for municipalities which are beyond their control. For this reason, the act will include a compensation rule as required by the Constitutional Law Committee. Municipalities will be entitled to receive compensation for costs incurred in making asset arrangements when the direct costs exceed the entitlement threshold set by law. If the right of municipalities to decide on their own finances is compromised, they will be entitled to receive compensation even when the entitlement threshold is not exceeded.

Timetable — some of the bills to enter into force in summer 2021 

The proposed wellbeing services counties will be established as soon as possible after the entry into force of the Act on the Implementation of the Reform of Health, Social and Rescue Services and on the Entry into Force of Related Legislation. The joint county authority for the Hospital District of Helsinki and Uusimaa would be established through an agreement approved by the wellbeing service counties of the Region of Uusimaa and the City of Helsinki. The first county elections would be held in early 2022. The county elections would not apply to the residents of the City of Helsinki.

At the first stage, the counties’ provisional governance and, after the county elections when the county councils will start their work, the counties will prepare the organisation of their activities and the transfers of personnel and assets jointly with the municipalities and joint municipal authorities. The responsibility for organising healthcare, social welfare and rescue services and other services and duties to be stipulated separately will be transferred to the wellbeing services counties from the beginning of 2023.

The aim is for the bills included in the proposal to enter into force in stages so that some of them would enter into force in early July 2021 while others would enter into force on 1 March 2022 when the new county councils would start operating. The last bills would enter into force on 1 January 2023. The Act on the Implementation of the Reform of Health, Social and Rescue Services and on the Entry into Force of Related Legislation is scheduled to enter into force on 1 July 2021. In addition, parts of the Act on Wellbeing Services Counties will be applied to the operation of counties immediately.

The acts will enter into force once the President of the Republic has approved them. 

Inquiries:

Laura Lindeberg, Special Adviser to Minister Kiuru, tel. +358 2951 63109, firstname.lastname(at)stm.fi

Kari Hakari, Director General, Ministry of Social Affairs and Health, tel. +358 2951 63642, firstname.lastname(at)stm.fi

Auli Valli-Lintu, Senior Ministerial Adviser, Ministry of Social Affairs and Health, tel. +358 2951 63463, firstname.lastname(at)stm.fi 

Ville-Veikko Ahonen, Senior Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30066, ville-veikko.ahonen(at)vm.fi (interim preparatory body and implemention of the reform)

Minna-Marja Jokinen, Senior Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30018, minna-marja.jokinen(at)vm.fi (administration, assets and personnel) 

Tanja Rantanen, Senior Ministerial Adviser, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30338, tanja.rantanen(at)vm.fi (financing) 

Jani Pitkäniemi, Director General, Ministry of Finance, tel. +358 2955 30494, jani.pitkaniemi(at)vm.fi 

Kimmo Kohvakka, Director General for Rescue Services, Ministry of the Interior, tel. +358 2954 88400, [email protected]

Ilpo Helismaa, Senior Ministerial Adviser, Ministry of the Interior, tel. +358 2954 88422, [email protected]

Milja Henttonen, Special Adviser (requests to interview Minister Ohisalo), tel. +358 50 599 3094, [email protected]
 

Cash flow statements for municipalities and wellbeing services counties (in Finnish)
FAQ (in Finnish)
Wellbeing services counties (figure) (in Finnish)
General slide presentation: the health and social services reform (in Finnish)
Fact sheet: implementation and interim preparatory bodies (in Finnish)
Fact sheet: Financing (in Finnish)
decisions health and social services reform health care services legislation prosperity public health service services social services

Se även

Förordningen om fastställande av kommunernas kostnader på grund av egendomsarrangemang inom social- och hälsovården och räddningsväsendet träder i kraft 

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:27.11.2025 15.05

Utkast till förordning om fastställande av kommunens kostnader för egendomsarrangemang inom social- och hälsovården och räddningsväsendet på remiss

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:10.6.2025 12.26

Verkningsfullhet betonas i välfärdsområdenas riksomfattande mål  

Ministry of Finance Ministry of Social Affairs and Health Ministry of the Interior
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:28.5.2025 12.06

Regeringen enades om ersättande besparingar inom social- och hälsovården

Ministry of Finance Ministry of Social Affairs and Health Prime Minister's Office
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:27.3.2025 15.31

Förslag till lag om välfärdsområdenas finansiering på remiss

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:28.1.2025 15.35

Ändringarna i lagen om välfärdsområdenas finansiering stadfästes

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:19.12.2024 15.21
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation