Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Kvalitetspris för yrkesutbildning år 2020 till Mellersta Nylands samkommun för utbildning och vuxenutbildningscentralen i Tammerfors

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 25.11.2020 9.12 | Publicerad på svenska 1.12.2020 kl. 9.56
Typ:Pressmeddelande
Ammatillisen koulutuksen opiskelijoita työn ääressä

Undervisnings- och kulturministeriet har beviljat två anordnare av yrkesutbildning kvalitetspris för yrkesutbildning år 2020: Mellersta Nylands samkommun för utbildning Keuda och vuxenutbildningscentralen i Tammerfors TAKK. Dessutom beviljades institutet Perho Liiketalousopisto Oy ett hedersomnämnande. Priserna delades ut av undervisningsminister Li Andersson.

Temat för tävlingen i år var kvalitetssäkring och helhetskvaliteten på anordnandet av utbildningen.
 
Genom kvalitetspriset uppmuntras anordnare av yrkesutbildning att utvärdera och förbättra verksamhetens kvalitet. Målet är att hitta bästa praxis, som andra organisationer kan ha som bas för sitt  lärande och att främja anseendet och attraktionskraften för samt kännedomen om yrkesutbildning.

- Det finländska samhället behöver högklassig yrkesutbildning och det breda kunnande den ger.  I och med den snabba tekniska omvälvningen ökar betydelsen av högklassig utbildning. Jag hoppas att de utbildningsanordnare som nu belönas sprider bästa praxis vidare och bidrar till att stärka det finländska kunnandet, säger undervisningsminister Li Andersson.

Genom kvalitetspriset uppmuntras anordnare av yrkesutbildning att utvärdera och förbättra verksamhetens kvalitet. Målet är att hitta bästa praxis som andra organisationer kan ha som bas för sitt  lärande och att främja anseendet och attraktionskraften för samt kännedomen om yrkesutbildning.

Mer information: 
Undervisningsrådet Jukka Lehtinen, tfn 02953 30183

****
Prismotiveringar:

Mellersta Nylands utbildningssamkommun Keuda


Mellersta Nylands samkommun för utbildning Keuda är en yrkesläroanstalt med utbildning inom flera branscher. Utbildningsutbudet omfattar sammanlagt 79 yrkesexamina. Dessutom ordnar läroanstalten utbildning som handleder för yrkesutbildning (VALMA), grundläggande utbildning för vuxna samt folkhögskoleutbildning. Keuda har också en utvidgad uppgift att ordna läroavtalsutbildning. Keuda verkar inom medlemskommunernas (Träskända, Kervo, Mäntsälä, Nurmijärvi, Borgnäs, Sibbo och Tusby) influensområde och har 12 olika verksamhetsställen som bildar fyra campus. Volymen på verksamheten är över 6 300 studerandeår och personalstyrkan totalt cirka 650 personer, av vilka närapå 400 arbetar inom  undervisning.

Planeringen av verksamheten har sin utgångspunkt i en strategi som revideras vart fjärde år. Värderingarna och visionen i strategin omsätts i praktiken via utvecklingsprogram som i sin tur styr de , konkreta åtgärder som vidtas inom respektive ansvarsområde eller team. I beredningen av strategin engageras olika intressentgrupper, personalen och de studerande på bred front, vilket har bidragit till att skapa en vi-anda inom Keuda. Keuda förnyar aktivt verksamheten och har en systematisk utvecklingsstrategi. Atmosfären inom arbets- och studiemiljön är förtroendefull och positiv. Keuda har ett starkt partnerskapsnätverk, och läroanstalten är  välkänd som en förnyare på riksnivå.

Kvalitetssäkringen har utvecklats målmedvetet och framgångsrikt i enlighet med rekommendationerna för kvalitetssäkring och kvalitetsstrategin för yrkesutbildning. Kvalitetssäkringen bygger på strukturer och verksamhetsmodeller som genuint framgår på alla organisationsnivåer och påverkar organisationens vardag. Kvalitetstänket genomsyrar all verksamhet. För att säkerställa gemensamma verksamhetsmodeller och verksamhetssätt har Keuda skapat heltäckande anvisningar som omfattar såväl riktlinjer, beskrivningar av verksamhetsprocesserna som annan dokumentering. Keuda utnyttjar olika informationsresurs- och rapporteringslösningar på ett mångsidigt sätt i uppföljningen av information som gäller utvärderingar och resultat. Avancerade strukturer för en kunskapsbaserad ledning samt regelbundna diskussioner om vad man lyckats med gör det möjligt att ta fram aktuell information om verksamhetens resultat för organisationens bruk. Dessa främjar och upprätthåller också organisationens utvecklade kvalitetskultur.

Keuda använder sig på ett mångsidigt sätt av mätare och olika bedömningssätt för att utvärdera verksamheten och prestationsförmågan. Verksamhetsmodellerna för den kunskapsbaserade ledningen vidareutvecklas för att stödja tillgängligheten till informationen om resultaten och bättre kunna utnyttja den. De resultat- och utvärderingsuppgifter som samlats in behandlas öppet med olika aktörer, och med detta som utgångspunkt genomförs olika utvecklingsåtgärder fördomsfritt. Keuda identifierar också utvecklingsobjekt och arbetar aktivt för dem. Som exempel kan nämnas att Keuda identifierat människans centrala roll i framtagandet och behandlingen av information och eftersträvar att öka allas förståelse för informationens betydelse som en del av den vardagliga verksamheten.

Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus (TAKK)

Vuxenutbildningscentralen i Tammerfors, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus (TAKK) är en yrkesläroanstalt på andra stadiet som förvaltas av stiftelsen Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr och där beslutanderätten utövas av företrädare utsedda av Tammerfors stad, Tammerfors handelskammare och arbetslivet inom Tammerfors ekonomiska region. TAKK erbjuder utbildning för 78 olika examina. Utbildningsområdena är maskin- och elteknik, logistik, byggande och husteknik, affärsverksamhet, välmåendetjänster och servicebranschen. TAKK genomför också arbetskraftsutbildning, integrationsutbildning och en utvidgad uppgift att ordna läroavtalsutbildning. Vid TAKK studerar årligen cirka 12 000 studerande, som i regel är vuxenstuderande. År 2019 bestod personalen snitt av 213 anställda inom undervisning och övrig personal, av vilka 153  inom undervisning.

TAKK:s verksamhetsidé är att ge kompetens för framtida arbetsuppgifter. Det centrala i TAKK: s verksamhet är att förstå den snabba omvälvningen i arbetslivet, lösa kompetensutmaningar och se till matchningen mellan arbetsplatser och kompetens. Enligt strategin är en snabb reaktionsförmåga den viktigaste konkurrensfördelen för TAKK. Genom den försöksinriktade atmosfär som skapats inom arbetsgemenskapen främjas lärande och kreativitet, vilket bidrar till TAKK:s förmåga att agera smidigt.

Strategin styr serviceutbudet och utvecklandet av det så att det motsvarar de studerandes och arbetslivets individuella behov. I praktiken styrs verksamheten av TAKK:s värderingar: att vara en pålitlig partner och en modig föregångare.

Vid TAKK har kvaliteten tilltagit så att den genomsyrar hela organisationskulturen. Kontinuerliga förbättringar genomförs systematiskt genom en övergripande kvalitetssäkring som inkluderar ledningen, personalen, de studerande, arbetslivet och andra externa parter. Verksamhetsmodellerna har definierats som processer som fungerar som verktyg i vardagen, och verktyg för att utveckla verksamheten. Kvalitativ och kvantitativ prognostisering görs inte bara inom partnerskapsnätverken, utan också  i ett kundgränssnitt där man genomför behovsorienterade och skräddarsydda lösningar med tanke på arbetslivet   Genom en kunskapsbaserad ledning och forskningssamarbeten förbättras kvaliteten på organisationens verksamhet och den pedagogiska ledningen. Man har identifierat de viktigaste indikatorerna för kvalitetsuppföljning, och med hjälp av dem och andra verksamhetsmodeller som utvecklats kan man även identifiera olika utvecklingsobjekt.

Inom TAKK ingår kvalitetssäkringen i  vars och ens arbete. Personalens kompetens i kvalitetssäkring utvecklas systematiskt och alla involveras i kvalitetsarbetet, såsom att definiera olika processer samt genom själv- och interna utvärderingar. Resultaten används för att kontinuerligt förbättra kvaliteten. Också projektverksamheten bidrar till genomförandet av strategin och till kvalitetsarbetet. Det är utmärkt att organisationens interna kompetens och sakkunskap används i utvecklingsarbetet. TAKK:s prestationsförmåga och resultat är goda, som bl.a. responsen från de studerande och arbetslivet, invandrarutbildningens samhälleliga genomslagskraft samt sysselsättningen bland dem som deltagit i arbetskraftsutbildningen. Resultaten främjas av en högklassig studiehandledning och karriärhandledning.

Kvalitetskulturen förtjänar ett särskilt omnämnande, liksom det intensiva och omfattande samarbetet  med arbetslivet som TAKK bedriver med en platt hierarki, vilket tillför ett mervärde för arbetslivet och samarbetsparterna.

Perho Liiketalousopisto Oy

Affärsinstitutet Perho Liiketalousopisto Oy är ett Helsingforsbaserat aktiebolag som specialiserat sig på att ordna yrkesutbildning och tjänster som stöder den, och har läroanstalter i Tölö och Malm. Institutet erbjuder examensinriktad utbildning inom restaurang-, catering-, turism- och affärsbranschen. År 2019 studerade 1 600 årsstuderande vid institutet, och av dem avlade 1 216  yrkesinriktad grundexamen. Inom Perho PRO studerade 384 för yrkes- eller specialyrkesexamen eller avlade andra tilläggsutbildningar.

Vid institutet betraktar man en hållbar framtid och en hållbar livsstil på ett övergripande sätt, och det är en central prioritering i verksamheten. Att främjandet av en hållbar framtid genomsyrar all verksamhet framgick av det som sades av ledningen, personalen, de studerande samt arbetslivs- och andra intressentgrupper. De studerandes och personalens välbefinnande har identifierats, och består av ansvarstagande, ömsesidig uppskattning, serviceanda och att var och en vet vad den ansvarar för och vilken uppgift den har.  Värderingarna manifesteras i praktiska handlingar i läroanstaltens vardag och i de val som styr undervisningen.  De studerande är mycket nöjda med studierna.

Att på ett övergripande sätt systematiskt bidra till en hållbar framtid är ett särdrag för Perho Liiketalousopisto och fungerar på ett föredömligt sätt.

Att institutet använder sig av flera goda, välfungerande och innovativa metoder indikerar att reaktionsförmågan är god samt såväl kreativitet som utvecklings- och utvecklingspotential. De förändringar som företagits har letts genom att de anställda utmanats och involverats att aktivt delta i utvecklingen av sitt eget arbete. Personalen har möjligheter att stärka sin kompetens, att använda sig av ett försöksinriktat verksamhetssätt och till mångsidigt samarbete med olika intressentgrupper.   I organisationen och dess verksamhet, inklusive samarbetet med intressentgrupperna, syns det ekosociala bildningsmålet och den uppskattning som visas alla aktörer.

Perho Liiketalousopisto använder sig av en verksamhetsmodell för kontinuerlig förbättring. Institutet vidareutvecklar en utbildningsmodell som beaktar hållbar utveckling och har samtidigt förbundit sig att utbilda ansvarsfulla yrkespersoner för framtiden, som ska bli ambassadörer för hållbar gastronomi och turism när de utexamineras.

Li Andersson Utbildning Yrkesutbildning
kvalitet pris utbildning utbildning yrkesinriktad utbildning

Se även

Internationella valutafonden berömmer Finlands nya finanspolitiska ram

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:10.11.2025 15.43

Ny webbutbildning introducerar i statens gemensamma arbetsmiljöer

FM
Typ:Nyhet Utgivningsdatum:15.4.2025 14.07

Bekanta dig med statens verksamhet och arbetsuppgifter i en ny webbutbildning

FM
Typ:Nyhet Utgivningsdatum:16.1.2025 8.01
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation