Beskattningen av allmännyttiga föreningar och stiftelser förtydligas
En arbetsgrupp som överlagt beskattningen av allmännyttiga samfund har lagt fram flera förslag för att förtydliga den nuvarande tolkningen. Arbetsgruppen har genom exempel beskrivit olika slags situationer där verksamheten kan betraktas antingen skattefri eller skattepliktig. Avsikten är att förbättra beskattningens förutsägbarhet och rättssäkerhet. Beskattningen av organisationer är ofta förknippat med specifik helhetsutvärdering, och därför även tolkningsbarhet och osäkerhet. Arbetsgruppen har genom att öka på tolkningens förutsägbarhet försökt avhjälpa denna osäkerhet och på så sätt minska på den problematik som upplevts inom organisationerna.
Arbetsgruppen överlämnade sin promemoria åt finansministeriet idag den 31 augusti 2009. Arbetsgruppens förslag var enhälliga.
Som centrala teman har arbetsgruppen behandlat samfundets allmännyttighet, näringsverksamhetens karaktär, fastighetsinkomster och lättnader som kan beviljas med stöd av speciallagstiftning. Arbetsgruppen har dessutom utvärderat vissa enskilda frågor, såsom beskattningen av talkoarbete. Arbetsgruppen har dessutom för fortsatt utredning lyft fram konkurrensneutralitets- och andra problem som är förknippade med den gällande lagstiftningen.
En del av arbetsgruppens förslag förtydligar tolkningen av lagen, och de är i princip inte avsedda att ändra på gällande beskattnings- och rättspraxis. En del av förslagen kan däremot enligt arbetsgruppens uppfattning i vissa fall lindra på beskattningspraxisen. Arbetsgruppen föreslår att anvisningarna för allmännyttiga samfund skulle preciseras i enlighet med den aktuella promemorian.
När det gäller allmännyttigheten har arbetsgruppen bl.a. utvärderat hur omfattande näringsverksamhet ett allmännyttigt samfund kan driva. Arbetsgruppen har också behandlat stipendiefonders stipendieutdelning och dess allmännytta. Arbetsgruppen anser t.ex. att beloppet av stipendier som en fond delar ut bör granskas på flera års sikt, även om en allmännyttighetsbedömning görs varje år i samband med beskattningen.
Arbetsgruppen har utvärderat näringsidkandets karaktär speciellt inom utbildningsverksamheten samt kultur- och socialbranschen. Lagstadgad utbildning eller utbildning som till väsentliga delar understöds med offentliga medel utgör enligt arbetsgruppens uppfattning i princip skattefri verksamhet i ett allmännyttigt samfund. På samma sätt utgör offentligt understödd social verksamhet i princip skattefri verksamhet i ett allmännyttigt samfund.
Arbetsgruppen anser att kontinuerlig självständig verksamhet som sker i förtjänstsyfte och som riktas till en obegränsad kundkrets, som präglas av företagarrisk och bedrivs i konkurrensförhållanden, ska i regel betraktas som skattepliktig näringsinkomst åt ett allmännyttigt samfund. Om verksamheten har ett samband med förverkligandet av det allmännyttiga samfundets allmännyttiga avsikt ska det enligt arbetsgruppen betraktas som ett kriterium som stödjer skattefriheten.
För fastighetsinkomsternas del har arbetsgruppen utvärderat fastighetens allmänna och allmännyttiga användning i dagsläget samt fastighetsinkomsternas inkomstkälla, då ett allmännyttigt samfund hyr ut fastigheten åt ett aktiebolag som ägs av samfundet.
Arbetsgruppens promemoria (på finska)
Ytterligare information: specialsakkunnig Ilkka Lahti, tfn (09) 160 321 99 och specialmedarbetare Sirkku Linna, tfn (09) 160 332 19