JUHTA-delegationen antog nya JHS-rekommendationer
Delegationen för informationsförvaltning inom den offentliga förvaltningen JUHTA antog vid sitt möte den 22 april 2010 rekommendationerna 175, 176 och 158 samt beslutade att förlänga giltighetstiden för rekommendation 156. JHS-rekommendationerna för den offentliga förvaltningen är till för att styra utnyttjandet av informationsteknik inom serviceproduktionen, sprida goda praxis, främja kompatibiliteten och förbättra förutsättningarna för elektronisk förvaltning och ärendehantering.
JHS-rekommendation 175 om terminologiarbetet för den offentliga förvaltningen presenterar processen för begreppsdefinition och för beskrivning och upprätthållande av begreppsposterna. Målet för terminologiarbetet är bättre kompatibilitet gällande informationssystemen. Samtidigt som delegationen antog rekommendationen beslutade den att utse arbetsgruppen som har berett rekommendationen till kärnterminologigrupp enligt rekommendationen. Gruppens mandatperiod är sex månader under vilken den också utarbetar ett förslag om en permanent kärnterminologigrupp.
Rekommendation 176 innehåller anvisningar för hanteringen, administrationen och lagringen av dokumentär information. Målet är att stödja utvecklingen av hanteringen, administrationen och lagringen av en organisations dokumentära information så att de hålls på den nivå som krävs för informationslagring genom informationens hela livscykel.
I rekommendation 158 definieras innehållet i metadata om digitalt lägesdata samt meddelas instruktioner för beskrivning av lägesdata och dokumentering av metadata. Avsikten med rekommendationen är att skapa enhetlig praxis för beskrivning av lägesdata och lägesdatatjänster. Enhetligheten möjliggör jämförelse av data samt utbyte av beskrivningsuppgifter mellan metadatatjänsterna. Dessutom hjälper standardenliga metadata att minska insamlandet av överlappande information.
JHS 156 behandlar registrering av handlingar och information. Avsikten med rekommendationen är att hjälpa myndigheterna att skapa en fungerande grund för elektronisk förvaltning och ärendehantering inom informationsförvaltningen.
Utarbetandet av rekommendationerna styrs av JHS-sektionen som lyder under JUHTA. Rekommendationerna publiceras på adressen www.jhs-suositukset.fi.
Mer information: JHS-projektchef Pekka Niemi, tfn (09) 160 33213