Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Valtiovarainministeriö
  • sv
  • Projekt och lagberedning
  • Projekt

Taloushallinto 2020 -hanke

VM107:00/2012 Projekt

Hankkeen tehtävänä on laatia valtion taloushallinnolle strategia, joka sisältää seuraavat keskeiset osa-alueet:
1) valtion taloushallinnon tavoitteet vuodelle 2020 (visio ja isot tavoitteet)
a. vaikuttavuus (tiedolla johtaminen)
b. taloudellisuus ja tuottavuus (nykyisen Kiekulle asetetun tuottavuustavoitteen saavuttaminen, tietojärjestelmäkustannukset, benchmark -tavoitteet)
c. palvelukyky (toimintamalli ja niitä ohjaavat tekijät)
d. aikaansaannoskyky (esim. osaaminen)
2) nykytilakuva
3) strategian keskeiset kehittämisen ja tahtotilan osa-alueet:
a. taloushallinnon yhteiset prosessit ja virastokohtaiset prosessit (ns. päästä päähän -prosessit), Palkeiden peruspalvelu ja lisäpalvelu
b. toimijoiden roolit ja työnjako toimintamallissa, prosessien kehittäminen ja omistus, sisäisen tarkastuksen ja valvonnan periaatteet, vastuut ja palvelusopimukset
c. taloushallinnon hallinto- ja ohjausmalli, taloushallinnon kokonaisarkkitehtuuri
d. toimintatapojen arviointi ja keventäminen mukaan lukien ...

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer VM107:00/2012

Ärendenummer 1725/00.01.00.01/2012

Projektets arrangör finansministeriet

Mandattid 9.10.2012 – 30.6.2013

Datum för tillsättande 9.10.2012

  • utveckling (verksamhet)
  • informationssystem (tekniska system)
  • informationsadministration
  • ekonomiförvaltning

Projektets framskridande

Mål och resultat

Taloushallinnon strategiatyön tavoitteena on parantaa taloushallinnon tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Ensimmäisenä tämä edellyttää tavoitteen ja potentiaalin kirkastamista. Tehdyt linjaukset ja käynnissä oleva kehittäminen on syytä käydä kootusti läpi ja tarkastella, tukevatko ne taloushallinnon kehittämisellä tavoiteltavaa tuottavuuskehitystä. Työssä laaditaan valtion taloushallinnon strategiset linjaukset, joita hyödynnetään jatkossa kaikessa taloushallinnon kehittämistyössä. Strategian toimeenpano syntyy siitä, että myöhempiä kehittämisehdotuksia aina peilataan strategian linjauksiin: toteuttaako ehdotus strategista linjaa vai ei.

Hankkeen tavoitteena on luoda edellytyksiä, että taloushallinnossa rekisteröinti- ja raportointitehtävät voidaan tehdä mahdollisimman automaattiseksi, keveäksi ja taloudelliseksi sekä tasalaadulla toteutettavaksi. Tavoite on, että taloushallinnolle syntyy edellytyksiä tuottaa mitattavaa lisäarvoa alueilla, joilla tiedolle on kasvavaa kysyntää ja tiedon laadulle asetetaan korkeampia vaatimuksia. Strategiantyön tavoitteena on selkeyttää toimintamallia ja yksinkertaistaa volyymiprosesseja ja näin mahdollistaa keskittyminen olennaiseen ja kysyntään perustuvaan palvelun ja tiedon tuottamiseen. Historiasta siirtyneitä tuotantotapoja ja tiedon tuottamista karsitaan, taloushallinnon perustuotanto keskittyy välttämättömän ja pakollisen tiedon tuottamiseen. Työnjakoa selkeytetään asiakasvirastojen ja palvelukeskusten välillä.

Utgångspunkter

Toimintaympäristön muutokset (mm. niukkenevat julkisen talouden resurssit, yhä vaativammat kansalaisasiakkaat, lisääntyvä vaikuttavuus- ja tuloksellisuustiedon kysyntä, yhteinen tietojärjestelmä ja sujuvat prosessit) edellyttävät mutta myös luovat uusia mahdollisuuksia taloushallintotyön, resurssien ja osaamisen uudelleensuuntaamiselle. Mahdollisuudet eivät realisoidu ilman tietoista strategiatyöskentelyä. Strategiatyöskentelyn avulla voidaan priorisoida tehtäviä niukkenevien resurssien oloissa ja keskittää voimavarat halutuille alueille.

Valtion taloushallinnon suorituskykyä ryhdyttiin selvittämään 2000-luvun alkupuolella. Vuosina 2003 ja 2004 valmistuivat Valtiokonttorin tilaamat valtion taloushallintoa ja henkilöstöhallintoa koskevat selvitykset. Selvitysten pohjalta arvioitiin mahdolliseksi parantaa talous- ja henkilöstöhallinnon tuottavuutta 40 prosentilla muuttamalla käsittely täysin sähköiseksi, keskittämällä tekemistä ammattilaisten käsiin, uudistamalla prosesseja ja investoimalla uusia prosesseja tukeviin yhteisiin tietojärjestelmiin.

Valtiokonttori käynnisti Kieku-ohjelman v. 2004 ja useat hallinnonalat alkoivat perustaa talous- ja henkilöstöhallinnon perustehtäviä hoitamaan virastomuotoisia tai tiliviraston sisäisiä palvelukeskuksia. Kieku-ohjelman tavoitteena oli luoda edellytykset tuottavuuden parantamiselle 40 %:lla lähtötilanteesta ja lisäksi luoda edellytykset, joissa talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukyky ja laatu paranevat sekä samalla asiakas- ja työtyytyväisyys ovat talous- ja henkilöstöhallinnon tehtävissä parempia. Nämä tavoitteet otettiin myöhemmin talous- ja henkilöstöhallinnon toimintamallin uudistamisen tavoitteiksi.

Ministeriöt ohjasivat v. 2005 alkaen hallinnonalansa virastot ja laitokset palvelukeskuksen ja myöhemmin myös Palkeiden asiakkaaksi. Yhteisen tietojärjestelmän tarjouskilpailu käynnistettiin v. 2008 ja Valtiokonttorin Kieku-hanke ryhtyi toteuttamaan järjestelmän hankintaa. Valtioneuvosto linjasi vuonna 2007 tavoitteen yhdistää valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukset hallinnollisesti yhdeksi palvelukeskukseksi. Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet aloitti toimintansa 1.1.2010. Vuoden 2011 loppuun mennessä Palkeiden asiakkaiksi olivat siirtyneet käytännössä kaikki valtion virastot ja laitokset. Asiakkaille tuotettavia palveluita kehitettiin palvelukeskuksissa ja nyttemmin Palkeissa. Valtiokonttori ja Palkeet ovat ryhtyneet toteuttamaan yhteisen tietojärjestelmän ensimmäisiä käyttöönottoja. Pilotoinnin jälkeen toimintamallin muutosta tukevan Kieku-tietojärjestelmän käyttöönotot alkoivat vuonna 2012.

Toimintamallin muutos on vaatinut tuekseen kehittämistoimenpiteitä usealla eri tasolla (palvelukeskusten organisointi ja yhdistäminen, Kieku-tietojärjestelmän kehittämishanke, palvelukeskuspalvelujen ja palveluprosessien kehittäminen, virastojen yleishallinnon muutokset). Valtiokonttorin v. 2011-2012 toteuttamien htv- ja tuottavuusselvitysten myötä 2000-luvun tuottavuuskehityksestä ja nykytilasta on saatavilla ajantasainen tieto. Tätä vasten on tarpeen kirkastaa asetettu tavoitetila ja tarkastella tukeeko käynnissä oleva kehitystyö riittävästi tavoitetilaan pääsemistä.

Taloushallinnon perustoimintojen kehittämisen jälkeen painopiste siirtyy muiden koko valtion yhteisten tai virastoryhmien taloushallinnon yhteisten sisältöjen tai toimintatapojen ja niitä tukevien tietojärjestelmien kehittämiseen. Talous- ja henkilöstöhallinnon toimijoiden verkosto ja eri ryhmien hyödyntäminen on suuri, pääosin vielä vähäisessä käytössä oleva mahdollisuus (mm. segmentointi). Verkostomaiselle toiminnalle olisikin tarpeen luoda pelisäännöt ja johtamiskäytännöt, jotta verkoston voimavarat saadaan suunnattua kohti yhdessä sovittujen tavoitteiden toteuttamista.

Taloushallintoa koskevia talousarviolain ja -asetuksen säädöksiä uudistettiin 2000-luvun alkupuolella mm. vastuullisen raportoinnin osalta. 2000-luvun loppupuolella tarkasteltiin talousarviosäädösten ajanmukaisuutta. Tässä yhteydessä pystyttiin sujuvoittamaan mm. laskujen hyväksymisen prosessia. Säädösten ja toiminnan sisällön läpikäynti menettelyjen jatkuvaksi parantamiseksi ja tarpeettomista toimenpiteistä (ja tiedosta) luopumiseksi on aina ajankohtaista.

Uuden yhteisen tietojärjestelmän mahdollisuuksien täysipainoinen hyödyntäminen on keskeinen näkökulma. Valtionhallinnossa siirrytään entistä keskitetympään ja integroidumpaan talous- ja henkilöstöhallinnon arkkitehtuuriin, mikä mahdollistaa paremmin kokonaisuuden hallinnan, tehokkaamman tietojen hyödyntämisen ja tuottamisen sekä kehittämisratkaisujen valmistelun kokonaisuuden näkökulmasta.

Valtion taloushallinnolla voidaan katsoa olevan itsenäinen yli hallinnonalojen ulottuva rooli valtion varojen asianmukaisen käytön varmistajana ja hyvän hallinnon menettelyjen ylläpitäjänä. Tästä näkökulmasta taloushallinto varmistaa eduskunnan tahdon toteutumista julkisten varojen käytössä. Päämääränä on, että taloushallinto tukee virastolle ja laitokselle annetun julkisen tehtävän hoitoa taloudellisesti tehokkaasti tarjoamalla mm. viraston tai laitoksen johtamiselle ja viraston toiminnan arvioinnille välineeksi pätevän tuloksellisuuden ja johdon laskentatoimen.

Remissbehandlingar och höranden

  1. Valtioneuvoston kanslian lausunto valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    26.2.2015 Valtioneuvoston kanslia

  2. Lausuntoyhteenveto: Valtion taloushallinnon strategia 2020 PDF

    30.4.2014 Valtiovarainministeriö

  3. Ulkoasiainministeriön ilmoitus koskien lausuntopyyntöä Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 TXT

    10.4.2014 Ulkoasiainministeriö

  4. Valtiokonttorin lausunto Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    9.4.2014 Valtiokonttori

  5. Palkansaajajärjestö Pardia ry:n lausunto Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    2.4.2014 Palkansaajajärjestö Pardia ry

  6. Oikeusministeriön lausunto Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    2.4.2014 Oikeusministeriö

  7. Palkeiden lausunto Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    2.4.2014 Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet

  8. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n lausunto Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    2.4.2014 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry

  9. Sisäministeriön lausunto Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    1.4.2014 Sisäministeriö

  10. Puolustusministeriön lausunto Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    1.4.2014 Puolustusministeriö

  11. Valtiontalouden tarkastusviraston lausunto Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    1.4.2014 Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV

  12. Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    31.3.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö

  13. Tullivirkamiesliitto ry:n lausunto Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    30.3.2014 Tullivirkamiesliitto ry

  14. Lausuntopyyntö Valtion taloushallinnon strategiasta 2020 PDF

    14.3.2014 Valtiovarainministeriö

Övriga dokument och promemorior

  1. Valtiokonttorin pyyntö lisäajan saamiseksi lausunnon antamiseeen taloushallintostrategiasta ja valtiovarainministeriön vastaus siihen TXT

    2.4.2014 Valtiokonttori / Valtiovarainministeriö

Publikationer och rapporter

  1. Valtion taloushallinnon strategia 2020 -julkaisu PDF

    Valtiovarainministeriö

    Muu laatija: Valtiovarainministeriö; Julkaisunumero: 7/2014; Julkaisuvuosi: 2014;

Tillsättande och organisering

  1. Taloushallinto 2020 -hankkeen muutospäätös PDF

    11.4.2013 Valtiovarainministeriö

  2. Taloushallinto 2020 -hankkeen asettamispäätös PDF

    9.10.2012 Valtiovarainministeriö

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt

Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation