Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Statsminister Sanna Marins presentationsanförande vid riksdagens remissdebatt – Regeringens årsberättelse 2020

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 20.5.2021 17.58 | Publicerad på svenska 21.5.2021 kl. 13.34
Typ:Tal
Statsminister Sanna Marin i riksdagen.
Foto: Hanne Salonen/Eduskunta

Statsminister Sanna Marin presenterade regeringens årsberättelse 2020 vid riksdagens remissdebatt den 20 maj.

(Det talade ordet gäller)


Ärade talman

Coronapandemin som i början av 2020 snabbt spred sig från Asien till andra världsdelar hade betydande konsekvenser i fjol runt om i världen, liksom också i Finland. I Finland konstaterades den första coronavirussmittan den 29 januari 2020, och epidemin anses ha börjat i Finland i början av mars. Finland införde i våras snabbt en helhet av åtgärder som bygger på rekommendationer, lagstiftning under normala förhållanden och beredskapslagstiftning för att förhindra virusets spridning i samhället, trygga hälso- och sjukvårdens bärkraft och skydda särskilt de människor som hör till riskgrupperna.

Statsrådet konstaterade den 16 mars 2020 i samverkan med republikens president att sådana undantagsförhållanden som avses i 3 § 3 och 5 punkten i beredskapslagen rådde i landet. Med stöd av beredskapslagen gavs myndigheter sådana befogenheter som avvek från deras normala befogenheter och samtidigt begränsades medborgarnas fri- och rättigheter. Befogenheterna i beredskapslagen gällde småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen, gymnasier, yrkesläroanstalter, högskolor och det fria bildningsarbetet, social- och hälsovårdens förvaltningsområde, arbetslivet och begränsningen av rörelsefriheten i Nyland. Undantagsförhållandena upphörde och förordningarna om upphävande som gällde utövningen av befogenheter enligt beredskapslagen trädde i kraft den 16 juni 2020.

Under riksmötet 2020 lämnades sammanlagt 264 regeringspropositioner till riksdagen, varav 86 gällde hanteringen av coronavirusepidemin. Det lämnades sju tilläggsbudgetpropositioner.


Ärade talman

Den 6 maj 2020 fattade statsrådet ett principbeslut om en hybridstrategi för hanteringen av coronakrisen som syftar till att bromsa epidemin på ett sätt som i så liten utsträckning som möjligt skadar människor, företag, samhället och tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna. I enlighet med hybridstrategin genomfördes en kontrollerad övergång från restriktioner till allt mer riktade åtgärder för hantering av epidemin. Regeringen beslutade den 13 maj 2020 att Finland på ett kontrollerat sätt i enlighet med hybridstrategin skulle börja avveckla begränsningsåtgärderna.

Regeringen behandlade den 9 juni 2020 hur de åtgärder som en epidemisituation kräver kan genomföras genom att utveckla den lagstiftning som tillämpas under normala förhållanden. Genom att utveckla den normala lagstiftningen och genom temporära undantag har problemen som orsakats av den akuta krisen till följd av coronavirusepidemin kunnat bemötas och det har skapats förutsättningar för att samhället ska fungera också under pandemiförhållanden. Lagarna har i regel stiftats så att de är i kraft en viss tid. Eftersom epidemin har dragit ut på tiden har giltighetstiden för temporära författningar förlängts eller också har de utfärdats på nytt.

Den 3 september 2020 fattade statsrådet ett principbeslut om en handlingsplan som fungerar som en anvisning för hur rekommendationerna och begränsningarna enligt hybridstrategin ska genomföras efter coronavirusepidemins första fas och bemyndigade genom sitt beslut social- och hälsovårdsministeriet att fatta beslut om en handlingsplan. Den 23 oktober fattade statsrådet ett principbeslut om nationella och regionala rekommendationer för att förhindra spridning av epidemin.

Hybridstrategin för hantering av epidemin behöver följas tills epidemin är under kontroll på global nivå. Den 22 december 2020 fattade statsrådet ett principbeslut om att utarbeta en uppdaterad handlingsplan för genomförande av rekommendationerna och restriktionerna i enlighet med hybridstrategin för hantering av coronavirusepidemin under våren 2021.


Ärade talman

Statsrådet fattade den 10 december 2020 ett principbeslut om Finlands covid-19-vaccinationsstrategi. Finlands mål är att hela befolkningen ska skyddas. Vaccin erbjuds avgiftsfritt till alla som vill ha det. Barn vaccineras inte förrän målgruppsstudierna har slutförts. Vaccinationsstrategin har beretts vid social- och hälsovårdsministeriet på medicinska grunder och evidensbaserat i samråd med nationella sakkunniga. I strategin fastställs huvudprinciperna för beslut om vaccinationsordningen. I Finland inleddes vaccinationerna den 27 december 2020.


Ärade talman

Coronaviruspandemin har samtidigt varit en hälsokris och en ekonomisk kris av aldrig tidigare skådad omfattning. Genom begränsningsåtgärderna har man skyddat människors liv och hälsa, men de har också haft negativa konsekvenser. Under epidemin har såväl differentieringen i fråga om lärande som ojämlikheten mellan barn och unga eskalerat. Sysselsättningen har försämrats och arbetslösheten ökat. Undersökningar visar att konsekvenserna drabbar värst dem som redan från tidigare har en svagare ställning på arbetsmarknaden – kvinnor, unga, lågutbildade samt visstidsanställda och personer med atypiska anställningsförhållanden. På många branscher har de ekonomiska konsekvenserna varit betydande och företagens verksamhetsförutsättningar har försämrats till följd av epidemin. 

Regeringen har strävat efter att minimera skadorna. År 2020 beslutade regeringen om flera åtgärder för att trygga arbetstillfällena och människornas försörjning samt för att underlätta företagens ekonomiska situation i de svårigheter som coronaviruset medförde.

Men krisen har oundvikligen följder. För att lindra de negativa konsekvenserna har det varit viktigt att man under krisen inte har stramat åt ekonomin i ett för tidigt skede och att den sociala eftervården av krisen sköts väl. Därför riktade man redan 2020 genom regeringens beslut tilläggsfinansiering för att hjälpa människor att klara sig ur krisen, bland annat till undervisnings- och kulturministeriets, social- och hälsovårdsministeriets och arbets- och näringsministeriets förvaltningsområden. I stödet till kommunerna ingick en höjning av statsandelen för basservice när det gäller att stödja barn, unga och familjer.


Ärade talman

Ett av målen för regeringens ekonomiska politik är ökad välfärd. Med hjälp av en stimulerande ekonomipolitik lindrades de ogynnsamma effekterna på produktionen och efterfrågan 2020. I Finland var den ekonomiska tillbakagången på grund av epidemin lindrigare än i största delen av de europeiska ekonomierna. Begränsningsåtgärderna var tillräckliga för att hålla antalet sjukdomsfall på en måttlig nivå men de möjliggjorde dock ekonomisk verksamhet, om än i begränsad form. Bruttonationalprodukten minskade med 2,8 procent 2020 vilket var avsevärt mindre än förväntat i början av epidemin. 


Ärade talman

År 2020 kommer oundvikligen att minnas som coronaåret, men till slut vill jag lyfta fram några exempel på annat arbete som gjorts i fjol och kanske har fått mindre uppmärksamhet. Till detta hör det målmedvetna arbete som gjorts inom olika förvaltningsområden för att främja regeringens mål om ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart välfärdssamhälle.

En total översyn av klimatlagen bereddes år 2020, och i klimatlagen kommer att intas regeringsprogrammets mål om koldioxidneutralitet före 2035. Även utsläppsminskningsmålet för 2050 skärps och till lagen fogas sådana utsläppsminskningsmål för 2030 och 2040 som motsvarar utvecklingen mot klimatneutralitet. Vid ingången av 2020 inleddes en revidering av naturvårdslagen i syfte att bättre än tidigare trygga arter, biotoper och de viktiga tjänster som naturen erbjuder. I slutet av 2020 färdigställdes programmet för främjande av cirkulär ekonomi, som ställer upp mål och indikatorer, fastställer behövliga åtgärder och reserverar resurser för främjande av cirkulär ekonomi och en systematisk förändring.

Ett förhandlingsresultat nåddes om  avtalen om markanvändning, boende och trafik i Helsingfors, Tammerfors, Åbo och Uleåborg i maj–juni 2020, varefter avtalen godkändes i städernas och kommunernas organ. Avtalsförhandlingar med Lahtis, Jyväskylä och Kuopio stadsregioner fortsattes till år 2021. Den första riksomfattande planen för transportsystemet som omspänner 12 år bereddes under ledning av en parlamentarisk styrgrupp, och för att minska utsläppen från trafiken bereddes både en färdplan för fossilfria transporter och en skattereform för hållbara transporter.


Ärade talman

Regeringens jämställdhetsprogram godkändes i form av statsrådets principbeslut i juni 2020 och dess genomförande sträcker sig över hela regeringsperioden. Vid social- och hälsovårdsministeriet bereddes en reform av familjeledigheterna, som sändes på remiss i början av 2021. Den parlamentariska kommitténs arbete med att bereda en nationell barnstrategi slutfördes och strategin publicerades i februari 2021. Regeringens proposition med förslag till lag om en minimidimensionering för personalen i enheter med heldygnsomsorg lämnades till riksdagen i början av 2020, och lagen trädde i kraft i oktober samma år. Regeringens proposition med förslag till lagstiftning om inrättande av välfärdsområden och om en reform av ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet lämnades till riksdagen i december 2020.

Ett centralt projekt under berättelseåret 2020 var förlängningen av läroplikten till 18 års ålder. Efter den grundläggande utbildningen fullgörs läroplikten, beroende på examensinriktning, i gymnasieutbildning, yrkesutbildning eller i olika former av utbildning i övergångsskedet. Samtidigt blir utbildningen på andra stadiet avgiftsfri för studerande som omfattas av den utvidgade läroplikten. Handledningen stärks och utbildningen i övergångsskedet utvecklas. Lagändringarna stadfästes i slutet av 2020 och reformen träder i kraft den 1 augusti 2021.


Ärade talman

Jag vill framföra mitt tack till ministrarna och ministeriernas tjänstemän för det arbete som har gjorts inom alla förvaltningsområden för att genomföra regeringsprogrammet och hantera pandemin. Jag vill också tacka riksdagen för ert arbete med behandlingen av såväl lagstiftningen som statsrådets redogörelser.

Sanna Marin
coronavirus ekonomi folkrepresentation klimat lagstiftning regeringens berättelser riksdagen sysselsättning

Se även

Den nationella finanspolitiska lagstiftningen revideras

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:27.6.2025 17.04

Handelskriget hotar Finlands ekonomiska återhämtning och den redan bräckliga offentliga ekonomin

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:30.4.2025 11.02

Finland fortsätter att stödja Ukraina vid de internationella mötena i Washington

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:23.4.2025 9.59

Finansminister Riikka Purra: De europeiska staterna måste än en gång förbinda sig till säkerheten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:5.3.2025 14.04

Finansministrarna behandlar genomförandet av EU:s finanspolitiska regler

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:17.1.2025 14.09

Ekonomin återhämtar sig från recessionen men de offentliga finanserna lider av ett segt underskott

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:23.9.2024 11.01
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Digi i vardagen -delegationen
          • Digi i vardagen verksamhetsberättelse
            • Digitaliseringen får inte marginalisera
            • Digitala färdigheter nya medborgarfärdigheter
            • Alla gynnas av tillgänglighet
            • Problem med identifiering
            • Hur påverkar digitaliseringen människors vardag?
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation