Remissbehandling
Förslag till en global minimiskatt för stora koncerner på remiss
Genom regeringspropositionen genomförs ett EU-direktiv som syftar till att säkerställa att stora koncerner betalar internationellt minst 15 procent i skatt.
Bakgrunden till förslaget är det projekt för att reformera den internationella inkomstbeskattningen som Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling OECD inlett. Ett av syftena med projektet är att bekämpa urholkning av inkomstskattebasen och problem i samband med överföring av vinster. Ett ytterligare mål är bland annat att begränsa skattekonkurrensen mellan staterna.
Målet är att koncerner ska beskattas åtminstone enligt miniminivån oberoende av i vilka stater verksamheten bedrivs. Minimiskattenivån ska bedömas nationellt och den faktiska skattenivån ska vara minst 15 procent. Om den faktiska skattenivån understiger detta, beskattas koncerner i enlighet med den nya regleringen med 15 procent.
Genomföring med hjälp av två separata beskattningsregler
Ministerrådet godkände den 15 december 2022 ett direktiv för att säkerställa en global minimiskatt för multinationella koncerner i unionen. EU-direktivet genomförs genom att man i en separat nationell lag föreskriver om den minimibeskattning av koncerner som avses i direktivet. Minimibeskattningen ska genomföras med hjälp av två separata beskattningsregler, men den faktiska skattenivån fastställs på samma sätt för båda reglerna.
Den regel som huvudsakligen ska tillämpas är den så kallade regeln om inkomstinkludering, som i princip ska tillämpas i den stat där koncernens yttersta moderenhet är belägen. Regeln om inkomstinkludering är en regel för fördelning av beskattningen som baserar sig på ägarförhållanden inom koncernen. Enligt regeln ska koncernens yttersta moderenhet betala kompletteringsskatt, om den effektiva, dvs. faktiska skattenivån för en koncernenhet som ägs direkt eller indirekt understiger den avtalade miniminivån. UTPR-regeln är en sekundär regel för beräkning av skattenivån. Båda metoderna föreslås bli tagna i bruk samtidigt.
I propositionen föreslås dessutom att Finland ska införa den inhemska kompletteringsskatt som direktivet möjliggör. Den inhemska kompletteringsskatten beräknas i huvudsak på samma sätt som de skatter som tas ut med hjälp av regeln om inkomstinkludering. Den inhemska kompletteringsskatten ska gälla samma koncerner som de ovannämnda beskattningsreglerna. skattesatsen föreslås vara samma 15 procent.
Det är fråga om helt nya slags skatter
De skatter som tas ut med stöd av regeln om inkomstinkludering, eller separat som inhemsk kompletteringsskatt, är helt nya slags skatter jämfört med Finlands nuvarande skattesystem. De utgör inte skatter som påförs på basis av inkomst. Reglerna fungerar inte i likhet med traditionell inkomstbeskattning utan deras syfte är att säkerställa en minimiskattenivå på överintäkt.
Lagarna i kraft vid ingången av 2024
Alla EU-länder måste införliva direktivet i sin nationella lagstiftning. Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2024. Lagen ska tillämpas första gången på räkenskapsperioder som börjar den 31 december 2023 och därefter.
Finansministeriet sände förslaget på remiss tisdag den 15 augusti. Remisstiden går ut fredagen den 8 september. Ministeriet gör nödvändiga ändringar i lagutkasten efter remissbehandlingen. Avsikten är att regeringen lämnar propositionen till riksdagen i oktober.
Mer information:
Jari Salokoski, regeringsråd, tfn 02955 30437, jari.salokoski(at)gov.fi