Den offentliga förvaltningen redo för en digispurt
– Finland har spelat en framträdande roll inom digitaliseringen, men för den offentliga förvaltningens del har utvecklingen stagnerat under de senaste åren. Enligt Statskontorets utredning utförs det för tillfället inom den offentliga förvaltningen massor med överlappande arbete, och möjligheterna med modern teknologi utnyttjas inte i tillräcklig mån. Dessutom utvecklar varje myndighet sina tjänster och system självständigt. Detta är inte bara ineffektivt, utan det försvårar även medborgarnas myndighetskommunikation. Den offentliga förvaltningen måste förnya sig, konstateras i utredningen som Statskontoret överlämnade till kommun- och reformminister Anu Vehviläinen den 12 januari.
Statskontoret utredde på uppdrag från finansministeriet hur digitaliseringen inom statsförvaltningen kunde främjas och produktiviteten förbättras. Intervjuerna med ämbetsverken antydde att de är beredda och villiga för en digispurt. Med digitalisering avses här en genomgående reformering av handlingssätten, inklusive till exempel utnyttjande av mobilteknologi och öppna datalager.
– Digitalisering är i enlighet med regeringsprogrammet ett genomgripande tema i regeringens strategi. Statskontorets utredning utgör en utmärkt inledning för vardagliggörandet av digitaliseringen av offentliga tjänster. De konkreta åtgärdsförslagen i utredningen bör verkställas omgående inom samtliga förvaltningsområden. En av de viktigaste observationerna är att man bör undvika överdriven planering, och hellre lära sig genom att agera och försöka, berättar kommun- och reformminister Anu Vehviläinen.
Tjänster ska utvecklas ur medborgarperspektiv
– Medborgarna skulle inte längre behöva vandra från en lucka till en annan ifall informationen i myndigheternas system delades digitalt. I dagsläget hindras informationsutbyte i många fall av lagstiftningen. Lagstiftningen måste uppdateras för att en mätbar digitalisering av servicen ska vara möjlig, säger Statskontorets generaldirektör Timo Laitinen.
Servicen ska framför allt utvecklas ur medborgar- och användarperspektiv. De olika offentliga aktörernas egen identitet har inte någon betydelse för kunden. Staten och kanske hela den offentliga sektorn bör i detta sammanhang ses som en helhet så att man bortser från förvaltnings- och ämbetsverksgränserna. Staten och kommunerna måste samarbeta effektivare.
– Det framkom i flera sammanhang att olika myndigheter lagrar så gott som samma uppgifter. Som exempel kan nämnas grundläggande uppgifter om företag och samfund: de registreras både i Patent- och registerstyrelsens handelsregister och i Statistikcentralens företagsregister. Om man vill starta ett företag måste man dessutom kontakta flera myndigheter, och rådgivningen ges också på flera olika ställen. Det finns kopiöst med motsvarande exempel i slutrapporten som ges ut idag. Myndigheternas överlappande ansvar för förtydligas och myndighetsinformationen bör utnyttjas effektivare, konstaterar generaldirektör Laitinen.
I slutrapporten föreslår Statskontoret ett flertal åtgärder med vilkas hjälp digitaliseringen av den offentliga förvaltningen kan påskyndas. En del av reformerna kan förverkligas snabbt och en del kräver nytt tänkande och noggrann beredning i samarbete mellan flera myndigheter. Det viktiga är att man kommer igång genast. Statskontoret föreslår dessutom att ansvaret för utvecklandet av digitaliseringen av den offentliga förvaltningen överförs på någon aktör inom statsförvaltningen.
Ytterligare upplysningar:
Tuomas Vanhanen, specialmedarbetare, tfn 0295 530 216, [email protected]
Tero Meltti, specialsakkunnig, finansministeriet, tfn 02955 30770, [email protected]
Timo Laitinen, generaldirektör, Statskontoret, tfn 0295 50 2200, [email protected]
Mikko Kangaspunta, branschdirektör, Statskontoret, 0295 50 2277, [email protected]
Slutrapporten från utredningen "Valmiina digikiriin"
..................................
Statskontoret intervjuade under augusti-december i fjol 48 ämbetsverk och insamlade konkreta utvecklingsförslag med vilkas hjälp statliga ämbetsverks och inrättningars produktivitet och verkningsfullhet kan förbättras. Utvecklingsförslagen uppgick till över tusen stycken. Statskontoret föreslår på basis av analysen 34 åtgärdshelheter som kunde generera betydande effektivitets- och produktivitetsnyttor inom statsförvaltningen. Slutrapporten överlämnades till kommun- och reformminister Anu Vehviläinen den 12 januari 2016. Arbetet fortsätter under ledning av DigiNYT (Digitalisering 2020) -uppföljningsgruppen som finansministeriet tillsatt.